Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 214 - 240 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.312906 İndeks Tarihi: 11-10-2019
Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi
Öz: Bu çalışmada, Analitik Kimya laboratuvar dersi “Işık-madde etkileşiminedayanan UV/Görünür bölge spektroskopik analiz yöntemi uygulamaları”konusunda, proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademikbaşarılarına etkisi incelenmiştir. Araştırmada, ön ve son test kontrol gruplu yarıdeneysel desen kullanılmıştır. Konu, deney grubunda proje tabanlı öğrenmeyaklaşımı ile kontrol grubunda ise öğretim programına uygun şekildeyürütülmüştür. Son test akademik başarı puanlarının Mann-Whitney U Testianalizi sonuçlarına göre; öğrencilerin akademik başarılarında proje tabanlıöğrenme yaklaşımının kullanıldığı deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğugözlenmiştir (p<.05). Wilcoxon işaretli sıralar testi sonuçları; deney ve kontrolgruplarının her ikisinde de grup içi akademik başarı puanlarında artış olduğunugöstermiştir. Cohen’s d değerine göre, deney grubunda uygulanan öğrenmeyaklaşımının büyük etki değerine sahip olduğu söylenebilir (d=0,88). Yarıyapılandırılmış görüşmelerin içerik analizinden elde edilen sonuçlar, deneygrubu öğrencilerinin konunun uygulanan öğrenme yaklaşımı ile işlenmesinidaha akılda kalıcı bulduklarını göstermiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Effect of Project Based Learning on Academic Achievement of Chemistry Teacher Candidates in the Application of Spectroscopic Analysis Method
Öz: In this work, the effect of project based learning approach on students’ academic achievement on the topic of “Application of UV/Visible spectroscopic analysis method based on light-matter interaction” in Analytical Chemistry Laboratory lesson. Pre- and post-test quasi experimental design with control group was applied in this research. In the experimental group, the subject was carried out with the project based learning approach and in the control group in accordance with the teaching program. It was observed that there was a significant difference in the students’ academic achievement in favour of the experimental group in which the project based learning approach was used according to the Mann-Whitney U test analysis results of the post-test academic achievement scores (p<.05). Wilcoxon signed rank test results showed that the increase of students’ academic achievement of within both groups. It can be also stated that project based learning approach has a great effect size considering to Cohen’s d value (d=0.88). Content analysis of semistructured interview results demonstrated that the experimental group students find it more memorable to process the subject with an applied approach.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adami, G. (2006). A new project based lab for undergraduate environmental and analytical chemistry. Journal of Chemical Education, 83(2), 253-256.
- Amarasiriwardena, D. (2007). Teaching analytical atomic spectroscopy advances in an environmental chemistry class using a project-based laboratory approach: ınvestigation of lead and arsenic distributions in a lead arsenate contaminated apple orchard. Analytical and Bioanalytical Chemistry, 388, 307-314.
- Apedoe, X.S., Ellefson, M.R. & Schunn, C.D. (2012). Learning together while designing: Does group size make a difference?. Journal of Science Education Technology, 21, 83-94.
- Arnold, R. J. (2003). The water project: A multi – week laboratory project for undergraduate analytical chemistry. Journal of Chemical Education, 80(1), 58- 60.
- Atıcı, B., & Polat, H. (2010). Web tasarımı öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısı ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(2), 122-132.
- Ayaz, M.F. & Söylemez, M. (2015). The Effect of the Project Based Learning Approach on the Academic Achievements of the Students in Science Classes in Turkey: A Meta – Analysis Study, Education and Science, 4(178), 255-283.
- Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayınevi.
- Baran, M., & Maskan, A. (2010). The effect of project based learning on pre-service physics teachers’ electrostatic achievements. Cypriot Journal of Educational Sciences, 5, 243-247.
- Baran, M. (2011). Teknoloji ve proje tabanlı öğrenme yaklaşımı destekli düşünce yolculuğu tekniğinin lise 11. sınıf öğrencilerinin fizik başarılarına ve akademik benlik tasarımlarına etkisi, Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
- Barak, M., & Dori, Y.J. (2005). Enhancing undergraduate student’s chemistry understanding through project based learning in an IT environment. Science Education, 89(1), 117-139.
- Başkan Takoğlu, Z., & Alev, N. (2015). Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematiksel modelleme yapabilme becerilerinin gelişimi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 122-160.
- Bell, S. (2010). Project based learning for the 21st Century: Skills for the future. The Clearing House, 83(2), 39-43.
- Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., & Köklü, N. (2010). Sosyal bilimler için istatistik (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Cansüngü-Koray, Ö., & Bal, Ş. (2002). İlköğretim 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin ışık ve ışığın hızı ile ilgili yanlış kavramları ve bu kavramları oluşturma şekilleri, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 1-11.
- Christensen, L.B. Johnson, R.B., & Turner, L.A. (2015). Research Methods Design and Analysis (Çeviri Editörü: Aypay, A. Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2nd edition). Hillsdale NJ: Erlbaum.
- Coştu, B., Ünal,S., & Ayas, A. (2007). Günlük yaşamdaki olayların fen bilimleri öğretiminde kullanılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 197-207.
- Diaz-Vázquez, L.M., Casañas, B., Echeyarría, I., Hernández, G., Illán, F.G., Calzada, A.M., et al. (2012). An investigative, cooperative learning approach for general chemistry laboratories. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 6(2), 1-14.
- Doğanay, A., Demircioğlu, T., & Yeşilpınar, M. (2014). A need assessment study for an ınterdisciplinary curriculum about natur of science for prospective elementary teachers. Turkish studies – International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 777-798.
- Extrom, C.L., & Mosher, M.D. (2000). A novel high school chemistry camp as an outreach model for regional colleges and universities. Journal of Chemical Education, 77(10), 1295-1297.
- Feyzioğlu, B., Demirdağ, B., Ateş, A., Çobanoğlu, İ., Altun, E., & Akyıldız, M. (2011). Laboratuvar uygulamalarına yönelik öğrenci görüşleri: İzmir ili örneği. İlköğretim Online, 10(3), 1208-1226.
- Ferguson, G.A. & Takane, Y. (1989). Statistical analysis in psychology and education (Sixth Edition). New York: McGraw Hill Publication.
- Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2005). How to design and evaluate research in education (6th ed.). New York: McGraw-Hill International Edition.
- Gülbahar, Y., & Tınmaz, H. (2006). Implementing project - based learning and eportfolio assessment in an undergraduate course. Journal of Research on Technology in Education, 38(3), 309-327.
- Gültekin, M. (2005). The effect of project based learning on learning outcomes in the 5th grade social studies course in primary education, Educational Sciences: Theory & Practice, 5(2), 548-556.
- Gültekin, M. (2007). Proje tabanlı öğrenmenin beşinci sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme ürünlerine etkisi. İlköğretim Online E-Dergisi, 6(1), 93-112.
- Gündüz, T. (2007). İnstrümental analiz (10. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
- Harle, H.D., Leber, P.A., Hess, K.R., & Yoder, C.H. (2003). A concept based environmental project for the first-year laboratory: Remediation of bariumcontaminated soil by in situ immobilization. Journal of Chemical Education, 80(5), 561-562.
- İmer, N. (2008). İlköğretim fen ve teknoloji öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisinin araştırılması. Yüksek lisans tezi. Gazi üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Juhl, L. Yearsley, K., & Silva, A.J. (1997). Interdiciplinary project based learning through an environmental water quality study. Journal of Chemical Education, 74(12), 1431-1433.
- Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma sürelerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 91-97.
- Morgil, İ. Güngör Seyhan, H., & Seçken, N. (2009). Proje destekli kimya laboratuvarı uygulamalarının bazı bilişsel ve duyuşsal alan becerilerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 89-107.
- O’Hara, P.B. & Sanborn, J.A. (1999). Pesticides in drinking water: Project based learning within the ıntroductory chemistry curriculum. Journal of Chemical Education, 76(12), 1673-1677.
- Panasan, M., & Nuangchalern, P. (2010). Learning Outcomes of Project Based and Inquiry-Based Learning Activities, Journal of Social Sciences, 6(2), 252-255.
- Şahin, F. & Kargın, T. (2013). Sınıf öğretmenlerine üstün yetenekli öğrencilerin belirlenmesi konusunda verilen bir eğitimin öğretmenlerin bilgi düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 14(2), 1-13.
- Şaşmaz Ören, F., & Erdem, Ş. (2014). Fen ve teknoloji dersi ‘ışık’ ünitesine yönelik rehber materyal geliştirme çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 223-233.
- Selco, J.J., Roberts, J.L., & Wacks, D.B. (2003). The analysis of seawater: A laboratory-centered learning project in general chemistry. Journal of Chemical Education, 8(1), 54-57.
- Sert Çıbık, A., & Yalçın, N. (2012). Analojilerle desteklenmiş proje tabanlı öğrenme yönteminin fen bilgisi öğrencilerinin fizik dersine yönelik tutumlarına etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 185-203.
