Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 269 - 280 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 15-01-2020

The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students

Öz:
The purpose of the study is to identify the difference between achievement levels of students in optional andcompulsory English preparatory classes at the School of Foreign Languages at the University of Nevşehir HacıBektaş Veli. In accordance with this purpose, the mean scores of overall English achievement levels that optionaland compulsory preparatory students get are compared. In line with this objective, the mean scores of assessmentgrades of active participation and portfolio that optional and compulsory preparatory students get through theacademic year are compared. Besides, it is also aimed to find the reasons of this difference through views of theEnglish instructors. The study is a mix method research. The study group consists of 170 students who are studyingat the optional English preparatory class in the School of Foreign Languages at Nevşehir Haci Bektaş VeliUniversity in 2017-2018 academic year and 559 compulsory English preparatory class students in the School ofForeign Languages at Nevşehir Haci Bektaş Veli University in 2015-2016 academic year. Frequency andpercentage distributions of descriptive statistical techniques were used to compare mean scores of the study group.The qualitative data about the views of the English instructors were gathered through semi-structured interviewsconducted to 30 instructors and content analysis method was used to analyze the questions of the semi-structuredinterviews. It is concluded that compulsory preparatory class students’ level of English achievement, activeparticipation score and portfolio assessment score is lower than that of optional preparatory class students. Besides,according to the qualitative data, it is found out that the change in preparatory class system from compulsory tooptional is believed to cause negative results in teaching English by the instructors. Finally, the instructors haveevaluated student motivation level to be lower than before since the preparatory class system changed fromcompulsory to optional in 2015.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Zorunlu ve isteğe bağlı hazırlık sınıfı öğrencilerinin başarı düzeyleri arasındaki farkın belirlenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu’nda bulunan zorunlu ve isteğe bağlı hazırlık sınıfı öğrencilerinin başarı düzeyleri arasındaki farkı belirlemektir. Bu amaca uygun olarak, seçmeli ve zorunlu hazırlık öğrencilerinin aldıkları genel İngilizce başarı düzeylerinin ortalama puanları karşılaştırılmıştır. Bu hedef doğrultusunda, seçmeli ve zorunlu hazırlık öğrencilerinin akademik yıl boyunca aldıkları aktif katılım ve portfolyo değerlendirme notlarının ortalama puanları karşılaştırılmıştır. Ayrıca, bu farkın nedenleri İngilizce öğretim elemanlarının görüşleriyle de irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmada nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem kullanılmıştır. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi’nde 2015- 2016 eğitim-öğretim yılında zorunlu hazırlık eğitimi alan 559 öğrenci ile 2017-2018 eğitim-öğretim yılında isteğe bağlı hazırlık eğitimi alan 170 öğrenci bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırma grubunun ortalama puanlarının karşılaştırılmasında betimsel istatistik tekniklerinden sıklık ve yüzde dağılımları kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının görüşlerine ilişkin nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla 30 öğretim elemanından toplanmıştır. Ayrıca yarı yapılandırılmış görüşmelerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda zorunlu hazırlık sınıfı öğrencilerinin İngilizce başarı düzeyi, aktif katılım puanı ve portfolyo değerlendirme puanının seçmeli hazırlık sınıfı öğrencilerinin seviyesinden daha düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Öğretim elemanların değerlendirmelerine göre hazırlık sınıflarının zorunlu ve isteğe bağlı olmasında yaşanan değişim İngilizce öğretiminde olumsuz sonuçlara neden olmuştur. Son olarak, öğretim elemanları 2015 yılında hazırlık sınıfı sisteminin isteğe bağlı olarak değiştirilmesinden bu yana, öğrenci motivasyon seviyesini öncekinden daha düşük olarak değerlendirmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydın, E. (2007). An analysis of motivations, attitudes, and perceptions of the students at Tobb University of Economics and Technology toward learning English as a foreign language, Unpublished Master’s Thesis, Bilkent University, Ankara.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. London:Sage Publications.
  • Fishman, J. A., & García, O. (2010). Handbook of language and ethnic identity. Oxford University Press, USA.
