Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 80 - 96 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.366689 İndeks Tarihi: 11-10-2019

Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri

Öz:
Bu araştırmada, değerler eğitimi içerisinde yer alan merhametkavramının anlamı, merhamet kavramının öğrencilere kazandırılması içinyapılması gereken çalışmaların neler olduğu ve merhamet kavramınıngerekliliği sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaya konulmayaçalışılmıştır. Araştırmada nitel yaklaşım benimsenmiştir. Araştırma 2015-2016 akademik yılı Amasya ili Merzifon ilçesinde bir ilkokulda görevyapan 20 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmak suretiyle tamamlanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin büyük çoğunluğumerhamet kavramını acıma duygusu, şefkat, üzüntü olaraktanımlamışlardır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin tamamınayakını toplumdaki çocuklarda ve gençlerde merhamet kavramınınazaldığını ve olmadığını ifade etmişlerdir. Ayrıca sınıf öğretmenlerininyarıdan fazlası merhamet eğitiminin ilkokullarda gerekli olduğu yönündegörüş bildirmişlerdir. Sınıf öğretmenleri ailelerin çocuklarına rol modelolmaları sebebi ile merhametin öncelikle ailelerde öğretilmesi gerektiğiniifade ederlerken, sınıf öğretmenleri drama, kitap okuma, film izleme,gerçek hayattan örnekler verme, uygulamalar yapma gibi çeşitlietkinliklerle merhamet kavramının öğrencilere yerleştirilmesi gerektiğiniifade etmişlerdir. Araştırmanın önerileri arasında, değerler eğitimi okulprogramlarına konularak, ayrı bir ders olarak okutulması, aile eğitimlerininverilmesi sayılabilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Classroom Teachers’ Opinions about Compassion Education

