Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 317 - 331 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-10-2019

İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilerini çeşitli değişkenlere göre incelemektir.Araştırma, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilerini hangi değişkenlerin etkilediğini belirlemek, sosyal beceriyetersizlik nedenlerini tespit etmek ve çözüm yolları bulmak açısından önem taşımaktadır. Araştırmanın örnekleminiGümüşhane il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 6 ilkokulun 15 şubesindeki 254 ilkokul birinci sınıf öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği”kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre araştırmaya katılan ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleriyüksek bulunmuştur. Çocukların sosyal beceri düzeylerinin anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, aylık gelir durumu,algılanan aile tutumu, okul öncesi eğitim alma durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık bulunurken, sınıfmevcudu, annenin ve babanın sağ olma durumu, ebeveyn birliktelik durumları ise istatistiksel olarak anlamlı farklılıkbulunmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Eğitim, Özel Sosyoloji Spor Bilimleri Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

EXAMINATION OF THE SOCIAL SKILLS OF FIRST GRADE PRIMARY SCHOOL STUDENTS ACCORDING TO VARIOUS VARIABLES

Öz:
It has been aimed to examine social skills of primary school students at first grade in this study. The study is of importance to detect which variables affect social skills and the insufficiency reasons and to find solutions. Sample of the study consists of 254 primary school students in 15 branch offices of 6 primary schools affiliated to the Ministry of National Education in city centre of Gümüşhane. As data collection tool, “Social skill Assessment Scale” and “Individual Information Form” have been used in the study. In interpretation of study findings, 0.05 significance level has been based. Analyses have been made by using SPSS program. According to the study result, social skill level of the students at first grade has been found to be high. While statistically significant difference has been found in social skills of children depending on the mother’s educational status, father’s educational status, economic status, family status seen, and preschool education status, no significant difference has been found depending on class size, mother’s living status, father’s living status, and marital status of the parents.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Eğitim, Özel Sosyoloji Spor Bilimleri Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçamete, G. ve Avcıoğlu, H. (2005), ‘‘Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (7-12 Yaş) GeçerlikVe Güvenirlik Çalışması’’, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, s.61-77.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2004), Araştırma Yöntemleri, (3.Baskı), Sakarya Kitapevi, Adapazarı.
  • Aslan, M. (2014), 60-72 Aylık Çocukların İlkokula Başlama Durumlarının İncelenmesi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • Bacanlı, H. (2012), Sosyal Beceri Eğitimi (4. Basım), Pegam Akademi, Ankara.
  • Bacanlı, H. ve Erdoğan Filiz, E. (2003), ‘‘Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (MESSY) Türkçe’ye Uyarlanması, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB)’’, Uluslararası ve Hakemli Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), s.351-379.
  • Berkowitz, M. W. ve Bier, M. C. (2004), ‘‘Research-based character education’’, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591, s.72-85.
  • Bierman, K.L. (2005), Peer Rejection. Developmental Processes And İntervention Strategies, The Guilford Press, USA.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, İ. ve Demirel, F. (2012), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, PegemA, Ankara.
  • Carpenter, E., Shepherd, E. J. and Nangle, D. W. (2008), ‘‘Validation Of The SSRS-T, Preschool Level As A Measure Of Positive Social Behavior And Conduct Problems’’, Education and Treatment of Children, 31(2), s.183-202.
  • Choi, D.H. ve Kim, J. (2003), ‘‘ Practicing Social Skills Training For Young Children With Low Peer Acceptance: A Cognitive-Social Learning Model’’,Early Childhood Education Journal, 31(1), s.41-46.
  • Denham, S. A. (2006), ‘‘Social-Emotional Competence As Support For School Readiness: What İs İt And How Do We Assess İt? Early Education And Development’’, Special Issue Measurement of School Readiness, 17, s. 57–89.
