Yıl: 2018 Cilt: 22 Sayı: Özel Sayı Sayfa Aralığı: 501 - 521 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-07-2019

Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması

Öz:
Halk pazarlarının, bir yerin alışveriş kültürünün yaşatılmasında ve sürdürülmesinde önemli bir yeri bulunmaktadır. Hızla artan küreselleşme ve bilgi teknolojilerindeki gelişim, alışveriş kültürünü gün geçtikçe değiştirmekte ve halk pazarlarının işlevinin yitirilmesine neden olmaktadır. Bununla birlikte, Anadolu’da pazar alışverişi kültürünün hâlâ devam ediyor olması, son yıllarda doğal ve organik ürünlere olan talebin artması halk pazarlarını canlı tutan önemli unsurlardır. Bu çalışmada, Erzincan halkının alışveriş kültürü özelliklerinin belirlenmesinin yanı sıra, alışverişlerinde halk pazarlarını tercih etme düzey ve sebeplerini tespit etmek amaçlanmıştır. Ayrıca halk pazarlarının etki alanının belirlenmesi ve değerlendirilmesi ile yeni bir halk pazarı ihtiyacının olduğu alanlar belirlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda, pazar esnafıyla 58, Erzincan halkı ile 145 anket yapılmıştır. Pazarların konumları Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) yazılımı olan ArcMap 10.3.1 programında sayısallaştırılarak veri tabanına aktarılmış, anket sonuçlarına göre Tampon Analizi uygulanmıştır. Pazar esnafı ve Erzincan halkıyla yapılan toplam 203 anket sonucunun coğrafi analizinden sonra pazar etki alanları çıkarılmıştır. Sonuç olarak Erzincan’da 6 adet pazar kuruluyor olmakla birlikte, etki sahası ve kapasitesi bakımından en önemlisinin İnönü Mahallesi mevkiinde kurulan Cumartesi pazarı olduğu anlaşılmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Coğrafya

Using Spatial Analysis Methods for Determining Cultural and Economic Geography Properties of Erzincan District Bazaars

Öz:
District bazaars are remarkable in maintaining and sustaining the shopping culture of a place and supporting the local economy. Developments in rapidly increasing globalization and information technologies have changed shopping culture, and caused the function of bazaar to be lost day by day. Furthermore, maintenance of district bazaar shopping culture in Anatolia and especially the increase at demand to natural and organic product in recent years are significant factors that keep bazaar alive. In this study, it was aimed to determine shopping culture properties of local Erzincan people, and to specify level and reasons of people for preferring district bazaar using spatial technologies. Moreover, the areas where a new bazaar was needed and determination and assessment of the impact area for the open-air markets were also tried to be determined. There were six bazaars in Erzincan province. In the study, 58 questionnaires were performed to the stallholders in bazaar, and 145 questionnaires were performed to local Erzincan people. Locations of the bazaar were digitalized in ArcMap as a Geographic Information System (GIS) software, the database was created, and Buffer Analysis was performed according to the questionnaire results. After analyzing the results of totally 203 questionnaires performed to the stallholders and local Erzincan people in Geographical Information System (GIS), impact areas of bazaar were excluded. According to this, the most significant of bazaar in terms of impact area and capacity was determined to be Saturday bazaar. Furthermore, when the population in neighborhoods was regarded, the need for founding new bazaar was determined.
Anahtar Kelime:

