Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 1 - 24 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-10-2019

TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Öz:
Her toplumun kendine has karakteristik özellikleri ve ilkeleri vardır ve bunları eğitim sistemlerine yansıtırlar. Bazıülkeler bu özellikleriyle, diğerlerine nazaran farklar yaratır ve PISA (Program For International StudentAssessment) ve TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) gibi uluslararasıdeğerlendirmelerde ön plana çıkar. Şangay bunun en çarpıcı örneklerinden biridir. Çünkü Şangay ilk defakatıldığı 2009 ve 2012 PISA değerlendirmesi sonuçlarına göre 65 ülke arasında tüm alanlarda (matematik, okumave fen becerileri) birinci olmuştur. Bu bağlamda araştırmada, Türkiye eğitim sistemiyle Şangay eğitim sisteminingenel hatlarıyla karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu çalışma genel tarama modellerinden, karşılaştırmalı taramayöntemi çerçevesinde yapılmıştır. Araştırma verileri nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesiyöntemiyle elde edilmiştir. Veriler toplanırken, Şangay ve Türkiye eğitim sistemleriyle ilgili kitap, dergi, makale,köşe yazısı, resmi belge ve rapor gibi basılı ve internet kaynaklarından yararlanılmıştır. Karşılaştırılan eğitimsistemlerine ait bulgular genel eğitim sistemi, okul kademeleri, eğitim yönetimi, eğitim finansmanı ve öğretmeneğitimi temaları altında raporlaştırılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

