Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 9 - 41 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-10-2019

ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ

Öz:
Okullar bireyler için en önemli öğrenme ortamları olarak kabul edilmekte-dir. Ancak yaşam içerisinde öğrenilen her şey sadece okullarla sınırlı değildir.Okullar, daha önce belirlenmiş hedeflere uygun olarak, bireylere yeni davranışlarkazandıran yaşantılar hazırlayan ve bu hazırlamış olduklarını sunan bir sistemolup, ağırlıklı olarak hazır kuramsal bilgileri vermektedir. Bu durumda en ka-lıcı öğrenmenin sağlandığı bireylerin hayal gücü önemsenmemekte ve yaparakyaşayarak öğrenme ortamlarının öğretim süreci içerisinde kullanılmasına imkânverilmemektedir. Hâlbuki eğitimsel süreç içerisinde öğrenci ne kadar aktif olursave öğrendiği bilgiyi ne kadar yaşamın içerisine dâhil ederse o kadar başarılı biröğrenme sağlanabilmektedir. Bu öğrenmenin sağlıklı bir şekilde gerçekleşebil-mesi için de derslerin sınıf ortamlarının dışında galeriler, fabrikalar, atölyeler, işmerkezleri, sanat merkezleri ve müzeler gibi farklı ortamlarda işlenmesinin bü-yük yararları vardır. Yapılan bu çalışmada okullar dışında, bir eğitim ve öğretimortamı olarak müzelerin kullanılmasının önemi ortaya konulmaya çalışılmış, aynızamanda okul ve müze gibi farklı kurumların bir öğrenim programı çerçevesin-de ilişkilendirilmesinin yaratmış olduğu yönetsel sorunlar dikkate alınarak konuile ilgili olarak yapılması gerekenler üzerinde durulmuştur. Çalışma ile müze veokulların öğrenmede işbirliğine yönelik faaliyetlerde bulunmalarının önemi orta-ya konularak, yapılan çalışmalar esnasında okul ve müze idarecileri ile öğretmen-lerin yaşamış oldukları sorunlara yönelik çözüm önerileri ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Importance of Using Museums in Education and Training as Alter- native Learning Spaces

