Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 985 - 1005 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-01-2020

ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA

Öz:
Her ne kadar insan ilişkilerinde var olan yıldırıcı davranışları mobbing olarak ilktanımlayan Dr. Heinemann olsa da; mobbing en eski kültürlerde de grup içi şiddet şeklindegörülmektedir. İşletme literatüründe mobbing, kişiye amirleri ya da iş arkadaşları tarafındanuzun bir süre sistematik bir biçimde uygulanan kötü muameledir.Bu çalışmada akademisyenlerin yaşadığı mobbing araştırılmıştır. Eylem araştırmasıolarak desenlenen çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış mülakat formukullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yoluyla araştırmacılar tarafından mobbingi tecrübe ettiği bilinenakademisyenler ile görüşülmüş ve elde edilen veriler deşifre edildikten sonra içerik analizi vebetimsel analize tabi tutulmuştur. Sonuçta; görüşmecilerin güç kullanarak baskı uygulamayı,itaat istemeyi, küfür etmeyi, açık aramayı, marjinalleştirmeyi ve yasal olmayan iş yaptırmayımobbing olarak tanımladığı görülmüştür. Mobbing yapan kişilerin hırslı, kindar, kıskanç,ailesinde otorite eksikliği yaşayan ve yönetimsel becerilerden yoksun oldukları ve bu yüzdenmobbing uyguladıkları ortaya çıkmıştır. Bu çalışmayı diğer mobbinle ilgili olan çalışmalardanfarklı kılan özellik, bir eylem araştırması olarak desenlenmesidir. Dolayısıyla akademisyenlerinhangi davranışları mobbing olarak algıladıkları, bunların nedenleri ve çözümlerine ilişkingörüşleri derinlemesine incelenmiştir.Çalışmada elde edilen bulgular neticesinde mobbing olarak görülen davranışlar ve budurumun etkileri göz önünde bulundurulduğunda; bu tür davranışları sergileyen çalışanlara karşısistemsel tedbirlerin alınması oldukça önem taşımaktadır. Bu açıdan örgütün; çalışanlarınkendini rahat ifade ettiğii ve şikâyetlerini tedirginlik yaşamadan dile getirdiği şeffaf bir yapıdaolması üst yönetime düşen görevler arasındadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

