Yıl: 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 333 - 358 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-07-2019

Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin kişilik özellikleri ile okul akademik iyimserlik düzeyininöğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırmanın hedef evreni 2017-2018 akademikyılında Ankara ilinde yer alan 115 kamu lisesinde görev yapan 6355 öğretmenden meydanagelmektedir. Evrenin büyük olması nedeniyle çalışma tesadüfi yöntemle belirlenen 400 öğretmenüzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kişilik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla orijinaliBenet-Martinez ve John (1998) tarafından geliştirilen ve Sümer ve Sümer (2005) tarafındanTürkçe uyarlaması gerçekleştirilmiş olan Büyük Beşli Kişilik Envanteri kullanılmıştır.Öğretmenlerin okul akademik iyimserliğine yönelik görüşlerini belirleyebilmek amacıyla daorijinali Hoy ve arkadaşları (2006) tarafından geliştirilmiş olan ve daha sonra Çoban veDemirtaş (2011) tarafından Türkçe uyarlaması gerçekleştirilmiş olan Okul Akademik İyimserliğiÖlçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, Pearsonkorelasyon ile çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular katılımcıların her ölçekten almışoldukları puanların yüksek olduğunu ortaya çıkartmıştır. Bununla birlikte değişkenler arasıilişkiyi saptamak amacıyla gerçekleştirilen Pearson korelasyon sonuçlarına göre araştırmadeğişkenleri arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve anlamlı ilişkiler olduğu gözlenmiştir. Diğeryandan çoklu regresyon analizi sonuçları kişilik ölçeğinin beş alt boyutunun birlikte okulakademik iyimserliğinin anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Ayrıca büyük beşli kişilikölçeğine ait boyutların okul akademik iyimserliğindeki değişkenliğin % 16’sını açıkladıklarıgörülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Examining the Relationship between Teachers’ Personality Traits and School Academic Optimism

Öz:
The purpose of the present study is to examine the relationship between teachers’ personality traits and school academic optimism levels based on the teachers’ opinions. The target population of the study is 6355 teachers working in 115 public high schools located in province of Ankara in the academic year of 2017-2018. Since the research population is large, the study was conducted on the sample including 400 teachers who were selected randomly. To examine the participants’ personality traits, Big Five Personality Inventory was used. It was originally developed by Benet-Martinez and John (1998) and adapted into Turkish by Sümer and Sümer (2005). To examine the teachers’ opinions on the school academic optimism, School Academic Optimism Scale was used. The Scale was originally developed by Hoy and colleagues (2006) and later adapted into Turkish by Çoban and Demirtaş (2011). In the analysis of the data, arithmetical means, standard deviation, Pearson correlation and multiple regressions were used. The results showed that participants’ scores were relatively high in both scales. Pearson correlation indicated that there is a moderate, positively and significant relations among research variables. It was also seen that the sub-dimensions of the Big Five Personality Inventory are significant predictor of the school academic optimism and explained the 16 percent of the variance of it.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA GÖKLER R, TAŞTAN AKDEMİR N (2018). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 333 - 358.
Chicago GÖKLER RIZA,TAŞTAN AKDEMİR NURAY Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. (2018): 333 - 358.
MLA GÖKLER RIZA,TAŞTAN AKDEMİR NURAY Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 2018, ss.333 - 358.
AMA GÖKLER R,TAŞTAN AKDEMİR N Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2018; 333 - 358.
Vancouver GÖKLER R,TAŞTAN AKDEMİR N Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2018; 333 - 358.
IEEE GÖKLER R,TAŞTAN AKDEMİR N "Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." , ss.333 - 358, 2018.
ISNAD GÖKLER, RIZA - TAŞTAN AKDEMİR, NURAY. "Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". (2018), 333-358.
APA GÖKLER R, TAŞTAN AKDEMİR N (2018). Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 333 - 358.
Chicago GÖKLER RIZA,TAŞTAN AKDEMİR NURAY Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, no.1 (2018): 333 - 358.
MLA GÖKLER RIZA,TAŞTAN AKDEMİR NURAY Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.38, no.1, 2018, ss.333 - 358.
AMA GÖKLER R,TAŞTAN AKDEMİR N Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 38(1): 333 - 358.
Vancouver GÖKLER R,TAŞTAN AKDEMİR N Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 38(1): 333 - 358.
IEEE GÖKLER R,TAŞTAN AKDEMİR N "Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, ss.333 - 358, 2018.
ISNAD GÖKLER, RIZA - TAŞTAN AKDEMİR, NURAY. "Öğretmenlerin Kişilik Özellikleri ile Okul Akademik İyimserliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/1 (2018), 333-358.