Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 25 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-01-2020

TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ

Öz:
Bu çalışmayla ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerine, bilimsel teori ve bilimsel kanunun ne olduğu vearalarındaki farkların neler olduğunun, açık düşündürücü bir etkinlikle öğretilmesi amaçlanmaktadır.İlgili alanyazın incelendiğinde sadece ortaöğretim düzeyinde değil, birçok öğrenim seviyesindeöğrencilerin bilimsel teori ve bilimsel kanunun gerek tanımları gerekse aralarındaki ilişki konusundakavram yanılgılarına sahip oldukları görülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmada gizemli doğrularetkinliği ile bilimsel teori ve bilimsel kanunun yapısal özelliklerine ve farklı türden bilgiler olduğunavurgu yapılmaya çalışılmaktadır. Gizemli doğrular etkinliği, çalışma grubunu oluşturan 25 öğrenciyleve bu öğrencilerin 5’erli 5 bilim insanı takımı oluşturmalarıyla iki bölüm halinde yürütülmüştür. İlkbölümde bilimsel kanunların aslında en yalın biçimiyle ilişkiler, genellemeler, eşitlikler, bağıntılarolduğu; ikinci bölümde ise bilimsel teorilerin, çıkarımsal açıklamalar üzerinde yoğunlaştığınaodaklanılmaktadır. Bu etkinliğin öğrencilerin hem kavramsal anlamalarının sağlanmasında hem debilimin doğasının bilimsel teoriler ve bilimsel kanunlar farklı türden bilgilerdir ve bilimsel bilgideğişime açıktır unsurlarının öğretimi açısından önemli olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

THEORY AND LAW: MYSTERY LINES ACTIVITY

Öz:
This study aimed to teach 9th grade students the meanings of scientific theory and scientific law, and the differences between them. The related literature informs that students at different grade levels have misconceptions about the definition of both scientific theory and scientific law and the relationship between them. In this study, the teaching activity emphasized that the characteristics of scientific theory and scientific law are different. The activity was carried out in five groups, each with 5 students forming a sample of 25 students. The first part of the activity emphasized that scientific laws are in fact the simplest form of relations and generalizations. The second part focused on scientific theories emerging from inferential explanations. This activity is important in terms of supporting conceptual understanding of the students and teaching that scientific theories and scientific laws are different kinds of information and that scientific knowledge are open to change.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417–436.
  • Abd‐El‐Khalick, F., & BouJaoude, S. (1997). An exploratory study of the knowledge base for science teaching. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 34(7), 673–699.
  • American Association for the Advancement of Science. (1993). Benchmarks for scientific literacy. New York: Oxford University Press.
  • Aydın, A., Çelik, A., Yılmaz, İ., Soyarslan, K., Erat, M., & Bozarslan, Ş. (2018). Ortaöğretim Fen Lisesi Fizik 9 Ders Kitabı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Clough, M. P. (2006). Learners' responses to the demands of conceptual change: Considerations for effective nature of science instruction. Science and Education, 15(5), 463–494.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham, UK: Open University Press.
  • Herman, B. C. (2010). Teaching the nature of science: Practices and associated factors (Unpublished Dissertation). Iowa State University, Ames, IA.
  • Jain, J., Abdullah, N., & Lim, B. K. (2016). Science learners’ conceptions on the scientific theory-law relationship: A phenomenographic case study. In C. Y. Fook, G. K. Sidhu, S. Narasuman, L. L. Fong, & S. B. Abdul Rahman (Eds.), 7th International Conference on University Learning and Teaching (InCULT 2014) Proceedings (pp. 39–49). Singapore: Springer.
  • Lee, E. A., & Fortner, R. W. (2007). Mystery lines. Science Activities: Classroom Projects and Curriculum Ideas, 43(4), 22–26.
  • McComas, W. F. (2004). Keys to teaching the nature of science. The Science Teacher, 71(9), 24.
  • McComas, W. F., Clough, M. P., & Almazroa, H. (1998). The role and character of the nature of science in science education. In W. F. McComas (Ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 3–39). Dordrecht: Springer Academic Publishers.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6., 7. ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018a). Fen bilimleri dersi (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018b). Ortaöğretim fen lisesi fizik dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington, DC: National Academies Press.
  • Özcan, H. (2013). Development of pre-service science teachers' pedagogical content knowledge for nature of science embedded into science content (Unpublished Dissertation). Gazi University, Educational Science Institute, Ankara.
  • Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610–645.
  • Stefanidou, C., & Kechagias, C. (2018). The relationship between student science teachers’ views on nature of science and classroom practice: Is there any? Journal of Studies in Education, 8(4), 28–44.
  • Thomas, G., & Durant, J. (1987). Why should we promote the public understanding of science? Scientific Literacy Papers, 1, 1–14.
APA Özcan H, Taşar M (2019). TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. , 25 - 36.
Chicago Özcan Hasan,Taşar Mehmet Fatih TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. (2019): 25 - 36.
MLA Özcan Hasan,Taşar Mehmet Fatih TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. , 2019, ss.25 - 36.
AMA Özcan H,Taşar M TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. . 2019; 25 - 36.
Vancouver Özcan H,Taşar M TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. . 2019; 25 - 36.
IEEE Özcan H,Taşar M "TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ." , ss.25 - 36, 2019.
ISNAD Özcan, Hasan - Taşar, Mehmet Fatih. "TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ". (2019), 25-36.
APA Özcan H, Taşar M (2019). TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 9(1), 25 - 36.
Chicago Özcan Hasan,Taşar Mehmet Fatih TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 9, no.1 (2019): 25 - 36.
MLA Özcan Hasan,Taşar Mehmet Fatih TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, vol.9, no.1, 2019, ss.25 - 36.
AMA Özcan H,Taşar M TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2019; 9(1): 25 - 36.
Vancouver Özcan H,Taşar M TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi. 2019; 9(1): 25 - 36.
IEEE Özcan H,Taşar M "TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ." Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi, 9, ss.25 - 36, 2019.
ISNAD Özcan, Hasan - Taşar, Mehmet Fatih. "TEORİ VE KANUN: GİZEMLİ DOĞRULAR ETKİNLİĞİ". Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi 9/1 (2019), 25-36.