TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI

Yıl: 2019 Cilt: 22 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 383 - 400 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31795/baunsobed.580621 İndeks Tarihi: 07-01-2020

TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI

Öz:
Gösterişçi tüketim davranışı sosyal, demografik, kültürel, ekonomik, coğrafik ve psikolojik birçok faktörden etkilenmektedir. Tüketici davranışını etkileyen faktörlerin değişmesiyle birlikte tüketici davranış biçimleri de de-ğişmektedir. Bu nedenle tüketicilerin gösterişçi tüketim tutumları arasındaki farklılıkların ortaya koyulması pazarlama açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı tüketicileri gösterişçi tüketime yönlendiren motivasyon unsurlarının incelenmesi ve tüketicilerin gösterişçi tüketime yönelik tutumlarına göre sınıf-landırılmasıdır. Bu bağlamda tüketicilerin gösterişçi tüketime yönelik tutum-larının belirlenmesi amacıyla anket yapılmıştır. 13 ifadeli gösterişçi tüketim ölçeği anketi 990 kişi tarafından yanıtlanmıştır. Tüketicilerin gösterişçi tüke-time yönelik tutumlarının sınıflandırılması amacıyla kümeleme analizi uygu-lanmıştır ve gösterişçi tüketime yönelik birbirinden ayrışan dört farklı tüketici profili ortaya koyulmuştur: Gösterişten uzak tüketiciler, sosyal ortama uyan tüketiciler, farklı olmak isteyen tüketiciler ve gösterişçi tüketicilerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İletişim İşletme İşletme Finans

