Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 225 - 238 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-01-2020

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA

Öz:
Sağlık kaygısı kavramı ilk kez Salkovskis ve Warwick (1986) tarafından tanımlanan,kişinin somatik belirtilerini yanlış yorumlamasına bağlı olarak ciddi bir hastalığı olduğuna ya daolacağına ilişkin bir inancının olması ve sağlıkla ilgili aşırı kaygı duymasıdır. Sağlık kaygısıtemelinde iki yapıdan oluşmaktadır. Bunlardan birincisi hastalık inancı diğeri hastalık fobisidir.Hastalık inancı, bireyin hâlihazırda bir hastalığı olduğu ya da gelecekte bir hastalığayakalanacağı konusundaki sık sık ve güçlü bir şekilde gelen inancın bireyi alıkoymasıdır.Hastalık fobisi de, şu anda bir hastalığa yakalanma korkusu olarak tanımlanmaktadır. Budurum, bir hastalığa yakalanma durumundan korkma ya da daha genel bir ifadeyle yalnızcafiziksel olarak hasta olma korkusunu içermektedir.Bu çalışma; bir devlet üniversitesi öğrencilerinin sağlık kaygı düzeylerini belirlemekamacıyla hazırlanmıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencilerinin sağlık kaygı düzeyleriniölçmeye ilişkin Salkovskis ve arkadaşları (2002) tarafından geliştirilen ve Aydemir ile arkadaşları(2013) tarafından Türkçeye uyarlanan Sağlık Anksiyete Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Çalışma,bir devlet üniversitesinde öğrenci olan 353 katılımcı üzerinde gerçekleşmiştir. Öğrencilerin yaşı,aylık geliri, barınma durumu, babalarının meslek durumu, bulunduğu bölüm ve sınıf ile sağlıkkaygı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Sağlık kaygı düzeyi ile öğrencilerinkendilerine verdikleri genel sağlık durumu puanlaması, babalarının eğitim durumu, annelerininmeslek ve eğitim durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, kadınlarınsağlık kaygı düzeylerinin erkeklerin sağlık kaygı düzeylerine göre yüksek olduğu görülmüştür.Araştırma sonuçları doğrultusunda; öğrencilerin %53,8’nin sağlık kaygı düzeyleri düşük ve%47,2’sinin sağlık kaygı düzeyleri yüksek olarak tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Hemşirelik Psikoloji Davranış Bilimleri

