Yıl: 2019 Cilt: 22 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 914 - 930 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-12-2019

Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini

Öz:
Bu araştırmanın amacı bir sayfiye yeri olan Alanya’da üniversite okuyan öğrencilerin, boş zaman tatminlerinin yaşamdoyumuna etkisinin belirlenmesi ve bunlar arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılıiçerisinde Alanya Alaaddin Keykubat üniversitesinde okuyan toplam 12,122 öğrenciden evrenini temsil etmesi düşünülentoplam 335 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Araştırma kapsamında öğrencilerin boş zaman tatminlerinin yaşamdoyumlarına olan etkisi ile birbirleriyle olan ilişkisine yönelik veri temin edilmiştir. Verilerin elde edilmesinde Boş ZamanTatmin ölçeği ile yaşam doyum ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca ankette yer alan demografik ve kişisel sorulardan elde edilenverilere göre boş zaman tatmini ve yaşam doyumuna ilişkin öğrenci görüşleri arasındaki farklar da incelenmiştir.Araştırmada regresyon ve korelasyon analizi ile Farklılıkların belirlenmesi için değişken sayısına göre Mann Whitney Uve Kruskal Wallis testleri de kullanılmıştır. Yapılan regresyon analizine göre boş zaman tatmininin, yaşam doyumunaanlamlı bir etkisi olduğu, korelasyon analizine göre boş zaman doyumu ile yaşam doyumu arasında pozitif yönlü anlamlıbir ilişki olduğu belirlenmiştir. Boş zaman tatmini ve yaşam doyumu elde etmede cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, uyku süresibakımından gruplar arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Predictive Role Of Leisure Time Satisfaction On Life Satisfaction

Öz:
This study aims to determine the effect of leisure satisfaction on life satisfaction of university students in Alanya, where is coastal area, and to investigate the relationship between them. The research was carried out in a total of 335 inquiries which are thought to represent the universe of 12,122 students studying at Alanya Alaaddin Keykubat University in 2018- 2019 academic year. Within the scope of the research, data on the effect of leisure time satisfaction on life satisfaction and the relationship between each other were provided. Leisure satisfaction and life satisfaction scale were used to obtain the data. Besides, the differences between the opinions of students about leisure satisfaction and life satisfaction were examined according to the data collected from the demographic and personal questions in the survey. In the study, Man Witney U and Kruskal Wallis tests were used to determining the differences by regression and correlation analysis. According to the regression analysis, it was found that the satisfaction of leisure time had a significant effect on life satisfaction, and according to the correlation analysis, it was determined that there was a positive relationship between leisure time satisfaction and life satisfaction. No significant differences were found between the groups in terms of gender, age, education level, and sleep duration in obtaining leisure satisfaction and life satisfaction.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ACH (1980). Physical Education and Recreation/Royal Australian Institute of Parks and Recreation, Australian Council for Health, Recreation Working Paper, Adelaide: Achper Publications,
  • Appleton, S. and Song, L. (2008). Life Satisfaction in Urban China: Components And Determinants. World Development, (36)11, 2325-2340
  • Argan, M., Yüncü, D., Coşkun, O., Sevil, T., Özel, Ç.H., Yüncü, H.R. ve Şimşek, K.Y. (2013). Rekreasyon Yönetimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ardahan, F. ve Lapa, T.Y. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin Cinsiyete Ve Gelire Göre İncelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 21(4), 129-136.
  • Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri Ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayın.
  • Brightbill C.K. (1960) The Challenge of Leisure. Englewood Cliffs, NJ, PrenticeHall,
  • Cha, Y.J. (2018). Correlation Between Leisure Activity Time and Life Satisfaction: Based on KOSTAT Time Use Survey Data. Occupational Therapy International.
  • Çakır, V.O. (2017). Üniversite Öğrencilerin Serbest Zaman Doyum Düzeyleri İle Serbest Zaman Yönetimleri Arasındaki İlişki. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 17-27.
  • Çelik, G. (2011). Kamu Kuruluşlarında Çalışan Engelli Bireylerin Serbest Zaman Engellerinin Ve Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi (Antalya Merkez Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Dağlı, A. ve Baysal, N. (2016). Yaşam Doyumu Ölçeğinin Türkçe ’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250-1262
  • Freire, T. and Teixeira, A. (2018). The Influence of Leisure Attitudes and Leisure Satisfaction on Adolescents Positive Functioning: The Role of Emotion Regulation. Frontiers in psychology, 9.
