Yıl: 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 936 - 948 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.17860/mersinefd.301633 İndeks Tarihi: 18-07-2019

Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods

Öz:
The purpose of this study is to find out science and technology teachers’ perceptions about their knowledge about constructivist approach and alternative assessment and evaluation, technology use in education and their preferences about delivery of in-service trainings. 21 science and technology teachers were selected purposefully in this study. To understand their perceptions, semi-structured interviews as a qualitative method were used (Merriam, 1998). Study findings showed that both experienced and inexperienced teachers had troubles in preparation and application of alternative assessment methods. Moreover, study revealed that science and technology teachers are familiar with computers and internet applications. Lastly, science and technology teachers emphasized advantages of online training over face-to-face training such as accessibility, flexibility, and being up-to-date. There was no expression about disadvantages of online training. Most of the participants giving feedback about faceto-face training marked disadvantages of it as incompetent trainers, shallow content and lectures without practice. It is concluded that teachers needs trainings about alternative assessment and evaluation methods and they see the online in-service training method be more beneficial compared to face-to-face training method.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Alternatif Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerine Yönelik İhtiyaç Analizi

Öz:
Bu çalışmanın amacı fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım ve alternatif ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgileri, eğitimde teknoloji kullanımı ve hizmet içi eğitimlerin veriliş yöntemleri hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu çalışmada 21 fen ve teknoloji öğretmeni amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerini toplamak amacıyla yarıyapılandırılmış mülakat yöntemi kullanılmıştır (Merriam, 1998). Çalışma bulgularına göre, hem kıdemli hem de kıdemsiz öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının hazırlanması ve uygulanması konusunda problem yaşadıkları gözlenmiştir. Ayrıca, fen ve teknoloji öğretmenlerinin genel olarak bilgisayar ve internet teknolojilerine aşina oldukları çalışma sonucunda anlaşılmıştır. Son olarak, fen ve teknoloji öğretmenleri ulaşılabilirlik, esneklik ve güncellik gibi özellikleri dolayısıyla çevrim içi öğrenme ortamının yüz yüze öğrenme ortamına göre daha avantajlı olduğunu belirtmişlerdir. Çevrim içi eğitimin dezavantajları hakkında bir yorum yapılmamıştır. Yüz yüze hizmet içi eğitim hakkında görüş bildiren öğretmenlerin çoğunluğu gibi “niteliksiz eğiticiler”, “yüzeysel içerik” ve “teori ağırlıklı öğretim” gibi özelliklerinden dolayı dezavantajlı olduğuna vurgu yapmışlardır. Son olarak, öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemleri konusunda hizmet içi eğitime ihtiyaçları olduğu ve bu konuda yüz yüze eğitimle karşılaştırıldığında çevrim içi öğretimin daha etkili olacağını düşündükleri sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, R. S. (1998). Why Talk About Different Ways to Grade? The Shift from Traditional Assessment to Alternative Assessment, New Directions for Teaching and Learning, 74, 5-16.
  • Arslan, A. S., Kaymakcı, Y. D., Arslan S. (2009). Alternatif Ölçme-Değerlendirme Etkinliklerinde Karşilaşilan Problemler: Fen ve Teknoloji Öğretmenleri Örneği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 1-12.
  • Baran, B. & Cagiltay, K. (2010). The motivators and barriers in the development of online communities of practice. Egitim Arastirmalari-Eurasian Journal of Educational Research, 39, 79–96.
  • Brooks, M. G., & Brooks, J. G. (1999). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18-24.
  • Çepni, S. & Çoruhlu, T. S. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültes Dergisi, 28, 117-128.
  • Çiftçi, S., Sünbül, A. M., & Köksal, O. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin yapilandirmaci yaklaşıma göre düzenlenmiş mevcut programa ilişkin yaklaşimlarinin ve uygulamalarinin eğitim müfettişlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi [Assessment of primary school teachers' approaches to the existing program based on the constructivism and their implementations according to the views of education inspectors]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 281-295. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr /mersinefd / article/ view/1002000381/1002000261
  • Duffy T. M., & Jonassen D. H. (1992). Constructivism and the Technology of Instruction: A Conversation. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates.
  • EREDED (2006). Temel eğitim destek programı öğretim programlarının değerlendirme raporu [Assessment report of basic education support program teaching programs]. Retrieved from http://earged.meb.gov.tr/earged/subeler/olcme_degerlendirme/dokumanlar /mufredat_degerlendirme/degerlendirme_raporu6/fen_ve_teknoloji.pdf
  • Frey, T. J. (2008). Determining the impact of on-line practicum facilitation for in-service teachers. Journal of Technology and Teacher Education, 16(2), 181-210.
  • Gelbal, S. & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gulbahar, Y., & Guven, I. (2008). A Survey on ICT Usage and the perceptions of social studies teachers in Turkey. Educational Technology & Society, 11(3), 37-51.
  • Kilic S., Kaya B., & Kurt H. (2012). Assessment and evaluation techniques being used in classrooms by biology teachers. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(1), 111-124.