Öz:
Schools are regarded as the most important learning environments for indivi- duals. However, everything learned in life is not limited to schools only. Schools are the systems that prepare experiences that give new behaviours to individuals in accordance with previously determined objectives and that offer these expe- riences they have prepared and mainly give ready theoretical knowledge. While doing so, they do not care about the imagination of individuals which ensures the most permanent learning and do not allow for the use of learning environments by doing and experience within the teaching process. However, the more active the student is and the more the student includes the learned knowledge in his/ her life within the educational process, the more successful learning can be ac- hieved. For the realization of this learning in a healthy way, to conduct teaching in different environments such as galleries, factories, workshops, business cent- res, art centres and museums outside of classroom environments provides great benefits. In this study, an attempt to reveal the importance of using museums as an education and training environment outside of schools was made, and it was focused on the things to do about the subject by taking into account the administ- rative problems caused by the association of different institutions such as school and museum within the framework of a learning program. With this study, the importance of the fact that museums and schools are engaged in activities for co- operation in learning was revealed, and solution proposals for the problems that school and museum administrators and teachers had during the studies carried out were suggested.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allan Douglas, A. (1963). Personel, müzelerin teşkilatlanması pratik öğütler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Artun, A. (2006). Tarih sahneleri sanat müzeleri I (müze ve modernlik). İs- tanbul: İletişim Yayınları.
  • Aslankara, M. S. (2006). Kybele’yi yeniden yaratmak, yaratıcı drama. An- kara: Naturel Yayıncılık.
  • Atagök, T. (1999). Çağdaş müzeciliğin anlamı; müze ve ilişkiler, yeniden müzeciliği düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.
  • Aydın, İ. (2006). Alternatif okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Balcıoğlu, E. M. (2008). Müzelerde yeni eğilimler. Antalya Kent Müzesi Projesi Yayını. Erişim adresi: http://www.antalyakentmuzesi.org.trdownload19. pdf
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye’de eğitim bilimleri tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Bostancı, K. (2002, Mart-Nisan). İsmail Hakkı’nın (Baltacıoğlu) bir kon- feransı: vilayet müzeleri nasıl teşkil edilir ve neye yarar?. Türkiye’de Sanat, 53, 22-29.
  • Bozdoğan, A. E. (2007). Bilim ve teknoloji müzelerinin fen öğretimindeki yeri ve önemi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Buyurgan, S. (2009). Görme engelliler eğitimi anabilim dalı öğrencilerine yönelik programlı bir müze ziyareti. Milli Eğitim, 182, 214-231.
  • Buyurgan, S., Mercin, L. (2005). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitimi ve uygulamaları. Ankara: Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları.
  • Bümen, N.T. (2007). Çoklu zeka kuramı ve eğitim, eğitimde yeni yönelim- ler, (Ö. Demirel, Ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Cömert, B. (2014). Mitoloji ve İkonografi. Ankara: De Ki Basım Yayım Da- ğıtım Ltd. Şti.
  • Çilenti, K. (1988). Eğitim teknolojisi ve öğretim. Ankara: Kadıoğlu Mat- baası.
  • Earl, A. (1997). Müze pedagojisi İngiltere’de nasıl gelişti? Tarih konuşan drama, Drama-maske müze (T. Sağlam, Çev.). Ankara: Çağdaş Drama Derneği.
  • Erbay, F. (1999). Uluslararası düzeyde devlet otoritesinin müzelerdeki etkisi, Yeniden müzeciliği düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım-Yayın Merkezi.
  • Gammon, B. (2003). Assessing learning in museum environment, A practical guide for museum evaluators. London: Head of Learning& Audience Develop- ment Science Museum.
  • Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Giray, K. (2002). Modern sanat müzeleri bir gereksinmenin ötesinde bir zo- runluluktur. Türkiye’de Sanat, 52, 52-55.
  • Harrison, M. (1963). Eğitim ve müzeler, müzelerin teşkilatlanması-pratik öğütler. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Hein, G. E. (1998). Learning in the museum, reprinted. London: Routledge.
  • Hooper Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi (M. Ö. Evren & E. G. Kapçı, Çev.). Ankara: Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygula- ma Merkezi Yayınları.
  • İnel, B. (2002). Çağdaş müzemiz üzerine düşünceler. Türkiye’de Sanat, 52, 56-59.
  • Kavcar, C. (2002). Örgün eğitimde dramatizasyon, yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Köksal, N. (2007). Demirel, Ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık. (Ö.
  • Museum of science and industrie. (2014, 11 Mart). Erişim adresi: http://uk. tourisme93.com/document.php?pagendx=10017.
  • Müze. (2014, 15 Şubat). Erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr/yenicalismalar/ muze/muze.html
  • Onur, B. (2003). Müzecilik eğitimi seminerleri I. Antalya: Suna- İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü.
  • Önder, A., Abacı, O., Kamaraj, I. (2009). Müzelerin eğitim amaçlı kullanımı projesi: İstanbul arkeoloji müzesi’ndeki Marmara örneklemi 1. Pamukkale Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25,103-117.
  • Sezgin, M., Karaman, A. (2009). Müze yönetimi ve pazarlaması. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Shaw, W. M. K. (2004). Osmanlı müzeciliği. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şimşek, A. (2006). Tarihsel romanın eğitimsel işlevi. Bilig, 37, 65-80.
  • Yılmaz, A. (1996). Müzelerde çocuk eğitiminin müze koleksiyonları bağla- mında değerlendirilmesi ve Rahmi M. Koç sanayi müzesi örneğinde irdelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilim- ler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yurdakul, B. (2007). Yapılandırmacılık, Eğitimde yeni yönelimler (Ö. Demi- rel, Ed.). Ankara: Pegem A Yayıncılık, s. 39-61.
  • Yücel, E. (1999). Türkiye’de müzecilik. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Ya- yınları.
APA GÖĞEBAKAN Y (2018). ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. , 9 - 41.
Chicago GÖĞEBAKAN Yüksel ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. (2018): 9 - 41.
MLA GÖĞEBAKAN Yüksel ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. , 2018, ss.9 - 41.
AMA GÖĞEBAKAN Y ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. . 2018; 9 - 41.
Vancouver GÖĞEBAKAN Y ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. . 2018; 9 - 41.
IEEE GÖĞEBAKAN Y "ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ." , ss.9 - 41, 2018.
ISNAD GÖĞEBAKAN, Yüksel. "ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ". (2018), 9-41.
APA GÖĞEBAKAN Y (2018). ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0(40), 9 - 41.
Chicago GÖĞEBAKAN Yüksel ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 0, no.40 (2018): 9 - 41.
MLA GÖĞEBAKAN Yüksel ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.40, 2018, ss.9 - 41.
AMA GÖĞEBAKAN Y ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. 2018; 0(40): 9 - 41.
Vancouver GÖĞEBAKAN Y ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi. 2018; 0(40): 9 - 41.
IEEE GÖĞEBAKAN Y "ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ." Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 0, ss.9 - 41, 2018.
ISNAD GÖĞEBAKAN, Yüksel. "ALTERNATİF ÖĞRENME MEKÂNLARI OLARAK MÜZELERİN EĞİTİM-ÖĞRETİMDE KULLANILMASININ ÖNEMİ". Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi 40 (2018), 9-41.