Yıl: 2018 Cilt: 13 Sayı: 27 Sayfa Aralığı: 971 - 990 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.14174 İndeks Tarihi: 18-07-2019

KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER

Öz:
Kültürleşme, farklı kültürel özelliklere sahip bireyler arasındagerçekleşen etkileşimlere bağlı olarak ortaya çıkan, sosyal ve psikolojikdönüşüm sürecidir. Bu süreçte göçmen bireylerin yaşadıkları psikolojikve sosyo-kültürel uyuma bağlı sorunlar, kültürleşme stresinidoğurmaktadır. Kültürleşme stresi yaşayan bireylerin stresle başa çıkmabecerileri yeterli değilse, psikolojik ve sosyolojik boyutlarda bireysel vesosyal düzlemde farklı problemlerin doğması güçlü bir olasılık olarakkarşımıza çıkmaktadır. Sağlıklı bir kültürleşme ve toplumsal bütünleşmeiçin kültürleşme stresinin etkilerinin çeşitli stratejiler izlenerekazaltılması gerekmektedir. Kültürleşme stresi, göçmen öğrencilerin tekbaşına üstesinden gelebilecekleri bir durum değildir. Türkiye’de yaşayanSuriyeli öğrencilerin kültürleşme stresi yaşamaları riskinin yüksekolması olgusundan hareketle, bu kuramsal çalışmada kültürleşme stresive ilişkili faktörler açıklanmaktadır. Suriyeli öğrencileri ülkemize zorunlugöç etmeye neden olan koşullar, göç öncesinde, sürecinde ve sonrasındayeni kültürel çevreye uyum sağlamada karşı karşıya kaldıkları travmatikdeneyimler onların kültürleşme stresini artırmaktadır. Bu noktadaözellikle eğitim sürecinde başta öğretmenler ve okul yöneticileri olmaküzere diğer eğitim paydaşlarının Suriyeli öğrencilere kültürleşmesürecinde destek sağlanması ve kültürleşme stresinin olumsuzdoğurgularının azaltılması için çaba sergilemesi gerekmektedir. Bununlabirlikte, Suriyeli göçmen öğrencilerin yeni kültürel bağlama psikolojik vesosyo-kültürel uyum sağlaması ve toplumsal huzurun güvence altınaalınması adına ev sahibi kültür üyelerinden de göçmen kültürün değerlerini anlayabilmesi ve empati yapabilmesi, iletişime açık vehoşgörülü olması beklenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyoloji

SYRIAN STUDENTS IN THE FORCEPS OF ACCULTURATION STRESS

Öz:
Acculturation is a process of social and psychological transformation that occurs due to interactions between individuals with different cultural characteristics. In this process, problems related to the psychological and socio-cultural adaptation of immigrants lead to acculturation stress. If individuals are not able to cope with acculturation stress, it is a strong possibility that psychological and sociological problems will arise at the individual and societal levels. The negative effects of acculturation stress must be reduced to manageable level so that a healthy acculturation and social integration may become possible. Various strategies at the individual and societal levels are to be employed to achieve the goal. However, acculturation stress is not something that immigrant students can come through alone. The current paper is a theoretical study which draws attention to the fact that higher acculturation stress among Syrian students living in Turkey and describes the related factors that acculturation stress associated with. The traumatic experiences of Syrian students before and during the migration process, which pushed Syrian students to migrate to our country, and their experience of adapting to the new cultural environment after migration have increased the possibility of experiencing acculturation stress among this group. The point is made in the paper that starting from teachers and school administration, all stakeholders should provide support for Syrian students in their acculturation journey and strive to reduce the negative implications of acculturation stress. Moreover, in order to ensure that Syrian students psychologically and socio-culturally adapt to new cultural context and that social peace is assured, the members of the hosting culture are expected to be able to understand and appreciate the cultural values of immigrant culture as well as be open to communication.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adewunmi, O. M. (2015). Acculturation stress and the coping strategies of Nigerian immigrant women in the United States. Yayınlanmamış doktora tezi. Walden University, ABD.
  • Aile Çalışma ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2018). Göç, afet ve acil durumlarda psikososyal destek. 17 Eylül 2018 tarihinde https://ailetoplum.aile.gov.tr/uploads/pages/goc-afet-ve-acil durumlarda-psikososyal-destek/psi-kososyal-destek-nedir.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Akıncı, B., Nergiz, A., & Gedik, E. (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 58-83.
  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Journal of International Social Research, 5(20), 292-303.
