Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 42 - 68 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-12-2019

Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz

Öz:
Çalışmanın amacı, Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim alanında 2009-2018yılları arasında yayımlanan 7000 çalışmayı bibliyometrik açıdan inceleyerek,alanda son 10 yıldaki eğilim ve trendleri ortaya koymaktır. Bu kapsamda,Web of Science Core Collection veri tabanında “Sustainable Development”ve “Education” konu başlıklarında tarama gerçekleştirilmiş ve çalışmalara aitbibliyometrik verilere ulaşılmıştır. Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim ileilgilenen akademisyen ve araştırmacılara katkı sağlamak amacıyla,sürdürülebilir kalkınma kavramıyla ilgili güncel konular, bu çalışma ile birlikteortaya çıkarılmıştır. Çalışmalar; yıllara göre yayın sayıları, yayın türleri, yayındilleri, atıf analizleri, ülke işbirliktelikleri, ortak atıf ağları ile kavram-konuyönelimleri bağlamında incelenmiştir. Ayrıca ortak atıf ağları ile kavram-konuyönelimlerinin belirlenmesinde sosyal ağ analizi kullanılmıştır. Analizsonuçlarına göre, hem yayın hem de atıf sayıları bağlamında alana olanilginin 2015 yılından sonra çarpıcı bir şekilde arttığı söylenebilir. Çalışmalarağırlıklı olarak makale-bildiri türünde ve İngilizce dilinde gerçekleştirilmiştir.Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ülke işbirlikteliklerinde kilit rol oynadığı, enfazla atıf sayısına sahip derginin Journal of Cleaner Production, yazarın iseAnonymous adı altındaki ismi belirlenemeyen yazarlar olduğu belirlenmiştir.Öte yandan Arnim Wiek, Lauren Withycombe ve Charles L. Redman (2011)ise alanda en çok atıf alan kaynaktır. Eğitim, sürdürülebilirlik ve Endonezyaalanda en çok çalışılan konulardır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji

A Bibliometric Analysis in the field of Sustainable Development and Education from Past to Present