Öz:
In this study, values, sense of place field of compassion in education, where the work needs to be done to develop the skills of compassion what was going on and tried to put forward according to the opinion of the requirements of the class teacher of compassion. In this study, the 2015-2016 academic year Amasya Merzifon the interview was conducted by 20 teachers working at. The vast majority of the pathos of the concept of compassion According to the results of classroom teachers, compassion, was defined as sadness. Almost all of the teachers participating in the study in children and young people in society and stated that the decrease of compassion. In addition, more than half of the teachers were in favor of compassion is needed in primary education. Class teacher of compassion with reason to be a role model for the children of families that must first be taught in the family statement while they, the drama of classroom teachers, reading books, watching movies, give examples from real life, stated that it should be placed to the students of compassion with various activities such as making applications. Proposal of the research, values education can be taught as a separate course, put into school programs and family trainings can be organized.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdeniz, S. (2014). Farklı Merhamet Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete, Stres ve Duygusal Zekânın İncelenmesi. Doktora Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Aydın, M. Z. (2010). Okulda Çalışan Herkesin Görevi Olarak Değerler Eğitimi.TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Ceceli Eğitim Kurumları Değerler Eğitimi Buluşması, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge Sözlük. (2016).http://Dictionary.Cambridge.Org adresinden 09.02.2016 tarihinde indirilmiştir.
  • Conklin, H. G. (2008) Modeling Compassion in Critical, Justice-Oriented Teacher Education. Harvard Educational Review. 78 (4). 652-674.
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. (Edt. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Doğan, B. ve Gülüşen, A. (2011). Türkçe Ders Kitaplarındaki (6–8) Metinlerin Değerler Bakımından İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi. 1(2): 75-102.
  • Doğan, S., Uğurlu, C. T. ve Çetinkaya, M. (2013). Öğretmenlerin Değerler Eğitimi Üzerine Görüşleri (Nitel Bir Çalışma). VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Gör, F. (2013). İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programında Merhamet Değeri. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Halstead, J. M. ve Taylor, M. (1996). Values in Education and Education in Values.Bristol: Falmer Press, Taylor & Francis, Inc.
  • İpek, M. (2012). Okulda Öğretmen-Öğrenci İlişkileri Üzerine Bazı Değerlendirmeler. Toplum Bilimleri Dergisi. 6 (12): 217-233.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (16-18 Kasım 2012). Ahlaki Karakter ve Eğitimi. II. Uluslararası Değerler ve Eğitimi Sempozyumu. Ensar Vakfı Değerler Eğitimi Merkezi, İstanbul.
  • Kohn, A. (1997) How Not To Teach Values A Critical Look At Character Education. Phi Delta Kappan. 3-25.
  • Kurnaz, A. (27 Nisan 2012). Üstün Yetenekli Çocuklarda Değer Eğitimi. Geleceğin Mimarı Üstün Yetenekliler Sempozyumu. Namık Kemal Üniversitesi, Tekirdağ
  • Küçükaydın, Z. (2015). Fen Bilimleri Derslerinde Merhamet Eğitimi Üzerine Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin bir Rehber. (Edt. S. Turan). Ankara: Nobel Yayın.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. ThousandOaks, Sage.
  • Monette, D. R., Sullivan, T. J. ve Dejong, C. R. (1990). Applied social research. NewYork: Harcourt Inc.
  • Nişanyan Etimoloji Sözlüğü (2016). http://www.nisanyansozluk.com adresinden 09.02.2016 tarihinde indirilmiştir. Nuendorf, K.A. (2002). The content analysis guidebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Patton, M. Q. (1994). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri.(Edt. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: PegemAkademi.
  • Ruiz, P. O. ve Vallejos, R. M. (1999). The Role of Compassion in Moral Education, Journal of Moral Education, 28(1), 5-17.
  • Sayar, K. (2012). Merhamet Kalbe Dönüş İçin Son Çağrı. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Suh, B. K. ve Traiger, J. (1999). Teaching Values Through Elemantary Social Studies and Literature Curricula. Education. 119 (4), 723-727.
  • Türk Dil Kurumu. (2015). Güncel Türkçe Sözlük.http://www.tdk.org.tr adresinden 08.12. 2015 tarihinde indirilmiştir.
  • Veugelers, W. (2000). Different Ways of Teaching Values. Educational Review. 52(1): 37-46,
  • Yaran, C. S. (2007). “Mevlana’nın Yedi Öğüdü”: Evrensel Erdemler, Kozmik Temellendirmeler ve Aidiyet Meselesi. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi.16: 21-48.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yiğittir, S. ve Öcal, A. (2010). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Değer Yönelimleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 24: 407-416.
APA KIRAL B, BAŞDAĞ S (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. , 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
Chicago KIRAL Bilgen,BAŞDAĞ Suat Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. (2018): 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
MLA KIRAL Bilgen,BAŞDAĞ Suat Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. , 2018, ss.80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
AMA KIRAL B,BAŞDAĞ S Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. . 2018; 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
Vancouver KIRAL B,BAŞDAĞ S Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. . 2018; 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
IEEE KIRAL B,BAŞDAĞ S "Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri." , ss.80 - 96, 2018. 10.24315/trkefd.366689
ISNAD KIRAL, Bilgen - BAŞDAĞ, Suat. "Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri". (2018), 80-96. https://doi.org/10.24315/trkefd.366689
APA KIRAL B, BAŞDAĞ S (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 8(1), 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
Chicago KIRAL Bilgen,BAŞDAĞ Suat Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.1 (2018): 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
MLA KIRAL Bilgen,BAŞDAĞ Suat Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.1, 2018, ss.80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
AMA KIRAL B,BAŞDAĞ S Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(1): 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
Vancouver KIRAL B,BAŞDAĞ S Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(1): 80 - 96. 10.24315/trkefd.366689
IEEE KIRAL B,BAŞDAĞ S "Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.80 - 96, 2018. 10.24315/trkefd.366689
ISNAD KIRAL, Bilgen - BAŞDAĞ, Suat. "Sınıf Öğretmenlerinin Merhamet Eğitimine İlişkin Görüşleri". Trakya Eğitim Dergisi 8/1 (2018), 80-96. https://doi.org/10.24315/trkefd.366689