Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 369 - 389 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.341454 İndeks Tarihi: 11-10-2019

Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları

Öz:
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin matematikle ilgili tarihsel sözlerinderslerde kullanımına yönelik düşüncelerini ve tarihsel sözlere nerelerde yerverdiklerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırmada özel durum çalışmasıyöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verileri yapılandırılmamış gözlem, yarıyapılandırılmış mülakat ve doküman incelemesi yardımı ile toplanmıştır.Araştırma kapsamında ilk olarak matematikle ilgili tarihsel sözlerin kullanıldığıgözlemlenen iki farklı devlet okulunda 34 ders saati gözlem yapılmıştır. Dahasonra, çalışmanın amacı doğrultusunda 17 ortaokul öğrencisi ile mülakatlargerçekleştirilmiştir. Son olarak, öğrencilerin tarihsel sözleri nerelerdekullandıklarını tespit etmek için doküman incelemesi yapılmıştır.Gözlemlerden ve doküman incelemesinden elde edilen veriler betimsel,mülakatlardan sağlanan veriler ise betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur.Çalışmanın sonunda, öğrencilerin tarihsel sözlerin matematik dersine ilgiyiarttırdığını, genel olarak tarihsel sözlerden hoşlandıklarını ve sözleri başkalarıile paylaştıklarını ancak bazı tarihsel sözleri anlamada zorlandıklarını ve sözleriyorumlayamadıklarında özgüvenlerinin azaldığını belirttikleri tespit edilmiştir.Ayrıca tarihsel sözlerin öğrencilere matematik derslerinde yeni alternatiflersunduğu belirlenmiştir. Bu alternatiflerin sözleri panolara asma, defterlere notetme, ürün dosyalarının kapaklarına ve tahtalara yazma şeklinde olduğu ortayaçıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Opinions of Students about the Use of Mathematical Historical Sayings in Classes and Their State of Using Historical Sayings