Classification of Consumers by the Attitudes to the Conspicuous Consumption

Öz:
The conspicuous consumption behaviour is influenced by many factors such as social, demographic, cultural, economic, geographic and ps-ychological. With the change of factors, consumer behaviour patterns also change. For this reason, it is important for marketing to show the differences between consumer attitudes towards conspicuous consumption. The aim of this study is to examine the motivation factors that drive consumers to conspi-cuous consumption and to classify them according to their attitudes towards the conspicuous consumption. In this context, a survey was conducted in order to determine the attitudes of consumers towards conspicuous consumption. The survey of conspicuous consumption scale with 13 items was answered by 990 people. In order to classify consumers’ attitudes towards conspicuous con-sumption, clustering analysis has been applied and four different consumer profiles have been introduced, which are differentiated for conspicuous con-sumption: inconspicuous consumers, bandwagon consumers who want to be social, snob consumers who want to be different, and conspicuous consumers.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İletişim İşletme İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aagerup, U. ve Nilsson, J. (2016). Green Consumer Behavior: Being Good or Seeming Good? Journal of Product & Brand Management, 25(3), 274-284
  • Carr, N. (2005). Poverty, Debt, and Conspicuous Consumption: University Students Tourism Experiences. Tourism Management, 26(5), 797-806.
  • Chaudhuri, H. Mazumdar, S. ve Ghoshal, A. (2011). Conspicuous Consumption Orientation: Conceptualisation, Scale Development and Validation. Journal of Consumer Behaviour, 10(4), 216-224.
  • Chen, J. Teng, L. Yu, Y. ve Yu, X. (2016). The Effect of Online Information Sources on Purchase Intentions Between Consumers with High and Low Susceptibility to Informational Influence. Journal of Business Research, 69(2), 467-475.
  • De Fraja, G. (2009). The Origin of Utility: Sexual Selection and Conspicuous Consumption. Journal of Economic Behavior & Organization, 72(1), 51-69.
  • Eastman, J. K. Goldsmith, R. E. ve Flynn, L. R. (1999). Status Consumption in Consumer Behavior: Scale Development and Validation. Journal of Marketing Theory and Practice, 7(3), 41-52.
  • Eastman, J. K. ve Eastman, K. L. (2015). Conceptualizing a Model of Status Consumption Theory: An Exploration of the Antecedents and Consequences of the Motivation to Consume for Status. Marketing Management Journal, 25(1), 1-15.
  • Eroğlu, F. (2016). Kompulsif Satın Alma: Kişisel Faktörler, Postmodern Tüketim Şekilleri ve Reklama Karşı Tutumun Rolüne Yönelik Bir Araştırma. Balikesir University Journal of Social Sciences Institute, 19(35), 253-282.
  • Friedman, D. ve Ostrov, D. N. (2008). Conspicuous Consumption Dynamics. Games and Economic Behavior, 64(1), 121-145.
  • Friehe, T. ve Mechtel, M. (2014). Conspicuous Consumption and Political Regimes: Evidence from East and West Germany. European Economic Review, 67, 62-81.
  • Gierl, H. ve Huettl, V. (2010). Are Scarce Products Always More Attractive? The Interaction of Different Types of Scarcity Signals with Products’ Suitability for Conspicuous Consumption. International Journal of Research in Marketing, 27(3), 225-235.
  • Gravetter, F. J. ve Wallnau, L. B. (2016). Statistics for the Behavioral Sciences, Cengage Learning.
  • Guo, X., Wei Hao, A.,ve Shang, X. (2011). Consumer Perceptions of Brand Functions: An Empirical Study in China. Journal of Consumer Marketing, 28(4), 269-279.
  • Hız, G. (2011). Gösterişçi Tüketim Eğilimi Üzerine Bir Alan Araştırması (Muğla Örneği). Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 117-128.
  • Jaikumar, S. ve Sarin, A. (2015). Conspicuous Consumption and Income Inequality in an Emerging Economy: Evidence from India. Marketing Letters, 26(3), 279-292.
  • Kastanakis, M. N. ve Balabanis, G. (2012). Between the Mass and the Class: Antecedents of the Bandwagon, Luxury Consumption Behavior. Journal of Business Research, 65(10), 1399-1407.
  • Kaus, W. (2013). Conspicuous Consumption and Race: Evidence from South Africa. Journal of Development Economics, 100(1), 63-73.
  • Kımıloğlu, H., Nasır, A. ve Nasır, S. (2010). Discovering Behavioral Segments in the Mobile Phone Market. Journal of Consumer Marketing, 27(5), 401-413.
  • Kızgın, Y. (2009). Tüketicilerin Kredi Kartı Marka Tercih Nedenlerinin Kümeleme Analizi ile İncelenmesi: Muğla Örneği. C.B.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 93-110.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. Guilford Publications.
  • Leibenstein, H. (1950). Bandwagon, Snob and Veblen Effects in the Theory of Consumers’ Demand. The Quarterly Journal of Economics, 64(2), 183-207.
  • Lens, I. Driesmans, K. Pandelaere, M. ve Janssens, K. (2012). Would Male Conspicuous Consumption Capture the Female Eye? Menstrual Cycle Effects on Women’s Attention to Status Products. Journal of Experimental Social Psychology, 48(1), 346-349.
  • Marcoux, J.-S. Filiatrault ve Chéron, E. (1997). The Attitudes Underlying Preferences of Young Urban Educated Polish Consumers Towards Products Made in Western Countries. Journal of International Consumer Marketing, 9(4), 5-29.
  • Markoulis, S. ve Neofytou, N. (2016). An Empirical Analysis of the Relationship Between Oil Prices and Stock Markets. International Journal of Economics and Finance, 8(12), 120.
  • Martens, L., Southerton, D. ve Scott, S. (2004). Bringing Children (and Parents) into the Sociology of Consumption: Towards a Theoretical and Empirical Agenda. Journal of Consumer Culture, 4(2), 155-182.
  • Mazzocco, J., Rucker, D. D., Galınsky, A. D. ve Anderson, E. T. (2012). Direct and Vicarious Conspicuous Consumption: Identification with Low-Status Groups Increases the Desire for High-Status Goods. Journal of Consumer Psychology, 22(4), 520-528.
  • Mejía, D. ve Restrepo:(2016). Crime and Conspicuous Consumption. Journal of Public Economics, 135, 1-14.
