MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI

Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 1031 - 1044 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-01-2020

MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI

Öz:
Markaya olan güvenin gerek marka sadakati açısından gerekse de marka tercihiaçısından olması gerekeken önemli bir bileşen olduğu öngörülmektedir. Bu manadaçalışmamızda kırtasiye kalem sektörü uygulamasıyla marka güveni ile marka sadakati, markagüveni ile marka tercihine ve marka tercihi ile marka sadakati arasındaki ilişkilerin gösterilmesiamaç edinilmiştir. Çalışmada marka güveni ölçeği için Delgado- Ballester’ın (2004:579)çalışmasından alınmış dört ifade ile ölçülürken, marka sadakati ölçeği için Özdemir ve Koçak(2012)’ın çalışmalarında yer alan tutumsal marka sadakati ve davranışsal marka sadakatiölçekleri birleştirilerek elde edilen 5 ifadeli ölçek, marka tercihi ölçeği için Chang ve Liu’ nungeliştirdiği 4 ifadeli ölçek, kullanılmıştır. Çalışmada ilk olarak ölçekler güvenirlik ve faktöranalizine tabi tutularak ölçekler kullanıma hazır hale getirilmiştir. Daha sonra, tüm ölçeklerinortalama değerleri ölçülmüş ve elde değerlerinin ortalamanının bir az üzerinde olduğu tespitedilerek firmaların bu marka bileşenlerini geliştirilmesi gerektiği belirlenmiştir. BUndan sonra,marka güveni ile marka sadakati arasındaki ilişki regresyon analizine tabi tutularak ölçülmüştür.Yapılan analiz soncunda marka güveni ile marka sadakati arasında anlamlı ve pozitif yönde birilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Benzer şekilde, marka güveni ile marka tercihi arasındaki ilişkiregresyon analizine tabi tutulmuş ve analiz soncunda marka güveni ile marka tercihi arasındayüksek seviyede anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. En son olarak isemarka tercihi ile marka sadakati arasındaki ilişki regresyon analizine tabi tutularak ölçülmüş,analiz soncunda marka tercihi ile marka sadakati arasında anlamlı ve pozitif yönde bir ilişkiolduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak; marka güveni gerek marka sadakatini gerekse de markatercihini anlamlı ve olumlu yönde etkilediği ilave olarak marka tercihinin de marka sadakatiniistatiksel olarak anlamlı ve pozitf yönde etkilediği ortaya çıkarılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

