Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 28 - 46 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.364015 İndeks Tarihi: 11-10-2019
Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar
Öz: İlkokul çağında fen bilimlerinin öğretimi sınıf öğretmenleri tarafındangerçekleştirilmektedir. Çocuklar bu derste, doğadaki varlıkları ve olaylarıbilimsel yönden ele alıp; gözlem yapma, inceleme ve anlama olanağı eldeederler. İlkokulda fen bilimleri öğretiminde karşılaşılan sorunları vebunlara yönelik çözümlerin üretilmesini en iyi ortaya koyacak kişiler sınıföğretmenleridir. Sınıf öğretmenlerinin hitap ettikleri yaş grubuna görekarşılaştıkları sorunlar da farklı olabilmektedir. Buna göre bu araştırmanınamacı, sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi sürecinde yaşadıkları sorunları vebu sorunların çözümüne yönelik önerilerini belirlemektir. Araştırmanınçalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ilmerkezinde bulunan okullarda görev yapan 20 sınıf öğretmenioluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafındangeliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılmıştır. Elde edilen nitel veriler araştırmacılar tarafındananaliz edilerek değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
The Problems of Primary School Teacher Faced in the Science Teaching Process
Öz: Science teaching is carried out by primary school teacher in the primary school. Children find an opportunity to observation, investigation and understanding creatures and events in the nature by dealing with scientifically. Primary school teachers who take place in the teaching process are most essential persons in order to reveal problems faced in the primary school science teaching and find a solution towards these problems. Due to students’ age, primary school teachers can be exposed different science teaching problems. Depending on all reasons, this study was to aim hat determining the problems of primary school teachers in the science teaching process and the views of primary school teachers towards solving these problems. The sample of study consisted of 20 primary school teachers who work at primary schools in Eskisehir in the 2015-2016 school years. Data was conducted with form of semi-structured interview which consisted of open ended questions and was developed by researchers. The qualitative data obtained end of the research was evaluated analyzing by the researchers.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, A., & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
- Akıncı, B., Uzun, N., & Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215.
- Aydın, S., & Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği. İlköğretim Online, 9(1), 301-315.
- Ayvacı, H. Ş., & Bakırcı, H. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin fen öğretim süreçleriyle ilgili görüşlerinin 5E modeli açısından incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(2), 132-151.
- Ayvacı, H. Ş., & Durmuş, A. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin mesleklerinin ilk yıllarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların yıllara göre değişimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1).
- Ayvacı, H. Ş., & Türkdoğan, A. (2010). Yeniden yapılandırılan Bloom taksonomisine göre fen ve teknoloji dersi yazılı sorularının incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(1), 13-25.
- Balbağ, M. Z., & Karaer, G. (2016). Fen bilgisi öğretmenlerinin fen öğretiminde karşılaştıkları sorunlara yönelik öğretmen görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 1-11.
- Balbağ, M. Z., Leblebiciler, K., Karaer, G., Sarıkahya, E., & Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 12-23.
- Bayraktar, Ş., & Çınar, D. (2010). Öğretmen adaylarının gözü ile fen ve teknoloji öğretmenlerinin etkili öğretmen davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 131-15.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. (4. Basım). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Cengiz, E., Uzoğlu, M., & Daşdemir, İ. (2012). Öğretmenlere göre fen ve teknoloji dersindeki başarısızlık nedenleri ve çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 393-418.
- Çiftçi, S. (2010). İlköğretim birinci kademe 4. ve 5. sınıf öğretmenlerinin performans görevlerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 9(3), 934-951.
- Doğan, Y. (2010). Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
- Geçer, A., & Özel, R. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2237-2261.
- Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., & Biçer, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersini yürütmeye yönelik özyeterlikleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34(2), 21-30.
- Hasan, G., Deniş, H., & Demirkaya, H. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi öğretimi dersine yöneliktutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 1(2), 133-149.
- Kurtuluş, N., & Çavdar, O. (2011). Fen ve teknoloji öğretim programındaki etkinliklere yönelik öğretmen ve öğrenci düşünceleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(1), 1-23.
- Küçük, M., Altun, E., & Paliç, G. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi özyeterlik inançlarının incelenmesi: Rize ili örneklemi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 45-70.
- Küçüköner, Y. (2011). 2005 Fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve öğretmen gözüyle çözüm önerileri. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11-37.
- MEB. (2006). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- MEB. (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
- Trowbridge, L., Bybee, R., & Powell, J. (2004). Teaching secondary science: strategies for developing scientific literacy.
- Türkmen, L. (2002). Sınıf öğretmenliği 1. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 218-228.
- Türkmen, H., & Kandemir, E.M. ( 2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education,1(1), 15-24.
- Yeşilyurt, E. (2012). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve karşılaşılan güçlükler. Turkish studies-International Periodical for Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(2), 1183-1205.
APA | BALBAĞ M, KARAER G (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. , 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
Chicago | BALBAĞ Mustafa Zafer,KARAER Gamze Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. (2018): 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
MLA | BALBAĞ Mustafa Zafer,KARAER Gamze Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. , 2018, ss.28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
AMA | BALBAĞ M,KARAER G Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. . 2018; 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
Vancouver | BALBAĞ M,KARAER G Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. . 2018; 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
IEEE | BALBAĞ M,KARAER G "Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar." , ss.28 - 46, 2018. 10.24315/trkefd.364015 |
ISNAD | BALBAĞ, Mustafa Zafer - KARAER, Gamze. "Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar". (2018), 28-46. https://doi.org/10.24315/trkefd.364015 |
APA | BALBAĞ M, KARAER G (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Eğitim Dergisi, 8(1), 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
Chicago | BALBAĞ Mustafa Zafer,KARAER Gamze Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.1 (2018): 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
MLA | BALBAĞ Mustafa Zafer,KARAER Gamze Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.1, 2018, ss.28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
AMA | BALBAĞ M,KARAER G Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(1): 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
Vancouver | BALBAĞ M,KARAER G Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(1): 28 - 46. 10.24315/trkefd.364015 |
IEEE | BALBAĞ M,KARAER G "Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.28 - 46, 2018. 10.24315/trkefd.364015 |
ISNAD | BALBAĞ, Mustafa Zafer - KARAER, Gamze. "Sınıf Öğretmenlerinin Fen Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar". Trakya Eğitim Dergisi 8/1 (2018), 28-46. https://doi.org/10.24315/trkefd.364015 |