  • Alpaydın, Y. (2017). An analysis of educational policies for school-aged Syrian refugees in Turkey. Journal of Education and Training Studies, 5(9), 36-44.
  • Alver, B. (2018). İlkokullarda yetiştirme programı psikososyal destek rehberi. Ankara: MEB UNICEF Yayınları.
  • Amayo, O. F. (2009). Dimension of challenging parenting practices: Nigerian immigrants in the United States. Journal of Pan African Studies, 3(2), 83-101.
  • APA-(American Psychological Association). (2018). APA dictionary of psychology. 13 Eylül 2018 tarihinde https://dictionary.apa.org/stress adresinden erişilmiştir.
  • Angay, H. (2012). Doğu ve güneydoğu illerinden İzmir’e göç eden ailelerin çocuklarının okul sorunlarının incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Arthur, N. & Collins, S. (2005). Introduction to culture-infused counselling. Culture-infused counselling: Celebrating the Canadian Mosaic, 3-40.
  • Ataca, B., & Berry, J. W. (2002). Psychological, sociocultural, and marital adaptation of Turkish immigrant couples in Canada. International Journal of Psychology, 37(1), 13-26.
  • Aydın, D., Şahin, N., & Akay, B. (2017). Göç olayının çocuk sağlığı üzerine etkileri. İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hastalıkları Dergisi, 7(1), 8-14.
  • Baloğlu, M., Göv, E., & Bağrıaçık, T. (2017). Geçici koruma statüsündeki Suriyelilere yönelik rehberlik hizmetleri kılavuz kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Baritci, F. (2017). Suriyeli mültecilerin Türk toplumuna uyum süreci üzerine bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (17), 227-245.
  • Behera, J., & Hasan, B. (2018). Cultural identity and acculturative stress: a systematic review. Indian Journal of Health and Wellbeing, 9(3), 454-458.
  • Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5-34.
  • Berry, J. W., Kim, U., Minde, T., & Mok, D. (1987). Comparative studies of acculturative stress. International Migration Review, 21(3), 491-511.
  • Bhugra, D. (2004). Migration and mental health. Acta Psychiatrica Scandinavica, 109, 243-258.
  • Bozdağ, F. (2015). İç göç yaşamış ve yaşamamış ergenlerin benlik kurguları, uyum sorunları ve başa çıkma tarzları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chun, C. A., Moos, R. H., & Cronkite, R. C. (2006). Culture: a fundamental context for the stress and coping paradigm. In Handbook of multicultural perspectives on stress and coping (s. 29-53). Springer, Boston, MA.
  • Croucher, S., Galy-Badenas, F., & Routsalainen, M. (2014). Host culture acceptance, religiosity, and the threat of Muslim immigration: an integrated threat analysis in Spain. Journal of Intercultural Communication, 15(35).
  • Cura, Ü. (2015). Uluslararası öğrencilerin akademik uyumuna sültürleşme stresi ve sosyal desteğin etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mevlana Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
  • Deniz, A.Ç. Hülür, A.B., & Ekinci, Y. (2016). Göç, strateji ve taktik: Suriyeli sığınmacıların gündelik hayat deneyimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (42), 1077-1087.
  • Dow, H. D. (2011). An overview of stressors faced by immigrants and refugees: a guide for mental health practitioners. Home Health Care Management and Practice, 23(3), 210-217.
  • Duman, T. (2016). Sosyal uyumu sağlamak için Suriyelilerin eğitiminin önemi. II. Ortadoğu konferansları: Ortadoğu’daki çatışmalar bağlamında göç sorunu bildiri tam metin kitabı. Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Matbaası.
  • Dyal, J. A., & Dyal, R. Y. (1981). Acculturation, stress and coping: some implications for research and education. International Journal of Intercultural Relations, 5(4), 301-328.
  • Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1994). Assessment of multidimensional coping: task, emotion and avoidance strategies. Psychological Assessment, 6(1), 50–60.
  • Ertürk, Y. D. (2014). Davranış bilimleri. İstanbul: Kutup Yıldızı Yayınları.
  • Faist, T. (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (A. Z. Gündoğan, & C. Nacar, Çev.) İstanbul: Bağlam Yayınevi.
  • Fazel, M., Wheeler, J., & Danesh, J. (2005). Prevalence of serious mental disorders in 7000 refugees resettled in western countries: a systematic review. The Lancet, 365(9467), 1309-1314.
