Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 365 - 377 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.13114/MJH.2018.428 İndeks Tarihi: 03-10-2019

Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek

Öz:
20. yüzyılın önemli etik kuramcılarından Emmanuel Levinas, Batı düşüncesindeki Öteki ihmalininkökeninin Aynı’yı önceleyen özdeşlik metafiziği olduğunu savunmuştur. Bu yadsıyıcı ihmalin reddi içinfelsefi hareket noktasını tümüyle değiştirmiş ve ontolojiyi değil, etiği ilk felsefe olarak kabul etmiştir.Öteki’ni Aynı’ya öncelediği etik teorisi bu nedenle “öteki etiği” olarak tanımlanırken, kendisi de “öte-ki’nin filozofu” olarak tanınmıştır. Levinas’ın tezleriyle temellenen Öteki etiği, çağın felsefi gündemindeoldukça yoğun bir ilgi görmekle beraber birçok yeni tartışma alanları da açmıştır. Öteki etiğine en keskineleştiriler, aynı kıta geleneğine mensup Alain Badiou’dan gelmiştir. Badiou, ötekiliğin felsefi bir kategoriolarak değerlendirilmesine ve Öteki’ne karşı merhamet retoriği ile etik kuramsallaştırma çabalarına karşıçıkmıştır. Tek sahici etik olarak gördüğü hakikat etiğini, kaba bir sosyolojiye dayandığını düşündüğü öte-ki etiğinin tam karşıtı bir konuma yerleştirmiştir. Bu çalışmada Levinas’ın öteki etiği ile Badiou’nun haki-kat etiğinin bazı temel sorun ve kavramları diyakritik bir yorumlama yöntemiyle değerlendirilmeye ça-lışılmıştır. Bu çerçevede özellikle “ötekilik ve conatus essendi” nosyonları üzerinde durulmuştur. Levinasve Badiou’nun kuramlarının analizindeki temel amaç, indirgemeci bir kategorizasyona gitmek değil; ra-dikal bir felsefi hamle yaparak klasik etik teorilerinden bir kopuş gerçekleştiren iki filozofun keskin ayr
Anahtar Kelime:

Konular: Etik

Reconsidering Levinas’s Ethics of the Other from the Perspective of Badiou’s Ethics of Truth

Öz:
Emmanuel Levinas, one of the most important ethical theorists of the 20 th century, advocated that the prioritization of the Same in identity metaphysics is the reason why the Other is neglected in Western philosophy. He changed the point of departure of philosophy and accepted ethics rather than ontology as the primary philosophy in order to deny this negative negligence of the Other. Therefore, ethics theory that prioritizes the Other to the Same is known as “ethics of the Other” and Levinas himself is known as “the philosopher of the Other”. Based on the dissertations of Levinas, the Ethics of the Other began new discussions together with attracting an intense interest in the philosophical agendum of the era. Alain Badiou, a thinker of the same continental tradition, came up with the most severe criticism on the ethics of other. Badiou objected to the consideration of the Other as a philosophical category, and attempts of theorization of ethics through the rhetorics of mercy on the Other. Badiou regarded his own ethics of truth as the only genuine ethics and considered the ethics of the other as based upon a vulgar sociology, thus he placed the former in an opposing position to the latter. In this study, an attempt is made to assess some essential problems and concepts of Levinas’s ethics of the other and Badiou’s ethics of truth through a method of diacritical hermeneutics. Within this framework, notions of “otherness and conatus essendi” are emphasized. The main aim in analyzing the ethics of Levinas and Badiou was not to achieve a reductionist categorization, but an attempt to question the philosophical meanings of the sharp contrasts between these two philosophers who made radical moves in philosophy by disengaging from classical theories of ethics, to raise alternative ways of thinking for discussion.
Anahtar Kelime:

