Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 564 - 577 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/ trkefd.336103 İndeks Tarihi: 14-10-2019
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi
Öz: Bu çalışma Fen Bilgisi öğretmen adaylarının bilim insanı farkındalıklarını belirlemeyi amaçlayan betimsel birçalışmadır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahardöneminde, Türkiye’de Ege Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinde Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalında (1-2-3-4. sınıf) öğrenim görmekte olan 165 öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adaylarına sunulan veri toplamaaracından elde edilen verilerin analizi sonucunda, bilim insanı farkındalık düzeyinin düşük olduğu söylenebilir.Verilen örnekler incelendiğinde bilim insanı ve bilime katkıları ile ilgili klişeleşmiş örneklerin verildiği görülmektedir.Öğretmen adaylarının, ders kitaplarında, medya da veya popüler kitaplarda yer alan örnekler verdikleri tespitedilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının bilim insanının bilime katkısı noktasında da aynı örnekler üzerinde durduğugörülmüştür. Çalışmanın dikkat çeken bir diğer sonucu ise Marie Curie’nin 165 öğretmen adayından sadece on altısıtarafından ifade edilmiş olmasıdır. Çalışma kapsamında elde edilen bir diğer sonuç ise öğretmen adaylarının biliminsanlarının bilime katkıları noktasında yanlış bilgilere de sahip olduğu yönündedir. Öğretmen adayları tarafındanifade edilen kırk altı bilim insanının sadece dördü Türk-İslam bilginlerinden oluşmaktadır.
Anahtar Kelime: Konular:
Determination of Pre-Service Science Teachers’ Awareness of Scientists
Öz: This study is a descriptive study which aims at identifying pre-service science teachers’ awareness of scientists. Survey method was used in the study. The study group was composed of 165 pre-service teachers (1st,2nd,3rd ,and 4th grades) studying in the Department of Science Education in a state university located in Aegean Region in Turkey during 2016-2017 academic year. As a result of the analysis of the data obtained from the data collection tool given to the pre-service teachers, it can be stated that the level of awareness of scientists is low. When the examples given were examined, it was revealed that a list of cliché examples about the scientists and the contributions they made to science was given. It was determined that pre-service teachers gave most common examples from the text books, media, and popular books. Moreover, considering the contributions the scientists made to science, they focused on the same examples. Another interesting result that draws attention in the study is that out of 165 pre-service teachers, only 16 of them gave the name of Marie Curie. Still another result revealed in the study is that pre-service teachers have some wrong information about the contributions of the scientists to science. Out of the 46 scientists mentioned by the pre-service science teachers, only four of them are Turkish-Islamic scientists
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- American Association for the Advancement of Science (1989). Science for all Americans: Summary, Washington, D.C: AAAS.
- Ayvacı H.Ş. & Şenel Çoruhlu T. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Bilim ve Fen Kavramları ile İlgili Sahip Oldukları Görüşlerin Araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-37.
- Bakanay, D. Ç. (2015). Fen Derslerinde Bilim Tarihi Kullanımının Ortaöğretim Fen Alanları Öğretmenlerinin Eğitim Oryantasyonları Çerçevesinde İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İSTANBUL.
- Bayır, E., Çakıcı, Y. & Ertaş Atalay, Ö. (2016). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Bilimin Doğasına İlişkin Görüşleri: Bilişsel Harita Örneği, Kastamonu Eğitim Dergisi, 24 (3), 1419-1436.
- Akçay, B. (2011). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğasına Yönelik İnanışları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 145-164.
- Bozdoğan, B., Şengül, Ü. & Bozdoğan, A. E. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanları Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi:Giresun Eğitim Fakültesi Örneği. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (9).
- Cohen, L. & Manion, L. (1996). Research Methods in Education. London: Routledge (4. Baskı).
- Çakıcı, Y. (2009). Fen Eğitiminde Bir Önkoşul: Bilimin Doğasını Anlama. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 31, 57-74.
- Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (4. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çermik, H. (2013). Öğretmen Adaylarının Zihinlerinde Canlanan Resimdeki Bilim İnsanı. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,33, 139-153.
- Doğanay. A., Demircioğlu. T. & Yeşilpınar. M. (2014). Öğretmen adaylarına Yönelik Bilimin Doğası Konulu Disiplinler arası Öğretim Programı Geliştirmeye İlişkin Bir İhtiyaç Analizi Çalışması. Turkish Studies, 9 (5).
- Driver, RH., Leach, JT., Millar, R. & Scott, P (1996) Young People's İmages Of Science, Buckingham: Open University Press.
- Finson, K. D. (2002). Drawing a Scientist: What Do We Do and Do Not Know After Fifty Years of Drawings. School Science and Mathematics, 102, 335-345.
- Griffiths, A. K. & Barman, C. R. (1992). A Multinational Study of Secondary School Students’ Views of the Nature of Science, Paper Present at The Seventy-Third Annual Conference of The American Educational Research Association, San Francisco, April.