  • Flaskerud, J. H. (2007). Cultural competence column: acculturation. Issues in Mental Health Nursing,28(5), 543-546.
  • Furukawa, T. (1997). Sojourner readjustment: mental health of international students after one year’s foreign sojourn and its psychosocial correlates. The Journal of Nervous and Mental Disease, 185(4), 263–268.
  • Gil, A. G., Vega, W. A., & Dimas, J. M. (1994). Acculturative stress and personal adjustment among Hispanic adolescent boys. Journal of Community Psychology, 22, 43-54.
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü. (2018). Yıllara göre geçici kapsamdaki Suriyeliler. 3 Mart 2018 tarihinde http://www.goc.gov.tr/icerik3/gecici-koruma_363_378_4713 adresinden erişilmiştir.
  • Göregenli, M. (2012). Temel kavramlar: önyargı, kalıpyargı ve ayrımcılık. Ayrımcılık Çok Boyutlu Yaklaşımlar, 175-187.
  • Gürgan, U. (2018, Haziran). Eğitim kurumlarındaki idarecilerin Suriye’den göç ve Suriyeli öğrenciler hakkındaki metaforik algıları. International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 4).
  • Güvenç, B. (1972). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dona, G., & Berry, J. W. (1994). Acculturation attitudes and acculturative stress of central American refugees. International Journal of Psychology, 29(1), 57-70.
  • Hancı, İ. H., Aktaş, E. O., & Akçiçek, E. (1996). İç göçlerin çocuk suçluluğuna etkisi. Eğitim Dergisi, 173-183.
  • Hovey, J. D. (1998). Acculturative stress, depression, and suicidal ideation among Mexican-American adolescents: implications for the development of suicide prevention srograms in schools. Psychological Reports, 83(1), 249-250.
  • Hovey, J. D., & King, C. A. (1996). Acculturative stress, depression, and suicidal ideation among immigrant and second-generation Latino adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 35, 1183-1192.
  • Hui, B. P. H., Chen, S. X., Leung, C. M., & Berry, J. W. (2015). Facilitating adaptation and intercultural contact: the role of integration and multicultural ideology in dominant and non-dominant groups. International Journal of Intercultural Relations, 45, 70-84.
  • İnsan Hakları İzleme Örgütü. (2015). Geleceğimi hayal etmeye çalıştığımda hiçbir şey göremiyorum: Türkiye'deki Suriyeli mülteci çocukların eğitime erişiminin çnündeki engeller–kayıp nesil olmalarını önlemek. 16.04.2017 tarihinde www.hrg.org adresinden erişilmiştir.
  • Kağnıcı, D. Y. (2017). Suriyeli mülteci çocukların kültürel uyum sürecinde okul psikolojik danışanlarına düşen rol ve sorumluluklar. İlköğretim Online, 16(4), 1768-1776.
  • Karataş, K., & Oral, B. (2016). Kültürel değerlere duyarlı pedagoji. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (ASOS Journal), 4(34), 431-447.
  • Karataş, K., Adıgüzel, Y., & Ünal, A. Z. (2018). Göç Travması Psikososyal Güçlendirici Destek Programı. M. Baloğlu, M. ve E. Göv. (ed.). Psikososyal güçlendirici destek programı içinde. Ankara: MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Genel Müdürlüğü Yayınları
  • Kardeş, S., & Akman, B. (2018). Suriyeli sığınmacıların eğitimine yönelik öğretmen görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
  • Kılıçoğlu, G., Acat, M. B., & Karadağ, E. (2015). İngiltere’deki Türk öğrencilerin kültürleşme tercihleri ve bu tercihlerin okula aidiyet duygusuyla ilişkisi. Sosyoloji Dergisi, 3(30), 195-225.
  • Kim, J., Suh, W., Kim, S., & Gopalan, H. (2012). Coping strategies to manage acculturative stress: meaningful activity participation, social support and positive emotion among Korean immigrant adolescents in the USA. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well- Being, 7(1), 18870.
  • Kim, Y. Y. (1988). Communication and cross-cultural adaptation: an Integrative theory. Clevedon, UK: Multilingual Matters.
  • Kirmayer, L. J., Dandeneau, S., Marshall, E., Phillips, M. K., & Williamson, K. J. (2011). Rethinking resilience from indigenous perspectives. The Canadian Journal of Psychiatry, 56(2), 84-91.
  • Kosic, A. (2004). Acculturation strategies, coping process and acculturative stress. Scandinavian Journal of Psychology, 45(4), 269-278.
  • Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York, NY: Springer.
  • Li, H. Z., & Browne, A. J. (2000). Defining mental illness and accessing mental health services: perspectives of Asian Canadians. Canadian Journal of Common Mental Health, 19(1), 143-159.
  • Mercan U, E., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1,1, 72-83.
  • Noh, S., & Kaspar, V. (2003). Perceived discrimination and depression: moderating effects of coping, acculturation and ethnic support. American Journal of Public Health, 93(2), 232-238.
  • Oytun, O., & Gündoğar, S. S. (2015). Suriyeli sığınmacıların Türkiye’ye etkileri raporu. Ankara: ORSAM TESEV (Rapor No: 195).
  • Özkul, O. (2013). Kültür ve küreselleşme. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Project Lift. (2018). Ruh sağlığı ve psikososyal destek programı. 17 Eylül 2018 tarihinde http://www.projectlift.org.tr/ruh-sagligi-ve-psikososyal-destek-programi/ adresinden erişilmiştir.
  • Psikososyal Çalışma Grubu. (2003). Psychosocial intervention in complex emergencies: a conceptual framework. 4 Şubat 2018 tarihinde http://www.forcedmigration.org/psychosocial/papers/ Conceptual%20Framework.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Redfield, R., Linton, R., & Herskovits, M. J. (1936). Memorandum for the study of acculturation. American Anthropologist, 38(1), 149-152.
  • Sahranç, Ü. (2007). Stres kontrolü, genel öz-yeterlik, durumluk kaygı ve yaşam doyumuyla ilişkili bir akış modeli. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Sakız, H. (2016). Göçmen çocuklar ve okul kültürleri. Göç Dergisi, 2, 65-81.
  • Sam, D. L., & Berry, J. W. (1995). Acculturative stress among young immigrants in Norway. Scandinavian Journal of Psychology, 36(1), 10-24.
  • Sam, D. L., & Berry, J. W. (2010). Acculturation: when individuals and groups of different cultural backgrounds meet. Perspectives on Psychological Science, 5(4), 472-481.
  • Saygın, S., & Hasta, D. (2018). Göç, kültürleşme ve uyum. Current Approaches in Psychiatry, 10(3), 302-323.
  • Schumann, J. H. (1986). Research on the acculturation model for second language acquisition. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 7(5), 379-392.
  • Schwartz, S. J., Zamboanga, B. L., & Jarvis, L. H. (2007). Ethnic identity and acculturation in Hispanic early adolescents: mediated relationships to academic grades, prosocial behaviors, and externalizing symptoms. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 13, 364-373.
  • Seale, W., & Ward, C. (1990). The prediction of psychological and sociocultural adjustment during cross-cultural transitions. International Journal of Intercultural Relations, 14(4), 449–464.
  • Seydi, A. R. (2014). Türkiye’nin Suriyeli sığınmacıların eğitim sorununun çözümüne yönelik izlediği politikalar. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 267-305.
  • Smokowski, P. R., David-Ferdon, C., & Stroupe, N. (2011). The relationship between acculturation and violence in minority adolescents. In Acculturation: implications for Individuals, families and societies. Nova Science Publishers, Inc.
  • Stevens, G. W., & Vollebergh, W. A. (2008). Mental health in migrant children. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(3), 276-294. 21 Mart 2018 tarihinde https://www.ncbi.nlm.nih. gov/pubmed/18081765 adresinden erişilmiştir.
  • Süleymanov, A. (2018). Suriyeli mülteci çocukların toplumsal uyum sorunları ve çözüm önerileri. 20 Eylül 2018 tarihinde http://www.trtcocukmedyasikonferansi.com/uploads/2017/11/03/6 dcbcb3a01764e3c840672e932cd40b3.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Şavur, E., & Tomas, S. A. (2010). Terör olayları sonrasında psikososyal destek hizmetleri. KrizDergisi, 18(1), 45-58.
  • Şeker, B. D. (2015). Göç ve uyum süreci: sosyal psikolojik bir değerlendirme. B. D Şeker, İ. Sirkeci,& M. M. Yüceşahin içinde. Göç ve uyum (s. 11-27). London: Transnational Press.
  • Şimşir, Z., & Dilmaç, B. (2018). Yabancı uyruklu öğrencilerin eğitim gördüğü okullardaöğretmenlerin karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 17(2), 1116-1134.
  • Taşdemir, N. (2017) Göçmenler arasında algılanan ayrımcılık, psikolojik iyi olma hali ve sosyalkimlikler ilişkisinin değerlendirilmesi. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 47-70.