Öz:
The purpose of this study is to show the tendencies and trends of the last 10 years in the field of Sustainable Development and Education by analyzing 7000 studies published between 2009-2018 bibliometrically. For this purpose Web of Science Core Collection database was scanned for “Sustainable Development” and “Education” headings and the bibliometric data of the studies were acquired. Current issues concerning sustainable development were revealed through this study for the purpose of making a contribution to those academicians and researchers interested in Sustainable Development and Education. The studies were analyzed according to: number of publications per year, types of publication, language of publication, citation analysis, country collaborations, common citation networks and concept-topic tendencies. In addition, social network analysis was employed for determining common citation networks and concept-topic tendencies. According to the results of this analysis, it can be said that the interest towards the field dramatically increased after 2000, in terms of both the number of publication and citations. The studies were mainly presented in the form of article or paper and in English. It was found that United States played a key role in country collaborations, the journal with the highest number of citations is Journal of Cleaner Production, whereas the author with the highest number of citations is Anonymous under which many citations were gathered. On the other hand, the study realized by Arnim Wiek, Lauren Withycombe and Charles L. Redman in 2011 is the most important reference source that has guided the field. Education, Sustainability and Indonesia are the most studied topics in the field.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Al, U. ve Doğan, G. (2012). “Hacettepe Üniversitesi bilgi ve belge yönetimi bölümü tezlerinin atıf analizi”, Türk Kütüphaneciliği, 26(2):349-369.
  • Åström, F. (2007). “Changes in the LIS research front: Time-sliced cocitation analysis of LIS journal articles, 1990-2004”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 58, 947-957.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008), Bilimsel araştırma yöntemleri, Pegem Yayınları, Ankara.
  • Chen, C., Ibekwe‐San Juan, F. and Hou, J. (2010). “The Structure and Dynamics of Cocitation Clusters: A Multiple‐perspective Cocitation Analysis”, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(7), 1386-1409.
  • Ellegaard, O., & Wallin, J. A. (2015). The Bibliometric Analysis Of Scholarly Production: How great is the impact?. Scientometrics, 105(3), 1809-1831.
  • Gökçeoğlu, C. ve Sezer, E. (2009). “A statistical Assessment on International Landslide Literature (1945-2008)”. Landslides, 6 (4), 345-351.
  • Kabadayı, R. (2015). “Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim”. Prof. Dr. İbrahim Ethem Başaran’a Armağan. (Eds). İ. Aydın & Ş. Çınkır. Ankara, Anı Yayıncılık, 165- 179.
  • Konur, O. (2011). “The Scientometric Evaluation of the Research on the Algae and Bioenergy”. Applied Energy, 88 (10), 3532-3540.
  • Leiserowitz, A. A., Kates, R. W. and Parris, T. M. (2006). “Sustainability Values, Attitudes and Behaviors: A Review of Multinational and Global Trends”. Annual Review of Environment and Resources, 31, 413-444.
  • Li, W., & Zhao, Y. (2015). Bibliometric Analysis of Global Environmental Assessment Research in A 20-Year Period. Environmental Impact Assessment Review, 50, 158-166.
  • Matcharashvili, T., Tsveraidze, Z., Sborshchikovi, A., & Matcharashvili, T. (2014). “The Importance Of Bibliometric Indicators For The Analysis Of Research Performance In Georgia”. Trames: A Journal of the Humanities & Social Sciences, 18(4).
  • McKeown, R., Hopkins, C., Rizzi, R., Chrystalbride, M. (2002). Education for Sustainable Development Toolkit Version 2. Knoxville: Waste Management Research and Education Institution.
  • Meho, L. I. ve Yang, K. (2007). “Impact of Data Sources on Citation Counts and Rankings of LIS Faculty: Web of Science versus Scopus and Google Scholar”. Journal of the American Society for information Science and Technology, 58(13), 2105-2125.
  • Mittler, D. (2001). “Hijacking sustainability? Planners and the Promise and Failure of Local Agenda 21”. Eds. A. Layard, S. Davoudi ve S. Batty, Planning for Sustainable Future. New York: Spon Press, 53-60.
  • Newman, M. E. (2004). “Fast algorithm for detecting community structure in networks”, Physical Review E, 69(6):1-5.
  • Ni, C., Sugimoto, C. R. and Robbin, A. (2017). “Examining the Evolution of the Field of Public Administration through a Bibliometric Analysis of Public Administration Review”, Public Administration Review, 77(4):496-509.
  • Öztürk, M. (2017). “Sürdürülebilir Gelişme Odaklı Eğitim: Kuramsal Çerçeve, Tarihsel Gelişim ve Uygulamaya Dönük Öneriler”. İlköğretim Online 16(4):1-11.
  • Palmer, A. L., Sesé, A., & Montaño, J. J. (2005). “Tourism and Statistics: Bibliometric Study 1998–2002”. Annals of Tourism Research, 32(1), 167-178.
  • Sağdıç, A. ve Şahin, E. (2015). “Sürdürülebilir Kalkınma Eğitimine Yönelik İnançlar: Ölçek Geliştirme Çalışması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 161-180.
  • Shiffrin, R. M., ve Börner, K. (2004). “Mapping Knowledge Domains”. PNAS 101 (Suppl. 1): 5183-5185.
  • Simovici, D. (2007). “Data mining algorithms I: Clustering”, (Der.), Amiya, N. and Ivan, S., Handbook of Applied Algorithms, Wiley-IEEE Press, 177-218.
  • Small, H. (1973). “Co‐citation in the Scientific Literature: A New Measure of the Relationship between Two Documents”. Journal of the American Society for Information Science, 24(4), 265-269.
  • Teksöz, G. (2014). “Geçmişten Ders Almak: Sürdürülebilir Kalkınma İçin Eğitim”. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi 31(2): 73-97.
  • Ukşul, E. (2016). Türkiye'de Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılmış Bilimsel Yayınların Sosyal Ağ Analizi ile Değerlendirilmesi: Bir Bibliyometrik Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Antalya.
  • UNESCO (2005). Unesco and Sustainable Development. France, 2005. İnternet Erişimi: unesdoc.unesco.org/images/0013/001393/139369e.pdf (Erişim Tarihi: 04.08.2018 16:36).
  • United Nations World Summit on Sustainable Development (WSSD). (2002). The Johannesburg Declaration on Sustainable Development. Johannesburg.
  • United Nations Conference on Environment and Development (UNCED). (1992). Agenda 21: Programme of Action for Sustainable Development. Rio de Janeiro.
  • Uzun, A. (2002). “National Patterns of Research Output and Priorities in Renewable Energy”. Energy Policy, 30 (2), 131-136.
  • Üsdiken, B. ve Pasadeos, Y. (1993). “Türkiye’de Örgütler ve Yönetim Yazını”, Amme İdaresi Dergisi, 26 (2), 73-93.
  • WCED (1987). Report of the World Commission on Environmental and Development: Our Common Future. Erişim Adresi ve Tarihi: www.undocuments.net/our-common-future.pdf (04.08.2018 16:28).
  • White, H. D. (2003). “Pathfinder Networks and Author Co-citation Analysis: A Remapping of Paradigmatic Information Scientists”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54, 423-434.
  • Yapıcı, M. (2003). “Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, V(1), 223-230.
  • Zhao, D. ve Strotmann, A. (2008). “Information Science during the First Decade of the Web: An Enriched Author Cocitation Analysis”. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59, 916-937.
APA DOĞRU M, Guzeller C, ÇELİK M (2019). Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. , 42 - 68.
Chicago DOĞRU Mustafa,Guzeller Cem Oktay,ÇELİK Melahat Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. (2019): 42 - 68.
MLA DOĞRU Mustafa,Guzeller Cem Oktay,ÇELİK Melahat Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. , 2019, ss.42 - 68.
AMA DOĞRU M,Guzeller C,ÇELİK M Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. . 2019; 42 - 68.
Vancouver DOĞRU M,Guzeller C,ÇELİK M Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. . 2019; 42 - 68.
IEEE DOĞRU M,Guzeller C,ÇELİK M "Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz." , ss.42 - 68, 2019.
ISNAD DOĞRU, Mustafa vd. "Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz". (2019), 42-68.
APA DOĞRU M, Guzeller C, ÇELİK M (2019). Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 42 - 68.
Chicago DOĞRU Mustafa,Guzeller Cem Oktay,ÇELİK Melahat Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 9, no.1 (2019): 42 - 68.
MLA DOĞRU Mustafa,Guzeller Cem Oktay,ÇELİK Melahat Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.9, no.1, 2019, ss.42 - 68.
AMA DOĞRU M,Guzeller C,ÇELİK M Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2019; 9(1): 42 - 68.
Vancouver DOĞRU M,Guzeller C,ÇELİK M Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2019; 9(1): 42 - 68.
IEEE DOĞRU M,Guzeller C,ÇELİK M "Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, ss.42 - 68, 2019.
ISNAD DOĞRU, Mustafa vd. "Geçmişten Günümüze Sürdürülebilir Kalkınma ve Eğitim Alanında: Bibliyometrik Bir Analiz". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 9/1 (2019), 42-68.