Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 745 - 755 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14440 İndeks Tarihi: 16-07-2019

ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Bu çalışma, 2008 yılında kurulan Ardahan Üniversitesinde görevyapan akademik personelin iş doyumu düzeylerini belirlemeyi ve işdoyumunun demografik farklılıklarla olan ilişkisini incelemeyiamaçlamaktadır. Araştırma evrenini Ardahan Üniversitesi kadrosundabulunan öğretim elemanları (öğretim üyesi, öğretim görevlisi, uzman,okutman, araştırma görevlisi) oluşturmaktadır. Araştırma örnekleminiise Ardahan Üniversitesi 2014-2015 eğitim öğretim yılında kadrosundabulunanöğretimelemanları(ÖğretimÜyesi,ÖğretimGörevlisi/Okutman ve Araştırma Görevlisi) 96 kişi oluşturmaktadır.Çalışmada verilerin istatistiksel analizleri için SPSS 16 paketprogramından yararlanılmıştır. Belirleyici istatistiklerin (frekans,ortalama) yanı sıra, grupların eleman sayısı ve verilerin dağılımına göreçoklu karşılaştırmalarda parametrik testlerden One – WayAnova, LSD,IndependetSamples T testi ve Mann Withney U testi kullanılmış,sonuçlar p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Katılımcıların iş doyumudüzeyleri cinsiyet, medeni durum, yaş, idari görev, akademik ünvan vemedeni hal, eşin çalışıp çalışmama özellikleri bakımından herhangi birfarklılık göstermez iken (p>0.05), görev yeri, toplam hizmet ile sonçalıştığı kurumdaki (Ardahan Üniversitesi) hizmet süresi ve gelir düzeyibakımından farklılık sergilediği tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarakbilgi üretmesi ve ürettikleri bilgileri yayması için üstlendiklerisorumlulukları yerine getirmede toplam hizmet süresi bakımından üniversitelerde tecrübeli elemanların kuruluş ve kurumsallaşmasürecindeki önemi bir kez daha görülmüştür. Aynı zamanda maddiolanakların eksik veya zayıf yönlerinin oluşturabileceği olumsuzluklarıbertaraf ederek kurumu mevcut imkanları ile kabullenmeyi makul halegetirebileceği söz konusudur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

THE EFFECT OF DEMOGRAPHIC CHARACTERISTICS OF ACADEMIC STAFF ON THEIR JOB SATISFACTION LEVEL (ARDAHAN UNIVERSITY EXAMPLE)

