Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 285 - 303 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.321757 İndeks Tarihi: 11-10-2019

Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması

Öz:
Bu araştırmada okuduğunu anlama stratejilerinin öğrencilerin okuduğunuanlamalarına etkisini deneysel yöntemlerle ortaya koyan çalışmaların etkibüyüklüklerinin birleştirilmesi amaçlanmıştır. Okuduğunu anlamastratejilerinin etkisinin tez türüne, yıllara, örneklemdeki öğrencilerin öğrenimdüzeylerine, uygulanan toplam öğretim sürelerine göre farklılık gösteripgöstermediğine meta-analiz yöntemiyle bakılmıştır. Hangi araştırmaların metaanalizedâhil edileceğine yönelik seçimlerin yapılmasında belirli ölçütlerkullanılmıştır. Bunlar; 2000 ile 2015 yılları arasında yapılmış lisansüstü tezolması, araştırmaların deney ve kontrol gruplarının olması, örneklembüyüklükleri, standart sapma ve aritmetik ortalamalarının olması, sınırlılığıdördüncü sınıf ve beşinci sınıf olan araştırmalar olmasıdır. Deneysel metaanalizdeComprehensive Meta Analysis (CMA) programından yararlanılmıştır.İlk önce heterojenlik testi yapılmıştır. Heterojenlik testine göre analizin rastgeleetkiler modeli altında yapılması gerekmektedir. Yapılan analizler sonucundaokuduğunu anlama stratejilerinin geleneksel yönteme kıyasla daha etkili olduğubulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effect of Reading Comprehension Strategies on Reading Comprehension: A Meta-Analysis Study

