Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği)
Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 63 - 70 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-12-2019
Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği)
Öz: Bu çalışma bir üniversitenin hemşirelik bölümü öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerini belirlemek için yapılmıştır. Yaratıcılık, gerçekte olmayan bir şeyi yaratmak değil var olan şeyi ortaya çıkarmaktır. Sorun çözmenin sadece insan zekası ile ilgili olmadığı yaratıcı zekayla da ilgili olduğu belirtilmektedir. Hemşirelik bir sorun çözme becerisidir. Hemşirelik süreci ise hemşirenin problem çözme ve yaratıcı düşünme becerilerini birleştirip etkili bir çözüm bulma yöntemidir. Bu sebeple hemşirelik eğitim müfredatında ezbere dayalı bir sistem değil de öğrencilerin yaratıcılık, sorun çözme becerilerini geliştirici bir sistem kullanılmalıdır. Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma Nisan-Mayıs 2017 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmanın evrenini, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü öğrencileri (n=400) oluşturdu. Araştırmaya katılan öğrencilerin %67,1’i kadın ve %59,2’si 21-24 yaş grubunda, %60’nda gelir gidere eşit olarak belirtilmiştir. Öğrencilerin %24,3’ü Karadeniz, %20,4’ü Akdeniz, bölgesinde yaşamaktadır. Ayrıca, bireysel yenilikçiliğin 5 kategorisi açısından ölçek sonuçları ele alındığında, çalışmamızda 46 puan altı alan 158 öğrencinin %62,4 oranıyla beşinci kategoride (gelenekçiler) yer aldığı belirlenmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilerin büyük oranda gelenekçiler grubuna girdiği saptanmış olup bu sonuçlar doğrultusunda yaratıcılıkla ilgili eğitim programlarına gereksinim olduğu düşünülmektedir. Çalışmamızda öğrencilerin bireysel yenilikçilik düzeyleri incelendiğinde öğrencilerin yenilikçilik düzeyinin düşük olduğu görülmüştür. Bu sonuçlar açısından bakıldığında hemşirelik müfredatında öğrencilerin problem çözme becerilerini artırıcı ve yaratıcı düşünme becerilerini geliştirici konulara yer verilmesi gerekmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Investigation of Creative Thinking Skills of Students in Nursing Education (Sample of Gümüşhane)
Öz: This study was conducted to determine the creative thinking skills of the nursing students of a university. Creativity is not creating something that is not in reality, but revealing what exists. It is stated that problem solving is also related to creative intelligence, which is not only related to human intelligence. Nursing is a problem-solving skill. The nursing process is a method by which the nurse combines problem solving and creative thinking skills and finds an effective solution. For this reason, a system that improves the creativity and problem solving skills of students should be used instead of a memorization system in nursing education curriculum. A descriptive study was conducted between April-May 2017. The universe of the research was composed of students (n = 400) from the Faculty of Health Sciences, Nursing Department of Gümüşhane University. 67,1% of the students who participated in the survey stated that they are female and 59,2% are in the 21-24 age group, 60% are equal to the income and the most frequent is the 20.4% of the Mediterranean, 20.4% of the Blacksea. In addition, when the results of the scale were considered in terms of 5 categories of individual innovation, it was determined that 158 students who were under 46 points in our study were in the fifth category (traditionists) with 62.4. It has been determined that the students who participated in the study entered into the group of traditionists in a big way and this result suggests that the training programs related to creativity are needed. When we examined the individual innovation levels of students in our study, it was seen that the level of innovation of the students was low. From the point of view of these results, nursing curriculum should provide students with opportunities to improve problem-solving skills and develop creative thinking skills.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Cam, M.O., & Oztürk, T. E. (2015). Yaratıcılık. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 31 (2), 78-85.31 (2), 78-85.
- Türk Dil Kurumu (2017, Ağustos). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option.comgts&aram ts&guid TDK.GTS.594904db831de9.70527294.
- Vexliard, A.Yaratıcılık Teorileri Ve Eğitim. (Erişim Tarihi: 20 Haziran 2017), http://dergiler.Ankara. edu.tr/dergiler/34/964/11878.pdf.
- Tiryaki, Ş. H., Taşkın, Y. F., Paslı G.E. (2013). Hemşirelikte Yaratıcılık . Akademik Bakış Dergisi, 38.
- Emir, S. (2001) Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Düşünmenin Erişiye ve Kalıcılığa Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsi.
- Cam, M.O., Oztürk T.E. (2015) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Yaratıcılık. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Yaratıcılık 6(2), 100-103.
- Cam, M.O., Oztürk T. E., Büyükbayram A. (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Dayanıklılık ve Yaratıcılık. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3), 160-163.
- Kaya, B. (2008) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Düşünmeye Uygun Sınıf Ortamı Yaratma ile İlgili Öz-Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 12(3), 107-122.
- Şimşek, B.K. Yaratıcılık özgürlüktür. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Tic. Ltd. ŞTİ, 2012.
- Dolgun, G. Erdoğan, S. (2012) Hemşirelikte Yaratıcılık Eleştirel Düşünme Ve Bulgularının Yorumlanması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 15:3 223-227.