  • Ting, L. (2010). Out of Africa! Coping strategies of African immigrant women survivors ofintimate partner violence. Health Care for Women International, 31(4), 345- 364.
  • Topkaya, Y., & Akdağ, H. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Suriyeli sığınmacılarhakkındaki görüşleri (Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği). Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 767-786.
  • Torres, L., Driscoll, M. W., & Voell, M. (2012). Discrimination, acculturation, acculturative stress, and Latino psychological distress: a moderated mediational model. Cultural Diversity andEthnic Minority Psychology, 18(1), 17-25.
  • Tunç, A. Ş. (2015). Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme. TESAM Akademi Dergisi, 2(2), 29-63.
  • Tuzcu, A., & Bademli, K. (2014). Göçün psikososyal boyutu. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 6(1),56- 66.
  • Türk Dil Kurumu [TDK]. (2018). Güncel Türkçe sözlük. 21 Eylül 2018 tarihinde http://www.tdk. gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5ba4ac7197085.42942330 adresinden erişilmiştir.
  • Türk, F., Kaçmaz, T., Türnüklü, A., & Tercan, M. (2018). Okul psikolojik danışmanlarının penceresinden Türk ve Suriyeli ilkokul öğrencilerinin gruplararası empati deneyimlerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(2),786-811.
  • Uygur, N. (2013). Kültür kuramı. İstanbul: YKY Yayınları.
  • Uzun, E. M., & Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
  • Vega, W. A., Gil, A.G., Warheit, G., Apospori, E., & Zimmerman, R. (1993). The relationship of drug use to suicide ideation and attempts among African American, Hispanic, and White non- Hispanic male adolescents. Suicide and Life Threatening Behavior, 23, 110-119.
  • Ward, C., & Kennedy, A. (1999). The measurement of sociocultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 23(4), 659-677.
  • Yakushko, O. (2010). Stress and coping strategies in the lives of recent immigrants: a grounded theory model. International Journal for the Advancement of Counselling, 32(4), 256-273.
  • Yalçın, F. (2017). İstanbul’da yaşayan Suriyeli çocukların eğitime katılımları bağlamında uyum ve kültürleşme süreçleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yaylacı, F. G., Serpil, H., & Yaylacı, A. F. (2017). Paydaşların gözünden mülteci ve sığınmacılarda eğitim: Eskişehir örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 22, 101-117.
  • Yıldırımalp, S., İslamoğlu, A., & İyem, C. (2017). Suriyeli sığınmacıların toplumsal kabul ve uyum sürecine ilişkin bir araştırma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi, (2), 107-126.
  • Yu, B., Chen, X., Li, S., Liu, Y., Jacques-Tiura, A. J., & Yan, H. (2014). Acculturative stress and influential factors among international students in China: a structural dynamic perspective. PloS one, 9(4), e96322.
APA KARATAS K, Baloğlu M (2018). KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. , 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
Chicago KARATAS KASIM,Baloğlu Mustafa KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. (2018): 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
MLA KARATAS KASIM,Baloğlu Mustafa KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. , 2018, ss.971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
AMA KARATAS K,Baloğlu M KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. . 2018; 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
Vancouver KARATAS K,Baloğlu M KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. . 2018; 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
IEEE KARATAS K,Baloğlu M "KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER." , ss.971 - 990, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14174
ISNAD KARATAS, KASIM - Baloğlu, Mustafa. "KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER". (2018), 971-990. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14174
APA KARATAS K, Baloğlu M (2018). KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. Turkish Studies (Elektronik), 13(27), 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
Chicago KARATAS KASIM,Baloğlu Mustafa KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.27 (2018): 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
MLA KARATAS KASIM,Baloğlu Mustafa KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. Turkish Studies (Elektronik), vol.13, no.27, 2018, ss.971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
AMA KARATAS K,Baloğlu M KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(27): 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
Vancouver KARATAS K,Baloğlu M KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(27): 971 - 990. 10.7827/TurkishStudies.14174
IEEE KARATAS K,Baloğlu M "KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss.971 - 990, 2018. 10.7827/TurkishStudies.14174
ISNAD KARATAS, KASIM - Baloğlu, Mustafa. "KÜLTÜRLEŞME STRESİ KISKACINDAKİ SURİYELİ ÖĞRENCİLER". Turkish Studies (Elektronik) 13/27 (2018), 971-990. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14174