A QUALITATIVE STUDY ON MOBBING FROM THE EXPERIENCES OF LECTURERS

Öz:
Although it is the first time that mobbing has been described as a daunting behavior in human relations. By Dr. Heinemann; mobbing is also seen in the oldest cultures as violence within the group. In the business literature, mobbing is an ill-treatment that has been systematically applied to a person for a long time by supervisors or co-workers. In this study, the mobbing experienced by the academicians was searched. A semi- structured interview form was used as a data collection tool in the study designed as an action research. Through objective sampling mobbing has been discussed with known academics lived mobbing. The obtained data were analyzed by content analysis method after transcription. As a result it has seen interviewer described using the force as apressure, asking obey, swearing, looking for error, marginalizing and commiting unauthorized work as a mobbing manner. It has emerged persons are ambitious, vindictive, jealous, lack of family authority, and lack of managerial skills have mobbed at work. so it can be said that these elements are caused by mobbing. The feature that distinguishes this work from other mobbling related works is figured as action research. Therefore, what the academicians call mobbing, the causes of the mobbing behavior and the proposals for the solutions are investigated in depth. Considering the findings of mobbing and the effects of this situation; it is very important to take systemic measures against employees who exhibit such behavior. In this respect, the organization; It is among the duties of senior management that the employees express themselves comfortably and express their complaints without feeling uneasy.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BALCI, Ali (2013), Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik Ve İlkeler, Ankara: Pagem Akademi Yayınları.
  • CASSITTO, M.G., E. FATTORINI, R. GILIOLI ve C. RENGO, (2003). Raising Awareness Of Psychological Harassment At Work, World Health Organization Protecting Workers’ Series, No 4, Italy: WHO Library Cataloguing-in-Publication.
  • CHAPPELL, D., ve V. DI MARTINO, (2006), Violence At Work, Geneva: International Labour Organization Publication.
  • Cicerali, L., ve E. Cicerali, (2015), Tüm Bilinmeyen Yönleriyle Mobbing Işyerinde Psikolojik Yıldırma, Ankara: Gece Kitaplığı.
  • CRESWELL, John W., (2013), Araştırma Deseni: Nitel, Nicel Ve Karma Yöntem Yaklaşımları, (Çeviren: S.B. Demir), Ankara: Eğiten Kitabevi Yayınları.
  • DAVENPORT, N., R.D. SCHWARTZ ve G.P. ELLIOT, (2003), Mobbing: İş Yerinde Duygusal Incinme, (Çev: O. C. Ömertoy). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • DAVENPORT, Noa, (1999), Mobbing: Emotional Abuse In The American Workplace, Ames Iowa: Civil Society Publishing.
  • ESER, Oktay, (2009), “Mobbing Kavramının Türkçe Serüveni”, Türk Edebiyatı, S. 430: 71-73.
  • FERRARI, Elena (2004), Raising Awareness On Mobbing: An EU Perspective, DAPHNE Programme: Preventive Measures to Fight Violence Against Children, Young People and Woman, European Commision.
  • İZMIR, G. ve A. FAZLIOĞLU, (2013), İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) Ve Çözüm Önerileri Komisyon Raporu, Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Yayınları, No 6, Ankara: TBMM Basınevi.
  • KILE, Svein Meldal, (1990), Health-Endangering Leaders And Coworkers, Oslo, Norway: Hjemmets Bokforlag.
  • KUŞ, Elif, (2009), Nvivo 8 İle Nitel Araştırma Projeleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • LEYMANN, Heinz (1996), “The Content And Development Of Mobbing At Work”, European Journal Of Work And Organizational Psychology, C.5, S.2:165-184.
  • MCLNTOSH, Colin, (2007), Cambridge Advanced Learner’s Dictionary, London: Cambridge University Press.
  • MİLES, M.B. ve A.M. HUBERMAN, (2016), Nitel Veri Analizi, (Çeviren: S. Akbaba Altun ve A. Ersoy), Ankara: Pegem Akademi.
  • PATTON, Micheal Quinn, (2014), Nitel Araştırma Ve Değerlendirme Yöntemleri, (Çeviren: M. Bütün ve S. B. Demir), Ankara: Pegem Akademi.
  • PUNCH, Keith F., (2011), Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel Ve Nitel Yaklaşımlar, (Çeviren: D. Bayrak, H. Arslan ve Z. Akyüz), Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • TINAZ, Pınar, (2011), İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing), İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • TUTAR, Hasan, (2015), Mobbing: (Nedenleri Ve Başa Çıkma Stratejileri: Kuramsal Yaklaşım), Ankara: Detay Yayınları.
  • TÜRK DIL KURUMU, (2018), Güncel Türkçe Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&kelime=bezdiri& guid=TDK.GTS.5b1a1441312ef2.26224761, Erişim Tarihi: 01.06.2018.
  • WESTHUES, Kenneth, (2003), “The Mobbings At Medaille College In 2002”, New York Academe, C.30, S.1: 8-10.
  • WILSON, C. Brady, (1991), “US Businesses Suffer From Workplace Trauma”, Personnel Journal, July: 47-50.
  • YILDIRIM, A. ve H. İİMİEK, (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık
APA ÇELIK R, uysal ş (2018). ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. , 985 - 1005.
Chicago ÇELIK RUKIYE,uysal şerife alev ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. (2018): 985 - 1005.
MLA ÇELIK RUKIYE,uysal şerife alev ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. , 2018, ss.985 - 1005.
AMA ÇELIK R,uysal ş ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. . 2018; 985 - 1005.
Vancouver ÇELIK R,uysal ş ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. . 2018; 985 - 1005.
IEEE ÇELIK R,uysal ş "ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA." , ss.985 - 1005, 2018.
ISNAD ÇELIK, RUKIYE - uysal, şerife alev. "ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA". (2018), 985-1005.
APA ÇELIK R, uysal ş (2018). ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 985 - 1005.
Chicago ÇELIK RUKIYE,uysal şerife alev ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6, no.15 (2018): 985 - 1005.
MLA ÇELIK RUKIYE,uysal şerife alev ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.6, no.15, 2018, ss.985 - 1005.
AMA ÇELIK R,uysal ş ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(15): 985 - 1005.
Vancouver ÇELIK R,uysal ş ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(15): 985 - 1005.
IEEE ÇELIK R,uysal ş "ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6, ss.985 - 1005, 2018.
ISNAD ÇELIK, RUKIYE - uysal, şerife alev. "ÖĞRETİM ELEMANLARININ MOBBİNG TECRÜBELERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ÇALIŞMA". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6/15 (2018), 985-1005.