Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri
Yıl: 2018 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 123 - 138 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32709/akusosbil.428727 İndeks Tarihi: 18-07-2019
Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri
Öz: Buaraştırmada öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeylerinibelirlemek amaçlanmaktadır. Ayrıca bu düzeylerin cinsiyet, yaş, öğrenim türü,bölüm ve akademik başarı gibi değişkenlere göre farklılaşma durumu daincelenmiştir. Betimsel bir saha taraması olarak desenlenen bu çalışmadaveriler Bolat (2017) tarafından geliştirilen ‘Eğitim Programı OkuryazarlığıÖlçeği’ aracılığıyla 210 öğretmen adayından toplanmıştır. Çalışmanınkatılımcıları bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim görendördüncü sınıf öğretmen adayları ile aynı fakültede pedagojik formasyon eğitimialan öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Araştırmada veriler betimselistatistikler, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analiziyöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırmada ortaya çıkan temel bulgularşöyledir: öğretmen adaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeyi ölçektoplamında 3.72 olarak belirlenmiştir; öğretmen adayları ‘okuma’ boyutunda‘yazma’ boyutuna göre daha başarılıdır; öğretmen adaylarının eğitim programıokuryazarlığı düzeyleri ölçek toplamında cinsiyet, yaş ve öğrenim türüdeğişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmazken bölüm ve akademik başarıdeğişkenlerine göre farklılaşmaktadır. Araştırma sonuçlarının öğretmenadaylarının eğitim programı okuryazarlığı düzeylerini ortaya koymanın yanı sıraalanda yeni bir kavram olan eğitim programı okuryazarlığını ön plana çıkarmasıönemli görülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Prospective Teachers’ Levels of Curriculum Literacy
Öz: This study aims to identify prospective teachers’ levels of curriculum literacy and examine how these levels differ by variables of gender, age, type of education, department and academic achievement. In this descriptive survey model study, the data were gathered from prospective teachers through ‘Curriculum Literacy Scale’, developed by Bolat (2017). The participants are 210 prospective teachers at fourth grade at the education faculty of a state university and prospective teachers registered in the pedagogic formation program of the same faculty. The data were analyzed through descriptive statistics, independent samples t test and one-way variance analysis methods. The key findings of the study include: the prospective teachers’ level of curriculum literacy is 3,72 (quite agree) in the total scale; the prospective teachers are more successful in ‘reading’ factor than ‘writing’ factor; the prospective teachers’ level of curriculum literacy differs significantly by department and academic achievement but does not differ significantly by gender, age and type of education in the total scale. As well as putting forth prospective teachers’ levels of curriculum literacy, the study is also significant as it features curriculum literacy, which is a new concept in the field.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akınoğlu, O. ve Doğan, S. (2012). Eğitimde Program Geliştirme Alanına Yeni bir Kavram Önerisi: Program Okuryazarlığı. 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Bawden, D. (2001). “Information and Digital literacies: A review of concepts”, Journal Documentation, 57(2): 218-259.
- Bolat, Y. (2017). “Eğitim Programı Okuryazarlığı Kavramı ve Eğitim Programı Okuryazarlığı Ölçeği”, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12(18): 121-138.
- Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches, Los Angeles: Sage Publications.
- Cunningham, J. W. (2000). “How Will Literacy be Defined in the New Millenium?”, Reading Research Quarterly, 35(1): 64-71.
- Demeuse, M. ve Strauven, C. (2016). Eğitimde Program Geliştirme: Politik Kararlardan Uygulamaya (Çev: Y. Budak), Ankara: Pegem Akademi.
- Demirel, Ö. (2017). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Pegem Akademi.
- Dunning, D., Heath, C. ve Suls, M. (2004). “Flawed Self-assessment: Implications for Health, Education and Workplace”, Psychol Sci Public Interest, 5(3): 69-106.
- Erdem, C. (2018). Medya Okuryazarlığı ve Öğretmen Eğitimi: Öğretmen Adayları için bir Öğretim Programı Tasarısı, Ankara: Pegem Akademi.
- Erişti, B. ve Erdem, C. (2017). “Development of a Media Literacy Skills Scale”, Contemporary Educational Technology, 8(3): 249-267.
- Goodfellow, R. (2011). “Literacy, Literacies and the Digital in Higher Education”, Teaching in Higher Education, 16(1): 131-144.
- Karakuş, F. (2016). “Öğretmen Adaylarının Birleştirilmiş Sınıf Öğretmeni Olmaya Yönelik Yeterlik Algıları”, Turkish Studies, 11(19), 491-510.
- Karakuş F. ve Tümkaya S. (2015). “Sınıf Öğretmenlerinin Empatik Beceri Düzeylerinin Sosyodemografik Değişkenlere ve Tercih Ettikleri Disiplin Türlerine göre İncelenmesi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5: 375-396.
- Kellner, D. ve Share, J. (2005). “Toward Critical Media Literacy: Core Concepts, Debates, Organizations and Policy”, Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 26 (3): 369-386.