  • Dermez, H.G. (2008), İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Erbay, E. (2008), Okul Öncesi Eğitim Alan Ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Becerilere Sahip Olma Düzeyleri, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Günindi, Y. (2010), Anasınıfına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Uygulanan Sosyal Uyum Beceri Eğitimi Programının Çocukların Sosyal Beceri Uyum Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009), Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler, 1.basım, Pegam Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Elibol Gültekin, S. (2008), 5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Hansa Bilek, M. (2011),Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Ev İle Okul Ortamındaki Sosyal Becerilerinin Karşılaştırılması, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Herzog, M.J. (2007), Family And Peer Relationships İn Preschool: Children Perceptions Of The Familial And Social Domain, Arizona State University, USA.
  • Johnson, D. W. ve Johnson. R.T. (1990), ‘‘Social Skills For Successful Group Work, Educational Leadership’’, 47, s.29-33.
  • Karasar, N. (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Lynch, S. A. ve Simpson, C. G. (2010), ‘‘Social Skills: Laying The Foundation For Success’’, Dimensions of Early Childhood, 38, s. 3-12.
  • Miles, S. ve Stipek, D. (2006), ‘‘Contempotaneous And Longitudinal Associations Between Social Behavior And Literacy Achievement İn A Sample Of Low İncome Elementary School Children’’, Chid Development, 77(1), s. 103-107.
  • Oktay, A. ve Unutkan, Ö. (2005), Okul Öncesi Eğitimde Güncel Konular, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Öztürk, A. (2008), Okul Öncesi Eğitimin İlköğretim 1. Ve 3. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Pekdoğan, S. (2011), Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Beş Altı Yaş Çocuklardaki Soysal Becerilerin Bazı Özellikler Açısından İncelenmesi :Elazığ İli Örneği, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Polat, P. (2014), Yaz Anaokulunda Eğitim Alan Ve Almayan İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Becerilerinin İncelenmesi:Mardin İli Örneği, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • Ştefan, C.A. (2008), ‘‘Short –Term Efficacy Of A Prevention Program Fort He Development Of Social Emotional Competencies İn Presschool Children’’, Cognition, Brain, Behavior, 12 (3), s.285-307.
  • Tanrıöğen, Y. (2014), Okul Öncesi Dönemi Çocukların Yaşadıkları Sosyo Kültürel Ortamların Sosyal Beceri İle Olan İlişkisinin Değerlendirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Tunçeli, H. İ. (2012), Anaokullarına Devam Eden 6 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerilerinin Okul Olgunluklarına Etkilerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tutkun, C. (2012), 60-72 Aylık Çocukların Sosyal Becerilerinin Anne Ve Öğretmen Değerlendirmelerine Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Wang, H. T., Sandall, S. R., Davis, C. A. ve Thomas, C. J. (2011), ‘‘Social Skills Assessment İn Young Children With Autism: A Comparison Evaluation Of The SSRS And PKBS’’, Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, s.1487-1495.
  • Yener Öztürk, P. (2014), Okul Öncesi Eğitim Alan 60 Ay Ve Üzeri Çocukların Sosyal Beceri Düzeyleri İle Annelerinin Çocuk Yetiştirme Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Yurdakavuştu, Y. (2012), İlköğretim Öğrencilerinde Duygusal Zeka Ve Sosyal Beceri Düzeyleri, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
APA ARSLAN A, KESİCİOĞLU O (2018). İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 317 - 331.
Chicago ARSLAN ADEM,KESİCİOĞLU OĞUZ SERDAR İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. (2018): 317 - 331.
MLA ARSLAN ADEM,KESİCİOĞLU OĞUZ SERDAR İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. , 2018, ss.317 - 331.
AMA ARSLAN A,KESİCİOĞLU O İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2018; 317 - 331.
Vancouver ARSLAN A,KESİCİOĞLU O İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. . 2018; 317 - 331.
IEEE ARSLAN A,KESİCİOĞLU O "İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." , ss.317 - 331, 2018.
ISNAD ARSLAN, ADEM - KESİCİOĞLU, OĞUZ SERDAR. "İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". (2018), 317-331.
APA ARSLAN A, KESİCİOĞLU O (2018). İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(23), 317 - 331.
Chicago ARSLAN ADEM,KESİCİOĞLU OĞUZ SERDAR İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9, no.23 (2018): 317 - 331.
MLA ARSLAN ADEM,KESİCİOĞLU OĞUZ SERDAR İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.9, no.23, 2018, ss.317 - 331.
AMA ARSLAN A,KESİCİOĞLU O İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 9(23): 317 - 331.
Vancouver ARSLAN A,KESİCİOĞLU O İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 9(23): 317 - 331.
IEEE ARSLAN A,KESİCİOĞLU O "İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ." Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, ss.317 - 331, 2018.
ISNAD ARSLAN, ADEM - KESİCİOĞLU, OĞUZ SERDAR. "İLKOKUL BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ". Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9/23 (2018), 317-331.