İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ

Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 14 - 24 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-01-2020

İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı sosyo-bilimsel konuların öğretimine ilişkin örnek bir etkinliğin ayrıntılı biçimdeele alınmasıdır. Bu amaç doğrultusunda araştırma kapsamında 80 dakika (2 ders saati) süren biretkinlik geliştirilmiş ve etkinliğin uygulama süreci ile örneklerine yer verilmiştir. Uygulama sürecininilk boyutu sosyo-bilimsel konu ile ilgili iki farklı görüşü yansıtacak videoların izlenmesi ilebaşlamaktadır (İzle). Sonra öğrencilerin görüş geliştirme tekniği kullanılarak sosyo-bilimsel konuyailişkin düşünmeleri sağlanır (Düşün). Son olarak öğrenciler konu ile ilgili sınıf içi tartışma sürecinedâhil olurlar (Tartış). Araştırma sonunda öğrencilerin tamamına yakınının etkinlikle ilgili olumlu görüşbildirdikleri ve konu ile ilgili bilgi sahibi oldukları tespit edilmiştir. Öğrenciler süreçte en çok tartışmave karar verme becerilerinin geliştiğini belirtmişlerdir. Etkinliğin öğretmenlere ve öğretmen adaylarınaörnek bir öğretim modülü olacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