Öz:
In this study, the effects of some studies that examine the effects of reading comprehension on learners’ reading comprehension ability are aimed to be come together. Additionally, effect size of these studies is examined in terms of learners’ reading comprehension strategies, thesis types, theses’ years and teaching process differences with the help of a meta-analysis method. While determining the studies covered in the meta-analysis method, some different criteria are used. These are, firstly, the years of a study; that is in this study, the experimental studies conducted between 2000-2015 years are used. Secondly, studies consisting of an experimental group and control group are selected. Additionally, the studies having enough sample and universe, standard deviation, arithmetic mean and the studies just conducted in 4. and 5. grade students are determined for this study. As for experimental meta-analysis, Comprehensive Meta - Analysis (CMA) program is used. With the help of CMA 2.2 program, firstly heterogeneousness test is completed. According to heterogeneousness test, the analysis could be conducted in random-facts model. As a result of the analysis, it is seen that reading comprehension strategies is more effective than the traditional models. All of the studies analyzed in this study suggest that reading comprehension strategies supports reading comprehension skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abramson, J. H., & Abramson, Z. H. (2007). Making sense of data. A self instruction manual on the interpretation of epidemiological data. New York: Oxford University Press.
  • Ayçin, A. (2009). İSOTEG tekniğinin beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama başarısı ve okumaya yönelik tutumları üzerine etkisi YİBO örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bayrakçı, R. (2004). İlköğretim 4.sınıf Türkçe dersinde uygulanan okuduğunu anlama ve problem çözme stratejilerinin öğrenci başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Belet, D. (2005). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bozpolat, E. (2012). Türkçe dersinde birleştirilmiş işbirlikli okuma ve kompozisyon tekniği ile kullanılan hikaye haritası yönteminin öğrencilerde okuduğunu anlama becerisini geliştirmeye etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bulut, B. (2013). Etkin dinleme eğitiminin dinlediğini anlama, okuduğunu anlama ve kelime hazinesi üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Camnalbur, M., & Erdoğan, Y. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 497-505.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Çakıroğlu, A. (2007). Üstbilişsel strateji öğretimi ile okuduğunu anlama başarı düzeyi düşük olan öğrencilerin okuduğunu anlama erişi artırımına etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Çayır, N. B. (2011). İlköğretim 4. sınıf Türkçe dersi öğretiminde çoklu zekâ uygulamalarını öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerileriyle ilgili deneysel bir araştırma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Çelik, S. (2013). İlköğretim matematik derslerinde kullanılan alternatif öğretim yöntemlerinin akademik başarıya etkisi: Bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Davis, D. S. (2010). A meta - analysis of comprehension strategy instruction for upper elementary and mıddle school students. Unpublished thesis. Vanderbilt University, Tennessee.
  • Demir, S.(2013). Bilgisayar destekli matematik öğretiminin (BDMO) akademik başarıya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem A.
  • Durlak, J. A. (1995). Reading and understanding multivariate statistics. Washington, DC: American Psychological Association.
  • Epçaçan, C. (2008). Okuduğunu anlama stratejilerinin bilişsel ve duyuşsal öğrenme ürünlerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ginns, P., Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2013). Designing instructional text in a conversational style: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 25(4), 445-472.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneyli, A. (2007). Etkin öğrenme yaklaşımının anadili eğitiminde okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Gürses, R. (1996). Okuma anlama. Ataturk Kultur, Dil ve Tarih Yuksek Kurumu Bülteni, 28(9), 98-103.
  • Igel, C. (2010). The effect of cooperative learning instruction on K--12 student learning: A meta-analysis of quantitative studies from 1998 to 2009. Yayımlanmamış doktora tezi, Univerity of Virginia, Charlottesville.
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Stanne, M. E. (2000). Cooperative learning methods: A meta-analysis. Minneapolis, MN:University of Minnesota Press.
  • Kanmaz, A. (2012). Okuğunu anlama stratejisi kullanımının, okuduğunu anlama becerisi, bilişsel farkındalık, okumaya yönelik tutum ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Karasu, M. (2013). Diyaloğa dayalı öğretim stratejilerinin okuma tutum ve becerilerini geliştirmeye etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (1994). Turkçe öğretimi. Ankara: Engin Yayıncılık.
  • Kaya, F. (2006). İlköğretim dördüncü sınıf türkçe dersinde bazı öğrenme stratejilerinin tutum ve okuduğunu anlamaya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Kayıran, B. (2007). Çoklu zekâ kuramı destekli kubaşık öğrenme yönteminin türkçe dersine ilişkin tutum ve okuduğunu anlamaya yönelik akademik başarı üzerindeki etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kılıç, A. (2004). İşbirlikli Öğrenme, Okuduğunu Anlama, Strateji Kullanımı ve Tutum. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kırmızı, F. S. (2006). İlköğretim 4. sınıf Türkçe öğretiminde çoklu zekâ kuramına dayalı işbirlikli öğrenme yönteminin erişi, tutumlar, öğrenme stratejileri ve çoklu zekâ alanları üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kuşdemir, Y. (2014). Doğrudan Öğretim Modeli’nin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Mazı, A. (2008). Hikayeler yoluyla düşünmenin ilköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde okuduğunu ve dinlediğini anlamaya etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • National Reading Panel (NRP), (2000). Teaching children to read: An evidencebased asessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: report of the subgroups. Retrieved fromhttps://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf (10.12.2015)
  • Okursoy, F. G. (2009). Kavram haritaları öğretim stratejisinin öğrenci başarısına etkisi: Bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Oruç, A. (2012). Öz düzenlemeli öğrenmenin okuduğunu anlamaya tutuma ve üst bilişsel düşünme etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak.
  • Özcan, Ş. (2008). Eğitim yöneticisinin cinsiyet ve hizmet içi eğitim durumunun göreve etkisi: Bir meta analitik etki analizi. Yayınlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemirli, G. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumu üzerindeki etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Razon, N. (1980). Okuma Bozuklukları ve Nedenleri. Pedagoji Dergisi, Sayı 1. Palamut, İ. (2008). Hikâye okumanın ilköğretim öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerine ve akademik başarılarına etkisi. Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Pilten, G. (2007). Ana fikir bulma stratejisi ögretiminin ana fikir bulma ve okudugunu anlamaya etkisi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • PISA 2012 Projesi Ulusal Nihaî Rapor, M. E. B. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Sağlam, M., & Yüksel, İ. (2007). Program değerlendirmede meta-analiz ve metadeğerlendirme yöntemleri. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 175-188.
  • Sencibaugh, J. M. (2007). Meta-analysis of reading comprehension interventions for students with learning disabilities: Strategies and implications. Reading Improvement, 44, 6-22.
  • Sidekli, S. (2005), İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Öğretici ve Öyküleyici Metinlere Göre Okuduğunu Anlama Becerilerinin Sınanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sidekli, S. (2010). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuma ve anlama becerilerinin geliştirilmesi: eylem araştırması. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sidekli, S., & Yangın, S. (2005). Okuma güçlüğü olan öğrencilerin okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir uygulama. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 393-413.
  • Sulak, S. E. (2014). Süreçsel modelle bilgilendirici metin öğretiminin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sunğur, B. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim öğrencilerinin akademik başarısına etkisi üzerine meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zirve Üniversitesi, Gaziantep.
  • Swanson, H. L. (1999). Reading research for students with LD: A meta-analysis of intervention outcomes. Journal of Learning Disabilities, 32(6), 504-532.
  • Şahin, M. C. (2005). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Şahin, İ. (2012). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin hikaye edici metinlerde özetleme ve ana fikir bulma becerileri üzerinde hikaye haritalarının etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Şen, Ş. (2003). Biliş ötesi stratejilerini ilköğretim okulu beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Topan, B. (2013). Matematik öğretiminde öğrenci merkezli yöntemlerin akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Ulu, M. (2011). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problemlerde yaptıkları hataların belirlenmesi ve giderilmesine yönelik bir uygulama. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yaşar, Ş., Köse, T. Göz, L., & Bayır, Ö. (2015). Sosyal bilgiler dersinde öğrenci merkezli öğretme-öğrenme süreçlerinin etkililiği: Bir meta analiz çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5, 38-56.
  • Yurt, E., & Polat, S. (2015). The effectiveness of multiple intelligence applications on academic achievement: A meta-analysis. Journal of Social Studies Education Research, 6(1), 84-122.
APA Sidekli S, Cetin E (2018). Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. , 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
Chicago Sidekli Sabri,Cetin Esra Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. (2018): 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
MLA Sidekli Sabri,Cetin Esra Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. , 2018, ss.285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
AMA Sidekli S,Cetin E Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. . 2018; 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
Vancouver Sidekli S,Cetin E Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. . 2018; 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
IEEE Sidekli S,Cetin E "Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması." , ss.285 - 303, 2018. 10.24315/trkefd.321757
ISNAD Sidekli, Sabri - Cetin, Esra. "Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması". (2018), 285-303. https://doi.org/10.24315/trkefd.321757
APA Sidekli S, Cetin E (2018). Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 8(2), 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
Chicago Sidekli Sabri,Cetin Esra Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.2 (2018): 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
MLA Sidekli Sabri,Cetin Esra Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
AMA Sidekli S,Cetin E Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
Vancouver Sidekli S,Cetin E Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 285 - 303. 10.24315/trkefd.321757
IEEE Sidekli S,Cetin E "Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.285 - 303, 2018. 10.24315/trkefd.321757
ISNAD Sidekli, Sabri - Cetin, Esra. "Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması". Trakya Eğitim Dergisi 8/2 (2018), 285-303. https://doi.org/10.24315/trkefd.321757