SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI

Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 69 Sayfa Aralığı: 318 - 331 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755.esosder.445504 İndeks Tarihi: 02-01-2020

SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI

Öz:
Günümüzde görsel faktörlerin siyasi lider imajına olan etkisi üzerine çeşitli çalışmalar yapılmaktadır. Sosyal medyanın son siyasal kampanyalarda liderler tarafından daha çok kullanıldığı ve özellikle görsel içerikli paylaşımların tercih edildiği bilinmektedir. Bu bağlamda siyasi liderler seçmenin zihninde olumlu imajlar edinmek için sosyal medya hesaplarında fotoğraf paylaşmaya ayrı bir önem vermektedir. Böylece liderlerin seçmeniyle fotoğraf üzerinden bir iletişim dili kurmaya çalıştığı ifade edilebilir. Fotoğraflarda sunulan liderlerin kıyafet tercihleri, beden dilleri gibi birçok görsel özellikleri zaman zaman medyada gündem oluşturabilmekte ve bunlar seçmenlerin algılarına etki edebilmektedir. Görünürlüğe katkı sağlayan sosyal medya araçları sayesinde, liderler mesajlarını kolayca ve hızlıca paylaşabilmekte ve kamusu da onları yakından tanıyabilmektedir. Bu çalışmada fotoğrafın liderlerin imajı üzerindeki rolü göstergebilimsel olarak araştırılmıştır. Bu amaçla 16 Şubat 2017- 15 Nisan 2017 tarihleri arasında Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, Başbakan Binali Yıldırım’ın, Cumhuriyet Halk Partisi lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nun ve Milliyetçi Hareket Partisi lideri Devlet Bahçeli’nin sosyal medya hesaplarında paylaşılan fotoğrafları analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucu olarak; liderlerin imajları genelde eşitlikçi, tarafsız, güçlü, dürüst, samimi, sevgi dolu ve geleneksel olarak belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Film, Radyo, Televizyon İşletme Eğitim, Özel Sosyoloji Hukuk

THE ROLE OF PHOTOGRAPH IN TERMS OF EFFECT ON POLITICAL LEADERS’ IMAGE: POLITICAL LEADERS’ SOCIAL MEDIA PHOTOGRAPHS IN THE SAMPLE OF 2017 REFERENDUM

