Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 15 Sayfa Aralığı: 151 - 160 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-01-2020

MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ

Öz:
Üniversiteler genel anlamda bireylere akademik eğitim vermeyi, mesleki beceri veyeterlilik kazandırmayı, bir yandan da bulundukları ülkeyi, bölgeyi, ekonomik ve kültürel açıdankalkındırmayı amaçlayan eğitim kurumlarıdır. Bu kurumlardan faydalanan kullanıcıların, bilimselve akademik çalışmaları için kapalı derslik, laboratuvar, uygulama alanları ile boş vakitlerindesosyalleşip, dinlenebilecekleri, bedensel aktivitelerini gerçekleştirebilecekleri açık alanlaraihtiyaçları bulunmaktadır. Bu alanların fiziksel yapıları ve kaliteleri, kullanıcıların kullanmabiçimlerini doğrudan etkileyerek, bireyin sosyolojik, psikolojik ve akademik gelişiminde önemli roloynamaktadır. Dinamik yapılar olarak üniversiteler, güncel ihtiyaçlara ve yenilikçi bilimselçalışmalara olanak sağlayabilecek, mekânsal tasarımlara ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada,Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Meşelik Yerleşkesi’nde yer alan Fen Edebiyat Fakültesi’nin“Eğitim ve İdari” yapı tasarımı kavramsal çerçevesi üzerinden ele alınmıştır. Gestaltprensiplerinden şekil – zemin ilişkisinin üçüncü boyuttaki karşılığı olan dolu – boş teorisi iletasarlanan yapı, Meşelik Yerleşkesi içerisinde bir doluluk olarak değerlendirilmiştir. yapı sınırlarıiçinde tasarım alanı masif bir blok olarak görülmüş, yatayda ve düşeyde alt zemin, zemin vezemin üstü kotlarda yapılan boşaltmalar ile biçimlendirilmiştir. Tasarım kararındaki buboşaltmalar, üçüncü boyutta cephedeki açıklıklar ve yerleşke ile ilişkilemeyi sağlayan arakesitler olarak açık alanları formüle etmiştir. İdari, akademik ve sosyal mekanların her birienformel eğitimi destekleyen açık alanlar çevresinde toplanarak akademik personel ve öğrenciiçin bir etkileşim alanı oluşturulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

SOLID – VOID THEORY IN ARCHITECTURAL SPACE: ESOGÜ FACULTY OF SCIENCE AND LITERATURE, MESELIK CAMPUS

Öz:
Universities are educational institutions aiming to give academic education, professional skills and competence to individuals; and to improve the country, region, in economical and cultural perspective in general. Users who benefit from these institutions need closed classrooms, laboratories, practice areas for scientific and academic work and open spaces where they can socialize, relax and perform their physical activities in spare time. Physical structures and qualities of these areas play an important role in the sociological, psychologicaland academic development of the individual by directly influencing the usage patterns of the users. Universities as dynamic constructs, need spatial designs that can serve for current needs and innovative scientific work. In this study, "Educational and Administrative" building design of the Science and Literature Faculty of Eskişehir Osmangazi University in Meşelik Campus is discussed through its conceptual framework. The mentioned building is designed with the solid – void theory, which is the third dimension of figure – ground organization of the Gestalt principles and it is evaluated as a solid construct in Meşelik Campus. The design area was seen as a solid in the construction borders and was shaped within the voids of ground, underground and upper ground levels in horizontal and vertical planes. These voiding attitudes of the design idea let the designers come up with façade openings and open spaces that formulate the relationship with the entire campus. Administrative, academic and social spaces are all gathered around open spaces in order to support informal education and interaction.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANTALYALI, Ö. L., 2007, Tarihsel süreç içerisinde üniversite misyonlarının oluşumu, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6, 25-40.
  • BÜYÜKŞAHİN SIRAMKAYA, S. ve ÇINAR, K., 2012, Üniversite kampüs yerleşkelerinde ortak kullanım mekânlarının incelenmesi: Selçuk Üniversitesi Alâeddin Keykubat kampüsü örneği, Selçuk Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 27, 3,61-72.
  • DÜLGER, H., 2017, Üniversite Yerleşkelerinin Kullanıcı Gereksinimlerine Göre Güncellenmesi İçin Bir Yöntem Önerisi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Meşelik Yerleşkesi Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
  • ERÇEVİK, B. ve ÖNAL, F., 2011, Üniversite kampüs sistemlerinde sosyal mekan kullanımları, Megaron, 6, 3, 151-161.
  • GÜNAY, B., 2007, Gestalt Theory and City Planning Education, Journal of the Faculty of Architecture, (24:1) 93-113, METU, Ankara.
  • KELEŞ, R., 1972, Yerleşme Kararları Açısından Büyük Kent Dışı Üniversiteler Sorunu, Mimarlık,12, 25-35.
  • KOBERG, D. ve BAGNALL, J., 1974, The Universal Traveller, William Kaufmann, Inc. California.
  • TURNER, P. V., 1984, CAMPUS An American Planning Tradition, The MIT Press.
  • YAYLALI YILDIZ, B. ve ÇİL, E., 2016, Kafede vakit öldürmek ya da üniversite öğrencilerinin kampüsteki sosyal yaşamı üzerine, mimar.ist dergisi, 55, 65-71.
APA ÖZTÜRK A, KAÇAR A, ALPTEKIN O (2018). MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. , 151 - 160.
Chicago ÖZTÜRK Ayşen Çelen,KAÇAR AYSE DUYGU,ALPTEKIN ORKUN MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. (2018): 151 - 160.
MLA ÖZTÜRK Ayşen Çelen,KAÇAR AYSE DUYGU,ALPTEKIN ORKUN MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. , 2018, ss.151 - 160.
AMA ÖZTÜRK A,KAÇAR A,ALPTEKIN O MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. . 2018; 151 - 160.
Vancouver ÖZTÜRK A,KAÇAR A,ALPTEKIN O MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. . 2018; 151 - 160.
IEEE ÖZTÜRK A,KAÇAR A,ALPTEKIN O "MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ." , ss.151 - 160, 2018.
ISNAD ÖZTÜRK, Ayşen Çelen vd. "MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ". (2018), 151-160.
APA ÖZTÜRK A, KAÇAR A, ALPTEKIN O (2018). MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6(15), 151 - 160.
Chicago ÖZTÜRK Ayşen Çelen,KAÇAR AYSE DUYGU,ALPTEKIN ORKUN MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6, no.15 (2018): 151 - 160.
MLA ÖZTÜRK Ayşen Çelen,KAÇAR AYSE DUYGU,ALPTEKIN ORKUN MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.6, no.15, 2018, ss.151 - 160.
AMA ÖZTÜRK A,KAÇAR A,ALPTEKIN O MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(15): 151 - 160.
Vancouver ÖZTÜRK A,KAÇAR A,ALPTEKIN O MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2018; 6(15): 151 - 160.
IEEE ÖZTÜRK A,KAÇAR A,ALPTEKIN O "MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 6, ss.151 - 160, 2018.
ISNAD ÖZTÜRK, Ayşen Çelen vd. "MİMARİ MEKÂN KURGUSUNDA DOLU-BOŞ TEORİSİ: ESOGÜ FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ, MEŞELİK KAMPÜSÜ". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6/15 (2018), 151-160.