ANALYSİS OF RELATİONSHİP BETWEEN BRAND TRUST BRAND LOYALTY AND BRAND PREFERENCE: STATİONERY INDUSTRY APPLİCATİON

Öz:
It is foreseen that brand trust is an important component in terms of brand loyalty or brand preference. The porpose of this study is to indicate the association between brand trust and brand loyalty, brand trust and brand preference and brand loyalty with the application of stationery pen sector. In the study, while measured by four expressions from the study of Delgado-Ballester (2004: 579) for the brand trust scale, five expressions obtained by combining the attitude brand loyalty and behavioral brand loyalty scales of Özdemir and Koçak’s study (2012), brand preference scale which is developed by Chang and Liu, is consist of four expressions. In the study, as a firstly the scales were subjected to reliability and factor analysis and the scales were ready for utilization. After that, the average values of all scales were measured and it was determined that the average of the scales was slightly lower than the average of the scales and they must be improved. First, the relationship between brand trust and brand loyalty has measured by subjecting it to regression analysis. The analysis brought out that there is a positive assoctiaiton between brand trust and brand loyalty. Similarly, the relationship between brand trust and brand preference is subjected to regression analysis, and at the end of the analysis it appeared that there is a significant and positive associaition between brand trust and brand preference at high level. As a result, ith has been found brand trust affects both brand loyalty and brand choice in a meaningful and positive way addtionally, it has been determined that brand preference affects brand loyalty in a statistically significant and positive way.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKTUĞLU, Işıl Karpat; TEMEL, Ayşen (2006), Tüketiciler Markalarını Nasıl
  • Tercih Ediyor?, (Kamu Sektörü Çalışanlarının Giysi Markalarını Tercihini Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Araştırma). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2006, 15: 43-59. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 43-59.
  • BENNETT Roger (1996), “Relationship Formation and Governance in Consumer Markets: Transactual Analysis versus The Behaviorist Aproach”, Journal of Marketing Research, 12, 417-436. doi:10.1080/0267257X.1996.9964425.
  • CHALMERS, Tandy D. (2007), “Advertising Authenticity: Resonating Replications of Real Life”,European Advences in Consumer Research, 8, 442-443.
  • CHAUDHURI, Arjun; HOLBROOK, Morris B. “The Chain of Effects from Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of brand Loyalty”, Journal of Marketing, 65(2), 81-93.
  • CHANG, Hsin Hsin; LIU, Ya Ming (2009) “The Impact of Brand Equity on Brand Preference And Purchase Intention in the Services Industries”, The Service Industries Journal. 29 (12), 1687-1706.
  • CHIU, Chao-Min; HUANG, Hsin-Yi; YEN, Chia-Hui (2010), “Antecedents of trust in online auctions, Electronic Commerce Research and Applications”, 9(2), 148-159.
  • CYR, Dianne. ve Diğ., (2006), “The Role Of Social Presence in Establishing Loyalty in E-Service Environments”, Interacting With Computers, www.elsevier.com/locate/intcom
  • DICK, Alan S.; BASU, Kunal (1994), “Customer loyalty: toward an integrated conceptual framework. Journal of the academy of marketing science”, 22(2), 99-113.
  • DELGADO-BALLESTER, Elena (2004), “Applicability of a Brand Trust Scale Across Product”.
  • DEVRANĠ, Öğr Gör Dr Tülay Korkmaz (2009), “Marka Sadakati Öncülleri: Çalışan Kadınların Kozmetik Ürün Tüketimi Üzerine Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi”, Ġktisadi ve Ġdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14, 3, 407-421, Categories”, European Journal of Marketing, Vol. 38, No. 5/6, s. 573–592.
  • EREN, Selim Said; ERGE, Aydın (2012), Marka Güveni, Marka Memnuniyeti ve Müşteri Değerinin Tüketicilerin Marka Sadakati Üzerine Etkisi, Journal of Yasar University, 26 (7), 4455–4482. doi:10.19168/jyu.39018.
  • EVANSCHITZKY, Heiner ve Diğ. (2006), “The Relative Strength of Affective Commitment in Securing Loyalty in Service Relationships”, Journal of Business Research, Cilt: 59, ss. 1207-1213.
  • GENSCH, Dennis (1987), “A two-stage disaggregate attribute choice model”, Marketing Science, 6(3), pp.223-231.
  • GRĠMM, Pamela2005), “Ab components’ impact on brand preference”, Journal of Business Research, 58, pp.508–517.
  • GÜRBÜZ, Sait ve ġAHIN, Faruk (2016), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz, 3. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • HARRIS, Lloyd C.; GOODE (2004), “The Four Levels of Loyalty and Pivotal Role of Trust: A Study of Online Service Dynamics”, Journal of Retailing, 80, 139-158. doi: 10.1016/j.jretai.2004.04.002.
  • HWANG, Jinsoo; OK, Chihyung (2013), “The antecedents and consequence of consumer attitudes toward restaurant brands: A comparative study between casual and fine dining restaurants”, International Journal of Hospitality Management, pp121 -131.
  • KELLER, Kevin Lane (1993), “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand Equity”, The Journal of Marketing 57(1): 1–22.
  • KIM, Kwang-Jae ve Diğ., (2007), “The impact of network service performance on customer satisfaction and loyalty: High-speed internet service case in Korea”, Expert Systems with Applications, 32 (2007), 822–831.
  • LAU, Geok Theng; LEE, Sook Han. (1999), “Consumers’ Trust in a Brand and the Link to Brand Loyalty”, Journal of Market Focused Management, 4, 341-370.
  • MILLER, Allan R. GRAZER, William F (2003), “Complaint behavior as a factor in cruise line losses: An analysis of brand loyalty”. Journal of Travel & Tourism Marketing, 15(1), 77-91.
  • MORGAN, Robert M.;HUNT (1994), “The Commitment Trust Theory of Relatiosnhip Marketing”, Journal of Marketing, 58, 20-38.
  • OLIVER, Richard L. (1999), “Whence consumer loyalty?”, the Journal of Marketing, 33-44.
  • ÖZDEMĠR, Mustafa KOÇAK, Akın (2012), “İlişkisel Pazarlama Çerçevesinde Marka Sadakatinin Oluşumu ve Bir Model Önerisi”, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 67 (2), 127-156.
  • SAUNDERS, Mark NK. (2011), “Research Methods for Business Students”, Second Edition, Prentice Hall Inc.
  • SWAEN, Valerie; CHUMPITAZ, Ruben C. (2008), “Impact of Corporate Social Resposibility on Consumer Trust”, Recherce At Applications on Marketing, 23(4), 7- 33.doi:10.1177/205157070802300402.
  • TSIOTSOU, Rodoula (2010), “Brand loyalty through brand attachment and brand trust: A relationalperspective”, In Proceedings of 6th Thought Leaders International Conference in Brand Management, 18-20.
  • YOON, Sung-Joon; KIM, Joo-Ho (2000), “An Empirical Validation of a Loyal Model Based on Expectation Disconfirmation”, Journal Of Consumer Marketing, 17, 120- 136.
  • ZEITHAML, Valarie A.; BERRY, Leonard L.; PARASURAMAN, Ananthanarayanan (1996), “The behavioral consequences of service quality”. Journal of Marketing, 60 (2), 31–46
APA ÖNEN V (2018). MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. , 1031 - 1044.
Chicago ÖNEN Vahap MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. (2018): 1031 - 1044.
MLA ÖNEN Vahap MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. , 2018, ss.1031 - 1044.
AMA ÖNEN V MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. . 2018; 1031 - 1044.
Vancouver ÖNEN V MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. . 2018; 1031 - 1044.
IEEE ÖNEN V "MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI." , ss.1031 - 1044, 2018.
ISNAD ÖNEN, Vahap. "MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI". (2018), 1031-1044.
APA ÖNEN V (2018). MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 1031 - 1044.
Chicago ÖNEN Vahap MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6, no.15 (2018): 1031 - 1044.
MLA ÖNEN Vahap MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.6, no.15, 2018, ss.1031 - 1044.
AMA ÖNEN V MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(15): 1031 - 1044.
Vancouver ÖNEN V MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(15): 1031 - 1044.
IEEE ÖNEN V "MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6, ss.1031 - 1044, 2018.
ISNAD ÖNEN, Vahap. "MARKA GÜVENİ MARKA SADAKATİ VE MARKA TERCİHİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ: KIRTASİYE SEKTÖRÜ UYGULAMASI". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6/15 (2018), 1031-1044.