Yıl: 2018 Cilt: 38 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1143 - 1172 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-07-2019

Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırma ‘okulöncesi dönem çocuklarına sunulan matematik içeriğini sevme durumlarını araştırmak için geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş Onikişubat ilçesinde resmi bağımsız anaokullarında ve ilkokul/ortaokul bünyesinde eğitim alan 54-66 ay aralığında toplam 700 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için ‘Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği (ÇMSÖ)’ geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik hesaplamaları için SPSS 22 ve MPLUS 7 programlarından yararlanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini hesaplamak için test tekrar test yöntemi uygulanmış ve İç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) hesaplanmıştır. Test-Tekrar Test Korelasyon Güvenilirlik Katsayısı 0.88 ve İç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha) esas uygulama için 0.75 olarak bulunmuştur. Ölçeğin geçerliğini hesaplamak için kapsam ve yapı geçerliliğine bakılmış; açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin tek faktörlü olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ön uygulama için I. uygulamada ölçeğin toplam varyansın %53.4’ünü; II. uygulamada ise ölçeğin toplam varyansın %48.8'ini açıklandığı görülmüş; faktör yük değeri 0.30’un altında olan hiçbir madde bulunmamıştır. Esas uygulamada ölçeğin yapı geçerliğini test etmek için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış model uyum indeksleri incelendiğinde modelin kabul edilebilir düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan analizler ‘Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği (ÇMSÖ)’nin 54-66 aylık çocuklar için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya çıkarmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Validity and Reliability Study of The Mathematics Liking Scale for Children

Öz:
The purpose of this study is to investigate the preschool childrens’ liking of mathematics contents and determine validity and reliability of the scale. Target population of the study constitutes a total of 700 children between 54-66 month-old group and receive education in formalindependent kindergartens and in nursery classes of elementary/secondary schools in Onikişubat district of Kahramanmaraş. The “Mathematics Liking Scale for Children” was developed in order to achieve the purpose of the study. SPSS 22 and MPLUS 7 programs were used for the validity and reliability calculations of the scale. Test-retest method correlation reliability co-efficient was examined and internal consistency coefficient (Cronbach Alpha) was calculated in order to calculate the reliability of the scale. Test-retest correlation reliability co-efficient was 0.88 for the whole scale and Internal consistency coefficient (Cronbach Alpha) was found 0.75 for the main application. For content and construct validity of the scale, scope and construct validity were examined; exploratory and confirmatory factor analyzes were performed. As a result of the exploratory factor analysis, the scale was determined as single factor; it was found that the 1st application(pre-test) accounted for 53.4% of the total variance in the scale; and the 2nd Application (post-test) accounted for 48.8% of the total variance. When the factor loads of each relevant item were examined, no item with a factor load value of less than 0.30 was found. For the main application, in order to test the construct validity of the scale, confirmatory factor analysis was performed. When the goodness of fit index of the model was examined for the main application, the results showed that the model was at an acceptable level. According to analyses , it is revealed that “The Mathematics Liking Scale for Children” is valid and reliable instrument for children between 54-66 month-old group.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş Arnas, Y., Deretarla Gül, E. ve Sığırtmaç, A. (2003). 48-86 ay çocuklar için Sayı ve İşlem Kavramları Testini’ nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(12), 147-157.
  • Arıkan, A. (2013). Highscope programı. Temel, Z.F.(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (s.359-400) içinde. Ankara: Vize.
  • Anthony, G. veWalshaw, M. (2009). Mathematics education in the early years: Building bridges. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(2), 107-121. http://dx.doi.org/10.2304/ciec.2009.10.2.107
  • Aubrey, C., Dahl, S. ve Godfrey, R. (2006). Early mathematics development and later achievement: Further evidence. Mathematics Education Research Journal,18(1),27-46.
  • Aunio, P. ve Niemivirta, M. (2010). Predicting children's mathematical performance in grade one by early numeracy. Learning and Individual Differences, 20(5),427–435.
  • Baranek, L.K. (1996). The effect of rewards and motıvatıon on student achıevement (Master’s thesis). Grand Valley State University, USA.