Öz:
This study aims to reveal the opinions of middle school students about the use of mathematical historical sayings in classes and where they use historical sayings. Case study method was used in the study. The study data were collected with the help of unstructured observation, semi-structured interview, and document examination. Within the scope of the study, an observation of 34 course hours was primarily made at two different public schools where historical sayings were used in mathematics classes. And then interviews were conducted with 17 middle school students according to the study objective. Finally, a document examination was carried out for the purpose of determining where students were using historical sayings. While the data acquired from observations and document examination were subjected to descriptive analysis; the data acquired from interviews were subjected to descriptive and content analysis. As a result of the study, students stated that historical sayings increased their interest in math classes; they generally liked historical sayings and shared those sayings with others, but had a difficulty in understanding some of the sayings and had a reduced self-confidence when they failed in interpreting the sayings. It was also determined that historical sayings presented new alternatives to students in math classes as; hanging the sayings on panels and writing them down in notebooks, on the covers of product files and boards.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, H. (Ed.) (2007). Ortaöğretim matematik 9. sınıf ders kitabı. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Atmaca, A. (2007). Tarihe mal olmuş popüler sözler. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Aydın, N., & Beşer, Ş. (2009). İlköğretim matematik 8 ders kitabı. Ankara: Aydın Yayıncılık ve Eğitim Hizmetleri.
  • Bozkurt, A., Ak, S., Erdoğan, A., & Şahin, İ. (2008). Ortaöğretim 9. sınıf matematik. Ankara: Ekoyay Yayıncılık.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research methods in education (4th Ed.). New York: Rutledge.
  • Çağlayan, A. (2006). Eğitimcilere bilgece sözler. İstanbul: Gülhane Yayınları.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Durmuş, S. (Ed.) (2010). İlköğretim 8 matematik ders kitabı. Ankara: ÖzkanGazetecilik.
  • Ertan, M. (2012). Tarihi sözler antolojisi (8. Baskı). Ankara: Afşar Matbaacılık.
  • Göğün, Y. (2008). İlköğretim matematik 6. sınıf ders kitabı. Ankara: Özgün Matbaacılık.
  • Hatısaru, V. (2009, Kasım). Ortaöğretim öğrencilerinin matematiğe yönelik düşünceleri: Kompozisyon yazma uygulaması. 8. Matematik Sempozyumu Sergi ve Şenlikleri, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi, Ankara.
  • Horton, L. B. (2011). High school teachers’ perceptions of the inclusion of history of mathematics in the classroom. Unpublished doctoral dissertation, United States of America: University of Massachusetts Lowell.
  • Işık, F., & Kopuz, B. (2005). Geliştiren sözler(2. Baskı). İstanbul: Armoni Yayıncılık.
  • Kaptan, E. (2009). Ortaöğretim matematik 10 ders kitabı. Ankara: Paşa Yayıncılık.
  • Karakuyu, E., & Bağcı, O. (2014). Ortaöğretim matematik 9 ders kitabı. Ankara: Dikey Yayıncılık.
  • Lingard, D. (2000). UK: A new dimension in educating mathematics teachers. In J. Fauvel & J. Van Maanen (Eds.), History in mathematics education: The ICMI study (pp. 117-122). London: Kluwer Academic Publishers.
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th Ed.). Boston: Pearson.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Öztemiz, S., Bitri, E., & Yılmaz, B. (2016). Ankara’da yaşayan sosyal bireylerin okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 14(54), 152-171.
  • Panasuk, R. M., & Horton, L. B. (2012). Integrating history of mathematics into curriculum: What are the chances and constraints? International Electronic Journal of Mathematics Education, 7(1), 3-20.
  • Rizopoulos, L. A., & Wolpert, G. (2004). An overview of the techniques used to develop the literacy skills of adolescents with developmental delays. Education, 125(1), 130-136.
  • Siu, M. K. (2007). No, I don’t use history of mathematics in my class. Why? In F. Furinghetti, S. Kaijser, & C. Tzanakis (Eds.), Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics 2004 & European Summer University 4 (pp. 268- 277). Uppsala: Uppsala University.
  • Smestad, B. (2000). History of mathematics in Norwegian textbooks. Ninth International Congress on Mathematics Education, Tokyo, Japan.
  • Swetz, F. J. (1994). Learning activities from the history of mathematics. J. Weston Walch Publisher.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü. (2011). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Yakıncı, C., Yakında, H., & Akın, K. (2013). Tıp eğitiminde özdeyişlerin gücü. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 56, 143-150.
  • Yaşar, Ş., & Girmen, P. (2012). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe dersi konuşma ve yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 13-23.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C. (2013). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik tarihini derslerinde kullanma durumlarının incelenmesi: HİE’den yansımalar. Yayınlanmamış doktora tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldız, C., & Taşkın, D. (2011, April). What does history talk about mathematics: Case of composition study. Paper presented at the Second International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Porto Bello Hotel, Antalya.
APA YILDIZ C (2018). Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. , 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
Chicago YILDIZ CEMALETTİN Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. (2018): 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
MLA YILDIZ CEMALETTİN Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. , 2018, ss.369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
AMA YILDIZ C Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. . 2018; 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
Vancouver YILDIZ C Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. . 2018; 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
IEEE YILDIZ C "Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları." , ss.369 - 389, 2018. 10.24315/trkefd.341454
ISNAD YILDIZ, CEMALETTİN. "Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları". (2018), 369-389. https://doi.org/10.24315/trkefd.341454
APA YILDIZ C (2018). Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Eğitim Dergisi, 8(2), 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
Chicago YILDIZ CEMALETTİN Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.2 (2018): 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
MLA YILDIZ CEMALETTİN Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
AMA YILDIZ C Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
Vancouver YILDIZ C Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 369 - 389. 10.24315/trkefd.341454
IEEE YILDIZ C "Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.369 - 389, 2018. 10.24315/trkefd.341454
ISNAD YILDIZ, CEMALETTİN. "Öğrencilerin Matematikle İlgili Tarihsel Sözlerin Derslerde Kullanımına İlişkin Görüşleri ve Tarihsel Sözlere Yer Verme Durumları". Trakya Eğitim Dergisi 8/2 (2018), 369-389. https://doi.org/10.24315/trkefd.341454