- Gökdoğan, F. (2003). Hemşirelik Eğitiminde Yaratıcılık . AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi 3 (1), 35-39.
- Gülyurdu, T. (1997). Ezbersiz Eğitim. Bilim ve Teknik Dergisi 357: 94-95.
- Güldaş, K. (2009). “Yönetici Hemşirelerin Yaratıcılık Düzeyleri ve Liderlik Tarzlarının Belirlenmesi”. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Hurt, H.T., Joseph, K., Cook C.D .Scales For The Measurement Of İnnovativeness. Human Communication Research 1977; 4:58-65.
- Sarıoğlu, A. (2014) Bireysel Yenilikçilik Ölçeğinin Hemşirelikte Geçerlilik ve Güvenilirliği. Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi.
- Çetinkaya Bozkurt, Ö., Kalkan, A., Koyuncu, O. & Alparslan, A.M. (2012). Türkiye'de girişimciliğin gelişimi: girişimciler üzerine nitel bir araştırma. Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences 1(15), 229-247.
- Akçakanat, T., Mücevher, M.H. & Çarıkçı, İ.H. (2014). Sözel, sayısal, eşit ağırlık bölümlerinde okuyan üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi: SDÜ örneği. AKÜ İİBF Dergisi, 16 (2), 137-154.
- Çalışkan Maya, İ., Uzman E. & Işık, H. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin farklı kaynaklardan aldıkları sosyal desteğin yordanması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 7 (1), 2348.
- Gemlik, N. & Kıraç, R. (2013). Sağlık yönetimi öğrencilerinin girişimcilik özellikleri üzerine bir araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergi si 3 (1), 163-170.
- Pan, V.L. & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA- Education Science, 10 (2), 125-138
- Uluyol, O. (2013). Öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin belirlenmesi: Gölbaşı meslek yüksekokulu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsi Dergisi 6 (15), 349-372.
- Yıldız, S. & Kapu, H. (2012). Üniversite öğrencilerinin bireysel değerleri ile girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki: Kafkas Üniversitesinde bir araştırma. KAÜ - İİBF Dergisi , 3 (3), 39-66.
- Yılmaz, E. & Sünbül, AM. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsi Dergisi 21 (1),195-203
- Ciftci, Y. (2002) İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Yaratıcılık Düzeyleri ile Liderlik Tarzları Arasındaki İlişki Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2002.
- Ortatepe, K.A. (2001) Yaratıcılık ve Buluş Yönetimi Banka Sektöründe Bir Uygulama Yaratıcılık ve Buluş Yönetimi Banka Sektöründe Bir Uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2001.
- Cömert, Ç.S. (1999) Yöneticilerin Yaratıcılık Düzeyleri ile Liderlik Tarzları Arasındaki İlişki İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, 1999.
- Yolcu, E. (2001) Solyanlı Çocuklarda Sanatsal Yaratıcılık (12-15 Yaş Grubu Çocuklar Üzerinde Bir İnceleme) Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2001.
- Yazdanpanah, N. A, Siamian, H.The Effects Of Problem-Solving Teaching On Creative Thinking Among District 2 High School Students İn Sari City. Mater Sociamed. 2014; 26 (6): 360-36
- Uluköy, M., Demireli, C. & Kahya, V. (2013). Kosgeb girişimcilik kursuna katılan katılımcıların girişimcilik profiline yönelik bir alan araştırması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 8 (2), 79-96.
- Dolu, Ç.İ., Temuçin E.D., Özkan, H.A (2016). Hemşirelik öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ile bazı ilişkili faktörlerin değerlendirilmesi JED / GKD 11:2 293-315.
- Ertuğ, N. Kaya, H. (2017) Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Yenilikçiliğin Önündeki Engellerin İncelenmesi, Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2017;14 (3), 192-197.
APA | uludağ E, uzun s (2018). Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). , 63 - 70. |
Chicago | uludağ Elanur,uzun sevda Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). (2018): 63 - 70. |
MLA | uludağ Elanur,uzun sevda Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). , 2018, ss.63 - 70. |
AMA | uludağ E,uzun s Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). . 2018; 63 - 70. |
Vancouver | uludağ E,uzun s Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). . 2018; 63 - 70. |
IEEE | uludağ E,uzun s "Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği)." , ss.63 - 70, 2018. |
ISNAD | uludağ, Elanur - uzun, sevda. "Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği)". (2018), 63-70. |
APA | uludağ E, uzun s (2018). Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 63 - 70. |
Chicago | uludağ Elanur,uzun sevda Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no.3 (2018): 63 - 70. |
MLA | uludağ Elanur,uzun sevda Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.7, no.3, 2018, ss.63 - 70. |
AMA | uludağ E,uzun s Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(3): 63 - 70. |
Vancouver | uludağ E,uzun s Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği). Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(3): 63 - 70. |
IEEE | uludağ E,uzun s "Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği)." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, ss.63 - 70, 2018. |
ISNAD | uludağ, Elanur - uzun, sevda. "Hemşirelik Eğitiminde Öğrencilerin Yaratıcı Düşünce Becerilerinin İncelenmesi (Gümüşhane İli Örneği)". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/3 (2018), 63-70. |