Konular: Etik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar S. M.(2016). “Levinas’ta Aşkınlık Düşüncesine Giriş”. Kaygı Dergisi 27 (2016). 93-110.
  • Badiou A. (2012). Felsefe İçin Manifesto. Çev. M. Erşen. İstanbul 2012.
  • Badiou A. (2015). Gerçek Mutluluğun Metafiziği. Çev. M. Erşen. İstanbul 2015.
  • Badiou A. (2016a). Sonsuz Düşünce. Çev. I. Ergüden & Tuncay Birkan. İstanbul 2016.
  • Badiou A. (2016b). Etik-Kötülük Kavrayışı Üzerine Bir Deneme. Çev. T. Birkan. İstanbul 2016.
  • Başok-Diş S. (2018). “Bauman’ın Modern Etik Eleştirileri Bağlamında Ahlakiliğin Müphemliğine İlişkin Görüşleri”. Kutadgubilig 37 (2018) 173-191.
  • Bernasconi R. (2004). “Levinas ve Ötekilik Politikası”. Ed. Y. Aktay, Levinas Öteki, Etik ve Siyaset, Tez- kire 38-39 (2004) 110-125.
  • Chalier C. (1991). “Ethics and Feminine”. Ed. R. Bernasconi-Simon Critchley, Re-Reading Levinas. (1991) 119-130. London.
  • Ciaramelli F. (1991). “Levinas’s Ethical Discourse Between Individuation and Universality”. Eds. R. Bernasconi-Simon Critchley, Re-Reading Levinas (1991) 83-109. London.
  • Critchley S. (2012). İmansızların İmanı-Siyasal Teoloji Deneyleri. Çev. E. Ünal. İstanbul 2012.
  • Çırakman E. (2000). “Levinas’ta Öteki ve Adalet: Eleştirel Bir Not”. Doğu Batı 13 (2000) 185-207.
  • Davis C. (2004). Levinas- An Introduction. Cambridge 2004.
  • Davy B. J. (2007). “An Other Face of Ethics in Levinas”. Ethics & the Environment 12/1 (2007) 39-65.
  • Finkielkraut A. (2012). Sevginin Bilgeliği. Çev. A. Ekmekçi. İstanbul 2012.
  • Hallward P. (2016). “Sonsöz”. A. Badiou, Etik-Kötülük Kavrayışı Üzerine Bir Deneme. Çev. T. Birkan. İstanbul 2016.
  • Hewlett N. (2018). Badiou, Balibar, Ranciére. Çev. H. İ. Mavituna. İstanbul 2018.
  • Kearney R. (2012). Yabancılar, Tanrılar ve Canavarlar-Ötekiliği Yorumlamak. Çev. B. Özkul. İstanbul 2012.
  • Levinas E. (1979). Totality and Infinity. Çev. A. Lingis. Hingham 1979.
  • Levinas E. (2001). Sonsuza Tanıklık. İstanbul 2001.
  • Levinas E. (2004). “Öteki İnsanın Hakları”. Ed. Y. Aktay, “Levinas Öteki, Etik ve Siyaset”. Tezkire 38-39 (2004) 126-129.
  • Levinas E. (2005). Zaman ve Başka. Çev. Ö. Gözel. İstanbul 2005.
  • Levinas E. (2010). “Sonsuz’un Etiği”. Çev. H. Arslan, Çağdaş Filozoflarla Söyleşiler Kıta Felsefesi Tartışmaları (2010) 75-96. İstanbul
  • Megill A. (2008). Aşırılığın Peygamberleri: Nietzsche, Heidegger, Foucault, Derrida. Çev. T. Birkan. Ankara 2008.
  • Spinoza B. (2011). Etika. Çev. H. Z. Ülken. Ankara 2011.
  • Türk D. (2013). Öteki, Düşman, Olay, Levinas, Schmitt ve Badiou’da Etik ve Siyaset. İstanbul 2013.
APA GÜNGÖR F (2018). Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. , 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
Chicago GÜNGÖR FEYZA ŞULE Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. (2018): 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
MLA GÜNGÖR FEYZA ŞULE Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. , 2018, ss.365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
AMA GÜNGÖR F Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. . 2018; 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
Vancouver GÜNGÖR F Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. . 2018; 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
IEEE GÜNGÖR F "Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek." , ss.365 - 377, 2018. 10.13114/MJH.2018.428
ISNAD GÜNGÖR, FEYZA ŞULE. "Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek". (2018), 365-377. https://doi.org/10.13114/MJH.2018.428
APA GÜNGÖR F (2018). Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2), 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
Chicago GÜNGÖR FEYZA ŞULE Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 8, no.2 (2018): 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
MLA GÜNGÖR FEYZA ŞULE Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
AMA GÜNGÖR F Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2018; 8(2): 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
Vancouver GÜNGÖR F Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi. 2018; 8(2): 365 - 377. 10.13114/MJH.2018.428
IEEE GÜNGÖR F "Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek." Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8, ss.365 - 377, 2018. 10.13114/MJH.2018.428
ISNAD GÜNGÖR, FEYZA ŞULE. "Levinas’ın Öteki Etiğini Badiou’nun Hakikat Etiği Perspektifinden Yeniden Düşünmek". Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi 8/2 (2018), 365-377. https://doi.org/10.13114/MJH.2018.428