İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl: 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 961 - 976 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.312209 İndeks Tarihi: 18-07-2019

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, uluslararası TEDS-M çalışmasında matematik öğretmeni adayları içingeliştirilmiş olan Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançlar Ölçeği’nin (Tatto vediğerleri, 2008) Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini incelemektir. Araştırma Türkiye’nin yedibölgesinden rastgele seçilen birer üniversiteden toplam 583 ilköğretim matematik öğretmeni adayı üzerindeyürütülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda açıklanan toplam varyansın % 52 olduğu ve maddelerintek faktör altında toplandığı görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde tek boyutlu modelin iyi uyumverdiği görülmüştür [χ2(571)=28.17, (sd=9, p=0.000); χ2/sd=3.13; RMSEA=0.08; GFI=0.93; AGFI=0.85;CFI=0.96; NFI=0.93; NNFI=0.97]. Türkçe formda bulunan maddeler ile toplam arasındaki korelasyonkatsayılarının 0.65 ile 0.78 arasında değiştiği bulunmuştur. Ölçeğin iç tutarlılık güvenirlik katsayısı 0.91olarak bulunmuştur. Bu sonuçlar ölçeğin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunugöstermektedir.
Anahtar Kelime:

Preservice Elementary Mathematics Teachers’ Beliefs about The Coherence of Teacher Education Program: Scale Validity and Reliability Study

