Yıl: 2017 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 135 - 160 Metin Dili: Türkçe DOI: 0.17131/milel.324216 İndeks Tarihi: 18-07-2019

Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı

Öz:
Bu çalışma, Batı toplumsal/siyasal düşünce tarihinin en önemli geleneklerindenbirisini teşkil eden muhafazakârlık bağlamında ‘otorite’ anlayışınınnasıl şekillendiğine odaklanmaktadır. Meşru iktidar/güç olarak tanımlanan‘otorite’ kavramı, teorik ve pratik düzeyde toplumsal ve siyasal olanınkesişim noktasında yer almaktadır. Bir diğer deyişle, muhafazakârlık otoritekonusunu siyasal alanın sınırlarını aşan bir çerçevede, bireylere uymalarıgereken ahlâki kodları temin eden dini veya dini olmayan bir buyurmagücüne referansla ele almaktadır. Muhafazakâr düşüncede otoritenin bugeniş anlamı felsefi/teolojik, toplumsal ve siyasal düzeylerin aynı anda vekarşılıklı ilişkileri bağlamında incelenmesini gerektiren bir kavramsal çerçeveyegöndermede bulunmaktadır. Bu nedenle çalışmada öncelikle muhafazakârdüşüncedeki otorite anlayışının temelinde yatan felsefi/teolojikargümanlar ele alınacaktır. İkinci kısımda, bu argümanlarla bağlantılıolarak şekillenen başta birey-toplum ilişkisi ve ‘toplumsal organik bütünlük’anlayışı olmak üzere muhafazakâr toplumsal kuram ve geniş anlamda‘otorite’ konusu incelenecektir. Son kısımda ise spesifik olarak politik otoriteve meşruiyet konusuna odaklanılacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Siyasi Bilimler

The Concept of ‘Authority’ in the Conservative Thought

Öz:
This essay focuses on how the concept of 'authority' is shaped in the context of conservatism, which is one of the most important traditions of Western social / political history of thought. The concept of 'authority', defined as a legitimate power, is at the intersection of social and political at the theoretical and practical level. In other words, conservatism addresses the issue of authority in a framework that transcends the limits of the political sphere, with reference to a religious or non-religious power to provide moral codes that individuals must comply with. This broad sense of the authority in the conservative mentality refers to a conceptual framework that requires the examination of the philosophical/theological, social and political levels at the same time and in the context of their mutual relations. For this reason, at first philosophical / theological arguments underlying the understanding of authority in the conservative thought will be discussed in the study. In the second part, the conservative social theory and the broader sense of 'authority' will be examined, in particular the relation between individual and society and the concept of 'social organic integrity' shaped in connection with these arguments. The last part will focus specifically on the issue of political authority and legitimacy.
Anahtar Kelime:

Konular: Siyasi Bilimler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arnhart, Larry (2009), Darwinian Conservatism: A Disputed Question, ed. Kenneth C. Blanchard, (Exeter, UK: Imprint Academic).
  • _____________ (2010), “Darwinian Conservatism Versus Metaphysical Conservatism”, The Intercollegiate Review, Fall, pp. 22-32.
  • Burke, Edmund (1993), Reflections on the Revolution in France, Oxford-New York: Oxford University Press.
  • Duman, Fatih (2006), "Akılcılık Bağlamında İki Aydınlanma Geleneği: Fransız Aydınlanması Versus İskoç Aydınlanması", Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 61, No:1, Ocak-Mart, s. 117- 151.
  • _____________ (2010), “Toplumsal Hafıza, (Fransız) Devrim(i) ve Sosyal/Siyasal Kuram”, Muhafazakâr Düşünce Dergisi, yıl 6, sayı 24, nisan-mayıs- haziran, ss. 13-40.
  • _____________ (2010a), Aydınlanma Eleştirisinden Devrim Karşıtlığına: Edmund Burke, Ankara: Liberte Yayınları.
  • _____________ (2011), “Muhafazakâr Düşüncede Devlet Kavramı Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme”, Muhafazakâr Düşünce Dergisi, yıl 7, sayı 28, nisan-mayıs-haziran, ss. 33-63.
  • (2017), “Muhafazakâr İdeolojide Farklı Düşünce Gelenekleri Bağlamında ‘Muhafazakârlığın Doğası’”, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, yıl 10, sayı 1, Haziran.
  • Heywood, Andrew (2007), Siyasi İdeolojiler, çev. Ahmet Kemal Bayram vd., Ankara: Adres Yayınları.
  • Honderich, Ted (1990), Conservatism, Westview Press: Boulder & San Francisco. Nisbet, Robert (1952), “Conservatism and Sociology”, The American Journal of Sociology, Volume 58, Number 2, s. 167-175.
  • _____________ (1997), “Muhafazakârlık’, çev. Erol Mutlu; T. Bottomore ve R. Nisbet, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara: Ayraç Yayınları, s. 93-127.
  • _____________ (2007), Muhafazakârlık -Düş ve Gerçek-, yay. haz.: Kudret Bülbül, çev: M. Fatih Serenli-Kudret Bülbül, Ankara: Kadim Yayınları.
  • _____________ (2013), Sosyolojik Düşünce Geleneği, çev. Yusuf Kaplan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Muller, Jerry Z. (ed.), (1997), “Introduction: What is Conservative Social and Political Thought?”, Conservatism -An Anthology of Social and Political Thought From David Hume to the Present, (Princeton, New Jersey: Princeton University Press). s. 3-31.
  • O’hara, Kieron (2011), Conservatism, London: Reaktion Books.
  • Özipek, Bekir Berat (2004), Muhafazakârlık –Akıl, Toplum, Siyaset-, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Özipek, Bekir Berat ve BÜLBÜL, Kudret (2007), “Robert Nisbet’i Okumak’, içinde, Robert A. Nisbet, Muhafazakârlık -Düş ve Gerçek-, yay. haz.: Kudret Bülbül, Ankara: Kadim Yayınları.
  • Scruton, Roger (1989), The Meaning of Conservatism, London: Macmillan Press.
APA DUMAN F (2017). Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. , 135 - 160. 0.17131/milel.324216
Chicago DUMAN FATİH Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. (2017): 135 - 160. 0.17131/milel.324216
MLA DUMAN FATİH Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. , 2017, ss.135 - 160. 0.17131/milel.324216
AMA DUMAN F Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. . 2017; 135 - 160. 0.17131/milel.324216
Vancouver DUMAN F Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. . 2017; 135 - 160. 0.17131/milel.324216
IEEE DUMAN F "Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı." , ss.135 - 160, 2017. 0.17131/milel.324216
ISNAD DUMAN, FATİH. "Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı". (2017), 135-160. https://doi.org/0.17131/milel.324216
APA DUMAN F (2017). Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 14(1), 135 - 160. 0.17131/milel.324216
Chicago DUMAN FATİH Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi 14, no.1 (2017): 135 - 160. 0.17131/milel.324216
MLA DUMAN FATİH Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, vol.14, no.1, 2017, ss.135 - 160. 0.17131/milel.324216
AMA DUMAN F Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi. 2017; 14(1): 135 - 160. 0.17131/milel.324216
Vancouver DUMAN F Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı. Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi. 2017; 14(1): 135 - 160. 0.17131/milel.324216
IEEE DUMAN F "Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı." Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 14, ss.135 - 160, 2017. 0.17131/milel.324216
ISNAD DUMAN, FATİH. "Muhafazakâr Düşüncede ‘Otorite’ Anlayışı". Milel ve Nihal İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi 14/1 (2017), 135-160. https://doi.org/0.17131/milel.324216