  • Gajewska, P. and Piskrzyńska, K. (2017). Leisure Time Management. In Forum Scientiae Oeconomia, 5(1), 57-69.
  • Gökçe, H. (2008). Serbest Zaman Doyumunun Yaşam Doyumu Ve Sosyo-Demografik Değişkenlerle İlişkisinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Denizli
  • Hamida, N.H., Ahmada, A.R. and Awang M.M. (2016). The Effect Of Leısure Tıme Activities On Life Qualıty Of Youth in Malaysia, International Conference On Education And Regional Development, Indonesia 728-731
  • Hilooğlu, S. and Cenkseven-Önder, F. (2010). The Role Of Social Skills And Life Satisfaction in Predicting Bullying Among Middle School Students, Elementary Education Online, 9(3), 1159-1173.
  • Hou, JJ, Tu, HH, and Yang, MF. (2007). Agreeableness And Leisure Satisfaction in The Context of Online Games, Social Behavior and Personality, 35(10), 1379-1384.
  • Adams, K.B. Leibbrandt, S. and Moon, H. (2011). A Critical Review of The Literature On Social And Leisure Activity And Wellbeing in Later Life, Ageing and Society, 31(4), 683-712,
  • Karlı, Ü., Polat, E., Yılmaz, B. ve Koçak, S. (2008). Serbest Zaman Tatmin Ölçeği'nin (Sztö-Uzun Versiyon) Geçerlilik Ve Güvenilirlik Çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 80-91.
  • Kement, Ü. ve Güçer, E. (2015). Kamping Yapan Bireylerin Çevre Dostu Rekreasyon Davranışlarına Ekolojik Tutum Ve Rekreasyonel Motivasyon Değişkenlerinin Etkisinin İncelenmesi. Journal of Recreation & Tourism Research, 2(3), 16-27.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kılıç, S.K., Atasoy, K.L., Gürbüz, B. ve Öncü, E. (2013). Rekreasyonel Tatmin Ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 56-70.
  • Lapa, T.Y. (2013). Life Satisfaction, Leisure Satisfaction And Perceived Freedom Of Park Recreation Participants. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 93, 1985-1993.
  • Lippman, L., Guzman, L. and Moore, K.A. (2012). Measuring Flourishing Among Youth: Findings from the Flourishing Children Positive Indicators Project. Webinar.
  • Lloyd, C, King, R, Lampe, J, and McDougall, S. (2001). The Leisure Satisfaction of People With Psychiatric Disabilities. Psychiatric Rehabilitation Journal, 25(2),107-113.
  • Lloyd, K.M. and Auld, C.J. (2002). The Role Of Leisure İn Determining Quality of Life: Issues Of Context And Measurement. Social Indicators Research, 57, 43-71.
  • Lu, L and Hu, C.H. (2005). Personality, Leisure Experiences And Happiness. Journal of Happiness Studies, 6, 325-342.
  • Lysyk, M, Brown, GT, Rodrigues, E, Mc-Nally, J and Loo, K. (2002). Translation of the leisure satisfaction scale into French: A validation study. Occupational Therapy International, 9(1), 76-89.
  • Madiha, M. and Akhouri, D. (2018), Self Efficacy And Life Satisfaction Among Young Adults, International Journal of Applied Science Engineering and Management, 4(2), 19-29
  • Misra, R, and McKean, M. (2000). College Students’ Academic Stress And İts Relation To Their Anxiety, Time Management and Leisure Satifaction, American Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
  • Muzindutsi, P. F. and Masango, Z. (2015). Determinants Of Leisure Satisfaction Among Undergraduate Students At A South African University. International Journal of Business and Management Studies, 7(1,2), 33-47
  • Ngai, VT. (2005). Leisure Satisfaction And Quality Of Life in Macao, China. Leisure Studies, 24(2),195-207.
  • Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H. (1994). Validity. Psychometric theory, 3, 99-132.
  • Özdamar, K. (2001). Temel Örnekleme Yöntemleri (Çev. Alptekin Esin, Celal Aydın and Diğerleri). Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Pearson, Q.M. (2008). Role Overload, Job Satisfaction, Leisure Satisfaction, And Psychological Health Among Employed Women, Journal of Counseling and Development, 86,(2), 57-63.