  • Gerede, D. (2005). A curriculum evaluation through needs analysis: Perceptions of intensive English program graduates at Anadolu University, Unpublished Master’s Thesis, Anadolu University, Eskişehir.
  • Gottlieb, M. (1995). Nurturing student learning through portfolios. TESOL Journal, 5 (1), 12-14.
  • Günday, R. (2015). Approaches, methods, technique and multimedia tools in foreign language teaching. Ankara: Favori Publishing.
  • Harmer, J. (2001). The practice of English language teaching. Edinburgh Gate: Pearson.
  • İnal, B., & Aksoy, E. (2014). Evaluation of Çankaya University preparatory school curriculum, Journal of Research in Education and Teaching, 3(3), 85-98.
  • Long, M. H. (2009). Language teaching. In Long, M.H., & Doughty, C.J. (eds.), The Handbook of Language Teaching (pp.3-5) Oxford: Blackwell.
  • Şen Ersoy, N., & Kürüm Yapıcıoğlu, D. (2015). Evaluation of optional English preparatory program based on student and lecturer views. Journal of Qualitative Research in Education, 3(3), 7-43. http://dx.doi.org/10.14689/issn.21482624.1.3c3s1m [Online] www.enadonline.com
  • Tekin, M. (2015). Evaluation of a Preparatory School Program at a Public University in Turkey. The Journal of International Social Research, 8(36), 718-733.
  • Whong, M. (2011). Language teaching: Linguistic theory in practice. Edinburgh: Edinburgh University Press.
APA Aksu Ataç B, ÖZGAN SUCU H, Eriçok B, BULUT YÜCELEN M (2018). The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. , 269 - 280.
Chicago Aksu Ataç Bengü,ÖZGAN SUCU HATİCE,Eriçok Barış,BULUT YÜCELEN MERVE The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. (2018): 269 - 280.
MLA Aksu Ataç Bengü,ÖZGAN SUCU HATİCE,Eriçok Barış,BULUT YÜCELEN MERVE The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. , 2018, ss.269 - 280.
AMA Aksu Ataç B,ÖZGAN SUCU H,Eriçok B,BULUT YÜCELEN M The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. . 2018; 269 - 280.
Vancouver Aksu Ataç B,ÖZGAN SUCU H,Eriçok B,BULUT YÜCELEN M The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. . 2018; 269 - 280.
IEEE Aksu Ataç B,ÖZGAN SUCU H,Eriçok B,BULUT YÜCELEN M "The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students." , ss.269 - 280, 2018.
ISNAD Aksu Ataç, Bengü vd. "The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students". (2018), 269-280.
APA Aksu Ataç B, ÖZGAN SUCU H, Eriçok B, BULUT YÜCELEN M (2018). The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(3), 269 - 280.
Chicago Aksu Ataç Bengü,ÖZGAN SUCU HATİCE,Eriçok Barış,BULUT YÜCELEN MERVE The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. Journal of Language and Linguistic Studies 14, no.3 (2018): 269 - 280.
MLA Aksu Ataç Bengü,ÖZGAN SUCU HATİCE,Eriçok Barış,BULUT YÜCELEN MERVE The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. Journal of Language and Linguistic Studies, vol.14, no.3, 2018, ss.269 - 280.
AMA Aksu Ataç B,ÖZGAN SUCU H,Eriçok B,BULUT YÜCELEN M The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. Journal of Language and Linguistic Studies. 2018; 14(3): 269 - 280.
Vancouver Aksu Ataç B,ÖZGAN SUCU H,Eriçok B,BULUT YÜCELEN M The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students. Journal of Language and Linguistic Studies. 2018; 14(3): 269 - 280.
IEEE Aksu Ataç B,ÖZGAN SUCU H,Eriçok B,BULUT YÜCELEN M "The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students." Journal of Language and Linguistic Studies, 14, ss.269 - 280, 2018.
ISNAD Aksu Ataç, Bengü vd. "The identification of difference between achievement levels of optional and compulsory English preparatory class students". Journal of Language and Linguistic Studies 14/3 (2018), 269-280.