Öz:
Today, there are various studies on the effect of visual factors on the image of political leader. It is known that social media is used more often by the leaders in recent political campaigns and especially the visual content have been preferred. In this context, political leaders place particular importance to share photos on their social media accounts in order to obtain positive images in the voters’ mind. So it can be said that the leaders try to establish a communication language with their potential voters via photographs. Many of the visual features of the leaders presented in the photographs, such as clothing preferences and body language, can form agenda in the media from time to time, and they can affect the perceptions of voters. Owing to the social media tools, which contribute visibility, leaders, can share their messages easily and fast and their public can know them well. In this study, the role of photograph on political leaders’ image was studied by semiotic analysis. For this purpose, the photographs which were shared on the official social media accounts of Recep Tayyip Erdogan (President of the Republic of Turkey), Binali Yıldırım (Prime Minister of the Republic of Turkey), Kemal Kılıçdaroğlu (Leader of the Republican People's Party) and Devlet Bahçeli (Leader of the Nationalist Movement Party) were analyzed between the dates of 16 February and 15 April 2017. As a result of the study, the image of the leaders are determined as hopeful, reliable, trustworthy, serious, determined, social, respectful for diversity, authoritative, strong, sincere, friendly, energetic, assertive, self-confident.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Film, Radyo, Televizyon İşletme Eğitim, Özel Sosyoloji Hukuk
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barthes, Roland (2014). Çağdaş Söylenler. (Tahsin Yücel, Çev.). Metis Yayınları: İstanbul.
  • Barthes, Roland (2016). Camera Lucida Fotoğraf üzerine Düşünceler. (Reha Akçakaya, Çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Bate, David (2013). Fotoğraf Anahtar Kavramlar. (Bahar Şimşek, Çev.). De Ki Basım Yayım: Ankara.
  • Beeson, Mark (2014). Our leaders’ image on the world stage matters. https://www.academia.edu/7366176/Our_leaders_image_on_the_world_stage_matters linkten alınmıştır. Erişim Tarihi: 17.05.2018.
  • Benjamin, Walter (2014). Fotoğrafinin Küçük Tarihi. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Berger, John (2017). Bir Fotoğrafı Anlamak. (Çeviren: Beril Eyüboğlu), İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Clarke, Graham (2017). Güzel Sanatların Bir Dalı Olarak Fotoğraf. (Maide Meltem Aydıner, Çev.). Hayalperest Yayınevi: İstanbul.
  • Çizgen, Gültekin (2009). Fotoğrafın Kalın Sesi Fotoğraf ve Sanat Üzerine Yazılar. Fototrek Yayınları: İstanbul.
  • Ertan, Güler ve Sansarcı, Emin (2017).Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık. Güllüpunar, Hasan (2016). Siyasal Lidere Duyulan Güvenin Liderin İmajı Üzerindeki Etkisi: 1 Kasım 2015 Milletvekili Genel Seçimleri Bağlamında Gerçekleştirilen Bir Araştırma, Şükrü Balcı (ed), 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, Konya: Literatürk Academia.
  • Günay, V. Doğan (2012). Görsel Göstergebilim ve İmgenin Anlamlandırılması, V. Doğan Günay ve F. Alev Parsa (ed), Görsel Göstergebilim İmgenin Anlamlandırılması, İstanbul: Es Yayınları.
  • Gürbüz, Sait ve Şahin, Faruk (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık:Ankara.
  • Gürbüz, Salih ve Aydın, Bayram Oğuz ( 2017). Siyasal Kampanyalarda İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya: 2017 Anayasa Değişikliği Halkoylamasında Siyasi Liderlerin Instagram Kullanımları. S. Koç Akgül ve B. Küçüksaraç (Ed.), II. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 533-547). İstanbul: İstanbul Ayvansaray Üniversitesi ve Kocaeli Üniversitesi.
  • Hoffman,Karen S. (2011). Visual Persuasion in George W. Bush's Presidency: Cowboy Imagery in Public Discourse, Congress & the Presidency, 38,3, 322-343, DOI: 10.1080/07343469.2011.602039.
  • Karadimitriou, A., & Veneti, A. (2016). Political Selfies: Image Events in the New Media Field. The Digital Transformation of the Public Sphere, 321–340. https://doi.org/10.1057/978-1-137-50456-2_16.
  • Karakoç, Enderhan, & Taydaş, Onur (2016). Aday İmajı Oluşumunda Lider Fotoğraflarının Önemi: “7 Haziran 2015 Genel Seçimleri”, Şükrü Balcı (ed.), 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları, 243-280., Konya: Literatürk Academia.
  • Sontag, Susan (1975). “An Interview with Susan Sontag”, http://bostonreview.net/susansontag-interview-geoffrey-movius. Erişim Tarihi:03.07.2018.
  • Yazıcı, İsmet (1997). Kitle İletişiminde İmaj Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: Bilim Yayınları.
  • Sontag, Susan (2010). Fotoğraf Üzerine. (Osman Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı: İstanbul.
APA GÜRBÜZ S (2019). SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. , 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
Chicago GÜRBÜZ SALIH SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. (2019): 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
MLA GÜRBÜZ SALIH SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. , 2019, ss.318 - 331. 10.17755.esosder.445504
AMA GÜRBÜZ S SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. . 2019; 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
Vancouver GÜRBÜZ S SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. . 2019; 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
IEEE GÜRBÜZ S "SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI." , ss.318 - 331, 2019. 10.17755.esosder.445504
ISNAD GÜRBÜZ, SALIH. "SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI". (2019), 318-331. https://doi.org/10.17755.esosder.445504
APA GÜRBÜZ S (2019). SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 18(69), 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
Chicago GÜRBÜZ SALIH SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 18, no.69 (2019): 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
MLA GÜRBÜZ SALIH SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.18, no.69, 2019, ss.318 - 331. 10.17755.esosder.445504
AMA GÜRBÜZ S SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2019; 18(69): 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
Vancouver GÜRBÜZ S SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2019; 18(69): 318 - 331. 10.17755.esosder.445504
IEEE GÜRBÜZ S "SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 18, ss.318 - 331, 2019. 10.17755.esosder.445504
ISNAD GÜRBÜZ, SALIH. "SİYASİ LİDER İMAJINA ETKİ AÇISINDAN FOTOĞRAFIN ROLÜ: 2017 HALKOYLAMASI ÖRNEĞİNDE LİDERLERİN SOSYAL MEDYA FOTOĞRAFLARI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 18/69 (2019), 318-331. https://doi.org/10.17755.esosder.445504