Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 65 - 73 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-12-2019

Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırma, objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS) kullanarak paramedik öğrencilerin mesleki becerilerinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.Tanımlayıcı tipte planlanan bu çalışmanın verileri Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında toplanmıştır. Araştırma, 90 paramedik öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, “objektif yapılandırılmış klinik sınavı (OYKS)” ile toplanmıştır. Veriler, SPSS 18,0 programında tanımlayıcı istatistikler kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmada etik kurul ve kurum izni alınmıştır.Araştırmaya katılan öğrencilerin OYKS’den aldıkları puan ortalamaları “MI” vakası için 41,67±9,81 (30-60), “astım” vakası için 30,67±11,39 (19-55), “GİS kanama” vakası için 38,56±8,67 (25-51), “pankreatit” vakası için 50,11±12,24 (24-64) olarak bulundu.Sonuç olarak; Öğrencilerin mesleki klinik becerilerinin yetersiz olduğu, ancak OYKS’nin öğrencilerin öğrenme süreçlerinde yararlı olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik

Evaluation of Professional Skills of Paramedic Students By Using Objective Structured Clinical Exam (OSCE)

Öz:
This study was conducted to evaluate the professional skills of paramedic students using the objective structured clinical examination (OSCE). The data of this study, which is planned as a descriptive type, are collected between April and May 2018. The study was conducted with 90 paramedic students. The data of the study were collected by the "Objectively Structured Clinical Examination (OYKS)". The data were evaluated using descriptive statistics in the SPSS 18.0 program. Ethics committee and institutional permission were obtained in the study. The mean scores of the students receive from OSCE who participated in the survey as were found 41,67 ± 9,81 (30-60) for "MI" case, 30,67 ± 11,39 (19-55) for "asthma" case, 38.56 ± 8.67 (25-51) for "GİS bleeding" case, and 50.11 ± 12.24 (24-64) for “pancreatitis” case. As a result as; Students 'professional clinical skills were insufficient, but OSCE was found to be beneficial in students' learning processes.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Eskiocak, S, Gökmen, SS, Erbaş, H, Çakır E, Gülen Ş. (2005). Biyokimyada nesnel yapılandırılmış pratik sınav (OSPE). Türk Biyokimya Dergisi, 30 (2), 174-177.
  • Fidan, UM, Sak, IM. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin tamamlayıcı ölçme değerlendirme teknikleri hakkında görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 174-189.
  • Harden, RM, Gleeson, F. (1979). Assessment of clinical competence using an objective structured clinical examination (OSCE). Medical Education, 13 (1), 39–54.
  • Ahmad, C, Ahmad, N, Bakar, RA. (2009). Assessing nursing clinical skills performance using objective structured clinical examination (OSCE) for open distance learning students in Open University Malaysia. 9. I nternational Conference on Information (ICI); Kuala Lumpur, August 12-13, p.195-203.
  • Nulty, DD, Mitchell, ML, Jeffrey, CA, Henderson A, Groves M. (2011). Best practice guidelines for use of OSCEs: maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31, 145-151.
  • Ünver, V. (2007). GATA Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin laboratuar ve klinik beceri eğitimlerini geliştirmeye yönelik model oluşturma. GATA Sağlık Bilimleri Enstitüsü İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Rushforth, HE. (2007). Objective structured clinical examination (OSCE): review of literature and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 481-490.
  • Jones, A, Pegram, A, Fordham-Clarke, C. (2010). Developing and examining an objective structured clinical examination. Nurse Education Today, 30, 137-141.
  • Işıkalp, H. (2018). Olay yeri güvenliği. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 102-109). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Baştuğ, G. (2018). Paramedikler için iletişim. Özel, G, AkbuğaÖzel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 54-79). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Özel, G, & Aslan, D. (2018). Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 113-147). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Özşahin, A. (1998). Acil Sağlık Hizmeti ve Ambulans Standartları. Hayran O, Sur H. Sağlık hizmetleri el kitabı içinde (s. 315-336). Çevik matbaası, İstanbul.
