Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 795 - 810 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.13916 İndeks Tarihi: 08-07-2019

ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı devletokullarından ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin görüşlerine göre,müdür ve yardımcılarının dağıtılmış liderlik düzeylerini belirlemektir. Buaraştırma tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini, 2017-2018eğitim öğretim yılında, Elazığ Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 55ortaokulda görev yapan toplam 1602 öğretmen oluşturmaktadır.Örneklemini ise, basit tesadüfi örnekleme yolu ile belirlenen toplam 318öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Özkanve Çakır (2017) tarafından geliştirilen “Dağıtılmış liderlik” adlı ölçekkullanılmıştır. Faktörleri isimlendirmede ilgili alanyazın taramalarındanfaydalanılmıştır. Birinci boyut “formal yapı”; ikinci boyut “amaç birliği”; üçüncüboyut “işbirliği ve güven”; dördüncü boyut “sorumluluk paylaşımı”; beşinciboyut ise “teşvik ve girişim” olarak isimlendirilmiştir. Bağımsız gruplar için t-Testi, bazı değişkenler için görüşler arasında anlamlı bir farklılık olupolmadığını belirlemek için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)yapılmıştır. Araştırmada, aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır: 1.Öğretmenlerinin görüşlerine göre, ortaokul müdür ve yardımcılarınındağıtılmış liderlik düzeylerini nedir? 2. Öğretmenlerinin görüşlerine göre,ortaokul müdür ve yardımcılarının dağıtılmış liderlik düzeyleri; cinsiyet,kıdem, branş, eğitim düzeyleri, okuldaki görev süresi, öğretmen sayısı,görev yaptıkları okul ve çalıştıkları yerleşim yeri gibi değişkenlere göreanlamlı farklılık göstermekte midir? Yöneticilerin dağıtılmış liderlikdüzeyleri; formal yapı, amaç birliği, işbirliği ve güven, sorumlulukpaylaşımı, teşvik ve girişim alt boyutlarında ve ölçeğin tamamındakatılıyorum olarak saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

DISTRIBUTED LEADERSHIP LEVELS OF SECONDARY SCHOOL ADMINISTRATORS

Öz:
The purpose of this research is to determine the distributed leadership levels of managers according to the views of class teachers in state secondary schools. This research is in the survey model. The scope of the study is composed of 1602 teachers who are working in primary schools in Elazığ in the 2017-2018 academic year. The sample is composed of 318 branch teachers determined by simple random sampling. "Distributed leadership" scale developed by Özkan and Çakır (2017) was used as data collection tool in the research. In the naming of factors, relevant literature scans were used. First dimension, formal structure; the unity of the second dimension; third dimension, cooperation and trust; fourth dimension, responsibility sharing; the fifth dimension is called incentive and initiative. T-Test for independent groups and one-way ANOVA was performed to determine whether there was a significant difference between opinions for some variables. In the research, the following questions have been answered. 1. According to the opinions of teachers, what is the level of distributed leadership of middle school administrators? 2. According to the opinions of teachers, the level of distributed leadership of middle school administrators is significantly different according to the variables such as gender, seniority, branch, education level, duration of school, number of teachers, school and workplace where they work? The distributed leadership levels of managers are determined as “I agree” in the subdimensions of formal structure, purpose unity, cooperation and trust, responsibility sharing, incentive and initiative and in the full scale.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÖKYER N, YILMAZ G, KOÇAK O (2018). ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. , 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
Chicago GÖKYER Necmi,YILMAZ Gülden,KOÇAK Osman ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. (2018): 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
MLA GÖKYER Necmi,YILMAZ Gülden,KOÇAK Osman ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. , 2018, ss.795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
AMA GÖKYER N,YILMAZ G,KOÇAK O ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. . 2018; 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
Vancouver GÖKYER N,YILMAZ G,KOÇAK O ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. . 2018; 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
IEEE GÖKYER N,YILMAZ G,KOÇAK O "ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ." , ss.795 - 810, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13916
ISNAD GÖKYER, Necmi vd. "ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ". (2018), 795-810. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13916
APA GÖKYER N, YILMAZ G, KOÇAK O (2018). ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(19), 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
Chicago GÖKYER Necmi,YILMAZ Gülden,KOÇAK Osman ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.19 (2018): 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
MLA GÖKYER Necmi,YILMAZ Gülden,KOÇAK Osman ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.19, 2018, ss.795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
AMA GÖKYER N,YILMAZ G,KOÇAK O ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
Vancouver GÖKYER N,YILMAZ G,KOÇAK O ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(19): 795 - 810. 10.7827/TurkishStudies.13916
IEEE GÖKYER N,YILMAZ G,KOÇAK O "ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.795 - 810, 2018. 10.7827/TurkishStudies.13916
ISNAD GÖKYER, Necmi vd. "ORTAOKUL YÖNETİCİLERİNİN DAĞITILMIŞ LİDERLİK DÜZEYLERİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/19 (2018), 795-810. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13916