Yıl: 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 137 - 158 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-07-2019

Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, aile katılımlı sosyal beceri oyunlarının okul öncesi dönemdeki çocuklarınsosyal becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırma deneysel desende nicel bir çalışmadır.Araştırmada aile katılımlı sosyal beceri oyunlarının çocukların sosyal becerileri üzerindekietkisini belirlemek amacıyla deneysel desen kapsamında ön test-son test kontrol gruplu desenkullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Millî EğitimBakanlığına bağlı bağımsız anaokullarına devam eden 60-72 aylık çocuklar oluşturmuştur.Araştırmada iki deney grubu ve bir kontrol grubu yer almıştır. Deney grubu-1’de 18, deneygrubu-2’de 22, kontrol grubunda 18 çocuk olmak üzere toplam 58 çocuk araştırmaya katılmıştır.Araştırmada çocuk ve ebeveyn hakkında bilgi edinmek amacıyla “demografik bilgi formu”oluşturulmuş ve çocukların sosyal beceri düzeylerini belirlemek amacıyla da “Anaokulu veAnasınıfı Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Çocukların sosyal becerilerinin geliştirilmesi amacıyla24’ü sınıfta oynanan, 24’ü aile katılımlı olmak üzere toplam 48 sosyal beceri oyunuaraştırmacılar tarafından planlanmıştır. Deney grubu-1 ve deney grubu-2’de sınıf içinde aynıoyunlar, 8 hafta, haftada üç gün ve her gün 45 dakika süreyle uygulanmıştır. Deney grubu-2’desınıf içi oyunların yanı sıra aile katılımını içeren oyunlar da oynanmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney grubu-1, deney grubu-2 ve kontrol grupları arasında aile katılımlı sosyal becerioyunlarının oynandığı deney grubu-2 lehine p<0.05 düzeyinde anlamlı bir fark bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları

The Effect of Family Involvement Based Social Skills Plays on Social Skills of Preschool Children

