TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 213 - 233 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13949 İndeks Tarihi: 05-07-2019

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma özyeterliliklerinin ve iletişim becerilerinin çeşitli değişkenler açısındanincelenmesi ve bu iki beceri arasındaki ilişkinin belirlenmesiamaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu basit seçkisiz örneklemeyoluyla belirlenmiş olup katılımcılar; Recep Tayyip Erdoğan ÜniversitesiTürkçe Öğretmenliği Bölümünde öğrenim gören 209 öğretmen adayındanoluşmaktadır. İlişkisel tarama modeli ile gerçekleştirilen çalışmadaverilerin toplanmasında Katrancı ve Melanlıoğlu (2013) tarafındangeliştirilen “Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği” ve Owen ve Bugay (2014)tarafından geliştirilen “İletişim Becerileri Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinanalizinde bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (OneWay Anova) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Türkçe öğretmeniadaylarının konuşma öz yeterliliklerinin cinsiyet ve bölüm değişkeniaçısından manidar düzeyde farklılık göstermediği; iletişim becerileriaçısından ise cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmen adayları lehinemanidar düzeyde farklılık gösterdiği, bölüm değişkeni açısından benzerözelliklere sahip oldukları tespit edilmiştir. Türkçe öğretmeni adaylarınınkonuşma öz yeterlikleriyle iletişim becerileri arasında pozitif yöndemanidar düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte her ikiölçeğin alt faktörleri arasında en yüksek düzeyde ilişkinin (r=.542)kendini ifade boyutu ile konuşma içeriği düzenleme boyutu arasındaolduğu tespit edilmiştir. En düşük düzeyde ilişkinin (r=.277) ise kendinideğerlendirme ve iletişim kurmaya isteklilik boyutu arasında olduğubelirlenmiştir. Türkçe öğretmeni adaylarının konuşma öz yeterlliklerigeliştikçe iletişim becerilerinin de geliştiği konuşma içeriğinidüzenledikçe kendilerini daha rahat ifade ettikleri söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

ANALYSIS OF SPEAKING SELF-EFFICACY AND COMMUNICATION SKILLS OF PROSPECTIVE TURKISH TEACHERS IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Öz:
In this research, it is aimed to analyze the speaking self-efficacy and communication skills of prospective Turkish teachers in terms of various variables and to determine the relationship between these two skills. The study group of the research was determined by simple random sampling and consisted of 209 prospective teachers who were studying at Turkish Language Teaching Department in Recep Tayyip Erdoğan University. “Speaking Self-Efficacy Scale” developed by Katrancı and Melanlıoğlu (2013) and “Communication Skills Scale” developed by Owen and Bugay (2014) were used for collecting data in the study conducted with the relational screening model. In the analysis of the data, t-test and one-way analysis of variance (One Way Anova) were used for independent groups. According to the results of the research, it was found that the speaking self-efficacy of the prospective Turkish teachers did not significantly show any difference in terms of gender and department variables, but their communication skills showed significant difference in favor of female candidates in terms of gender variable, and that they had similar characteristics in terms of department variable. It has been determined that there was a positive relationship between speaking self- efficacy skills and communication skills of the prospective Turkish teachers. However, it was found that the highest level of relationship (r=.542) between the sub-factors of both scales was between the self- expression dimension and the content of the content of the conversation. The lowest level of relationship (r=.277) was found to be between self- evaluation and willingness to communicate. As Turkish teacher candidates’ speech self-efficacies evolve, it can be said that they express themselves more easily as their communication skills improve their speech content.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA baki y (2018). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
Chicago baki yasemin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2018): 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
MLA baki yasemin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2018, ss.213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
AMA baki y TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2018; 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
Vancouver baki y TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2018; 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
IEEE baki y "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.213 - 233, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13949
ISNAD baki, yasemin. "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2018), 213-233. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13949
APA baki y (2018). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
Chicago baki yasemin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.19 (2018): 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
MLA baki yasemin TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, 2018, ss.213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
AMA baki y TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
Vancouver baki y TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 213 - 233. 10.7827/TurkishStudies.13949
IEEE baki y "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.213 - 233, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13949
ISNAD baki, yasemin. "TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARININ KONUŞMA ÖZ YETERLİKLERİ VE İLETİŞİM BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/19 (2018), 213-233. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13949