Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 681 - 696 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13746 İndeks Tarihi: 08-07-2019

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ

Öz:
Buaraştırmanınanaamacıilköğretimöğrencilerininyaratıcılıklarının gelişimi ile empati, ahlaki olgunluk ve akademik başarıarasındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Araştırma betimsel korelasyonelaraştırma modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni İstanbulBüyükşehir Belediyesi sınırları içindeki tüm ilköğretim okullarıdır.Araştırmanın verileri 45 ilköğretim okulunun 4. Sınıfında okuyanöğrencilerden elde edilmiştir. Araştırmanın örneklemi 528’i kız (% 54),454’ü (% 46) erkek olmak üzere toplam 982 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmada Yaratıcılık Değerlendirme Ölçeği, Ahlaki Olgunluk Ölçeği veEmpati Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada iki değişken ortalalamalarıarasındaki farkın anlamlılığı için t testi, ikiden fazla değişkenortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı için tek yönlü varyans analiziikiden fazla bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisiniyordamak için çoklu regresyon analizi kullanılmış. Ahlaki olgunluk,empati ve öğrencilerin akademik başarıları ile öğrencilerin yaratıcılıklarıarasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Adı geçen üç değişken birlikteyaratıcılık düzeyindeki varyansın sadece % 19’unu açıklamaktadır,yordayıcı değişkenlerin yaratıcılık üzerindeki göreli önem sırası; başarıpuanları, empati ve ahlaki olgunluktur. Sportif ve sosyo kültürelfaaliyetlere katılmak öğrencilerin yaratıcılık düzeylerini artırmakta,empati becerilerini geliştirmekte, ahlaki olgunluğu artırmaktadır. Kardeşsayısı, kardeş sırası, gelir anne babanın eğitimi ile çocuklarınyaratıcılıkları arasında anlamlı ilişkiler gözlenmemiştir. Öğrencilerinyaratıcı becerileri ile ilişkili değişkenlerin ortaya konulması ve eğitim ortamlarından bunların dikkate alınması onların gelişimleri üzerindeönemli etkileri olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri

THE RELATIONSHIP OF EMPATHY MORAL MATURITY AND ACADEMIC ACHIEVEMENT WITH THE DEVELOPMENT OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS’ CREATIVENESS