Öz:
In this research the aim is to evaluate the effect of parent involved social skill activities on the social skills of preschool children. This research is based on quantitative research on experimental design. The study was designed as a pretest-posttest-retention test control group experimental study. The study group of this research are the normally developing children aged 6 (60-72 months) who are ongoing students of preschools that are under MEB in the years of 2016-2017. In the first experimental group there is 18 children, in the second one there is 22 and in the control group there are 18 children which makes the total of 58 preschool children who were included to this research. A “demographic information form” was constituted by the researchers to gain information about the child, parent and teacher. Preschool and Kindergarten Behaviour Scale was used to specify the social skill level of children. The social skill plays were implemented by the preschool teachers for 8 weeks, 3 days per week and 45 minutes per day. For both the first and the second experimental group the social skill plays were the same however the main difference is researchers of this project developed 8 different plays that are supporting the social skills of the second experimental group and in these plays parent involment is included. According to the analysis that were made, among the experimental group 1, experimental group 2 and the control group, experimental group 2 in which parent participation was included had a difference of p<0.05.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkök, F. (1996). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi: Öğretmenin el kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Aktaş-Özkafacı, A. (2012). Annenin çocuk yetiştirme tutumu ile çocuğun sosyal beceri düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ar-El Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alisinanoğlu, F. ve Özbey, S. (2009). Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Mesleki Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 173-198.
  • Barnard, W. M. (2004). Parent involvement in elementary school and educational attainment. Children and Youth Services Review, 26, 39-62.
  • Bilek, M. H. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının ev ile okul ortamındaki sosyal becerilerinin karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Cartledge, G. & Milburn, J. F. (1983). Social skills assessment and teaching in the schools. Advances in School Psychology, 3, 175–235.
  • Choi, D.H. & Kim, J. (2003). Practicing social skills training for young children with low peer acceptance: A cognitive-social learning model. Early Childhood Education Journal. 31(1), 41–46.
  • Christense, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (Çev. Ed. Aypay, A.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi, 2014).
  • DeMulder, E. K., Denham, S. A., Schmidt, M. & Mitchell, J. (2000). Q-sort assessment of attachment security during the preschool years: Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274–282.
  • Durulap, E. ve Aral, N. (2010). Altı yaşındaki çocukların sosyal becerilerine oyun temelli sosyal beceri eğitiminin etkisinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 160-172.
  • El Nokali, N. E., Bachman, H. J., & Votruba-Drzal, E. (2010). Parent involvement and children’s academic and social development in elementary school. Child Development, 81(3), 988- 1005.
  • Erbay, E. (2008). Okul öncesi eğitim alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerilere sahip olma düzeyi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Gagnon, S. G. & Nagle, R. J. (2004). Relationships between peer interactive play and social competence in at-risk preschool children. Psychology in the Schools, 41(2), 173-189.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile katılımı ve sosyal beceri eğitimi programlarının tek başına ve birlikte 4-5 yaş çocuklarının sosyal becerileri ve anne- çocuk ilişkileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Günindi, Y. (2011). Bağımsız anaokullarına ve anasınıflarına devam eden çocukların sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 133-144.
  • Gürşimşek, I. (2003). Okul öncesi eğitime aile katılımı ve psikososyal gelişim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 125-144.
  • Hohman, M. & Weikart D. P. (2000). Küçük çocukların eğitimi. (Çev: Saltiel-Kohen, S.). İstanbul: Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Holland, M. L. & Merrell, K. W. (1998). Social-emotional characteristics of preschoolaged children referred for Child Find screening and assessment: A comparative study. Research in Developmental Disabilities, 19(2), 167-179.
  • Katz, L. G. & McClellan, D. E. (1991). The teacher's role in the social development of young children. Urbana, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED331642.pdf.
  • Merrell, K.W. (1999). Behavioral, social and emotional assessment of children and adolescents. London: Lawrence Erlbraum Associate Publishers.
  • Okumura, T. & Usui, E. (2014). Do parents’ social skills influence their children’s sociability? The B.E. Journal of Economic Analysis and Policy, 14(3). Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1510749.
  • Ömeroğlu, E. ve Can-Yaşar, M. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 6(62).
  • Özabacı, N. (2006). Çocukların sosyal becerileri ile ebeveynlerin sosyal becerileri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 163-179.
  • Özbey, S. (2012). Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 60–72 aylık çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışlarının okul ve ev ortamına göre incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 23(2), 21-32.
  • Özyürek, A. ve Ceylan, Ş. (2011). Okul öncesi çocuklarda sosyal becerilerin desteklenmesi konusunda öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 99-114.
  • Putallaz, M. (1987). Matemal behavior and children's sociometric status. Child Development, 58(2), 324-340.
  • Schmidt, M. E., DeMulder, E. K. & Denham, S. A. (2002). Kindergarten socialemotional compentence: Developmental predictors and psychosocial implications. Early Child Development and Care, 172, 451-462.
  • Swindells, D. & Stagnitti, K. (2006). Pretend play and parents’ view of social competence: The construct validity of the Child-Initiated Pretend Play Assessment. Australian Occupational Therapy Journal, 53(4), 314-324.
  • Tezel-Şahin F. ve Ünver, N. (2005). Okul öncesi eğitim programlarına aile katılımı. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Yaşar-Ekici, F. (2013). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki aile katılım çalışmalarına katılan ve katılmayan ailelerin çocuklarının sosyal beceri ve problem davranışlar açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
APA BOZ M, ULUDAG G, TOKUÇ H (2018). Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. , 137 - 158.
Chicago BOZ MENEKSE,ULUDAG GONCA,TOKUÇ HÜLYA Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. (2018): 137 - 158.
MLA BOZ MENEKSE,ULUDAG GONCA,TOKUÇ HÜLYA Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. , 2018, ss.137 - 158.
AMA BOZ M,ULUDAG G,TOKUÇ H Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. . 2018; 137 - 158.
Vancouver BOZ M,ULUDAG G,TOKUÇ H Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. . 2018; 137 - 158.
IEEE BOZ M,ULUDAG G,TOKUÇ H "Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi." , ss.137 - 158, 2018.
ISNAD BOZ, MENEKSE vd. "Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi". (2018), 137-158.
APA BOZ M, ULUDAG G, TOKUÇ H (2018). Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 137 - 158.
Chicago BOZ MENEKSE,ULUDAG GONCA,TOKUÇ HÜLYA Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, no.1 (2018): 137 - 158.
MLA BOZ MENEKSE,ULUDAG GONCA,TOKUÇ HÜLYA Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.38, no.1, 2018, ss.137 - 158.
AMA BOZ M,ULUDAG G,TOKUÇ H Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 38(1): 137 - 158.
Vancouver BOZ M,ULUDAG G,TOKUÇ H Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 38(1): 137 - 158.
IEEE BOZ M,ULUDAG G,TOKUÇ H "Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, ss.137 - 158, 2018.
ISNAD BOZ, MENEKSE vd. "Aile Katılımlı Sosyal Beceri Oyunlarının Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Sosyal Becerilerine Etkisi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/1 (2018), 137-158.