Yıl: 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1042 - 1060 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15295/bmij.v7i2.1125 İndeks Tarihi: 21-01-2020

GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR

Öz:
Tüketiciler fiziksel mağazalara (çevrimdışı kanallar) ek olarak web siteleri, mobil uygulamalar veya sosyal ağlara (çevrimiçi kanallar) yöneldikçe, kanal tercihlerini tahmin etmek için hangi özelliklerin kullanılabileceğini anlamak, hem giyim markaları hem de tüketici araştırmacıları için oldukça önemli hale gelmiştir. Buradan hareketle bu çalışma, tüketicilerin kanal tercihini tahmin etmek maksadıyla moda yenilikçiliği, moda ilgilenimi, moda fikir liderliği, dokunma ihtiyacı, çevrimiçi güven ve demografik özelliklerden hangisinin kullanılabileceğini belirlemeyi amaçlamaktadır. 187 katılımcıdan elde edilen verilerin yapısal model değerlendirmesini takiben, hipotezler Çoklu Ayırma Analizi ve Ki-Kare Testi ile test edilmiştir. Bulgular, moda ilgilenimi, dokunma ihtiyacı ve çevrimiçi güvenin, hem çevrimiçi hem çevrimdışı kanalları tercih eden tüketicileri sadece çevrimdışı kanal tercih eden tüketicilerden ayırt edebileceğini ortaya koymaktadır. Öte yandan, tüketicilerin giyim alışverişindeki kanal tercihi ile demografik göstergeler arasında bir ilişki tespit edilmemiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İşletme Finans

