Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 55 - 73 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-07-2019

OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ

Öz:
Araştırmanın amacı, okul değerleri ile okul başarısı (akademikbaşarı) arasındaki ilişkiyi, okullarda görev yapan yönetici veöğretmenlerin görüşlerine göre analiz etmektir. Araştırmada ilişkiseltarama modeli kullanılmıştır. Okul değerlerinin tespiti amacıyla,araştırmacı tarafından “Okul Değerleri Ölçeği” geliştirilmiştir. Okulbaşarısının tespitinde ise (2008-2009, 2009-2010 ve 2010-2011 eğitim-öğretim yıllarında) aynı okul öğrencilerinin 6., 7. ve 8. sınıflarda girdiğiSeviye Belirleme Sınavlarında aldıkları puanların aritmetik ortalamalarıile okulların 2008-2009, 2009-2010 ve 2010-2011 eğitim-öğretimyıllarındaki denetimlerde aldıkları Kurum Başarı Puanlarının aritmetikortalmaları kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2010–2011 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır merkez Yenişehir, Kayapınar, Bağlar ve Surilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan 430 yönetici ve4570 öğretmen, örneklemini ise yapılan örneklem hesaplamasına görebelirlenen 142 yönetici ve 679 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmadaverilerin aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır.Ayrıca, öğretmenlerin görüşleri arasındaki farkı belirlemek için t-testi veTek Yönlü Varyans Analizi tekniklerine başvurulmuştur. Farkınkaynağını belirlemek için ise Tukey HSD testinden yararlanılmıştır. Okulbaşarısı ile okul değerlerinin “Genel” ile “Öğretimsel”, “Yönetimsel” ve“İlişkisel” değer boyutları arasındaki ilişkiyi belirlemek için de korelasyonhesaplaması yapılmıştır. Üst, orta ve alt düzeyde başarılı okullarda görevyapan yönetici ve öğretmenlerin okul değerleri ile ilgili görüşleri ile “Görevtürü” değişkenine göre katılımcı görüşleri hem genelde hemde“Öğretimsel”, “Yönetimsel” ve “İlişkisel” değer boyutlarında anlamlı derecede farklılaşmıştır. “Cinsiyet” ve “Branş” değişkenleri açısından okuldeğerleri ile ilgili katılımcı görüşleri anlamlı derecede farklılaşmamıştır.Okul başarısı ile okul değerlerinin “Genel” ile “İlişkisel”, “Yönetimsel” ve“Öğretimsel” değer boyutları arasında ise pozitif ve güçlü bir korelasyonbulgusuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