A STUDY ON DETERMINING HEALTH ANXIETY LEVELS OF UNIVERSITY STUDENTS

Öz:
The concept of health anxiety is the first time defined by Salkovskis and Warwick (1986) that there is a belief or suspected of a person is a serious illness or will be due to misinterpretation of somatic symptoms and that he is extremely concerned about health. It consists of two structures on the basis of health concern. The first is the disease belief and the other is disease phobia. The belief in the disease is that the individual has a strong and often strong belief that the individual is already suffering from a disease or that he or she will be infected with a disease in the future. Disease phobia is also defined as the fear of developing a disease. This includes fear of being infected with a disease or, more generally, the fear of becoming physically ill. This study was prepared to determine the health anxiety levels of students at state university. It is benefited from the Healthy Anxiety Scale, developed by Salkovskis et al. (2002) and adapted to Turkish by Aydemir et al. (2013). The research was carried out on 353 participants at a state university. There was no significant relationship between age, monthly income, marital status, occupational status of fathers, department, class and health anxiety levels of students. It was determined that there is significant relationship between health anxiety level and general health status score, educational status of their father, mother's profession, educational status. It was also found that the level of health anxiety of women was higher than the level of health anxiety of men. According to results 53.8% of the students have low health anxiety level and 47.2% have high level.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Hemşirelik Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ANAGNOSTOPOULOS, F. ve T. BOTSE, (2016), “Exploring the Role of Neuroticism and Insecure Attachment in Health Anxiety, Safety-Seeking Behavior Engagement, and Medical Services Utilization: A Study Based on an Extended Interpersonal Model of Health Anxiety”, SAGE Open, Cilt.6, Sayı.2: 1-13.
  • AYDEMİR Ö, İ. KIRPINAR, T. SATI, B. UYKUR, C. CENGİSİZ, (2013), “Sağlık Anksiyetesi Ölçeği’nin Türkçe İçin Güvenilirlik Ve Geçerlilik Çalışması”, Nöropsikiyatri Arşivi, C.50: 325-331.
  • CAN, A, (2014), SPSS İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Ankara: Pegem Akademi.
  • GLANZ B., B.K. RİMER ve K. VİSWNATH, (2008), Health Behavior And Health Education: Theory, Research, And Practice, US: Wiley&Sons.
  • GOCHMAN, David S., (1998), Health Behavior Emerging Research Perspectives, New York: Springer Science+Business Media.
  • GÖÇER, C., M.R. KARAMAN ve N. İANLIER, (2015), Türkiye’de Doğal Beslenme ve Yaşa Boyu Sağlık Zirvei’2015, Bilecik: T.C Başbakanlık Sağlık Koordinatörlüğü.
  • KARA, N, (2014), “Sağlık Kaygısının Eşlik Ettiği Bir Yaygın Anksiyete Bozukluğu Olgusunun Bilişsel Davranışçı Terapisi”, Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, C. 3: 99-10.
  • KARAPIÇAK KARAER Ö., S. ASLAN ve Ç. UTKU, (2012), “Panik Bozukluğu, Somatizasyon Bozukluğu Ve Hipokondriaziste Sağlık Kaygısı”, Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, C.1, S.1: 43-51.
  • KAVAS, A, (2000), Sağlıklı Yaşam İçin Doğru Beslenme, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • KNUDSEN, A.K., L.I. BERGE, J.C. SKOGEN, K.E. VEDDEGJÆRDE ve I. WILHELMSEN, (2015), “The Prospective Association Between Health Anxiety And Cancer Detection: A Cohort Study Linking The Hordaland Health Study (HUSK) With The Norwegian Cancer Registry”, Journal Of Psychosomatic Research, C.79: 148- 152.
  • MIZE, Trenton D., (2017), “Profiles In Health: Multiple Roles And Health Lifestyle In Early Adulthood”, Social Science & Medicine, C.178: 196-205.
  • WHO, (2008), Sağlık Eğitimi, (Çeviren: M. Aykut, O. Ceyhan ve F. Çetinkaya), Kayseri: Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları No 116.
  • SALKOVSKIS P.M., K.A. RİMES, H.M. WARWİCK ve D.M. CLARK, (2002), “The Health Anxiety Inventory: Development and Validation of Scales for the Measurement of Health Anxiety and Hypochondriasis”, Psychol Med, C.32: 843-853.
  • SEZGİN, D, (2011), Tıbbileştirilen Yaşam Bireysellştirilen Sağlık, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • SEZGİN, D, (2013), “Tıbbileştirme”, Toraks Bülteni, Aralık: 27-29.
  • SHAHIDI, S., A. MOLAIE ve M. DEHGHANI, (2012), “Relationship Between Health Anxiety and Alexithymia in an Iranian Sample”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, C.46: 591-595.
  • ŞİMŞEKOĞLU, N, (2013), “Düzce Üniversitesi Araştırma Ve Uygulama Hastanesi’nde Görevli Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ve Sağlık Kaygısı Düzeyleri”, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • ŞİMŞEKOĞLU N. Ve A.S. MAYDA, (2016), “Bir Üniversite Hastanesinde Görevli Hemşirelerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ve Sağlık Kaygısı Düzeyleri”, Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, C.6, S.1: 19-29.
  • ÜNALAN, E, (2014), “Üniversite Öğrencilerinde Ruh Sağlığı, Sağlık Kaygısı ve Sağlık Davranışları Arasındaki İlişkiler”, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • WHO, (1986), The Ottawa Charter for Health Promotion, First International Conference on Health Promotion, Ottawa: World Health Organization.
  • WHO, (1998), Health Promotion Glossary, Geneva: World Health Organization.
  • WOLFRADT U., M. OEMLER, K. BRAUN ve A. KLEMENT, (2014), “Health Anxiety And Habitual Rumination: The Mediating Effect Of Serenity”, Personality and Individual Differences, C. 71: 130-134.
  • WRIGHT, K.D., A.N. MEGAN, A. LEBELL ve N. CARLETON, (2016), “Intolerance of Uncertainty, Anxiety Sensitivity, Health Anxiety, and Anxiety Disorder Symptoms in Youth”, Journal of Anxiety Disorders, C.41: 35-42.
APA Karaçadır V, ÇELIK R (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. , 225 - 238.
Chicago Karaçadır Vahap,ÇELIK RUKIYE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. (2019): 225 - 238.
MLA Karaçadır Vahap,ÇELIK RUKIYE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. , 2019, ss.225 - 238.
AMA Karaçadır V,ÇELIK R ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. . 2019; 225 - 238.
Vancouver Karaçadır V,ÇELIK R ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. . 2019; 225 - 238.
IEEE Karaçadır V,ÇELIK R "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA." , ss.225 - 238, 2019.
ISNAD Karaçadır, Vahap - ÇELIK, RUKIYE. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA". (2019), 225-238.
APA Karaçadır V, ÇELIK R (2019). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 225 - 238.
Chicago Karaçadır Vahap,ÇELIK RUKIYE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 7, no.16 (2019): 225 - 238.
MLA Karaçadır Vahap,ÇELIK RUKIYE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.7, no.16, 2019, ss.225 - 238.
AMA Karaçadır V,ÇELIK R ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(16): 225 - 238.
Vancouver Karaçadır V,ÇELIK R ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(16): 225 - 238.
IEEE Karaçadır V,ÇELIK R "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7, ss.225 - 238, 2019.
ISNAD Karaçadır, Vahap - ÇELIK, RUKIYE. "ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK KAYGI DÜZEYLERİNİ BELİRLEMEYE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 7/16 (2019), 225-238.