İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme
Yıl: 2018 Cilt: 17 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 440 - 449 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2018.413797 İndeks Tarihi: 02-07-2019
İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme
Öz: Bu çalışmada, dördüncü sınıf Türkçe ders kitabındaki “Sağlık ve Çevre” ile “Değerler” temalarına ait metinler işlendikten sonra belirlenen konulara ilişkin yazma etkinlikleriyle öğrencilerin yazılı bir ürün ortaya koymaları sağlanmıştır; ardından bu yazılı ürünlerde kullandıkları sözcük türlerindeki çeşitliliğin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Zonguldak’ta bir devlet okulunda öğrenim gören toplam 28 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Temalarda yer alan sekiz metinle ilgili her hafta yazma çalışması yaptırılmış ve toplam 228 yazılı anlatım çalışması elde edilmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yazdıkları metinler bilgisayar ortamına aktarılmış, Simple Concordance Program 4.07 programı ile her bir öğrencinin sözcük listeleri oluşturulmuştur. Çalışma sonucunda; “Sağlık ve Çevre” teması ile ilgili yazılı anlatım çalışmasında kız ve erkek öğrencilerin sözcük türlerinde isim, fiil ve sıfatı daha çok kullandığı tespit edilmiştir. “Değerlerimiz” teması ile ilgili yazılı anlatım çalışmasında ise kız öğrencilerin sözcük türlerinden isim, fiil ve zamiri; erkek öğrencilerin isim, fiil ve zarfı daha fazla kullandığı belirlenmiştir. Sekiz ayrı sözcük türündeki toplam sözcük sayılarına bakıldığında iki temada da kız öğrencilerin lehine bir fark vardır.
Anahtar Kelime: Konular:
An Evaluation of the Word Classes Primary School Fourth-Grade Students Use in Their Writing Practices
Öz: In this study, the texts of Health and Environment and Our Values themes in the fourth-grade Turkish textbook were studied and students performed writing practices regarding these themes. Designed as a descriptive survey study, this research aims to investigate the variety of word classes in their texts during writing practices. 28 fourth-grade students from a public school in Zonguldak participated in the study. Writing practices regarding eight texts included in the themes were conducted each week and 228 texts were obtained during the study. Content analysis was used to analyze the data. The students’ texts were digitalized and word lists were created for each student using the Simple Concordance Program 4.07 software. The results indicated that the participants use noun, verb, and adjective more among the word classes in the writing practices regarding the Health and Environment theme. In the writing practices regarding the Our Values theme, the female students were found to use noun, verb, and pronoun more among the word classes and the male students were found to use noun, verb, and adverb more among word classes. Considering the number of words used in the eight different word classes, a difference was determined in favor of females in both themes.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Başpınar, O. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin aktif kelime serveti üzerine bir araştırma (Manisa/Turgutlu ilçesi örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods In Education (Sixth edition). London: Routledge.
- Çer, E. ve Ağrelim Turhan H. (2016). 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Becerilerinin Sözvarlığı ve Sözcük Sıklığı Dağılımı Açısından İncelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13 (36), 83-99.
- Çıplak, M. (2005). Uşak Merkez İlköğretim 5., 8. ve 11. Sınıfların Yazılı Kelime Hazinesinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- Erdem, İ., & Çelik, M. (2011). Dil Bilgisi Öğretim Yöntemi Üzerine Değerlendirmeler. Turkish Studies, 6(1), 1030-1041.
- Göğüş, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
- Güneş, F. (2013). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi.
- Ishikawa, Yk (2015). Gender Differences in Vocabulary Use in Essay Writing by University Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 192, 593 – 600.
- İpek Eğilmez, N. (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarındaki Söz Varlığının İlköğretim Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımına Aktarımı. Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Karadağ, Ö. ve M.
- Kurudayıoğlu (2010). 2005 Türkçe Programına Göre Hazırlanmış İlköğretim Birinci Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Kelime Hazinesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), 423-436.
- Karahan, A. (2007). Uşak Ulubey ilçesi köy ilköğretim okulları 5. sınıfların yazılı anlatımlarındaki kelime servetinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- Karatay, H. (2007). Kelime Öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
- Korkmaz, Z. (1992). Gramer Terimleri Sözlüğü. Ankara: TDK.
- Kurudayığolu, M. (2005). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kurudayıoğlu, M. (2011). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Değerlendirme. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (2), 1797-1808.
- Martin, F. (2017). Vocabulary, Grammer, Sex and Aging. Cognitive Science. 41(4), 950–975.
- Onozawa, Chieko. (2010). A Study of the Process Writing Approach. A Suggestion for an Eclectic Writing Approach. (Research Note).
- Öz, M. Fevzi (2001). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Özbay, M., Büyükikiz, K. ve Uyar, Y. (2011). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatımlarındaki Kelime Hazineleri Üzerine Bir İnceleme. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 149 – 173.
- Şahin, A. (2012). Bitişik Eğik Yazı Öğretiminde Karşılaşılan Problemler. Eğitim ve Bilim Dergisi, (37)165, 167-178.
- TDK Güncel Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts (Erişim Tarihi: 24.04.2015) Tompkins, G. E. (1998). Language Arts: Content And Teaching Strategies. Order Processing, Merrill, An Imprint Of Prentice Hall, PO Box 11071, Des Moines, IA 50336-1071.
- Uslu Üstten A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Çalışmalarında Kullandıkları Kelimelerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. International Journal of Language Academy, 2(3), 232-242.
- Ünsal, H. (2005). İlköğretim 5. ve 8. Sınıflar İle Ortaöğretim 11. Sınıfların Sözlü Anlatımdaki Aktif Kelime Hazineleri / Afyon Merkez Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon.
- Yener, M. L. (2007). Türk Dilinde Sözcük Türleri Tasnifi Sorunu Üzerine. Turkish Studies/Türkoloji Araştırmaları, 2(3), 607-623.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA | SEVER E, ÇETINKAYA E (2018). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. , 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
Chicago | SEVER ESRA,ÇETINKAYA EZGI İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. (2018): 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
MLA | SEVER ESRA,ÇETINKAYA EZGI İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. , 2018, ss.440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
AMA | SEVER E,ÇETINKAYA E İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. . 2018; 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
Vancouver | SEVER E,ÇETINKAYA E İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. . 2018; 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
IEEE | SEVER E,ÇETINKAYA E "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme." , ss.440 - 449, 2018. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
ISNAD | SEVER, ESRA - ÇETINKAYA, EZGI. "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme". (2018), 440-449. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797 |
APA | SEVER E, ÇETINKAYA E (2018). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online (elektronik), 17(1), 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
Chicago | SEVER ESRA,ÇETINKAYA EZGI İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online (elektronik) 17, no.1 (2018): 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
MLA | SEVER ESRA,ÇETINKAYA EZGI İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online (elektronik), vol.17, no.1, 2018, ss.440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
AMA | SEVER E,ÇETINKAYA E İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(1): 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
Vancouver | SEVER E,ÇETINKAYA E İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme. İlköğretim Online (elektronik). 2018; 17(1): 440 - 449. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
IEEE | SEVER E,ÇETINKAYA E "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme." İlköğretim Online (elektronik), 17, ss.440 - 449, 2018. 10.17051/ilkonline.2018.413797 |
ISNAD | SEVER, ESRA - ÇETINKAYA, EZGI. "İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Yazılı Anlatım Çalışmalarında Kullandıkları Sözcüklerin Türleri Üzerine Bir Değerlendirme". İlköğretim Online (elektronik) 17/1 (2018), 440-449. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.413797 |