WATCH-THINK OVER-DISCUSS: AN ACTIVITY SAMPLE REGARDING THE TEACHING OF SOCIO-SCIENTIFIC ISSUES

Öz:
The purpose of this study is to elaborate on a sample activity in socio-scientific issues. For this purpose, an activity that lasted for 80 minutes (2 periods) was developed. The implementation process is reported in this paper. The first dimension of the implementation process begins with the tracking of videos that will reflect two different views on the subject of socio-scientific issues (Watch). Then by using opinion development technique, the students are encouraged to think about these issues (Think Over). Finally, the students are involved in the classroom discussion process (Discuss). At the end of this study, nearly all of the students reported positive opinions about the activity and they gained knowledge about the subject. Students also reported that their argumentation and decision making skills are the most developed skills during the process. This activity will be an example teaching module for teachers and pre-service science teachers.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkuyu Nükleer A.Ş. (2015, Mart 23). Güçlü Türkiye'nin yeni enerjisi : Akkuyu nükleer [Video dosyası]. https://www.youtube.com/watch?v=vVc riiFgizU adresinden erişildi.
  • Byhring, A. K. (2014). Complexity and deliberation in collaborative socioscientific issues (SSI) inquiry discourse review (Unpublished dissertation). Norwegian University of Life Sciences, Ås.
  • Chang Rundgren, S. N. (2011). Post it! - A cross-disciplinary approach to teaching socio-scientific issues. Teaching Science, 5(3), 25-28.
  • Dawson, V. M. (2011). A case study of the impact of introducing socio-scientific issues into a reproduction unit in a catholic girls’ school. In T. Sadler, (Ed.), Socioscientific issues in the classroom: Teaching, learning and research (pp.313-345). Contemporary Trends and Issues in Science Education: Volume 39. Dordrecht, Netherlands: Springer.
  • Dawson, V., & Carson, K. (2017). Using climate change scenarios to improve grade 10 students’ argumentation skills. Research in Science & Technological Education, 35(1), 1-16.
  • Dawson, V. M., & Venville, G. (2009). High school students' informal reasoning and argumentation about biotechnology: An indicator of scientific literacy? International Journal of Science Education, 31(11), 1421-1445.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Driver, R., Newton, P., & Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84, 287–312.
  • Filozof Mustafa. (2011, Nisan 17). Mandıra filozofu Mustafa Ali - nükleer santral [Video dosyası]. https://www.youtube.com/watch?v=7r8c 13_GWhU adresinden erişildi.
  • Gözütok, D. (2000). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Işıtmak, O. [Orkun Işıtmak]. (2016, Eylül 16). Hayalet şehir Çernobil! [Video dosyası]. https://www.youtube.com/watch?v=mN Sh3XZsNWk adresinden erişildi.
  • Klosterman, M. L., Sadler, T. D., & Brown, J. (2012). Science teachers’ use of mass media to address socio-scientific and sustainability issues. Research in Science Education, 42, 51–74.
  • Kolstø, S. D. (2001). Scientific literacy for citizenship: Tools for dealing with the science dimension of controversial socioscientific issues. Science Education, 85, 291–310.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim fen bilimleri dersi (3. - 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2017). Fen bilimleri dersi öğretim programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Mühendis Beyinler. (2015, Kasım 17). Nükleer enerji santralleri nasıl çalışır [Video dosyası]. https://www.youtube.com/watch?v=SPi gpWNMwKU adresinden erişildi.
  • Özdem, Y., Demirdöğen, B., Yeşiloğlu, S. N., & Kurt, M. (2010). Farklı branşlardaki alan öğretmenlerinin sosyal yapılandırıcı yaklaşımla bilim anlayışlarının geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(4), 263-292.
  • Öztürk, N., Eş, H., & Turgut, H. (2017). How gifted students reach decisions in socioscientific issues? Warrants, information sources and role of media. International Online Journal of Educational Sciences, 9(4),1111 -1124.
  • Öztürk, N., & Yenilmez Türkoğlu, A. (2018). Öğretmen adaylarının akran liderli tartışmalar sonrası çeşitli sosyo-bilimsel konulara ilişkin bilgi ve görüşleri. Elemantary Education Online [İlköğretim Online], 17(4), 2030-2048.
  • Presley, M. L., Sickel, A. J., Muslu, N., Merle‐Johnson, D., Witzig, S. B., Izci, K., & Sadler, T. D. (2013). A framework for socio‐scientific issues based education. Science Educator, 22, 26‐32.
  • Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship. Teaching socio-scientific issues. Maidenhead: Open University Press.
  • Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513- 536.
  • Sadler, T. D., & Zeidler, D.L. (2005). Patterns of informal reasoning in the context of socioscientific decision making. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 112-138.
  • Sönmez, V. (2011). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Tekin, N., Aslan, O., & Yılmaz, S. (2018). Sosyobilimsel konuların öğretimine yönelik bir etkinlik örneği: Sosyobilimsel konular tombala. Anadolu Öğretmen Dergisi, 2(1), 68-74.
  • Topçu, M. S., Muğaloğlu, E. Z., & Güven, D. (2014). Fen eğitiminde sosyobilimsel konular: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB) Dergisi,14(6), 1-22.
  • Yerdelen, S., Cansiz, M., Cansiz, N., & Akcay, H. (2018). Promoting preservice teachers’ attitudes toward socioscientific issues. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 4(1), 1- 11. doi:10.21891/jeseh.387465.
  • Zeidler, D. L., & Sadler, D. L. (2011). An inclusive view of scientific literacy: Core issues and future directions of socioscientific reasoning. In C. Linder, L. Ostman, D. A. Roberts, P. Wickman, G. Erickson, & A. MacKinnon (Eds.), Promoting scientific literacy: Science education research in transaction (pp. 176-192). New York: Routledge / Taylor & Francis Group.
APA Öztürk N, Türköz G (2019). İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. , 14 - 24.
Chicago Öztürk Nurhan,Türköz Gizem İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. (2019): 14 - 24.
MLA Öztürk Nurhan,Türköz Gizem İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. , 2019, ss.14 - 24.
AMA Öztürk N,Türköz G İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. . 2019; 14 - 24.
Vancouver Öztürk N,Türköz G İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. . 2019; 14 - 24.
IEEE Öztürk N,Türköz G "İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ." , ss.14 - 24, 2019.
ISNAD Öztürk, Nurhan - Türköz, Gizem. "İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ". (2019), 14-24.
APA Öztürk N, Türköz G (2019). İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 9(1), 14 - 24.
Chicago Öztürk Nurhan,Türköz Gizem İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 9, no.1 (2019): 14 - 24.
MLA Öztürk Nurhan,Türköz Gizem İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.9, no.1, 2019, ss.14 - 24.
AMA Öztürk N,Türköz G İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2019; 9(1): 14 - 24.
Vancouver Öztürk N,Türköz G İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2019; 9(1): 14 - 24.
IEEE Öztürk N,Türköz G "İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 9, ss.14 - 24, 2019.
ISNAD Öztürk, Nurhan - Türköz, Gizem. "İZLE –DÜŞÜN- TARTIŞ: SOSYO-BİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN BİR ETKİNLİK ÖRNEĞİ". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 9/1 (2019), 14-24.