Konular: Coğrafya
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, D. W. (2009). GIS Tutorial II: Spatial Analysis Workbook. ESRI Press.
  • Bozkurt, V. (2014). Değişen Dünyada Sosyoloji. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Çalışkan, V. (2007). Kentsek Mekan Kullanımındaki Farklilıllar Üzerine Bir Yaklaşım: Bursa ve Çanakkale'nin Periyodik (Haftalık) Pazarlarından Örnekler. Doğu Coğrafya Dergisi, 51.
  • ESRI. (2017). ArcGIS Desktop. Redlands, CA: Environmental Systems Research Institute.
  • Gümrük ve Ticaret Bakanlığı. (2012, Temmuz 12). Pazar Yerleri Hakkında Yönetmelik. Resmi Gazete: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/07/20120712-13.htm adresinden alındı
  • Harris, C. D., & Ullman, E. L. (1945). The Nature of Cities. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 7 - 17.
  • IBM Corporation. (2012). IBM SPSS Statistics for Windows.
  • Koday, S., & Çelikoğlu, Ş. (2011). “Geleneksel Alışveriş Mekanlarına Bir Örnek; Bartın Kadınlar Pazarı (Galla Pazarı)”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 244.
  • Orhan, F. (2017). “Erzincan’da Mevsimlik Gezici Tarım İşçiliği ve Yaşanan Sorunlara Yönelik Coğrafi Bir İnceleme”. Türk Coğrafya Dergisi, 47 -56.
  • Şimşek, S. (2006). Küreselleşme Sürecinde Çok Uluslu Şirketler ve İnternetin Önemi. Selçuk İletişim, 166-175.
  • T.C. Erzincan Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü. (2016). Erzincan ili 2015 Yılı Çevre Durum Raporu . Erzincan: ÇED ve Çevre İzinleri Şube Müdürlüğü.
  • Tunçel, H. (2003). Anadolu Şehirlerinde Semt Pazarlar: Elazığ Örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 50.
  • Tunçel, H. (2009). Geleneksel Ticaret Mekânı Olarak Türkiye’de Haftalık Pazarlar. e-Journal of New World Sciences Academy, 306.
  • Turhan, M. (1987). Kültür Değişmeleri. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları.
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (1997). Beşeri Coğrafya -İnsan Kültür - Mekan. İstanbul: 1997.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2016). Adrese Dayalı Nüfusa Katıt Sistemi. https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr adresinden alındı
  • Üstün, B., & Tutal, O. (2008). “Tüketim Alışkanlıklarındaki Değişimler ve Bu Değişimlerin Alışveriş Mekânlarına Etkisinin Eskişehir Örneğinde İrdelenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 259-282.
  • Yavuz, N., & Zavalsız, Y. S. (2015). “Postmodern Dönemde Kimliğin Belirleyicisi Olarak Tüketim (Tüketilmiş Kimlikler)”. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 126 -152.
APA KESİK O, YANIK M, Aydinoglu A (2018). Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. , 501 - 521.
Chicago KESİK OZAN ARİF,YANIK MUHAMMET ENES,Aydinoglu Arif Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. (2018): 501 - 521.
MLA KESİK OZAN ARİF,YANIK MUHAMMET ENES,Aydinoglu Arif Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. , 2018, ss.501 - 521.
AMA KESİK O,YANIK M,Aydinoglu A Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. . 2018; 501 - 521.
Vancouver KESİK O,YANIK M,Aydinoglu A Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. . 2018; 501 - 521.
IEEE KESİK O,YANIK M,Aydinoglu A "Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması." , ss.501 - 521, 2018.
ISNAD KESİK, OZAN ARİF vd. "Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması". (2018), 501-521.
APA KESİK O, YANIK M, Aydinoglu A (2018). Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 501 - 521.
Chicago KESİK OZAN ARİF,YANIK MUHAMMET ENES,Aydinoglu Arif Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22, no.Özel Sayı (2018): 501 - 521.
MLA KESİK OZAN ARİF,YANIK MUHAMMET ENES,Aydinoglu Arif Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.22, no.Özel Sayı, 2018, ss.501 - 521.
AMA KESİK O,YANIK M,Aydinoglu A Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 22(Özel Sayı): 501 - 521.
Vancouver KESİK O,YANIK M,Aydinoglu A Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2018; 22(Özel Sayı): 501 - 521.
IEEE KESİK O,YANIK M,Aydinoglu A "Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması." Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, ss.501 - 521, 2018.
ISNAD KESİK, OZAN ARİF vd. "Erzincan Halk Pazarlarının Kültürel ve Ekonomik Coğrafya Özelliklerinin Belirlenmesinde Mekânsal Analiz Yöntemlerinin Kullanılması". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22/Özel Sayı (2018), 501-521.