  • Miller, G. (2012). Tüketimin Evrimi: Cinsiyet, Statü ve Tüketim, Çev. Gülçin Vardar, İstanbul: Alfa Bilim Yayıncılık.
  • Nunes, J. C., Drèze, X. ve Han, Y. J. (2011). Conspicuous Consumption in a Recession: Toning It Down or Turning It Up? Journal of Consumer Psychology, 21(2), 199-205.
  • O’cass, A. ve Frost, H. (2002). Status Brands: Examining the Effects of Non‐ Product‐Related Brand Associations on Status and Conspicuous Consumption. Journal of Product & Brand Management, 11(2), 67-88.
  • O’cass, A. ve McEwen, H. (2004). Exploring Consumer Status and Conspicuous Consumption. Journal of Consumer Behaviour, 4(1), 25-39.
  • Ordabayeva, N. ve Chandon, P. (2011). Getting Ahead of The Joneses: When Equality Increases Conspicuous Consumption Among Bottom-Tier Consumers. Journal of Consumer Research, 38(1), 27-41.
  • Patsiaouras, G. Wooliscroft, B. ve Fitchett, J. A. (2012). The Evolution of Conspicuous Consumption. Journal of Historical Research in Marketing, 4(1), 154-176.
  • Perez-Truglia, R. (2013). A Test of the Conspicuous Consumption Model Using Subjective Well-Being Data. The Journal of Socio-Economics, 45, 146-154.
  • Piacentini, M. ve Mailer, G. (2004). Symbolic Consumption in Teenagers’ Clothing Choices. Journal of Consumer Behaviour, 3(3), 251-262.
  • Podoshen, J. S. Li, L. ve Zhang, J. (2011). Materialism and Conspicuous Consumption in China: A Cross-Cultural Examination. International Journal of Consumer Studies, 35(1), 17-25.
  • Pyone, J. S. ve Isen, A. M. (2011). Reducing the Pursuit of Material Goods: The Influence of Positive Affect on Materialism and Conspicuous Consumption. Building Connections, 39, 655.
  • Saad, G. ve Vongas, J. G. (2009). The Effect of Conspicuous Consumption on Men’s Testosterone Levels. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 110(2), 80-92.
  • Schaefers, T. (2014). Standing out From the Crowd: Niche Product Choice as a Form of Conspicuous Consumption. European Journal of Marketing, 48(9/10), 1805-1827.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., ve Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Segal, B. ve Podoshen, J. S. (2013). An Examination of Materialism, Conspicuous Consumption and Gender Differences. International Journal of Consumer Studies, 37(2), 189-198.
  • Souiden, N. M’saad, B. ve Pons, F. (2011). A Cross-Cultural Analysis of Consumers’ Conspicuous Consumption of Branded Fashion Accessories. Journal of International Consumer Marketing, 23(5), 329-343.
  • Thoumrungroje, A. (2014). The Influence of Social Media Intensity and Ewom on Conspicuous Consumption. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 148, 7-15.
  • Trochim, W. M. ve Donnelly, J. P. (2001). Research Methods Knowledge Base, Atomic Dog Publishing, Ohio.
  • Truong, Y. Simmons, G. Mccoll, R. ve Kitchen, J. (2008). Status and Conspicuousness – Are They Related? Strategic Marketing Implications for Luxury Brands. Journal of Strategic Marketing, 16(3), 189-203.
  • Veblen, T. (2014). Aylak Sınıfın Teorisi, Çev. Enver Günsel, Ankara, Tutku Yayınevi.
  • Vigneron, F., ve Johnson, L. W. (1999). A Review and a Conceptual Framework of Prestige-Seeking Consumer Behavior. Academy of Marketing Science Review, 1(1), 1-15.
  • Wang, Y. ve Griskevicius, V. (2014). Conspicuous Consumption, Relationships, and Rivals: Women’s Luxury Products as Signals to Other Women. Journal of Consumer Research, 40(5), 834-854.
  • Wendner, R. (2010). Conspicuous Consumption and Generation Replacement in a Model of Perpetual Youth. Journal of Public Economics, 94(11-12), 1093-1107.
  • Wilcox, K. Kim, H. M. ve Sen, S. (2009). Why Do Consumers Buy Counterfeit Luxury Brands? Journal of Marketing Research, 46(2), 247-259.
  • Wong, N. Y. (1997). Suppose You Own the World and No One Knows? Conspicuous Consumption, Materialism and Self. Na-Advances in Consumer Research, 24, 197-203.
APA Şahin O, NASIR S (2019). TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. , 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
Chicago Şahin Onur,NASIR SÜPHAN TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. (2019): 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
MLA Şahin Onur,NASIR SÜPHAN TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. , 2019, ss.383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
AMA Şahin O,NASIR S TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. . 2019; 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
Vancouver Şahin O,NASIR S TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. . 2019; 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
IEEE Şahin O,NASIR S "TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI." , ss.383 - 400, 2019. 10.31795/baunsobed.580621
ISNAD Şahin, Onur - NASIR, SÜPHAN. "TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI". (2019), 383-400. https://doi.org/10.31795/baunsobed.580621
APA Şahin O, NASIR S (2019). TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
Chicago Şahin Onur,NASIR SÜPHAN TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22, no.41 (2019): 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
MLA Şahin Onur,NASIR SÜPHAN TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.22, no.41, 2019, ss.383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
AMA Şahin O,NASIR S TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 22(41): 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
Vancouver Şahin O,NASIR S TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 22(41): 383 - 400. 10.31795/baunsobed.580621
IEEE Şahin O,NASIR S "TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI." Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, ss.383 - 400, 2019. 10.31795/baunsobed.580621
ISNAD Şahin, Onur - NASIR, SÜPHAN. "TÜKETİCİLERİN GÖSTERİŞÇİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUMLARINA GÖRE SINIFLANDIRILMASI". Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22/41 (2019), 383-400. https://doi.org/10.31795/baunsobed.580621