Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 431 - 448 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/trkefd.356769 İndeks Tarihi: 11-10-2019

Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi sınavlarındasormuş oldukları metne dayalı anlama sorularını çeşitli yönlerden incelemektir.Betimsel bir yöntemle yürütülen bu çalışmada, veriler doküman incelemesiyoluyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ve materyallerini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Bartın ili ve ilçelerindeki 16ilkokulda yer alan 35 dördüncü sınıf öğretmeninin hazırladığı Türkçe dersisınav kâğıtları oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında 169 adet metne dayalıokuduğunu anlama sorusu analiz edilmiştir. Veri analizi süreci altı aşamadanoluşan (basit anlama, yeniden organize etme, çıkarımsal anlama, tahminyürütme, değerlendirme ve kişisel tepki) Day ve Park (2005) Taksonomisi ileincelenmiştir. Ayrıca sorular anlam kurma sürecinde başvurulan cevap kaynağı(metin içi, metin dışı veya metinler arası), soru türü (yazılı yoklama veya çoktanseçmeli) ve kullanılan metin türü (öyküleyici, bilgilendirici ve şiir) açısındandeğerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, Sınıf öğretmenlerinin hazırladıklarımetne dayalı anlama sorularının Day ve Park (2005) tarafından geliştirilenanlama düzeyleri taksonomisine göre ağırlıklı olarak basit anlamayı içerdiğigözlenmiştir. Yeniden organize etme, tahmin yürütme ve kişisel tepkidüzeylerinde çok az sorunun yer aldığı ve değerlendirme ile çıkarım yapmadüzeylerinde ise hiçbir sorunun sorulmadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan eldeedilen diğer bir sonuç soruların cevap kaynakları açısından Akyol’un (1997)sınıflamasına göre önemli bir bölümünün cevabı metin içerisinde olansorulardan oluştuğu diğer bir ifadeyle yalnızca hatırlama yoluyla çok az zihinselçaba harcayarak cevaplanabilecek türde sorular olduğudur. Bununla birliktehazırlanan metni anlamaya dayalı sorularda büyük oranda öyküleyici metinlerinkullanıldığı ve kısa cevaplı soruların tercih edildiği görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Matematik

Investigating Text-Based Comprehension Questions Primary School Teachers Ask in Exams of Turkish Course

Öz:
The aim of current study is to investigate text-based comprehension questions that primary school teachers ask in exams of Turkish course from various aspects. In this descriptive study, the data have been obtained via document analysis. Sample of the study includes the exams of Turkish course prepared by thirty five fourth grade teachers who teach in 16 primary schools in Bartın in 2014-2015 education year spring term. In this study, 169 text-based comprehension questions have been analyzed with Day and Park (2005) taxonomy in which there are six categories in comprehension process (literal, reorganization, inference, prediction, evaluation, and personal response). In addition, questions have been evaluated in terms of the answer source used in comprehension process (intratextual extratextual or intertextual), question types (written essay exam or multiple choice) and text types preferred (narrative, informative or poetry). According to the findings of the research, it is observed that text based comprehension questions in essay exams for Turkish course include extensively literal comprehension according to comprehension level taxonomy developed by Day and Park (2005). Very few questions are at the levels of reorganization and personal response and there is no question at evaluation and prediction levels. Another finding obtained with this study shows that a large portion includes questions whose answers are directly located within texts according to Akyol’s classification (1997) in terms of answer sources. In other words, these questions are those which can be answered just by recalling and making very little cognitive effort. Additionally, narrative texts are used to a large extent in text comprehension questions, and short answer questions are preferred.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA kocaarslan m, Yamac A (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. , 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
Chicago kocaarslan mustafa,Yamac Ahmet Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. (2018): 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
MLA kocaarslan mustafa,Yamac Ahmet Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. , 2018, ss.431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
AMA kocaarslan m,Yamac A Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. . 2018; 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
Vancouver kocaarslan m,Yamac A Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. . 2018; 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
IEEE kocaarslan m,Yamac A "Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi." , ss.431 - 448, 2018. 10.24315/trkefd.356769
ISNAD kocaarslan, mustafa - Yamac, Ahmet. "Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi". (2018), 431-448. https://doi.org/10.24315/trkefd.356769
APA kocaarslan m, Yamac A (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 8(2), 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
Chicago kocaarslan mustafa,Yamac Ahmet Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.2 (2018): 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
MLA kocaarslan mustafa,Yamac Ahmet Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.2, 2018, ss.431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
AMA kocaarslan m,Yamac A Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
Vancouver kocaarslan m,Yamac A Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(2): 431 - 448. 10.24315/trkefd.356769
IEEE kocaarslan m,Yamac A "Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.431 - 448, 2018. 10.24315/trkefd.356769
ISNAD kocaarslan, mustafa - Yamac, Ahmet. "Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersi Sınavlarında Sordukları Metne Dayalı Anlama Sorularının İncelenmesi". Trakya Eğitim Dergisi 8/2 (2018), 431-448. https://doi.org/10.24315/trkefd.356769