  • Soysal, S, Karcıoğlu, Ö, Topaçoğlu, Ö, Yenal, S,Koparan, H, Yaman O. (2002). Ambulans ile acil servise getirilen hastalara uygulanan hastane öncesi acil bakımın değerlendirilmesi. Akademik acil tıp dergisi, 52-55.
  • Çakır, ZG, Bayramoğlu, A, Aköz, A, Türkyılmaz, ŞE, Emet, M, Uzkeser, M. (2012). 112 Acil Yardım Ambulansları ile Getirilen Hastalar için Düzenlenen Formların İncelenmesi. The Journal Of Academic Emergency Medicine, 23-6.
  • Yoon, SS, George, MG, Myers, S, Lux, LJ, Wilson, D, Heinrich, J, (et al.) (2006). Analisis of data-collection methods for an acute stroke care registry. Am J Prev Med, 31, 196-201.
  • Akın-Korhan, E, Tokem, Y, Uzelli-Yılmaz, D, Dilemek, H. (2016). Hemşirelikte Psikomotor Beceri Eğitiminde Video Destekli Öğretim ve OSCE Uygulaması: Bir Deneyim Paylaşımı. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1 (1), 35-37.
  • Kudat, H. (2014). Göğüs ağrısı. http://istanbultip.istanbul.edu.tr/ogrenci/wpcontent/ uploads/2014/12/G%C3%B6%C4%9F%C3%BCsa% C4%9Fr%C4%B1s%C4%B1-olan-hastayayakla% C5%9F%C4%B1m.pdf. (Erişim Tarihi: 03.08.2018). Yeter, E, Akçay, M, Yüksel, İÖ. (2008). Göğüs Ağrılı Hastaya Tanısal Yaklaşım. Turkish Medical Journal, 2, 54-59.
  • Bol, O, & Avşaroğulları, L. (2018). Kardiyovasküler Acilller. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 227-244). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Oktay, C. (2018). Pulmoner Aciller. Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 245-259). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Bayram, B. (2018). Kanama ve Şok. . Özel, G, Akbuğa-Özel, B, Özcan, C. (Ed.), İlk Ve Acil Yardım Teknikerliği Paramedik İçinde (s. 443-454). Ankara: Güneş Tıp kitabevleri.
  • Tüzün, A, Kemal-Yıldız, İ, Baysal, B. (2012). Akut Pankreatit. Kocaeli Tıp Dergisi, 3, 50-58.
  • Korkut, E, Özden, A. (2013). Cullen Belirtisi. Güncel Gastroenteroloji, 17 (1), 77-78. http://guncel.tgv.org.tr/journal/44/pdf/100112.pdf. (Erişim Tarihi: 03.08.2018).
  • Pekmezci, S. (2002). Akut Pankreatitte Yaklaşım ve Tedavi. Hepato-Bilier Sistem ve Pankreas Hastalıkları Sempozyum Dizisi, 28 (1), 239-262.
APA demirağ h, GÖKTAŞ Ş, YILDIRIM E, TAMGÜL M, GÖKÇE M, AKKAYA T (2018). Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. , 65 - 73.
Chicago demirağ hatice,GÖKTAŞ Şeyma,YILDIRIM Emin,TAMGÜL Mustafa,GÖKÇE Mert,AKKAYA Taner Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. (2018): 65 - 73.
MLA demirağ hatice,GÖKTAŞ Şeyma,YILDIRIM Emin,TAMGÜL Mustafa,GÖKÇE Mert,AKKAYA Taner Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. , 2018, ss.65 - 73.
AMA demirağ h,GÖKTAŞ Ş,YILDIRIM E,TAMGÜL M,GÖKÇE M,AKKAYA T Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. . 2018; 65 - 73.
Vancouver demirağ h,GÖKTAŞ Ş,YILDIRIM E,TAMGÜL M,GÖKÇE M,AKKAYA T Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. . 2018; 65 - 73.
IEEE demirağ h,GÖKTAŞ Ş,YILDIRIM E,TAMGÜL M,GÖKÇE M,AKKAYA T "Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi." , ss.65 - 73, 2018.
ISNAD demirağ, hatice vd. "Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi". (2018), 65-73.
APA demirağ h, GÖKTAŞ Ş, YILDIRIM E, TAMGÜL M, GÖKÇE M, AKKAYA T (2018). Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(4), 65 - 73.
Chicago demirağ hatice,GÖKTAŞ Şeyma,YILDIRIM Emin,TAMGÜL Mustafa,GÖKÇE Mert,AKKAYA Taner Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no.4 (2018): 65 - 73.
MLA demirağ hatice,GÖKTAŞ Şeyma,YILDIRIM Emin,TAMGÜL Mustafa,GÖKÇE Mert,AKKAYA Taner Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.7, no.4, 2018, ss.65 - 73.
AMA demirağ h,GÖKTAŞ Ş,YILDIRIM E,TAMGÜL M,GÖKÇE M,AKKAYA T Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(4): 65 - 73.
Vancouver demirağ h,GÖKTAŞ Ş,YILDIRIM E,TAMGÜL M,GÖKÇE M,AKKAYA T Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018; 7(4): 65 - 73.
IEEE demirağ h,GÖKTAŞ Ş,YILDIRIM E,TAMGÜL M,GÖKÇE M,AKKAYA T "Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, ss.65 - 73, 2018.
ISNAD demirağ, hatice vd. "Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavı (OYKS) Kullanarak Paramedik Öğrencilerin Mesleki Becerilerinin Değerlendirilmesi". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/4 (2018), 65-73.