Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language
Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 194 - 210 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 13-01-2020
Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language
Öz: Language of instruction is a crucial aspect of teaching and learning process in every educational context. Thelanguage competence in fact can affect the degree of success of the students and their academic performancethroughout their education; especially in postgraduate education level in a foreign language. In this case, it willbe very difficult for the international students to pursue their education in an entirely different context with alanguage they learn for the first time. There is a sizeable amount of existing research carried out on the languagedifficulties of the international postgraduate students with the medium of instruction (mostly in English). Thefindings show that inadequacy in language utilization puts a profound negative impact on students‟ learning andunderstanding the intended content knowledge. Thus, the current study was conducted to explore the languagedifficulties that the international postgraduate students experience during their education at Turkish universitieswith the medium of Turkish, their applied strategies, the given supports, their suggestive solutions andexpectations to reduce their current problems. The data was collected through a one-to-one semi-structuredinterview with 15 international postgraduate students from different countries pursuing their education indifferent faculties at Mersin University. The results of the study revealed that the main problem of these studentswas writing followed by speaking, listening and reading respectively. However, the problems related to thelanguage skills were linked to other underlying factors such as poor vocabulary, fast speech rate of theinstructors, structural aspects of the Turkish language and some others.
Anahtar Kelime: Konular:
Uluslararası lisansüstü öğrencilerin Türkçe diline ilişkin olarak eğitim sürecinde karşılaştıkları dil zorlukları
Öz: Eğitim ortamında öğrencilerin, öğretim diline ilişkin olarak yeterli dil becerilerine sahip olmaları beklenmektedir. Bu bakımından öğretim dili, öğrenme ve öğretme sürecini doğrudan etkilemesi nedeniyle oldukça önemlidir. Özellikle yabancı bir dilde lisansüstü düzeyde öğrenim gören öğrencilerin dil yeterliliği, onların başarılarını ve akademik performanslarını eğitimleri süresince etkileyebilir. Bu durum, ilk kez öğrendikleri bir dil ile eğitimlerini tamamen farklı bir bağlamda sürdüren uluslararası öğrenciler için çok zor olabilmektedir. Alanyazında öğretim dili (çoğunlukla İngilizce) ile uluslararası lisansüstü öğrencilerin yaşadığı dil zorlukları üzerine yapılan çok sayıda araştırma bulunmaktadır. Bu araştırmalarda, dil kullanımındaki yetersizliğin öğrencilerin öğrenmelerini ve derslerin içeriğine ilişkin bilgileri anlamalarını olumsuz bir şekilde etkilediği belirtilmektedir. Bu araştırmanın amacı, öğretim dili olarak Türkçe‟nin tercih edildiği Türk üniversitelerinde öğrenim gören uluslararası lisansüstü öğrencilerinin Türkçe diline ilişkin olarak yaşadığı sorunları, bu sorunlara neden olan alt faktörleri, bu sorunların çözümünde öğrenciler tarafından uygulanan stratejileri, onların çözüm önerilerini, beklentilerini ve bu süreçte öğrencilere ne tür desteklerin sağlandığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Mersin Üniversitesinde farklı fakültelerde uluslararası lisansüstü eğitim gören 15 öğrenciden oluşmaktadır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada veriler yarıyapılandırılmış görüşmeler vasıtası ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, Türkçe diline ilişkin olarak uluslararası lisansüstü öğrencilerinin yaşadığı en büyük dil sorununun yazma becerisi ile ilgili olduğu belirlenmiştir. Sonuçlarda öne çıkan diğer dil sorunlarının ise sırasıyla konuşma, dinleme ve okuma becerileri ile ilişkili olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin dil becerilerine ilişkin olarak karşılaştıkları sorunlar; zayıf sözcük dağarcığına sahip olmaları, öğretmenlerin hızlı konuşmaları, Türkçe dilinin farklı yapıda olması ve diğer benzer alt faktörlerle ilişkilendirilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Bell, J. (2005). Doing Your Research: A guide for first-time researchers in education, health and social science (4 Ed). UK: Open University Press.
- Besel, F. and Savaşan, F (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
- Chun, S., Kim, H., Park. C. K., McDonald, K., Ha, O. S. & Kim, D. L. (2017). South Korea Students‟ Responses to English-Medium Instruction Courses. Social Behavior and Personality, 45(6), 951– 966.
- Civan, A. & Coşkun, A. (2016). The effect of the medium of instruction language on the academic success of university students. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(6), 1981–2004.
- Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007) Research Methods in Education (6th Ed). London: Routledge.
- Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (3rd Ed). USA: SAGE Publication, Inc.
- Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, (4th Ed). USA: Pearson Education, Inc.
- Evans, S. & Morrison, B. (2011). The First Term at University: implications for EAP. ELT Journal, 64(4), 387, 397.
- Given, L. M. (Ed). (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Method. USA: SAGE Publication, Inc.
- Gök, T. (2008). Eğitim Yabancı Dille Mi, Ana Dille Mi?. Milli Eğitim (178), 214-231.
- Güçlü, N. (1996). Yabancı Öğrencilerin Uyum Problemleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12: 101-110.
- Gürbüz, R. and Güleç, İ. (2016). Türkiye‟de Eğitim Gören Yabancı Öğrencilerin Türkçeye İlişkin Görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 141-153.
- Gürel Cennetkuşu, N. (2017). International students‟ challenges in academic writing: A case study from a prominent U.S. university. Journal of Language and Linguistic Studies, 13(2), 309-323. Hazen, K. (2015). An Introduction to Language. UK: John Wiley & Sons, Inc.
- Hennebry, M., Lo, Y. Y. & Macaro, E. (2012). Differing perspectives of non-native speaker students‟ linguistic experiences on higher degree courses. Oxford Review of Education, 38(2), 209-230.
- Jordan, A. et al. (2008). Approaches to Learning: A Guide for Teachers. UK: Open University Press.
- Kaldırım, A. and Degeç, H. (2017). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Dinleme Esnasında Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, Uluslararası E-Dergi, 7(1), 19-36.
- Kesten, A., Kırkoğlu, K. & Elma, C. (2010). Language and Education Problems of International Students In Turkey. Sosyal Bilimler Dergisi, 24, 65-84.
- Kırkoğlu, K., Kesten, A. & Elme, C. (2010). Türkiye‟de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo-Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
- Lin, S. & Scherz, S. D. (2014). Challenges Facing Asian International Graduate Students in the US: Pedagogical Considerations in Higher Education. Journal of International Students, 4(1), 16-33.
- Okamura, A. (2006). How do Japanese researchers cope with language difficulties and succeed in scientific discourse in English?: interviews with Japanese research article writers. The Economic Journal of Takasaki City University of Economics, 48(3), 61-78.
- Sawir, E. (2005). Language difficulties of international students in Australia: The effects of prior learning experience. International Education Journal, 2005, 6(5), 567-580.
- Şengül, K. (2014). Türkçenin Yabanci Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3(1), 325-339.
- Sharkin, B. S. (2006). College Students in Distress: A Resource Guide for Faculty, Staff, and Campus Community. USA: The Haworth Press, Inc.
- Sibomana, E. (2016). We Know What to Say, We Know What to Write, But We Don‟t Know How: The Challenges of Becoming Academically Literate in a New Linguistic and Socio-cultrual Space. Education as Change, 20(2), 123-144.
APA | HAİDARİ S, YANPAR YELKEN T (2018). Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. , 194 - 210. |
Chicago | HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. (2018): 194 - 210. |
MLA | HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. , 2018, ss.194 - 210. |
AMA | HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. . 2018; 194 - 210. |
Vancouver | HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. . 2018; 194 - 210. |
IEEE | HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language." , ss.194 - 210, 2018. |
ISNAD | HAİDARİ, Sayed Masood - YANPAR YELKEN, TUğba. "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language". (2018), 194-210. |
APA | HAİDARİ S, YANPAR YELKEN T (2018). Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(1), 194 - 210. |
Chicago | HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies 14, no.1 (2018): 194 - 210. |
MLA | HAİDARİ Sayed Masood,YANPAR YELKEN TUğba Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies, vol.14, no.1, 2018, ss.194 - 210. |
AMA | HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2018; 14(1): 194 - 210. |
Vancouver | HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language. Journal of Language and Linguistic Studies. 2018; 14(1): 194 - 210. |
IEEE | HAİDARİ S,YANPAR YELKEN T "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language." Journal of Language and Linguistic Studies, 14, ss.194 - 210, 2018. |
ISNAD | HAİDARİ, Sayed Masood - YANPAR YELKEN, TUğba. "Language difficulties that international postgraduate students experience during their education with the medium of Turkish language". Journal of Language and Linguistic Studies 14/1 (2018), 194-210. |