  • Berhenge, A. L. (2013). Motivation, self-regulation, and learning in preschool. (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Michigan: USA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegema
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem A.
  • Brunton, P. ve Thornton, L. (2010). Science in the early years: building firm foundations from birth to five. UK: Sage Publications
  • Chen, J-Q., McCray, J., Adams, M. ve Leow, C. (2014). A survey study of early childhood teachers’ beliefs and confidence about teaching early math. Early Childhood Education Journal, 41(6),1-13.
  • Claessens, A., Duncan, G., ve Engel, M. (2009). Kindergarten skills and fifth-grade achievement: Evidence from the ECLS-K. Economics of Education Review, 28, 415–427. doi:10.1016/j.econedurev.2008.09.00
  • Claessens, A., ve Engel, M. (2013). How important is where you start? Early mathematics knowledge and later school success. Teachers College Record, 115, 060306.
  • Clements, D. H., ve Conference Working Group. (2004). Part 1: Major themes and recommendations. D. H. Clements, J. Sarama, ve A.-M. DiBiase (Eds.), Engaging young children in mathematics: standards for early childhood mathematics education (p.7-76) in, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Clements, D.H., Sarama, J., Wolfe, C.B., ve Spitler, M.E. (2012). Longitudinal evaluation of a scale-up model for teaching mathematics with trajectories and technologies: Persistence of effects in the third year. American Educational Research Journal, 50(4), 812-850. doi: 10.3102/0002831212469270
  • Clements, D.H., ve Sarama, J. (2014). Learning and teaching early math (2. Ed.) Routledge: NY.
  • Collett, E. (2015). You have a choice: the power of options in the ıntrinsic motivation of kindergarten students. Rising Tide,8,1-19.
  • Copple, C, ve Bredekamp, S. (Eds.). (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs: Serving children from birth through age 8. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Çelik, M. ve Kandır, A. (2011). Matematik gelişimi 6 testi’nin (progress in maths) 60-77 aylar arasındaki çocuklar için geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (1), 146-153.
  • Çelik, M. ve Kandır, A. (2013). 61-72 aylık çocukların matematik gelişimine “küçük çocuklar için büyük matematik (Big Math For Little Kids)” eğitim programının etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 6(4),551-567.
  • Çoban, A. (2002, Eylül). Matematik dersinin ilköğretim programları ve liselere giriş sınavları açısından değerlendirilmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuştur, ODTÜ, Ankara.
  • Dağlıoğlu, H.E., Dağlı, H. ve Kılıç, N.M. (2014). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının matematik eğitimi dersine karşı tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. YILDIZ International Conference On Educational Research And Social Sciences Proceedings Book, 293-304, Ankara: Pegem Akademi.
  • Dunphy, E., Dooley, T., Shiel, G., Butler, D., Corcoran, D., Ryan, M… ve Perry, B. (2014). Mathematics in early childhood and primary education (3–8 years): definitions, theories, development and progression (Research Report No. 17). Dublin: National Council for Curriculum and Assessment.
  • Dunst, C.J., ve Raab, M. (2013). Everyday child language learning tools: checklist and guidelines for ıdentifying young children’s ınterests. (No:3). http://www.cecll.org/download/ECLLTools_3.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Erdoğan, S. (2006). Altı yaş grubu çocuklarına drama yöntemi ile verilen matematik eğitiminin matematik yeteneğine etkisinin incelenmesi. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Erdoğan, S. ve Baran, G. (2006). Erken matematik yeteneği testi-3 (TEMA-3)’ün 60-72 aylar arasında olan çocuklar için uyarlama çalışması. Çağdaş Eğitim, 332, 32-38.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fırat, Z.S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin doğal matematik dilini kullanımlarına ilişkin görüşleri ile uygulamalarının karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Fischer, P. H. (2004). Early math ınterest and the development of math skılls: an understudıed relationshıp (Unpublished Doctoral Dissertation). University of Massachusetts Amherst: USA.