- Görecek Baybars, M. (2017). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Elektrik/Manyetizma Alanlarında Çalışma Yapan Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. ICEMST, 2017,Sözlü Bildiri. Kuşadası.
- Güney, B. G. & Şeker, H. (2012). The Use of History of Science as a Cultural Tool to Promote Students’ Empathy with the Culture of Science. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri.1 (12), 533-539.
- Hestenes, D. (1996). Modelling Methodology for Physics Teachers. Proceedings of the International Conference on Undergraduate Physics Education, College Park.
- Hurd, P.D., (1998). Scientific Literacy: New minds for a changing World. ScienceEducation, 82, 407.
- Karaçam, S., Aydın, F. ve Digilli, A. (2014). Fen ders kitaplarında sunulan bilim insanlarının basmakalıp bilim insanı imajı açısından değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (2), 606-627.
- Kao, H., Su, M. & Huang, C. (2005). A study for developing practicable instructional modules to promote students’ understanding of the nature of science. IHPST, 2005.
- Koren, P. & Bar, V.(2009). Pupils' image of 'the scientist' among two communities in Israel: A comparative study. International Journal of Science Education, 31 (18): 2485- 2509.
- Korkmaz, H. & Kavak, G. (2010 ). İlköğretim öğrencilerinin bilime ve bilim insanına yönelik imajları. İlköğretim Online, 9(3), 1055-1079.
- Korkmaz, H. & Gürçay, D. (2016). Öğretmen Adaylarının Fizik Çalışan Bilim İnsanlarına Yönelik İmajları: Öğretmen Eğitimi Açısından Doğurguları, Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 24,2, 655-672.
- Ledreman, N. G. (1992). Students and teacher conceptions of the natüre of science. A rewiev of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29 (4), 331-359.
- Matthews, M. R. (1994). Science teaching: The role of history and philosophy of science: Psychology Press.
- MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
- NRC (National Research Council). (1996). Teaching About Evolution and The Nature of Science. Washington, DC: National Academy Press.
- Özden, B. & Yenice, N. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilimsel Kanun ve Teori Kavramlarına Yönelik Görüşleri: Nitel bir durum çalışması. İlköğretim Online, 15(4), 1090-1113,
- Rawson, C. H. ve McCool, M. A. (2014). “Just Like All the Other Humans? Analyzing Images of Scientists in Children's Trade Books”, School Science and Mathematics, 114(1), 10-18.
- Şimşek, L. C. (2011). Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi Dersinde Yapılan Çalışmaların Öğrencilerinin Bilim Tarihi İle İlgili Bilgi Düzeylerine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi ,5(1), 116-138.
- Song, J. & Kim, K-S. (1999). How Korean students see scientists: the images of the scientist. International Journal of Science Education, 21(9): 957-977.
- Turgut, H. (2009). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilimsel sözde-bilimsel ayrımına yönelik algıları. TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 34 (154), 50-69.
- Türkmen, L. & Yalçın M. (2001). Bilimin Doğası ve Eğitimdeki Önemi. AKU Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 189-195.
- Topdemir, H.G. & Unat, Y. (2013). Bilim tarihi. Ankara: Pegem
- Yakmacı, B.(1998). Fen alanı (biyoloji, kimya ve fizik) öğretmenlerinin bilimsel okuryazarlığın bir boyutu olan "Bilimin doğası ve özellikleri" konusundaki görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Boğaziçi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Yalçın Ağgül, F. (2012). Investigation of Prospective Teachers’ Image of Scientist with Respect to Some Variables.İlköğretim Online, 11(3), 611-628.
- Yıldırım, C. (2007). Bilim Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
APA | Görecek Baybars M (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. , 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
Chicago | Görecek Baybars Meryem Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. (2018): 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
MLA | Görecek Baybars Meryem Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. , 2018, ss.564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
AMA | Görecek Baybars M Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. . 2018; 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
Vancouver | Görecek Baybars M Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. . 2018; 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
IEEE | Görecek Baybars M "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi." , ss.564 - 577, 2018. 10.24315/ trkefd.336103 |
ISNAD | Görecek Baybars, Meryem. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi". (2018), 564-577. https://doi.org/10.24315/ trkefd.336103 |
APA | Görecek Baybars M (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 8(3), 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
Chicago | Görecek Baybars Meryem Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi 8, no.3 (2018): 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
MLA | Görecek Baybars Meryem Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.8, no.3, 2018, ss.564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
AMA | Görecek Baybars M Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(3): 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
Vancouver | Görecek Baybars M Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2018; 8(3): 564 - 577. 10.24315/ trkefd.336103 |
IEEE | Görecek Baybars M "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 8, ss.564 - 577, 2018. 10.24315/ trkefd.336103 |
ISNAD | Görecek Baybars, Meryem. "Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim İnsanı Farkındalıklarının Belirlenmesi". Trakya Eğitim Dergisi 8/3 (2018), 564-577. https://doi.org/10.24315/ trkefd.336103 |