Öz:
The primary purpose of this study was to examine “The Relationship of Empathy, Moral Maturity and Academic Achievement with the Development of Primary School Students’ Creativeness”. This study was conducted in accordance with descriptive correlation research model. The population of this study is all of the primary schools in the district of İstanbul Metropolitan Municipality. Data of the study was obtained from the fourth grade students from 45 different primary schools. The sample of the study was consists of 982 students in which there are 528 female (54 %) and 454 male (46 %) students. In the research, Creativity Rating Scale, Moral Maturity Scale and Empathy Scale were used. In the study, t-test for the significance of the difference between the two variable means and one-way analysis of variance for the significance of the difference between the two averages, multiple regression analysis was used to predict the effect of more than two independent variables on the dependent variable. This research shows that there is a significant relationship of empathy, moral maturity and academic achievement with the development of primary school students’ creativeness. Three variables of this study explain 19 % of variance of creativity level all together. Relative order of importance of predictor variables: achievement scores, empathy and moral maturity. Attending sportive and socio-cultural activities improve the level of creativity, empathy and moral maturity. It was observed that there is a significant relationship of the number of siblings, the order of siblings, income, and the education level of parents with the level of creativity. It is thought that the variables related to students' creative skills and their taking into account the educational environments have important effects on their development.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmann, J. S., & Glock, M. D. (1971). Evaluating pupil growth: Principles of tests and measurements. Allyn and Bacon.
  • Ai, X. (1999). Creativity and academic achievement an investigation of gender differences. Creativity Research Journal,12(4), 329-337.
  • Aral, N. & Yaşar, E. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3 (2): 201-209.
  • Arseven A. ve Yeşiltaş E. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin ve üstün yetenekli olmayan akranlarının öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 11/2 Winter 2016, p. 67-84, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9401 , Ankara-Turkey
  • Arslan G. Ve Kabasakal Z. (2013). Ergenlerin problem çözme becerileri ve ana-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 8/6 Spring 2013, p. 33-42, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, Ankara-Turkey
  • Arthur, T. J. (1979). Çocuk psikolojisi. (Çev: Gülseren Günce). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. No.79, Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Aydın, A. (2003). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Aydın, Ö. (2008). Sorumluluk ve yardımseverlik odaklı karakter eğitimi programının 7. Sınıf öğrencilerinin ahlaki olgunluk düzeyine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi. Pegem Yayıncılık. Ankara.
  • Carter, V. & Good, E. (1973). Dictionary of education. 4. Baskı. New York: McGraw Hill Book Company.
  • Cicirelli, V. (1967). Sibling constellation, creativity, IQ, and academic achievement. http://www.jstor.org/pss/1127304, (23.12.2010).
  • Courtney, R. (1989). Culture and the creative drama teacher. Youth Theatre Journal. 3(4),18-23.
  • Dilmaç, B. ( 1999 ). İlköğretim öğrencilerine insani değerler eğitimi verilmesi ve ahlaki olgunluk ölçeği İle eğitimin sınanması. Yayınlamamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Donald, W. C. (1985). Meslek intiharı, yaratıcı yetenek ve özellikleri. İlgi Yayınları, İstanbul.
  • Dökmen, Ü. (1995). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık (2.Baskı), İstanbul.
  • Eisenberg, N., & Fabes, R. A. (1990). Empathy: Conceptualization, measurement, and relation to prosocial behavior. Motivation and Emotion, 14(2), 131-149.
  • Erdoğdu, M. Y. (2005).Williams yaratıcılık değerlendirme ölçeği’nin uyarlanması ve yaratıcılık ile algılanan öğretmen davranışları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğdu, M. Y. (2006). Yaratıcılık ile öğretmen davranışları ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 95-106.
  • Freund, P. A., & Holling, H. (2008). Creativity in the classroom: A multilevel analysis investigating the impact of creativity and reasoning ability on GPA. Creativity Research Journal, 20(3), 309-318.
  • Gardner, H. (1978). Developmental psychology. Boston 128-135.
  • Julian, C. & Stanley, K. D.(1972). Educational and psychological measurement and evaluation. 50. Baskı New Jersey: Prentice-Hall Inc.
  • Kaufman, J. C. (2006). Self-reported differences in creativity by ethnicity&gender. Applied Cognitive Psychology,20:1065-1082.
  • Kaya, M. (1997). Kişilik özelliklerinin ahlak yargısı üzerindeki etkisi. Marmara Üniversitesi Din Eğitimi Araştırma Dergisi, sayı 4.
  • Kontaş H., Ünişen A. ve Sürücü M. (2016). Üstün yetenekli öğrencilerin problem çözme becerileri ve kariyer gelişimi. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016, p. 1569-1586, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9223, Ankara-Turkey
  • Kulaksızoğlu, A. (1995). Ergenlik psikolojisi. Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Lıckona. T. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam Books. New York. p.51.
  • Lickona, T. (1977). An Integrated Approach to Moral, Value and Civic Education With Adolescents: An Analysis of Current Theory and Pratice and Recommendations for program Implementation. ED.
  • Mabaçoğlu, M. (1997). İlköğretim döneminde ahlak eğitimi. 3. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • May, T. (1987). Yaratma cesareti. Çev. Alper Oysal, Metis yayınları, İst., 1.Basım, s.34-36.
  • Morgan, C. T. (1986). Introduction to psychology, New York, McGraw-Hill.
  • Okutan, N. Ş. (2012). Karma ve izole yaş gruplarında verilen okul öncesi eğitimin 4-6 yaş grubu çocuklarının gelişim özellikleri ve yaratıcılık performanslarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi ve Yönetimi ABD, Konya.
  • Öncü, T. Anasınıfı (6 Yaş) düzeyindeki çocukların şekilsel yaratıcılıklarının cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırılması. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/26/1052/12715.pdf, (14.11.2010).
  • Öztunç, M. (1999). Yaratıcı düşünme üzerine ailenin etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Sarı, H. (1998). Lise yöneticilerinin sorun çözmede yaratıcılığı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Sungur, N. (1992). Yaratıcı düşünce. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce, 2. Baskı, Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • Süzen, D. (1987). İlkokul 5. sınıf öğrencilerinde yaratıcı düşünme yeteneği ile benlik kavramı arasındaki ilişki. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şeneri, M. G. (1995). Yaratıcılık konusundaki yanlışlar doğrular. Anahtar Dergisi,7,43. İstanbul.
  • Topcu S. (2015). Üstün zekâlı öğrencilerin değer kavramına yönelik algıları: Elazığ bilim ve sanat merkezi örneği. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 10/11 Summer 2015, p. 1449-1470, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8436 , Ankara-Turkey
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent . New York: Prentice Hall , Inc.
  • Torrance, E. P. (1965). Rewarding creative behavior: Experiments in classroom creative. Englewood Cliffs, N. J. Prentice Hall.
  • Vexliard, A. (1966). Yaratıcılık teorileri ve eğitim. (Çev.N. Hızır). Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Araştırmaları Dergisi, (6), 107-127.
  • Wolman, B. (1973). Dictionary of behavioral science. New York:Van Nostrand Company.
  • Yavuzer, H. (1996). Yaratıcılık. İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2003). Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
APA ERDOĞDU M, TURGAY Ş (2018). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. , 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
Chicago ERDOĞDU Mustafa Yüksel,TURGAY ŞİRİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. (2018): 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
MLA ERDOĞDU Mustafa Yüksel,TURGAY ŞİRİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. , 2018, ss.681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
AMA ERDOĞDU M,TURGAY Ş İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. . 2018; 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
Vancouver ERDOĞDU M,TURGAY Ş İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. . 2018; 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
IEEE ERDOĞDU M,TURGAY Ş "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ." , ss.681 - 696, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13746
ISNAD ERDOĞDU, Mustafa Yüksel - TURGAY, ŞİRİN. "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ". (2018), 681-696. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13746
APA ERDOĞDU M, TURGAY Ş (2018). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
Chicago ERDOĞDU Mustafa Yüksel,TURGAY ŞİRİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.19 (2018): 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
MLA ERDOĞDU Mustafa Yüksel,TURGAY ŞİRİN İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, 2018, ss.681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
AMA ERDOĞDU M,TURGAY Ş İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
Vancouver ERDOĞDU M,TURGAY Ş İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 681 - 696. 10.7827/TurkishStudies.13746
IEEE ERDOĞDU M,TURGAY Ş "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.681 - 696, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13746
ISNAD ERDOĞDU, Mustafa Yüksel - TURGAY, ŞİRİN. "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN YARATICILIKLARI İLE AHLAKİ OLGUNLUK VE AKADEMİK BAŞARI İLİŞKİSİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/19 (2018), 681-696. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13746