  • Gifford, S. (2005). Teaching mathematics 3-5: developing learning in the foundation stage. England: Open University Press
  • Ginsburg, H. P., Cannon, J., Eisenband, J. G., ve Pappas, S. (2006). Mathematical thinking and learning. In K. McCartney ve D. Phillips (Eds.), Handbook of Early Child Development (pp. 208-229). Oxford, England:
  • Blackwell. Gregoriadis, A. ve Grammatikopoulos,V.(2014) Teacher–child relationship quality in early childhood education: the importance of relationship patterns. Early Child Development and Care,184(3):386-402; doi: 10.1080/03004430.2013.790383
  • Güven, Y. (2007). Okul öncesi dönem çocuklarının sezgisel matematik yeteneklerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(28), 389-395.
  • Hidi, S., ve Renninger, K. (2006). The four-phase model of interest development. Educational Psychologist, 41(2), 111-127.
  • Jacob, R., Erickson, A. ve Mattera, S.K. (2018). Launching Kindergarten Math Clubs The Implementation of High 5s in New York City, MDRC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED581568.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Johnston, J. (2005). Early explorations in science. England: Open University Press McGraw-Hill International. Jordan, N. C., Glutting, J., ve Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences, 20, 82– 88.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Karataş, İ., Güven, B. ve Arslan, S. (2017). İnvestigating of pre-school Teachers’ beliefs about mathematics education in terms of their experience ans structure of their education. Eurasia Journal of Mathematics,13(1),673-689.
  • Kesicioğlu O.S. ve Alisinanoğlu F. (2013). Okul öncesi dönem çocukların okul dışı informal matematik öğrenme süreçleri. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(7), 671-685.
  • Klein, A., Starkey, P., ve Ramirez, A. (2002). Pre-K mathematics curriculum: early childhood. Glendale, IL: Scott Foresman.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. 3rd edition. New York: The Guilford.
  • Kıldan, A.O. (2013). Yapılandırmacı yaklaşım. Temel, Z.F.(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (s.13-43) içinde. Ankara: Vize.
  • Kindergarten Mathematics Curriculum Guide (KMCG), (2009). Newfoundland: Labrador.
  • Lee, J.S., ve Ginsburg,H.P. (2007). Preschool teachers' beliefs about appropriate early literacy and mathematics education for low- and middle-socioeconomic status children. Early Education and Development,18(1), 111-143.
  • Libertus, M., Feigenson, L., ve Halberda, J. (2013). Numerical approximation abilities correlate with and predict informal but not formal mathematics abilities. Journal of Experimental Child Psychology, 116(4), 829-838.
  • McGrath C. (2010). Supporting early mathematical development USA: Routledge. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Mokrova, I.L. (2012). Motıvatıon at preschool age and subsequent school success: role of supportıve parentıng and chıld temperament. . (Unpublished Doctoral Dissertation). The University of North Carolina: USA.
  • Mononen, R., Aunio, P., ve Koponen, T. (2014). Investigating rightstart mathematics kindergarten ınstruction in Finland. Journal of Early Childhood Education Research, 3(1) 2-26.
  • Morgan, P.L., Farkas, G., ve Wu, Q. (2009). Five Year growth trajectories of kindergarten children with learning difficulties in mathematics. Journal of Learning Disabilities, 42, 306–321.
  • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM), (2000). Principles avd Standarts for school matmematics, NCTM: USA.
  • National Association for the Education of Young Children, (NAEYC), (2002). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Available: https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/psmath.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Nguyen, T., Watts, T.W., Duncan, G.J., Clements, D.H., Sarama, J. Wolfe, C.B. ve Elaine, M. (2015). What specific preschool math skills predict later math achievement? SREE Spring 2015 Conference Abstract Template. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED562484.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Orçan, M. (2013). Erken çocukluk dönemi matematik eğitimi için örnek bir model: yapı taşları (Buıldıng Blocks). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 1-13.
  • Öztürk, Y. (2013). Okul öncesi eğitimde proje yaklaşımı. Temel, Z.F.(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (s.405-440) içinde. Ankara: Vize.
