Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 591 - 606 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-01-2020

TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ

Öz:
Vatanseverlik ile ilgili yapılan araştırmalara ve tanımlara bakıldığında pek çok tanımortaya konmakla birlikte vatanseverliğin milli gurur, milli kimlik, vatan sevgisi, millet sevgisikavramlarıyla ilişkili olduğu görülür. Kişinin duygusal bağla olumlu bir kimlik hissi oluşturmasıdurumunu niteleyen vatanseverlik, modern dünyada en önemli grup bağlılığı çeşitlerindenbiridir. Vatan aşkı, millet sevgisi, vatansever olmak, saygılı olmak, dürüst olmak ve adil olmakgibi değerler, okulların duyuşsal hedefleri arasında yer alır. Bu hedefler, okulların okulprogramında açık olarak belirtilen veya belirtilmeyen değerleri öğretmek; öğrencilerin ahlakîgelişimine katkıda bulunmak ve karakterini olumlu yönde etkilemek yönünde şekillenmiştir. Buaraştırmanın amacı, tarih öğretmenlerinin ortaöğretim öğrencilerine "vatanseverlik değeriniöğretirken kullandıkları değer yaklaşımlarını tespit etmek ve vatanseverlik olgusuna yeni birbakış açısı getirmeye çalışmaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerine uygun olaraktasarlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden ise durum çalışmasına (Case Study) yerverilmiştir. Bu araştırma, 2017-2018 öğretim yılında, Isparta il merkezinde görev yapan toplam20 tarih öğretmeninin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada verilerinin tamamı,araştırmacılar tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan “Yarı YapılandırılmışGörüşme” ile elde edilmiştir. Araştırmanın güvenirliğini artırmak için kullanılan stratejinin nasılkullanıldığı belirgin halde verilmiş ve bu şekilde diğer araştırmacıların da bu stratejiyi benzer birbiçimde kullanabilmesine olanak tanıması öngörülmüştür. Araştırmada verilerin analizinde nitelanaliz tekniklerinden hem betimsel hem de içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan buaraştırmada, Tarih öğretmenlerinin çoğu vatanseverlik algısı, vatanseverliği öğretme şekli vemateryal seçimi konusunda hemen hemen benzer görüşlere sahiptir. Ancak vatanseverlikdeğerini öğrettikten sonra, bu değeri öğrencinin kazanıp kazanmadığına yönelik görüşlerindefarklılık çıkmıştır. Sonuç olarak bu araştırma göstermiştir ki tarih öğretmenlerinin görüşlerinegöre, vatanseverlik değerini öğretmek için öğrenci merkezli yöntemler ve etkili materyallerkullanmak gerekir. Eylem öğrenme ve değer analizi yöntemi de bu görüşü desteklemektedir.Öğretmenlerin bu değeri öğretirken, belgesel ve film izletme gibi görsel ve çok sayıda duyuorganlarına hitap eden materyalleri de kullanmaları da bu anlamda önemlidir. Ancak tarih öğretmenleri, vatanseverlik değerini öğrettikten sonra bu değerin kazanılıp kazanılmadığınayönelik ise kısa sürede dönüt almanın çok kolay olmadığını ve uzun bir süreç gerektiğinibelirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

SETTING THE VALUE APPROACHES OF HIGH SCHOOL HISTORY TEACHERS IN INSTRUCTING THE VALUE OF “PATRIOTISM”

Öz:
Considering the researches and definitions regarding patriotism, it might be stated that patriotism is highly correlated with national pride, national identity, devotion to the nation and counry though there are plenty other terms and definitions related to patriotism. Describing the formation of one’s positive identity understanding through an emotional commitment, patriotism is regarded one of the most significant cluster commitments in modern world. Values like devotion to nation and country, patriotism, respect, integrity and fairness are considered among the affective objectives of the schools. These objectives are directed so as to teach the visible or invisible values stated in school curriculum; to contribute to the ethical development of students and to affect their attitudes positively. The objective of this study is to set the value approaches of high school teachers in instructing the value of patriotism and to gain a new perspective to the notion of patriotism. The study has been designed in accordance with the methods of qualitative research. Case studies have also been used in the study. The participants of the study were 20 history teachers working at high school in Isparta city center at 2017-2018 Academic Year. The data have been obtained via “Semi-Structured Interview” method involving open ended questions developed by the researcher. How the strategy of the study has been used has thoroughly been described in order to foster the reliability of the study. Thus, this has allowed other researchers to be able to use the same strategy in their studies. In the analysşis of the data, descriptive analysis and content analysis techniques have been used. The most significant outcome of the study was that the notion of patriotism was regarded as a sense of mission. Despite various classifications as to the types of patriotism, in this study the patriotism was split into two as individual and social partiotism. Action learning and value analysis methods stood out as the most common value teaching approaches. It has been found that teachers make use of various materials and techniques catering for all learner types like documentaries, short movies, etc. in teaching this value. However, the history teachers have underlined the fact that it is not possible to receive immediate feedback regarding the fact that this value has completely been internalized by students and that it requires a long process. All in all, this study has demonstrated that teaching the value of patriotism, based on the views of history teachers, requires student-centered methods and effective materials.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ADA Sefer, BAYSAL Z Nurdan ve KORUCU, Serap, (2005), “Sınıf öğretmenlerinin sınıf içi olumsuz davranışlara gösterdikleri tepkilerin karakter eğitimi ve 2005 ilköğretim programı açısından değerlendirilmesi”, Değerler Eğitimi Dergisi, C. III, S.10: s. 7-18.