ANALYSIS OF THE RELATION BETWEN SCHOOL VALUES AND SCHOOL SUCCCESS

Öz:
The aim of the research is to analyze the relationship between school values and school success (academic success) according to the views of managers and teachers who work in schools. Relational search model was used in the research. The "School Values Scale" was developed by the researcher in order to determine school values. In determining the success of the school (2008-2009, 2009-2010 and 2010-2011 academic year), the arithmetic average of the grades given by the same school students in the 6th, 7th and 8th grades, and the Institution Achievement Points they have received in the inspection of the 2010-2011 academic year have been used. The researcher's population consisted of 430 administrators and 4570 teachers working in primary schools in Yenişehir, Kayapınar, Bağlar and Sur districts of Diyarbakir in 2010- 2011 academic year, and 142 administrators and 679 teachers determined according to the sampling calculation. Arithmetic mean and standard deviation values of the data were used in the study. In addition, t-test and ANOVA techniques were used to determine the difference between the opinions of the teachers. The Tukey HSD test was used to determine the source of the difference. Correlation calculations were also made to determine the relationship between school success and school values as a generally and " Instructional", "Administrative" and "Relational" value dimension. According to the views of school administrators and teachers who work in successful schools at upper, middle and lower levels and participant opinions according to the variable of "Task type", the participants' opinions differed significantly both in the dimension of " Instructional", "Administrative" and "Relational". In terms of "Gender" and "Branch" variables, participant views on school values did not differ significantly. A positive and strong correlation has been found between the school success and the school values with the "relational", "administrative" and "instructional" value dimensions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkalın, A. ve Turan, S. (2011). Okullarda Etkili İletişim. (1.Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Akbaş, O. (2004). Türk eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri spss uygulamalı. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Atchison, G. M.(2007), Values Congruency: A Gualıtatıve investıgatıon into how fırst level managers vıew congruence between personal values and corporate values. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Capella University.
  • Aydın, M. (1991), Eğitim yönetimi, kavramlar, süreçler, ilişkiler. Ankara: Hatipoğlu Yayınları.
  • Ayık, A. (2007). İlköğretim okullarında oluşturulan okul kültürü ile okulların etkililiği, arasındaki ilişki (Erzurum ili örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemler, teknikler, ilkeler (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Baltaş, A. (1999). Stresten uzak üstün başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baran, G. (1995). Çocuğun okul başarısını etkileyen faktörler. Yaşadıkça Eğitim, 38, 13-15.
  • Binbaşoğlu, C. (1983). Eğitim yöneticiliği. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi.
  • Büyük Türkçe Sözlük - Türk Dil Kurumu, (2012). Başarı. http://tdkterim.gov.tr/bts/nedir/baĢarı adresinden 20 Aralık 2012 tarihinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. (5. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, V. (2000). Okul kültürü ve yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çelik, V. (2004). Liderlik, eğitim ve okul yöneticiliği el kitabı., (Y. Özden, Editör) Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Demirtaş, Z., (2010). “Liselerde Okul Kültürü İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, Sayı:13, ss. 208- 223
  • Diyarbakir. Meb. http://ilsis.meb.gov.tr Erişim tarihi 15.01.2012.
  • Diyarbakır il Milli Eğitim Müdürlüğü. (2012). 2011 yılı Diyarbakır İl ve ilçeler bazında okulların 8. sınıf OYP ortalamalarına göre başar sıralamalar http://diyarbakir.meb.gov.tr/sbs/2011/ Erişim tarihi 15.01.2012.
  • Elmacıoğlu, T. (1998). Başarıda aile faktörü. İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Elmacıoğlu, T. (2004). Hayatın bütününde başarı. (4. basım). İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Erçetin, Ş. (2000). İlköğretim okulları hangi değerlerle yönetiliyor? Anadolu üniversitesi eğitim fakültesi dergisi, 10(1), 31-43.
  • Gündoğan, A. O. (2002). Ahlaki hayatımızın kaynağında toplumculuk-bireycilik tartışması. S. Yalçın(Editör). Bilgi ve Değer Sempozyumu Bildirileri. Ankara: Vadi.
  • Holt, J. (1998). Çocuklar neden başarısız olur. (Çev. G. Koca). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemi. (8. basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, H. (2009). Okul kültürünün öğrenci başarısı üzerine etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi, Elazığ.
  • Keskin, H.K. ve Yapıcı, S. (2008). Başarılı ve başarısız öğrencilerin kişilik özellikleri ile ilgili öğretmen ve veli görüşleri. Kuramsal Eğitim Bilim, 1 (1), 20-32.
  • Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özen, R. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel değerlere ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 8, Sayı: 1, Yıl: 8.
  • Özgüven, İ. E. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri, , Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Pekince, D. (2010). Değerlere dayalı sınıf yönetimi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Robbins, S. P. (1990). Organization Theory. Structure, Design, and Applications. (Third Edition). New Jersey: Prentice. Hall nternational Editions.
  • Safrit, D. R., Jones, J. M. and Conklin, N. L. (1994). Clarfying ohio state university extension’s organizational values. Journal of Extension,32(2), 1-3.
  • Sağnak, M. (2003). İlköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin örgütsel değerlere ilişkin algıları ile kişisel değerleri arasındaki uyum düzeyleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sargut, S. A. (2001). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Schein, E. H. (1992). Organizational Cultureand Leadership. (Second Edition). San Francisco: Jossey. Bass Publishers.
  • Schwartz, S. H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Haris, M. and Owens, V. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32 (5),519-542.
  • Sezgin, F. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel ve örgütsel değerlerinin uyumu, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, Doktora Tezi, Ankara.
  • Şahin-Fırat, N. (2010) Okul müdürü ve öğretmenlerin okul kültürü ile değer sistemlerine ilişkin algılar. Eğitim ve Bilim, Cilt: 25, Say: 156, 71-83.
  • Şevik, Y. (2014). İlkokul Müdür ve Müdür Yardımcılarının Öğrencilerin Akademik Başarılarını Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşleri İle Akademik Başarılarına Katkıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Burdur.
  • Şişman, M. (2000). Eğitimde Mükemmellik Arayışı. Ankara: Pegem A.
  • Şişman, M. (2002). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. ve Turan S. (2004). Eğitim ve Okul Yönetimi, Eğitim ve Okul Yöneticiliği El Kitabı. Y. Özden. (Editör). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Taşdan, M. (2008). Türkiye’deki resmi ve özel ilköğretim okulu öğretmenlerinin bireysel değerleri ile okulun örgütsel değerleri arasındaki uyum düzeyi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 16, Sayı 1, 113-148.
  • Turan, S. ve Aktan, D. (2008). Okul hayatında var olan ve olması düşünülen sosyal değerler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 227.259.
  • Türkdoğan, O. (1998). İsçi Kültürünün Yükselişi. İstanbul: Timaş.
  • Vandegriff, S. R. (2012). A values comparıson of incomıng lıberty ünıversıty freshmen, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Education, Liberty University.
  • Yılmaz, K. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerine göre kamu ilköğretim okullarında bireysel ve örgütsel değerler ve okul yöneticilerinin okulların bu değerlere göre yönetme durumlar, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dal, Eğitim Yönetimi ve Teftişi Program, Ankara.
APA AKIN M, öztürk s (2018). OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. , 55 - 73.
Chicago AKIN MEHMET ALİ,öztürk sevim OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. (2018): 55 - 73.
MLA AKIN MEHMET ALİ,öztürk sevim OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. , 2018, ss.55 - 73.
AMA AKIN M,öztürk s OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. . 2018; 55 - 73.
Vancouver AKIN M,öztürk s OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. . 2018; 55 - 73.
IEEE AKIN M,öztürk s "OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ." , ss.55 - 73, 2018.
ISNAD AKIN, MEHMET ALİ - öztürk, sevim. "OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ". (2018), 55-73.
APA AKIN M, öztürk s (2018). OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(11), 55 - 73.
Chicago AKIN MEHMET ALİ,öztürk sevim OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.11 (2018): 55 - 73.
MLA AKIN MEHMET ALİ,öztürk sevim OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.11, 2018, ss.55 - 73.
AMA AKIN M,öztürk s OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(11): 55 - 73.
Vancouver AKIN M,öztürk s OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(11): 55 - 73.
IEEE AKIN M,öztürk s "OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.55 - 73, 2018.
ISNAD AKIN, MEHMET ALİ - öztürk, sevim. "OKUL DEĞERLERİ İLE OKUL BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN ANALİZİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/11 (2018), 55-73.