  • Sarama, J., ve Clements, D. H. (2009). Early childhood mathematics education research: learning trajectories for young children. New York: Routledge.
  • Seçer, Z. (2013). Bank street (Gelişimsel etkileşim) yaklaşımı. Temel, Z.F.(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (s.193-223) içinde. Ankara: Vize.
  • Shah,P.E., Weeks,H.M., Richards,B., ve Kaciroti,N., 2018) Early childhood curiosity and kindergarten reading and math academic achievement. Pediatric Research, 2018; doi: 10.1038/s41390-018-0039-3
  • Schunk, D., Pintrich, D., ve Meece, J. (2008). Motivation in education: Theory, research and applications (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Skamp, K. (2011). Teaching primary science constructively. K. Skamp (Ed.) Teaching Primary Science Constructively inside (p. 1-54). USA: Cengage Learning.
  • Tella, A. (2007). The impact of motivation on student’s academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(2), 149-156.
  • Temel, Z.F.ve Toran, M. (2013). Montessori eğitim yöntemi. Temel, Z.F.(Ed.), Erken çocukluk eğitiminde yaklaşımlar ve programlar (s.141-187) içinde. Ankara: Vize.
  • Thompson, R. A. (2002). “The Roots of school readiness in social and emotional development,” The Kauffman Early Education Exchange, 1, 8–29.
  • Tucker, K. (2010). Mathematics through play in early years (2. Eds.) SAGE: London.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), (2012). Gelir ve yaşam koşulları araştırması mikro veri seti (Kesit)2012. http://www.tuik.gov.tr/MicroVeri/GYKA_2012/turkce/metaveri/siiniiflamalar/index.html sayfasından erişilmiştir.
  • Uyanık Balat, G. (2010). Fen nedir ve çocuklar feni nasıl öğrenir? B. Akman, G. Uyanık Balat ve T. Güler (Editörler), Okul öncesi dönemde fen eğitimi içinde (s. 1-17). Ankara: Pegem Akademi.
  • Watts, T. W., Duncan, G. J., Siegler, R. S., ve Davis-Kean, P. E. (2014). What’s past is prologue: Relations between early mathematics knowledge and high school achievement. Educational Researcher, 43, 352-360. doi:10.3102/0013189X14553660
  • Yılmaz, B. (2015). 48-60 Aylık Çocuklar için Erken Sayı Değerlendirme Ölçeği’nin geçerlik güvenirlik çalışması. (Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. Pamukkale Üniversitesi, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulmuş bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
APA DAĞLI H, DAĞLIOĞLU H (2018). Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 1143 - 1172.
Chicago DAĞLI HATİCE,DAĞLIOĞLU H. Elif Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2018): 1143 - 1172.
MLA DAĞLI HATİCE,DAĞLIOĞLU H. Elif Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2018, ss.1143 - 1172.
AMA DAĞLI H,DAĞLIOĞLU H Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2018; 1143 - 1172.
Vancouver DAĞLI H,DAĞLIOĞLU H Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2018; 1143 - 1172.
IEEE DAĞLI H,DAĞLIOĞLU H "Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.1143 - 1172, 2018.
ISNAD DAĞLI, HATİCE - DAĞLIOĞLU, H. Elif. "Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2018), 1143-1172.
APA DAĞLI H, DAĞLIOĞLU H (2018). Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 1143 - 1172.
Chicago DAĞLI HATİCE,DAĞLIOĞLU H. Elif Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, no.3 (2018): 1143 - 1172.
MLA DAĞLI HATİCE,DAĞLIOĞLU H. Elif Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.38, no.3, 2018, ss.1143 - 1172.
AMA DAĞLI H,DAĞLIOĞLU H Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 38(3): 1143 - 1172.
Vancouver DAĞLI H,DAĞLIOĞLU H Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 38(3): 1143 - 1172.
IEEE DAĞLI H,DAĞLIOĞLU H "Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, ss.1143 - 1172, 2018.
ISNAD DAĞLI, HATİCE - DAĞLIOĞLU, H. Elif. "Çocuklar için Matematiği Sevme Ölçeği ’nin (ÇMSÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 38/3 (2018), 1143-1172.