Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language

Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 194 - 210 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 13-01-2020

Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language

Öz:
Language of instruction is a crucial aspect of teaching and learning process in every educational context. Thelanguage competence in fact can affect the degree of success of the students and their academic performancethroughout their education; especially in postgraduate education level in a foreign language. In this case, it willbe very difficult for the international students to pursue their education in an entirely different context with alanguage they learn for the first time. There is a sizeable amount of existing research carried out on the languagedifficulties of the international postgraduate students with the medium of instruction (mostly in English). Thefindings show that inadequacy in language utilization puts a profound negative impact on students‟ learning andunderstanding the intended content knowledge. Thus, the current study was conducted to explore the languagedifficulties that the international postgraduate students experience during their education at Turkish universitieswith the medium of Turkish, their applied strategies, the given supports, their suggestive solutions andexpectations to reduce their current problems. The data was collected through a one-to-one semi-structuredinterview with 15 international postgraduate students from different countries pursuing their education indifferent faculties at Mersin University. The results of the study revealed that the main problem of these studentswas writing followed by speaking, listening and reading respectively. However, the problems related to thelanguage skills were linked to other underlying factors such as poor vocabulary, fast speech rate of theinstructors, structural aspects of the Turkish language and some others.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim

Uluslararası lisansüstü öğrencilerin Türkçe diline ilişkin olarak eğitim sürecinde karşılaştıkları dil zorlukları

Öz:
Eğitim ortamında öğrencilerin, öğretim diline ilişkin olarak yeterli dil becerilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu bakımından öğretim dili, öğrenme ve öğretme sürecini doğrudan etkilemesi nedeniyle oldukça önemlidir. Özellikle yabancı bir dilde lisansüstü düzeyde öğrenim gören öğrencilerin dil yeterliliği, onların başarılarını ve akademik performanslarını eğitimleri süresince etkileyebilir. Bu durum, ilk kez öğrendikleri bir dil ile eğitimlerini tamamen farklı bir bağlamda sürdüren uluslararası öğrenciler için çok zor olabilmektedir. Alanyazında öğretim dili (çoğunlukla İngilizce) ile uluslararası lisansüstü öğrencilerin yaşadığı dil zorlukları üzerine yapılan çok sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu araştırmalarda, dil kullanımındaki yetersizliğin öğrencilerin öğrenmelerini ve derslerin içeriğine ilişkin bilgileri anlamalarını olumsuz bir şekilde etkilediği belirtilmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğretim dili olarak Türkçe‟nin tercih edildiği Türk üniversitelerinde öğrenim gören uluslararası lisansüstü öğrencilerinin Türkçe diline ilişkin olarak yaşadığı sorunları, bu sorunlara neden olan alt faktörleri, bu sorunların çözümünde öğrenciler tarafından uygulanan stratejileri, onların çözüm önerilerini, beklentilerini ve bu süreçte öğrencilere ne tür desteklerin sağlandığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Mersin Üniversitesinde farklı fakültelerde uluslararası lisansüstü eğitim gören 15 öğrenciden oluşmaktadır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada veriler yarıyapılandırılmış görüşmeler vasıtası ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, Türkçe diline ilişkin olarak uluslararası lisansüstü öğrencilerinin yaşadığı en büyük dil sorununun yazma becerisi ile ilgili olduğu belirlenmiştir. Sonuçlarda öne çıkan diğer dil sorunlarının ise sırasıyla konuşma, dinleme ve okuma becerileri ile ilişkili olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin dil becerilerine ilişkin olarak karşılaştıkları sorunlar; zayıf sözcük dağarcığına sahip olmaları, öğretmenlerin hızlı konuşmaları, Türkçe dilinin farklı yapıda olması ve diğer benzer alt faktörlerle ilişkilendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA HAİDARİ S, YANPAR YELKEN T (2018). Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. , 194 - 210.
Chicago HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. (2018): 194 - 210.
MLA HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. , 2018, ss.194 - 210.
AMA HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. . 2018; 194 - 210.
Vancouver HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. . 2018; 194 - 210.
IEEE HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language." , ss.194 - 210, 2018.
ISNAD HAİDARİ, Sayed Masood - YANPAR YELKEN, TUğba. "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language". (2018), 194-210.
APA HAİDARİ S, YANPAR YELKEN T (2018). Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 194 - 210.
Chicago HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies 14, no.1 (2018): 194 - 210.
MLA HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies, vol.14, no.1, 2018, ss.194 - 210.
AMA HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2018; 14(1): 194 - 210.
Vancouver HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2018; 14(1): 194 - 210.
IEEE HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language." Journal of Language and Linguistic Studies, 14, ss.194 - 210, 2018.
ISNAD HAİDARİ, Sayed Masood - YANPAR YELKEN, TUğba. "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language". Journal of Language and Linguistic Studies 14/1 (2018), 194-210.