Öz:
The aim of this research is to examine the psychometric properties of the Scale of Beliefs about the Coherence of Teacher Education Program developed for preservice mathematics teachers in the international TEDS-M Study (Tatto et al., 2008). The research was conducted on 583 future elementary mathematics teachers from different universities selected randomly from seven geographical regions of Turkey. As a result of the exploratory factor analysis, it was found that total explained variance was 52% and that the items were grouped under a single factor. Results of confirmatory factor analysis demonstrated that the scale yielded single factor as the original form and that the model was well fit [χ2(571)=28,17, (sd=9, p=0,000); χ2/sd=3,13; RMSEA=0,08; GFI=0,93; AGFI=0,85; CFI=0,96; NFI=0,93; NNFI=0,97]. Corrected item-total correlations ranged 0,65 to 0,78. Internal consistency coefficient was found as 0,91 for the scale. These results show that the Turkish form of the scale is a valid and reliable instrument.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya yayıncılık.
  • Atanur Baskan, G., Aydın, A. ve Madden, T. (2006). Türkiye’deki öğretmen yetiştirme sistemine karşılaştırmalı bir bakış. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 35-42.
  • Aykaç, N. ve Çelik, Ö. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının eğitim programına ilişkin metaforik algılarının karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 328-340.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki öğretmen eğitimi üzerine bir söylem: Nitelik mi, nicelik mi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53- 68.
  • Bankov, K., Becker, A., Brese, F., Byun, S. Y., Carstens, R., Dumais, J. ve Meinck, S. (2013). The teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): policy, practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics in 17 countries. Technical report. International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
  • Bartiromo, T. ve Etkina, E. (2009). Implementing reform: teachers’ beliefs about students and the curriculum. AIP Conference Proceedings, 1179(1), 89-92.
  • Bray, M., Adamson, B. ve Mason, M. (2014). Different models, different emphases different ınsights. Comparative Education Research içinde (s. 417-436). Hong Kong: Springer International Publishing.
  • Bryman, A. ve Cramer, D. (2001). Quantitative data analysis with SPSS release 10 for Windows. New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (Yedinci Baskı). Ankara: PEGEM A Yayıncılık.
  • Comrey, A. L. ve Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Hillsdale, New Jersey: Psychology Press.
  • Çokluk, Ö., Sekercioglu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok degiskenli istatistik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Derebaşı, I. (2004). Evlilik doyumu ölçeğinin (MSI-R) madde cevap kuramına dayalı olarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi ve adaptasyon çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Demir, S. ve Şahin, S. (2009). İlköğretim okullarında 1‐5. sınıflarda yapılandırmacılık yaklaşımına göre oluşturulan eğitim programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Journal of Qafqaz University, 1(26), 158-171.
  • Dunn, T. J., Baguley, T. ve Brunsden, V. (2014). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology, 105(3), 399-412.
  • Duru, A. ve Korkmaz, H. (2010). Öğretmenlerin yeni matematik programı hakkındaki görüşleri ve program değişim sürecinde karşılaşılan zorluklar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 38, 67-81.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2003). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Gess-Newsome, J. (2015). A model of teacher professional knowledge and skill including PCK. A. Berry, P. Friedrichsen ve J. Loughran (Yay. haz.). Re-Examining Pedagogical Content Knowledge in Science Education içinde (s. 28-42).
  • Gözütok, D. (2001). Program değerlendirme. M. Gültekin (Yay. haz.). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme içinde (s. 175-190). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Green, S. B., Salkind, N. J. ve Akey, T. M. (1997). Using SPSS for windows: analyzing and understanding data. NJ: Prentice Hall, Inc.
  • Günüç, S. ve Kayri, M. (2010). Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Handal, B. ve Herrington, A. (2003). Mathematics teachers’ beliefs and curriculum reform. Mathematics Education Research Journal, 15(1), 59-69.
  • Howell, D. C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.). Belmont: CA, Thomson Wadsworth.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın.
  • Kızılçaoğlu, A. (2006). Eğitim fakültelerinde yeniden yapılandırma sürecine ilişkin eleştiriler ve öneriler. Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(14), 132-140.
  • Ledesma, R. D. ve Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out parallel analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12(2), 1-11.
  • Newmann, F., Smith, B., Allensworth, E. ve Bryk, A. (2001a). Instructional program coherence: What it is and why it should guide school improvement policy. Educational Evaluation and Policy Analysis, 23(4), 297.
  • Newmann, F., Smith, B., Allensworth, E. ve Bryk, A. (2001b). Improving Chicago’s schools. benefits and challenges. Chicago, IL: Consortium on Chicago School Research.
  • Peters, G. J. Y. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity: why and how to abandon Cronbach’s alpha and the route towards more comprehensive assessment of scale quality. European Health Psychologist, 16(2), 56-69.
  • Pett, M. A., Lackey, N. R. ve Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: the use of factor analysis for instrument development in health care research. London and Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Rosnow, R. L. ve Rosenthal, R. (2008). Assessing the effect size of outcome research. A. M. Nezu, M. ve C. M. Nezu (Yay. haz.). Evidence-Based Outcome Research: A Practical Guide to Conducting Randomized Controlled Trials for Psychosocial Interventions içinde (s. 379-401). New York: NY, US: Oxford University Press.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şekercioğlu, G. (2009). Çocuklar için benlik algısı profilinin uyarlanması ve faktör yapısının farklı değişkenlere göre eşitliğinin test edilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlik (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4th ed.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Tatto, M. T., Ingvarson, L., Schwille, J., Peck, R., Senk, S. L. ve Rowley, G. (2008). Teacher education and development study in mathematics (TEDS-M): Policy, Practice, and readiness to teach primary and secondary mathematics. Conceptual framework. International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Herengracht 487, Amsterdam, 1017 BT, The Netherlands.
  • Aydın, S. (2014). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının öğretme bilgilerinin, inanışlarının ve öğrenme fırsatlarının üniversiteler ve TEDS-M sonuçlarına göre karşılaştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J. ve Esquivel, S. L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment, Research & Evaluation, 18(6), 1-13.
  • Wallace, D. P. ve Van Fleet, C. (2001). Library evaluation: A casebook and can-do guide. Englewood, CO: Libraries Unlimited.
  • Santor, D. A., Haggerty, J. L., Lévesque, J. F., Burge, F., Beaulieu, M. D., Gass, D. ve Pineault, R. (2011). An overview of confirmatory factor analysis and item response analysis applied to instruments to evaluate primary healthcare. Healthcare Policy, 7(Spec Issue), 79-92.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yüksek Öğretim Kurulu [YÖK]. (2016). Erişim adresi: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/- /journal_content/56_ INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/27747321
APA AYDIN S, ÇELİK D (2017). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
Chicago AYDIN SERHAT,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2017): 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
MLA AYDIN SERHAT,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2017, ss.961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
AMA AYDIN S,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2017; 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
Vancouver AYDIN S,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2017; 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
IEEE AYDIN S,ÇELİK D "İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.961 - 976, 2017. 10.17860/mersinefd.312209
ISNAD AYDIN, SERHAT - ÇELİK, Derya. "İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2017), 961-976. https://doi.org/10.17860/mersinefd.312209
APA AYDIN S, ÇELİK D (2017). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
Chicago AYDIN SERHAT,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.3 (2017): 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
MLA AYDIN SERHAT,ÇELİK Derya İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.3, 2017, ss.961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
AMA AYDIN S,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(3): 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
Vancouver AYDIN S,ÇELİK D İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(3): 961 - 976. 10.17860/mersinefd.312209
IEEE AYDIN S,ÇELİK D "İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.961 - 976, 2017. 10.17860/mersinefd.312209
ISNAD AYDIN, SERHAT - ÇELİK, Derya. "İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Eğitimi Programının Tutarlılığı Hakkında İnançları: Ölçek Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/3 (2017), 961-976. https://doi.org/10.17860/mersinefd.312209