- Keskin, A. & Korkmaz, H. (2017). Öğretmenlerin “Program Okuryazarlığı” Kavramına Yükledikleri Anlam. 5. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi. 26-28 Ekim 2017, Muğla, Türkiye.
- Kress, G. (2003). Literacy in the New Media Age, Londra: Routledge.
- Kurbanoğlu, S. S. (2010). “Bilgi Okuryazarlığı: Kavramsal bir Analiz”, Türk Kütüphaneciliği, 24(4): 723-747.
- Küçüktepe, C. (2013). “Sınıf Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Öğretmen Görüşlerine göre Belirlenmesi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2): 26-43.
- Lankshear, C. J., ve Knobel, M. (2008) “Introduction: Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices”, İçinde: Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices (Ed: C. Lankshear ve M. Knobel), New York: Peter Lang Publishing.
- Livingstone, S. (2003). “The Changing Nature and Uses of Media Literacy”. MEDIA@LSE Electronic Working Papers, 4.
- Livingstone, S. (2014). “Developing Social Media Literacy: How Children Learn to Interpret Risky Opportunities on Social Network Sites”, Communications, 39(3): 283-303.
- Nsibande, R. N. ve Modiba, M. M. (2012) “‘I Just Do As Expected’. Teachers’ implementation of Continuous Assessment and Challenges to Curriculum Literacy”, Research Papers in Education, 27(5): 629-645
- OECD. (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy. A Framework for PISA 2006, Paris: OECD Publishing.
- Oliva, P. F. (2009). Developing the Curriculum, Boston: Ally and Bacon.
- Ornstein, A. C. ve Hunkins, F. P. (2017). Curriculum: Foundations, Principles and Issues, Vivar: Pearson Education.
- Pegrum, M. (2010). “‘I Link, Therefore I am’: Network Literacy As a Core Digital Literacy”, E-Learning and Digital Media, 7(4): 346-354.
- Sağ, R. (2010). “Etkinlik Teorisine Göre Zenginleştirilmiş Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim Uygulamalarının Adayların Özyeterlik Algılarına Etkisi”, Eğitim ve Bilim, 35(158): 44- 57.
- Sağ, R. ve Sezer, R. (2012). “Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Eğitim İhtiyaçları”, İlköğretim Online, 11(2): 491-503.
- Süral, S. ve Dedebali, N. C. (2018). “Study of Curriculum Literacy and Information Literacy Levels of Teacher Candidates in Department of Social Sciences Education”, European Journal of Educational Research, 7(2): 303-317.
- Som, S. ve Kurt, A. A. (2012). “Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Medya Okuryazarlık Düzeyleri”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(1): 104-119.
- Street, B. (2003). “Autonomous and Ideological Models of Literacy: Approaches from New Literacy Studies”, Current Issues in Comparative Education, 5(2): 1-15.
- Şahin, M. ve Barış, S. (2017). “Finansal Okuryazarlık ve Tasarruf Davranşları: Kamu Çalışanları Üzerine bir İnceleme”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 7(2): 77-103.
- Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel.
- Tümkaya S., Bal L. ve Karaçoban F. (2014). “Öğretmen Adaylarının Eğitme-Öğretme Özyetkinlik Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”, İlköğretim Online, 13(2): 412-424.
- Tyler, R. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago.
- Wiles, J. (2016). Eğitim Program Liderliği (Çev. Ed.: M.B. Acat), Ankara: Nobel.
- Yanılmaz, M. (2011). Hukuk Okuryazarlığı, Ankara: Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı.
APA | ERDEM C, EGMIR E (2018). Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. , 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
Chicago | ERDEM CAHİT,EGMIR ERAY Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. (2018): 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
MLA | ERDEM CAHİT,EGMIR ERAY Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. , 2018, ss.123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
AMA | ERDEM C,EGMIR E Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. . 2018; 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
Vancouver | ERDEM C,EGMIR E Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. . 2018; 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
IEEE | ERDEM C,EGMIR E "Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri." , ss.123 - 138, 2018. 10.32709/akusosbil.428727 |
ISNAD | ERDEM, CAHİT - EGMIR, ERAY. "Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri". (2018), 123-138. https://doi.org/10.32709/akusosbil.428727 |
APA | ERDEM C, EGMIR E (2018). Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
Chicago | ERDEM CAHİT,EGMIR ERAY Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.2 (2018): 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
MLA | ERDEM CAHİT,EGMIR ERAY Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.2, 2018, ss.123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
AMA | ERDEM C,EGMIR E Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 20(2): 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
Vancouver | ERDEM C,EGMIR E Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2018; 20(2): 123 - 138. 10.32709/akusosbil.428727 |
IEEE | ERDEM C,EGMIR E "Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri." Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.123 - 138, 2018. 10.32709/akusosbil.428727 |
ISNAD | ERDEM, CAHİT - EGMIR, ERAY. "Öğretmen Adaylarının Eğitim Programı Okuryazarlığı Düzeyleri". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/2 (2018), 123-138. https://doi.org/10.32709/akusosbil.428727 |