- Sert Çıbık, A., & İnce Aka, E. (2016). Genel fizik laboratuvarı ıı dersinde kullanılan proje tabanlı öğretim yönteminin öz-yeterlilik, tutum ve başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 511-534.
- Şen, A. İ. (2003). İlköğretim öğrencilerinin ışık, görme ve aynalar konusundaki kavram yanılgılarının ve öğrenme zorluklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 176-185.
- Taşlıdere, E., & Bedur, S. (2015). Düz anlatım yöntemi kullanılan öğretimin fen bilgisi öğretmen adaylarının ışığın mercek ile etkileşimi konusundaki anlamalarına etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 105-129.
- Türkmen, L. & Yalçın, M. (2001). Bilimin doğası ve eğitimdeki yeri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 189-195.
- Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559.
- Uzoğlu, M., Yıldız, A., Demir, Y., & Büyükkasap, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ışıkla ilgili kavram yanılgılarının belirlenmesinde kavram karikatürlerinin ve açık uçlu soruların etkililiklerinin karşılaştırılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 367- 388.
- Ünal Çoban, G., & Ergin, Ö. (2013). Modellemeye dayalı fen öğretiminin etkilerinin bilimsel bilgi açısından incelenmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 505-520.
- Yeşilyurt, M. Bayraktar, Ş., Kan, S., & Orak, S. (2005). İlköğretim öğrencilerinin ışık kavramı ile ilgili düşünceleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (htpp://efdergi.yyu.edu.tr), 2(1), 1-24.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Altıncı Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
- Yıldız, A. Genç, Ö., & Bektaş, Ş. (1997). Enstrümental analiz yöntemleri (İkinci Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
- Yiğit, N. (2007). Bilimsel araştırmalarda veri analizi ve yorum. D.Ekiz (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemler. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
- URL 1: Bilimsel yöntemin çözüm aşamaları. http://www.bilgicik.com/yazi/bilimselyontemin-çozum-asamalari/ (Erişim tarihi: 25.01.2017).
- URL 2: Gökkuşağı oluşumu. Htpp://www.forumdas.net/forum/konu/gokkusagi-nasilolusur-ozet.187056/ (Erişim tarihi: 25.01.2017).
- URL 3: Çelik, C.H. ve Gündüz, S. Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımını Temel Alan Çalışmaların Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. (8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi) http://coskunc.siirt.edu.tr/files/ProjeTabanlrenmeBildiri.pdf (Erişim tarihi: 25.01.2017).
APA | KILINÇ ALPAT S, Özbayrak Azman Ö, ALPAT Ş (2018). Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. , 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
Chicago | KILINÇ ALPAT Sibel,Özbayrak Azman Özge,ALPAT ŞENOL Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. (2018): 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
MLA | KILINÇ ALPAT Sibel,Özbayrak Azman Özge,ALPAT ŞENOL Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. , 2018, ss.214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
AMA | KILINÇ ALPAT S,Özbayrak Azman Ö,ALPAT Ş Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. . 2018; 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
Vancouver | KILINÇ ALPAT S,Özbayrak Azman Ö,ALPAT Ş Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. . 2018; 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
IEEE | KILINÇ ALPAT S,Özbayrak Azman Ö,ALPAT Ş "Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi." , ss.214 - 240, 2018. 10.24315/trkefd.312906 |
ISNAD | KILINÇ ALPAT, Sibel vd. "Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi". (2018), 214-240. https://doi.org/10.24315/trkefd.312906 |
APA | KILINÇ ALPAT S, Özbayrak Azman Ö, ALPAT Ş (2018). Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 8(2), 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
Chicago | KILINÇ ALPAT Sibel,Özbayrak Azman Özge,ALPAT ŞENOL Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.2 (2018): 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
MLA | KILINÇ ALPAT Sibel,Özbayrak Azman Özge,ALPAT ŞENOL Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
AMA | KILINÇ ALPAT S,Özbayrak Azman Ö,ALPAT Ş Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
Vancouver | KILINÇ ALPAT S,Özbayrak Azman Ö,ALPAT Ş Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 214 - 240. 10.24315/trkefd.312906 |
IEEE | KILINÇ ALPAT S,Özbayrak Azman Ö,ALPAT Ş "Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.214 - 240, 2018. 10.24315/trkefd.312906 |
ISNAD | KILINÇ ALPAT, Sibel vd. "Spektroskopik Analiz Yöntemi Uygulamalarında Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Kimya Öğretmen Adaylarının Akademik Başarılarına Etkisi". Trakya Eğitim Dergisi 8/2 (2018), 214-240. https://doi.org/10.24315/trkefd.312906 |