  • Pieper J. (1965) Leisure: The Basis of Culture. London, Fontana
  • Prasoon, R. and Chaturvedi K.R. (2016). Life Satisfaction: A literature Review The Researcher- International Journal of Management Humanities and Social Sciences, 1(2) 25-32
  • Rodríguez, A., Látková, P. and Sun, Y.Y. (2008). The Relationship Between Leisure And Life Satisfaction: Application of Activity And Need Theory. Social Indicators Research, 86(1), 163.
  • Schmiedeberg, C. and Schröder, J. (2017). Leisure Activities And Life Satisfaction: An Analysis With German Panel Data, Applied Research in Quality of Life, 12(1), 137-151.
  • Siegenthaller, K.L. and Dell, I. (2000). Leisure Attitude, Leisure Satisfaction, And Perceived Freedom in Leisure Within Family Dyads. Leisure Sciences, 22, 281-295.
  • Tepeköylü Öztürk Ö. (2019). Leisure Satisfaction of Sports Science Students, International Education Studies, 12(4), 42- 48.
  • Trottier, A.N, Brown, GT, Hobson, SJG and Miller, W. (2002). Reliability And Validity Of Leisure Satisfaction Scale (LSS Short Form) And The Adolescent Leisure Interest Profile (ALIP). Occupational Therapy International, 9(2), 131-144.
  • Trujillo, J.L. (2007). Leisure Meanings, Experiences and Benefits: A Cross-cultural Analysis of Young Adults, Doctoral dissertation, University of Florida, USA
  • Veal, A.J. (1992). Definitions of Leisure And Recreation. Australian Journal of Leisure and Recreation, 2(4), 44-48.
  • Veenhoven, R. (2015). The Overall Satisfaction With Life: Subjective approaches (1). In Global Handbook of Quality of Life. Dordrecht: Springer,
  • Wang, E.S.T., Chen, L.S.L., Lin, J.Y.C. and Wang, M.C.H. (2008). The Relationship Between Leisure Satisfaction And Life Satisfaction Of Adolescents Concerning Online Games. Adolescence, Academic Research Library, 43(169), 177-184
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H. ve Karataş, İ. (2017). Rekreatif Etkinliklere Katılan Üniversite Öğrencilerinin Serbest Zamanda Sıkılma Algısı İle Yaşam Doyum Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 239-252.
  • Yaşartürk, F., Akyüz, H., Karatas, İ. and Türkmen, M. (2018). The Relationship between Free Time Satisfaction and Stress Levels of Elite-Level Student-Wrestlers. Education Sciences, 8(3), 133-144
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yi, Y.S. and Park, K.R. (2009). A Study Of Leisure Constraints, Leisure Activities Participation And Life Satisfaction of The Elderly, Korean Journal of Human Ecology, 18(1), 1-12
  • Yürcü, G. (2017). Rekreatif Faaliyet Katılım Alanlarına Göre Bireylerin Öfke İfade Tarzlarının Negatif-Pozitif Duygulanım Ve Yaşam Doyumları Üzerindeki Etkisi. Visionary E-Journal/Vizyoner Dergisi, 8(18). 26-40
APA GUL T (2019). Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. , 914 - 930.
Chicago GUL TOLGA Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. (2019): 914 - 930.
MLA GUL TOLGA Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. , 2019, ss.914 - 930.
AMA GUL T Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. . 2019; 914 - 930.
Vancouver GUL T Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. . 2019; 914 - 930.
IEEE GUL T "Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini." , ss.914 - 930, 2019.
ISNAD GUL, TOLGA. "Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini". (2019), 914-930.
APA GUL T (2019). Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22(2), 914 - 930.
Chicago GUL TOLGA Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi 22, no.2 (2019): 914 - 930.
MLA GUL TOLGA Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, vol.22, no.2, 2019, ss.914 - 930.
AMA GUL T Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2019; 22(2): 914 - 930.
Vancouver GUL T Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2019; 22(2): 914 - 930.
IEEE GUL T "Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 22, ss.914 - 930, 2019.
ISNAD GUL, TOLGA. "Yaşam Doyumunun Yordayıcısı Olarak Boş Zaman Tatmini". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi 22/2 (2019), 914-930.