Yıl: 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 60 - 72 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17218/hititsosbil.467231 İndeks Tarihi: 08-01-2020

GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Bu çalışmanın amacı gençlerin helal gıdaya yönelik algı ve farkındalıklarını keşfedici bir araştırma ile ortaya koymaktır Bu amacı gerçekleştirebilmek için İnönü Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü öğrencilerinin helal gıdaya dönük algı ve farkındalıklarının boyutlarını belirlemek için anket yoluyla veriler toplanmış ve keşfedici faktör analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda başta sağlık olma üzere veri setinin dört faktörde toplandığı görülmüştür. Dünyada helal gıdayla ilgili en önemli sorun helalin yorumunda bir birliğe varılamamış olmasıdır. Bu duruma rağmen helal gıda pazarı giderek büyümekte ve küreselleşmektedir. Gençlerin helal gıdaya dönük algılarının, helal gıda satın alma davranışının öncülü olduğu düşünülmektedir. Gençlerin satın alma davranışının öncüllerinin bilinmesi helal gıda üretim ve pazarlama faaliyetinde bulunanlara yardımcı olacağı gibi Türkiye’deki tüketicilerin helal gıdaya yönelik farkındalığının da artmasına katkı sunacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alhazmi, H. ve Khalid H. (2013). New Zealand Muslim consumer attitudes towards purchasing halal foods. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Auckland University of Technology Faculty of Business and Law, New Zealand. Ambali, A. R. ve Bakar A. N. (2014). People’s awareness on halal foods and products: potential issues for policy-makers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 121, 3-25. Batu, A. (2012). Helal (Mahzursuz) gıda belgelendirmesindeki sorunlar ve çözüm önerileri. Gıda Teknolojileri Elektronik Dergisi, 7(2), 60-75. Cengiz, A. (2012). Helal sertifikasyon ve sertifikanın dış pazarlarda Geçerliliği. İhracat İçin Helal Sertifikası Sempozyumu Bildiriler Kitapçığı, Balıkesir, 18-21. Çukadar, M. (2015). Kahramanmaraş ili kent merkezinde helal gıda konusunda tüketici davranışları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş. Fathi, E., Zaılanı, S., Iranmanesh, M. ve Kanapathy, K. (2015). Drivers of consumers’ willingness to pay for halal logistics. British Food Journal, 118 (2), 464-479. Fİscher, J. (2016). Markets, religion, regulation: Kosher, halal and Hindu vegetarianism in global perspective. Geoforum, 69, 67-70. Hajipour, B., Gharache M., Hamidizadeh M.R. ve Mohammadian, F. (2015). Raising halal cosmetic awareness among the respective consumers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(7), 338-349. Hamdan, H., Issa, Z.M., Abu, N ve Jusoff K. (2013). Purchasing decisions among muslim consumers of processed halal food products. Journal of Food Products Marketing, 19(1), 54-61. Hussain, I., Saleemur, R., Zaheer A. ve Saleem S. (2016). Integrating actors Influencing Consumers’ Halal Products Purchase: Application of Theory of Reasoned Action. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 28(1), 35-58. İslamoğlu, H. ve Alnıaçık, Ü. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, SPSS Uygulamalı. Beta Yayıncılık, İstanbul. Kahraman, A. (2012). Gıda ürünlerinde helâl ve haramı belirleme yöntemi. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 26(1), 453-478. Khalek, A.A. (2014). Young consumers’ attitude towards halal food outlets and JAKIM’s halal certification in Malaysia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 121, 26 – 34. Kurtoğlu, R. ve Çiçek B. (2014). Tüketicilerin helal ürünler hakkındaki algılama, tutum ve beklentilerini tespit etmeye yönelik bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(3), 181-205. Mohamed, Z., Shamsudın, M.N. ve Rezai G. (2013). The effect of possessing ınformation about halal logo on consumer confidence in Malaysia, Malaysia. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 25(1), 73-86. Mohayidin, M.G. ve Kamarulzaman N.H. (2014). Consumers' preferences toward attributes of manufactured halal food products. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 26(2), 125-139. Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları, teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar. Seçkin Yayıncılık, Ankara. Rahim N.F., Shafii, Z. ve Shahwan S. (2013). Awareness and perception of Muslim consumers on non-food halal product. Journal of Social and Development Sciences, 4(10), 478-487. Rahim N.F., Shafii, Z. ve Shahwan S. (2015). Awareness and perception of muslim consumers on halal cosmetics and personal care products. International Journal of Business, Economics and Management, 2(1), 1-14. Ratanamaneichata, C. ve Rakkarn, S. (2013). Quality assurance development of halal food products for export to Indonesia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 88, 134-141. Salaman, F. ve Sıddiqui, K. (2011). An exploratory study for measuring consumers awareness and perceptions towards halal food in Pakistan, Interdisciplinary. Journal Of Contemporary Research in Business Institute of Interdisciplinary Business Research, 3(2), 640-651. Sipahi B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. Sülün Ergül, H. (2014). Industralization of religion in halal food consumption. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Toksarı, M., Mürütsoy M. ve Bayraktar, M. (2014). Tüketici algılarını etkileyen faktörlerde sosyal medyanın rolü: Niğde Üniversitesi İ.İ.B.F. örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(4), 1-28. Widodo T., (2013). the ınfluence of muslim consumer’s perception toward halal food product on attitude and purchase ıntention at retail stores. Inovbiz,1(1), 1-20.
APA Derin N, Türk M, DEMIRTAS O (2019). GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. , 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
Chicago Derin Neslihan,Türk Mevlüt,DEMIRTAS OZGUR GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. (2019): 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
MLA Derin Neslihan,Türk Mevlüt,DEMIRTAS OZGUR GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. , 2019, ss.60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
AMA Derin N,Türk M,DEMIRTAS O GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
Vancouver Derin N,Türk M,DEMIRTAS O GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
IEEE Derin N,Türk M,DEMIRTAS O "GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA." , ss.60 - 72, 2019. 10.17218/hititsosbil.467231
ISNAD Derin, Neslihan vd. "GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA". (2019), 60-72. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231
APA Derin N, Türk M, DEMIRTAS O (2019). GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
Chicago Derin Neslihan,Türk Mevlüt,DEMIRTAS OZGUR GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12, no.1 (2019): 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
MLA Derin Neslihan,Türk Mevlüt,DEMIRTAS OZGUR GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.12, no.1, 2019, ss.60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
AMA Derin N,Türk M,DEMIRTAS O GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 12(1): 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
Vancouver Derin N,Türk M,DEMIRTAS O GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 12(1): 60 - 72. 10.17218/hititsosbil.467231
IEEE Derin N,Türk M,DEMIRTAS O "GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA." Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, ss.60 - 72, 2019. 10.17218/hititsosbil.467231
ISNAD Derin, Neslihan vd. "GENÇLERİN HELAL GIDA HAKKINDAKİ ALGI VE FARKINDALIKLARINI BELİRLEMEYE DÖNÜK KEŞFEDİCİ BİR ARAŞTIRMA". Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 12/1 (2019), 60-72. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.467231