  • AKBAŞ, Oktay, (2008), “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış”, Değerler Eğitimi Dergisi, C.VI, S.16: s.9-27.
  • ALTINTAŞ, İrem Namlı & KOZANER Çiğdem, (2016), “Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Adaylarının Aktif Vatandaşlık Değerleri Açısından Karşılaştırılması”, The Journal of Academic Social Science, C.34, s.505-518.
  • ALTINTAŞ, İrem Namlı, (2016), Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Aktif Vatandaşlık Kazanımları: Eylem Araştırması, (Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • AVCI, Ali Ahmet, (2015), Sosyal Bilgiler dersinde vatanseverlik değerinin kazandırılmasına yönelik öğretmen ve öğrenci görüşleri, (Yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu
  • AVCI, Emine Karasu & İBRET Bilgin Ünal, (2016), “Vatanseverlik Değerine İlişkin Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Görüşlerinin İncelenmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C. 24, S.5: s.2501- 2518.
  • CRESWELL, W John, (2007), Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches, SAGE Publications, USA
  • ÇANCI, Haldun, (2008), “Değişmeyen Boyutları Bağlamında Milliyetçiliğe Teorik Ve Kavramsal Bir Bakış”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C.13, S.2: s.105-116.
  • ÇELİKKAYA, Tekin ve ÖZTÜRK DEMİRBAŞ, Çağrı, (2013), “Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretim programındaki değerlere ilişkin görüşleri”, The Journal of Academic Social Science Studies, C.VI, S.5: s.527- 556.
  • DEMİRCİOĞLU, İsmail, (2007), "Tarih Öğretiminde Filmlerin Yeri ve Önemi", Bilig Sosyal Bilimler Türk Dünyası Dergisi, C.42, s.77-93.
  • EKİZ, Durmuş, (2003), Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Anı Yayıncılık: Ankara.
  • ERSOY, Arife Figen ve ÖZTÜRK, Fatih, (2015), “Bir vatandaşlık değeri olarak yurtseverlik: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının algısı”, İlköğretim Online, C.14, S.3: s.974- 992.
  • GERRİNG, John, (2007), Case study research: Principles and practices, Cambridge University Press: New York
  • GÖKALP, Ziya, (1973), Türkçülüğün Esasları, Varlık Yayınları, İstanbul
  • GÜLBAHAR, Yasemin ve ALPER, Ayfer, (2009), “Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, C.42, S.2: s.93-111.
  • GÜMÜŞ, Oğuzhan, (2016), İlkokul 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Türk Büyüklerine Saygı, Aile Birliğine Önem Verme ve Vatanseverlik Değerlerinin Karma Yaklaşıma Dayalı Etkinliklerle Öğretimi, (Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2016.
  • GÜNDÜZ, Mevlüt, (2014), İlköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde “sorumluluk” değerinin proje tabanlı öğrenme yaklaşımı ile öğretiminin akademik başarı ve tutuma etkisi, (Doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2014.
  • GÜNDÜZ, Mevlüt, (2015), “Sınıf Öğretmenlerinin Değerlerin Nasıl Öğretilebileceğine Dair Görüşleri”, International Online Journal of Educational Sciences, C.VII, S.3: s.203
  • GÜNDÜZ, Mevlüt; AKTEPE, Vedat; TAŞ, Mahmut; BÜYÜKKARCI, Ayşegül & GÜNDÜZ, Dudu Duygu, (2017), Okul Öncesi Dönemindeki Çocuklara Vatanseverlik Değerini Kazandırırken Öğretmenlerin Kullandıkları Etkinliklerin Tespit Edilmesi, II. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, Alaaddin Keykubat Üniversitesi, 18-20 Mayıs 2017.
  • GÜNDÜZ, Mevlüt; KEÇE, Murat ve GÜNDÜZ Dudu Duygu, (2016), “Türk Olma” Değerine Yönelik Algıların Tespit Edilmesi, IV. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 01-03 Eylül 2016.
  • HUDDY, Leonie and KHATİB, Nadia, (2007), “American Patriotism, National Identity and Political Involvement”, American Journal of Political Science, C.51, S.1: s. 63– 77.