  • Kurnaz, M., & Pektaş, M. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin ölçme-değerlendirmede kavram haritasi kullanim durumlari [Science and technology teachers' concept map uses on assessment and evaluation]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 110. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/mersinefd/issue/ 17382/181563
  • Lawler, P. A., & King, K. P. (2000). Planning for effective faculty development: Using adult learning strategies. Malabar: Krieger.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (1995). Designing qualitative research, (Second Edition). California: Sage Publication.
  • Merriam S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Metz, K. (2010). Benefits of online courses in career and technical education. Techniques: Connecting Education and Careers, 85(6), 20-23.
  • Moll, H., & Tomasello, M. (2007). Cooperation and human cognition: The Vygotskian intelligence hypothesis. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 362, 639–648.
  • Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun (30 Nisan 1992). Resmi Gazete (Sayı: 21226), Retrieved from (3 Ocak 2012): http://mevzuat.meb.gov.tr /html/73.html
  • Nelson, J. A. (2008). Advantages of online education. Home Health Care Management & Practice, 20, 501-502.
  • Ocak, M. A. (2011). Why are faculty members not teaching blended courses insights from faculty members. Computers & Education, 56, 689-699.
  • Pringle, R., Dawson, K., & Marshall, S. (2002). Technology, science, and preservice teachers: Creating a culture of technology-savvy elementary teachers. Society for information Technology and Teacher Education, Nashville.
  • Rahimi, A., & Ebrahimi, N. A. (2011). Constructivist vs. objectivist learning environments. Contemporary Online Language Education Journal, 1, 89-103.
  • Rasmussen, C. L. (2008). A causal-comparative model for the examination of an online teacher professional development program for an elementary agricultural literacy curriculum. Utah State University. ProQuest Dissertations and Theses, Retrieved from http://search.proquest.com/docview/304434655?accountid=13360
  • Richey, R. C., & Klein, J. D. (2007). Design and development research: Methods, strategies and issues. Mahwah: Lawrence Erlbaum.
  • Shin, M., & Yoon-Joo, L. (2009). Changing the landscape of teacher education via online teaching and learning. Techniques: Connecting Education & Careers, 83, 32-33.
  • Temizyürek, F., & Türktan, R. (2014). Yapılandırılmış grid test tekniğinin türkçe eğitiminde kavram öğretimine katkisi [Contribution of the structured grid test technique to concept teaching in Turkish education]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 271-287. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/mersinefd/issue/17397/181835
  • Turan, M., & Sakız, G. (2014). Fen ve teknoloji dersinde portfolyo kullaniminin öğrenci başarisi ve kaliciliğa etkisi [Effect of Portfolio use in science and technology course on students’ success and retention]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 48-63. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/mersinefd/issue/17395/181822
  • Ward, A., Stoker, H. W., & Murray-Ward, M. (1996). Educational measurement: Origins, theories, and explications Volume 2. Maryland: University Press of America.
  • Yayla, G. R. (2011). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin tecrübeleriyle alternatif ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarına yönelik yeterlilikleri arasındaki ilişki. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. Retrieved from http://www.iconte.org/FileUpload/ks59689/File/155..pdf
APA MUTLU N, ÖZDEN M (2017). Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. , 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
Chicago MUTLU NEŞET,ÖZDEN M. Yaşar Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. (2017): 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
MLA MUTLU NEŞET,ÖZDEN M. Yaşar Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. , 2017, ss.936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
AMA MUTLU N,ÖZDEN M Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. . 2017; 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
Vancouver MUTLU N,ÖZDEN M Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. . 2017; 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
IEEE MUTLU N,ÖZDEN M "Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods." , ss.936 - 948, 2017. 10.17860/mersinefd.301633
ISNAD MUTLU, NEŞET - ÖZDEN, M. Yaşar. "Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods". (2017), 936-948. https://doi.org/10.17860/mersinefd.301633
APA MUTLU N, ÖZDEN M (2017). Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
Chicago MUTLU NEŞET,ÖZDEN M. Yaşar Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.3 (2017): 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
MLA MUTLU NEŞET,ÖZDEN M. Yaşar Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.3, 2017, ss.936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
AMA MUTLU N,ÖZDEN M Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(3): 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
Vancouver MUTLU N,ÖZDEN M Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(3): 936 - 948. 10.17860/mersinefd.301633
IEEE MUTLU N,ÖZDEN M "Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.936 - 948, 2017. 10.17860/mersinefd.301633
ISNAD MUTLU, NEŞET - ÖZDEN, M. Yaşar. "Needs Analysis of Science and Technology Teachers towards Alternative Assessment Methods". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/3 (2017), 936-948. https://doi.org/10.17860/mersinefd.301633