Öz:
The purpose of this study is to determine the job satisfaction levels of academic staff working in Ardahan University established in 2008 and to analyze the relation between the job satisfaction and demographic differences. The research population is composed of the academic staff (lecturer, expert, instructor and research assistant) being the staff of Ardahan University. The research sample is composed of 96 academic staff (Lecturer, Instructor and Research Assistant) working as the staff of Ardahan University in 2014-2015 academic year. SPSS 16 package program was used for the statistical analyses of the study. In addition to descriptive statistics (frequency, mean), One – Way Anova, LSD, Independent Samples T tests and Mann Whitney U test was used and the results were assessed at the level of p<0.05. While the job satisfaction levels of the participants don’t differ by sex, marital status, age, administrative function, academic title and employment status of the spouse (p>0.05), they have been determined to differ by place of employment, total service period and the service period in the last employment (Ardahan University) and income (p<0.05). As a result, the importance of experienced staff in the process of establishment and institutionalization in universities has been seen once again in terms of the total service duration in fulfilling their responsibilities for producing information and disseminating the information they produce.At the same time, it is possible to eliminate the negativities which may be caused by deficiencies or weaknesses of the financial means and to make the institution acceptable with its existing facilities.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde bir Uygulama. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 4, 1-25.
  • Aydemir M., Erşan C. (2011). Yeni Kurulan Üniversitelerde Örgütsel Bağlılık Sorunu Afyon Kocatepe Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi C.X III,S I; 55-72.
  • Baş, T.,& Ardıç, K. (2002a). Yüksek Öğretimde İş Tatmini ve Tatminsizliği. İktisat İşletme ve Finans, 17, 72-81.
  • Baş, T.,&Ardıç, K. (2002b).TheImpact of Age on the Job Satisfaction of Turkish Academicians, Gazi Üniversitesi İktisadi veİdari Bilimler Fakültesi Dergisi, s. 3, ss.89-102.
  • Caprara, G.V.,Barbaranelli, C., Borgogni, L., &Steca, P. (2006). Efficacy beliefs as determinants of teachers’ job satisfaction. Journal of Education Psychology, 95(4), 821-832.
  • Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Altunışık, R., &Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Currivan, D. B. (1999). Thecausalorder of Job Satisfaction and Organizational Commitment in Models of Employee turn over. Human Resource Management Review, 9(4), 495-524.
  • Çelik, V. (2002). Okul Kültürü ve Yönetimi, Pegem Yayıncılık, s. 45, 46, 74, Ankara.
  • Erdil, O., Keskin, H., İmamoğlu, S.Z., & Erat, S.(2004). Yönetim tarzı ve çalışma koşulları, arkadaşlık ortamı ve takdir edilme duygusu ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 5(1), 17-26.
  • Ergeneli, A.,&Eryiğit, M. (2001). Öğretim Elemanlarının İş Tatmini: Ankara’da Devlet ve Özel Üniversite Karşılaştırması. Hacettepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 19(2), 159-178.
  • İnce, Ö. (2003). İş Tatminine Etki Eden Başlıca Etkenler ve Uygulamadan Bir Örnek, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Kartal, S. (2003). İlköğretim Okulu Yönetici ve Öğretmenlerinin Örgütsel Sosyalleşme Düzeyleri (Ankara Örneği). Doktora Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Lambert, E.G.,Hogan, N.L., &Barton, S.M. (2001). Theimpact of job satisfaction on turnoverintent: A test of a structural measurement model using a national sample of workers. The Social Science Journal, 38, 233-250.
  • Lent, R.W.,&Brown, S.D. (2006). Integrating person and situation persectives on work satisfaction: A social-cognitive view. Journal of Vacotional Behavior, 69, 236-247.
  • Liu,X.S.,&Ramsey, J. (2008). Teachers job satisfaction: Analyses of the teacher follow-up survey in the United Statesfor 2000-2001. Teaching and Teacher Education, 23,1173-1184.
  • Naktiyok, A.,& Küçük, O. (2003). İşgören (İç Müşteri) ve Müşteri (Dış Müşteri) Tatmini, İşgören Tatmininin Müşteri Tatmini Üzerindeki Etkileri: Ampirik bir Değerlendirme, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,Vol:17, No:1-2, 225-243.
  • Nir, A.E.,& Bogler, R. (2008). The antecedents of Teacher Satisfaction with Professional Development Programs. Teaching and Teacher Education, 24, 377-386.
  • Oshagbemi, T. (2000a). Is length of service related to the level of job satisfaction?, International Journal of Social Economics,Vol:27, No:3, 205-217.
  • Oshagbemi, T. (2000b). Satisfaction with co-workers’ behavior, Employee Relations,Vol:22, No:1, 88- 106.
  • Örücü, E.,&Esenkal, F. (2005). Konaklama işletmelerinde iş gören tatminini etkileyen faktörler (Bandırma ve Erdek örneği). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (14):141-166.
  • Özaltın, H., Kaya, S., Demir, C., & Özer, M. (2002). Türk Silahlı Kuvvetlerinde Görev Yapan Muvazzaf Tabiplerinin İş Doyum Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 44(4), 423-427.
  • Öztürk, M.,&Şahbudak, E., (2015). Akademisyenlikte İş Doyumu, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt: 8 Sayı: 40, ss. 500.
  • Pullant, J.(2001). SPSS Survival Manual. A Step-By-Step Guide to Data AnalysesUsing SPSS For Windows. Philadelphia, PA: Open UniversityPress.
  • Sevimli, F.,&İşcan, Ö.F. (2005). Bireysel ve İş Ortamına Ait Etkenler Açısından İş Doyumu, Ege Akademik Bakış Dergisi, 5(1): 55-65.
  • Şangar, Z., (2016). İş Doyumu Ve Yaşam Kalitesi: Akademik Personel Üzerinde Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Testa, M.R. (1999). Satisfaction with organizational vision, job satisfaction and service efforts: An empirical investigation. Leadership & Organization Development Journal, 20(3), 154-161.
  • Tietjen M.A. & Myers R.M. (1998).Motivation and job satisfaction, Management Decision, Vol:36, No:4, 226-231.
  • Toker, B. (2007). Demografik Değişkenlerin İş Tatminine Etkileri: İzmir’deki Beş ve Dört Yıldızlı Otellere Yönelik Bir Uygulama. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(1), 92-107.
  • Tuten, T.L.,Neidermeyer, P.E. (2004). Performance satisfaction and turn over in callcenters: The effects of stres an optimism. Journal of Business Research, 57(1), 26-34.
  • Weiss, H.M. (2002). Deconstructing job satisfaction separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human Resources Management Review, 12, 173-194.
  • Yoleri, S., & Bostancı, M. Ö., (2012). Determining The Factors That Affect Burnoutand Job Satisfaction Among Academicians: A Sample Application On The Hitit University. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4), s.589-600.
  • Yüksel, İ. (2002). Hemşirelerin İş Doyum Düzeylerini Ayırt Edici İş Doyum Öğelerinin Diskriminant Analiziyle Belirlenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 67-78.
APA KARADAĞ T, karataş ö, YÜCEL A (2018). ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). , 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
Chicago KARADAĞ Tuba Fatma,karataş özgür,YÜCEL ALİ SERDAR ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). (2018): 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
MLA KARADAĞ Tuba Fatma,karataş özgür,YÜCEL ALİ SERDAR ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). , 2018, ss.745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
AMA KARADAĞ T,karataş ö,YÜCEL A ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). . 2018; 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
Vancouver KARADAĞ T,karataş ö,YÜCEL A ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). . 2018; 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
IEEE KARADAĞ T,karataş ö,YÜCEL A "ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)." , ss.745 - 755, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14440
ISNAD KARADAĞ, Tuba Fatma vd. "ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)". (2018), 745-755. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14440
APA KARADAĞ T, karataş ö, YÜCEL A (2018). ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik), 13(26), 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
Chicago KARADAĞ Tuba Fatma,karataş özgür,YÜCEL ALİ SERDAR ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik) 13, no.26 (2018): 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
MLA KARADAĞ Tuba Fatma,karataş özgür,YÜCEL ALİ SERDAR ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.26, 2018, ss.745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
AMA KARADAĞ T,karataş ö,YÜCEL A ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(26): 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
Vancouver KARADAĞ T,karataş ö,YÜCEL A ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ). Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(26): 745 - 755. 10.7827/TurkishStudies.14440
IEEE KARADAĞ T,karataş ö,YÜCEL A "ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.745 - 755, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14440
ISNAD KARADAĞ, Tuba Fatma vd. "ÖĞRETİM ELEMANLARININ DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİNİN İŞ DOYUMU DÜZEYLERİNE ETKİSİ (ARDAHAN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ)". Turkish Studies (Elektronik) 13/26 (2018), 745-755. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14440