  • KAPLAN, Mehmet, (1999), Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları: İstanbul
  • KÖSTÜKLÜ Nuri, (1999), Sosyal Bilimler ve Tarih Öğretimi, Günay Matba: Konya
  • KURT, Tamer, (2007), Öğretmenlerin Demokrasi, Vatandaşlık Ve Vatanseverlik Algılarının Nitel Olarak İncelenmesi, (Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • MALHOTRA, K. Naresh, (2004), Marketing Research an Applied Orientation, Pearson Prentice Hall: New Jersey
  • MERRİAM, B. Sharan, (2013), Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çeviri Editörü: S. Turan), Nobel Yayın Dağıtım: Ankara
  • MİLES, B Matthew and MİCHAEL, Huberman, (1994), Qualitative data analysis, Thousand Oaks, CA: Sage
  • ORUÇ, Şahin, (2006), “Ders kitaplarında savaş olgusu”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.X, S.3: s.9–29.
  • ÖZSOY, Sema, (2007), “Değerlere dayalı bir ortam yaratmak eşittir daha iyi bir dünya yaratmak”, İlk Öğretmen Dergisi, C.14, s.30–34.
  • RAPOPORT, Anatoli, (2009), “Lonely Business or Mutual Concern: The Role of Comparative Education in the Cosmopolitan Citisenship Debates”, Current Issues in Comparative Education, C.12, S.1: s.23-32.
  • SUNGU, İhsan ve ATA, Bahri, (2002), "Tarih Öğretimi Hakkında”, Milli Eğitim Dergisi, S.153-154: s.52-59.
  • TÜRNÜKLÜ, Abbas, (2001), “Eğitimbilim Alanında Aynı Araştırma Sorusunu Yanıtlamak için Farklı Araştırma Tekniklerinin Birlikte Kullanılması”, Eğitim ve Bilim, C.26, S.120: s.8-13.
  • ÜNVER, Gülsen, BÜMEN T, Nilay ve BAŞBAY, Makbule, (2010), “Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Derslerine Öğretim Elemanı Bakışı: Ege Üniversitesi Örneği”, Eğitim ve Bilim Dergisi, C.155, S.5: s.63- 77.
  • ÜNVEREN KAPANADZE, Dilek (2018), “Dil ve Kültür Aktarımında İşlevsel Bir Araç Olarak Ders Kitapları: Türkçe Ders Kitapları Örneği”, Turkish Studies Educational Sciences Dergisi, C.13, S.27: s.1575-1592.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan, (2008), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları: Ankara
  • YILDIZ, Recep, (2018), Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Vatanseverlik Ve Sosyal Bilgiler Derslerinde Vatanseverlik Eğitimi Hakkındaki Görüşleri, (Yüksek Lisans Tezi), Dumlupınar Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kütahya
APA GÜNDÜZ D, GÜNDÜZ M, MERTOL H, ÇELİKKOL Ö (2019). TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. , 591 - 606.
Chicago GÜNDÜZ Dudu Duygu,GÜNDÜZ Mevlüt,MERTOL HÜSEYIN,ÇELİKKOL Ömer TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. (2019): 591 - 606.
MLA GÜNDÜZ Dudu Duygu,GÜNDÜZ Mevlüt,MERTOL HÜSEYIN,ÇELİKKOL Ömer TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. , 2019, ss.591 - 606.
AMA GÜNDÜZ D,GÜNDÜZ M,MERTOL H,ÇELİKKOL Ö TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. . 2019; 591 - 606.
Vancouver GÜNDÜZ D,GÜNDÜZ M,MERTOL H,ÇELİKKOL Ö TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. . 2019; 591 - 606.
IEEE GÜNDÜZ D,GÜNDÜZ M,MERTOL H,ÇELİKKOL Ö "TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ." , ss.591 - 606, 2019.
ISNAD GÜNDÜZ, Dudu Duygu vd. "TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ". (2019), 591-606.
APA GÜNDÜZ D, GÜNDÜZ M, MERTOL H, ÇELİKKOL Ö (2019). TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 591 - 606.
Chicago GÜNDÜZ Dudu Duygu,GÜNDÜZ Mevlüt,MERTOL HÜSEYIN,ÇELİKKOL Ömer TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 7, no.16 (2019): 591 - 606.
MLA GÜNDÜZ Dudu Duygu,GÜNDÜZ Mevlüt,MERTOL HÜSEYIN,ÇELİKKOL Ömer TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, vol.7, no.16, 2019, ss.591 - 606.
AMA GÜNDÜZ D,GÜNDÜZ M,MERTOL H,ÇELİKKOL Ö TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(16): 591 - 606.
Vancouver GÜNDÜZ D,GÜNDÜZ M,MERTOL H,ÇELİKKOL Ö TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2019; 7(16): 591 - 606.
IEEE GÜNDÜZ D,GÜNDÜZ M,MERTOL H,ÇELİKKOL Ö "TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ." Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7, ss.591 - 606, 2019.
ISNAD GÜNDÜZ, Dudu Duygu vd. "TARİH ÖĞRETMENLERİNİN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE ‘VATANSEVERLİK’ DEĞERİNİ ÖĞRETİRKEN KULLANDIKLARI DEĞER YAKLAŞIMLARININ TESPİT EDİLMESİ". Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 7/16 (2019), 591-606.