COMPARISON OF TURKEY AND SHANGHAI EDUCATION SYSTEMS

Öz:
Every society has its own characteristics and principles and reflects them in their education system. With these characteristics, some countries make a difference than others and come to the fore in international assessments such as PISA (Program for International Student Assessment) and TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study). Shanghai is one of the most striking examples. Because Shanghai has been the first in all areas (math, reading and science skills) from 65 countries based on the results of PISA assessment held in 2009 when Shanghai participated for the first time and in 2012. In this context, Turkey education system and Shanghai education system have been aimed to compare with their general lines in the research. This study has been made within the framework of comparative screening method which is one of the general survey models. The data have been obtained by the method of document analysis of the qualitative research methods. While collecting the data, books, magazines, articles, columns, print and internet resources such as official documents and reports about Turkey and Shanghai education systems have been used. The findings of the compared educational systems have been reported under themes of general education system, school stages, education management, education financing and teacher training.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, S. ve Baysal, N. (2009), “Türk Eğitim Sistemi”, A. Sefer ve N. Baysal (Ed.), Eğitim Yapıları ve Yönetimleri Açısından Çeşitli Ülkelere Bir Bakış, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, s.37-95.
  • Arabacı, İ. B. ve Karabatak, S. (2013), “Çin Yükseköğretim Yönetim Sistemi İle Türk Yükseköğretim Yönetim Sisteminin Karşılaştırılması”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), s.125-138.
  • Balcı, S. ve Wu, H. (2011), “Çin Halk Cumhuriyetinde Yükseköğretim Sisteminin Reformu ve Gelişimi”, Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar, 27-29 Mayıs, İstanbul, s.1867-1875.
  • Cheng, K. M. and Yip, H. K. (2006), Facing the Knowledge Society: Reforming Secondary Education in Hong Kong and Shanghai, World Bank: Education Working Paper Series No 5, October, Washington DC.
  • Demir, Y. ve Yavuz, M. (2014), “Finlandiya, Japonya, Kore, Çin (Şangay) ve Türkiye’deki İngilizce Dersi Öğretim Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi”, Medirerranean Journal of Humanities, 4(1), s.115-128.
  • Erdem, M. (2009), “Türk Eğitim Sistemi”, A. Balcı (Ed.), Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri, İkinci Baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, s. 1-28.
  • Ergün, M. (1985), “Karşılaştırmalı Eğitim”, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü: http://www. egitim. aku. edu. tr/kegitim. Pdf, (20.09.2015).
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. H. (2014), “Lise 12. Sınıf Öğrencilerinin İngilizce Öz Yeterlik İnançlarına İlişkin Görüşleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), s.43-60.
  • Jinjie, X. (2012), Shanghai, The History, Culture and Development of Basic Education Sciences, Shanghai PISA Center, Shanghai Academy of Education Sciences, Sino-Finnish Seminar On Education Systems, Shanghai.
  • Karasar, N. (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemi, 24. Baskı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Kavcar, C. (2002), Cumhuriyet Döneminde Dal Öğretmeni Yetiştirme. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), s. 1-14.
  • Lauwerys, J. A., Varış, F. ve Neff, K. (1979), Mukayeseli Eğitim, İkinci Baskı, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • MEB, (2012). 12 Yıl Zorunlu Eğitim Sorular ve Cevaplar, http://www.meb.gov.tr/duyurular/duyurular2012/12Yil_Soru_Cevaplar.pdf , (28.11.2015).
  • MEB, (2015,a), Çin Halk Cumhuriyeti Eğitim Sistemi. rdb.meb.gov.tr/yayinlar/Çin%20Eğitim%20Sistemi.pdf, (16.11.2015).
  • MEB, (2015,b), Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim, http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2014_2015.pdf, (30.11.2015).
  • MEB, (2015,c), Haftalık Ders Çizelgeleri, http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7 (29.11.2015).
  • MEB, (2015,d), Katsayının Kalkması Meslek Lisesi Tercihini İkiye Katladı, http://www.meb.gov.tr/katsayininkalkmasi-meslek-lisesi-tercihini-ikiye-katladi/haber/7936/tr, (29.11.2015).
  • MEB, (2015,e), 2015 Yılı Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitim Planı Ve Yetki Onayı, http://oyegm.meb.gov.tr/dosyalar/planlar/2015/2015_Yetki_Plan_Onay.pdf, (29.11.2015).
  • NCEE, (2015), Shanghai-China Overwiev, http://www.ncee.org/programs-affiliates/center-on-internationaleducation-benchmarking/top-performing-countries/shanghai-china, (16.11.2015).
  • OECD, (2010), Shanghai and Hong Kong: Two Distinct Examples of Education Reform In China. Strong Performers and Successful Reformers In Education: Lessons From Pısa For The United States, www.oecd.org/.../hongkongchina/46581016, (16.11.2015).
  • OMEP, (2013), Pre-school Education in Shanghai, http://omep2013.age06.com/index.php?a=index&m=Page&id=33, (16.11.2015).
  • Orakçı, Ş. (2015), “Şangay, Hong Kong, Singapur, Japonya ve Güney Kore’nin Öğretmen Yetiştirme Sistemleri’nin İncelenmesi”, E-AJI (AsianJournal of Instruction), 3(2). s.26-43.
  • Özdemir, M. (2013), Okul Öncesi Eğitim Oranı %64’e Çıktı, http://www.milliyet.com.tr/okul-oncesi-egitimorani-64 e/gundem/detay/1773003, (1.12.2015).
  • Öztürk, C. (2010), “21. Yüzyılın Eşiğinde Türkiye'de Öğretmen Yetiştirme”, C. Öztürk (Ed.). 21. Yüzyılda Eğitim ve Türk Eğitim Sistemi, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara, s.182-188.
  • PISA. MEB, (2013), PISA 2012 Ulusal Nihai Raporu, http://pisa.meb.gov.tr/?page_id=22, (15.01.2016).
  • Sel, V. G. (2004), “Dünyada ve Türkiye’de Karşılaştırmalı Eğitim: Kavram, Kapsam ve Eğilimler”, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, Malatya.
  • Şirin, S. ve Vatanartıran, S. (2014), Pisa 2012 Değerlendirmesi: Türkiye İçin Veriye Dayalı Eğitim Reformu Önerileri, No. 549, TÜSİAD, İstanbul.
  • Ural, O. ve Ramazan, O. (2007), “Türkiye'de Okul Öncesi Eğitimin Dünü ve Bugünü”, S. Özdemir, H. Bacanlı ve M. Sözer (Ed.), Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi, Türk Eğitim Derneği, Ankara.
  • UVM, (2015), Shanghai Education-Elementary, https://www.uvm.edu/~outreach/Shanghai%20EducationElementary.pdf, (16.11.2015).
  • Wikipedia, (2015, a), Çince, https://tr.wikipedia.org/wiki/Çince, (16.11.2015).
  • Wikipedia, (2015,b), Türkiye’deki Üniversiteler Listesi, https://tr.wikipedia.org./wiki/Türkiyedeki_üniversiteler_listesi, (04.01.2015).
  • Yang, P. (2014), Understanding Vocational Education Market in China. CEREC Working Paper Series(6), http://www.uta.fi/cerec/publications/workpaper, (17.11.2015).
  • Yılman, M. (2006), Türkiye’de Öğretmen Eğitiminin Temelleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • YÖK, (2014), Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi ve Kurumsal Değerlendirme Raporu, http://www.yok.gov.tr/web/ogrenci/yuksekogretim-bilgi-yonetim-sistemi-vekurumsal-degerlendirmeraporu, (01.12.2015).
  • Zhang, M. and Kong, L. (2012), “An Exploration of Reasons For Shanghai’s Success in The OECD Programme For International Student Assessment (PISA) 2009”, [J]. Front. Educ. China, 7(1).
APA YENEN E, Kartal Ş, BULUT A (2018). TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 1 - 24.
Chicago YENEN EMİN TAMER,Kartal Şefik,BULUT AYHAN TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. (2018): 1 - 24.
MLA YENEN EMİN TAMER,Kartal Şefik,BULUT AYHAN TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. , 2018, ss.1 - 24.
AMA YENEN E,Kartal Ş,BULUT A TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2018; 1 - 24.
Vancouver YENEN E,Kartal Ş,BULUT A TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. . 2018; 1 - 24.
IEEE YENEN E,Kartal Ş,BULUT A "TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI." , ss.1 - 24, 2018.
ISNAD YENEN, EMİN TAMER vd. "TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI". (2018), 1-24.
APA YENEN E, Kartal Ş, BULUT A (2018). TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(22), 1 - 24.
Chicago YENEN EMİN TAMER,Kartal Şefik,BULUT AYHAN TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9, no.22 (2018): 1 - 24.
MLA YENEN EMİN TAMER,Kartal Şefik,BULUT AYHAN TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.9, no.22, 2018, ss.1 - 24.
AMA YENEN E,Kartal Ş,BULUT A TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 9(22): 1 - 24.
Vancouver YENEN E,Kartal Ş,BULUT A TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 9(22): 1 - 24.
IEEE YENEN E,Kartal Ş,BULUT A "TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, ss.1 - 24, 2018.
ISNAD YENEN, EMİN TAMER vd. "TÜRKİYE VE ŞANGAY EĞİTİM SİSTEMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/22 (2018), 1-24.