FACTORS DETERMINING ONLINE AND OFFLINE CHANNEL PREFERENCE FOR APPAREL SHOPPING

Öz:
As consumers prefer web sites, mobile applications or social networks, in addition to physical stores, understanding which characteristics can be used to predict consumers’ channel preference becomes vital both for apparel brands and consumer researchers. From this point of view, this study examines fashion innovativeness, fashion involvement, fashion opinion leadership, need for touch, online trust and demographic characteristics to identify which of these can be used to predict consumers’ channel preference. Data obtained from a sample of 187 respondents were analyzed with Multiple Discriminant Analysis and Chi-Square Test, after assessing the structural model. Findings reveal that fashion involvement, need for touch and online trust can discriminate consumers who prefer offline channels from those who prefer both offline and online channels. On the other hand, no relationship between the consumers’ channel preference for apparel shopping and demographic indicators has been found.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy, R. (2006). İnternet Ortamında Pazarlama, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Beaudoin, P., Lachance M. J. ve Robitaille J., (2003). Fashion Innovativeness, Fashion Diffusion and Brand Sensitivity Among Adolescents. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 7(1), 23-30.
  • Bhatnagar, A., Misra, S. ve Rao, H.R. (2000). On Risk, Convenience, and Internet Shopping Behavior. Communications of the ACM, 43(11), 98-105.
  • Chen, Y.H ve Barnes, S. (2007). Initial Trust and Online Buyer Behavior. Industrial Management & Data Systems, 107(1), 21-36.
  • Chen-Yu, J.H. ve Seock, Y.K., (2002). Adolescents’ Clothing Purchase Motivations, Information Sources and Store Selection Criteria: A Comparison of Male/Female and Impulse/Non-Impulse Shoppers. Family and Consumer Sciences Research Journal, 31(1), 50-77.
  • Cho, S. ve Workman, J. (2011). Gender, Fashion Innovativeness and Opinion Leadership, and Need for Touch: Effects on Multi‐Channel Choice and Touch/Non‐Touch Preference in Clothing Shopping. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 15(3), 363-382.
  • Citrin, A.V., Stem, D.E., Spangenberg, E.R. ve Clark, M.J. (2003). Consumer Need for Tactile Input: An Internet Retailing Challenge. Journal of Business Research, 56, 915-22.
  • Cronbach, L.J. (1951). Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests. Psychometrika, 16, 297-335.
  • Çivitci, Ş., (2011). Kırgızistan ve Türkiye Gençlerinin Giysi Satın Alma Davranışlarının Karşılaştırılması. Bilig, 59 (Güz), 97-122.
  • Deloitte (2015). Omni-channel Retail – A Deloitte Point of View. Erişim adresi: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/se/Documents/technology/Omni-channel-2015.pdf (18.06.2019)
  • Donthu, N.ve Garcia, A. (1999). The Internet Shopper. Journal of Advertising Research, 39(3), 52-58.
  • Egger, A. (2006). Intangibility and Perceived Risk in Online Environments. London, University of Middlesex: Academy of Marketing.
  • Ersun, N. A. ve Yıldırım, F. (2010). Consumer Involvement and Brand Sensitivity of University Students in Their Choice of Fashion Products. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 28 (1), 313-333.
  • Finstad, K. (2010). Response Interpolation and Scale Sensitivity: Evidence against 5-Point Scales. Journal of Usability Studies, 5(3), 104-110.
  • Flynn, L.R., Goldsmith, R.E. ve Eastman, J.E. (1996). Opinion Leaders and Opinion Seekers: Two New Measurement Scales. Journal of the Academy of Marketing Science, 24(2), 137-147.
  • Fortune. (2017). Türkiye'de 10 kişiden biri online alışverişi tercih ediyor. Erişim adresi: http://www.fortuneturkey.com/turkiyede-10-kisiden-biri-online-alisverisi-tercih-ediyor-43539 (30.08.2018)
  • Goldsmith, R. E. ve Hofacker, C.F. (1991). Measuring Consumer Innovativeness. Journal of Academy of Marketing Science, 19(3), 209-221.
  • Goldsmith, R.E, Moore, M. A. ve Beaudoin, P. (1999). Fashion Innovativeness and Self-Concept: A Replication.
  • Journal of Product & Brand Management, 8(1), 7-18.
  • Goldsmith, R.E. ve Goldsmith, E.B. (2002). Buying Apparel over the Internet. Journal of Product & Brand Management, 11(2), 89-102.
  • Goldsmith, R.E, Flynn, L.R. ve Goldsmith E.B. (2003). Innovative Consumers and Market Mavens. Journal of Marketing Theory and Practice, 11(4), 54-65.
  • Goldsmith, R.E ve Flynn, L.R. (2004). Psychological and Behavioral Drivers of Online Clothing Purchase. Journal of Fashion Marketing and Management, 8(1), 84-95.
  • Goldsmith, R.E ve Flynn, L.R. (2005). Bricks, Clicks, and Pix: Apparel Buyers' Use of Stores, Internet, and Catalogs Compared. International Journal of Retail & Distribution Management, 33(4), 271-283.
  • Gültaş, P. ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten Alışverişte Tüketici Davranışını Etkileyen Demografik Faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (10), 32-50.
  • Hair, J.F., Black, W. C., Babin, B.J. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis. 7th Edition, Pearson.
  • Haseki, M. İ. ve Yaşa, E. (2010). Tüketicileri E-Alışverişe Yönlendiren Faktörleri Belirlemeye Yönelik Bir Pilot Araştırma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 211-224.
  • İşcioğlu, T. E. ve Atakan, M. G. S. (2017). Türk ve Alman Gençlerin Giyim Motivasyonu, Marka Duyarlılığı ve Moda Yönelimi: Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 9(3), 300-325.
  • Jun, D.G., Choo, H.J. ve Kim, H.S. (2010). A Study on the Clothing Involvement, Fashion Innovativeness, Impulsive Buying, and Brand Loyalty of Male University Students. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 34, 424-436.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın.
  • Kayabaşı, A. ve Kiracı, H. (2018). Hazır Giyim Sektöründe Faydacı ve Hedonik Tüketimin Moda Liderliği Üzerine Etkisinin İncelenmesi. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 2 (1), 27-50.
  • Kim, D. J., Ferrin, D. K. ve Rao, R. H. (2009). Trust and Satisfaction, Two Stepping Stones for Successful E-Commerce Relationships: A Longitudinal Exploration. Information Systems Research, 20, 237–257.
  • Kim, E. Y. ve Kim, Y. K. (2004). Predicting Online Purchase Intentions for Clothing Products. European Journal of Marketing, 38(7), 883-897.
  • Kim H. H. ve Kim, J. (2009). The Effect of Offline Brand Trust and Perceived Internet Confidence on Online Shopping Intention in the Integrated Multi-Channel Context. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(2), 126-141.
  • Kim, J. ve Park, J. (2005). A Consumer Shopping Channel Extension Model: Attitude Shift toward the Online Store. Journal of Fashion Marketing and Management, 9(1), 106-121.
  • Kim, Y. K., Park, S. H. ve Pookulangara, S. (2005). Effects of Multi-Channel Consumers’ Perceived Retail Attributes on Purchase Intentions of Clothing Products. Journal of Marketing Channels, 12(4), 23-43.
  • Kimery, K.M. ve Mccard, M. (2002). Third-Party Assurances: Mapping the Road to Trust in E-Retailing. Journal of Information Technology Theory and Application, 4(2), 63-82.
  • Kocatürk, E. B. (2017). Moda Pazarlamasına Yönelik Literatür Taraması ve Moda Pazarlamasında Güncel Gelişmeler. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (3), 72-86.
  • Lee, H. H. ve Kim, J. (2008). The Effects of Shopping Orientations on Consumers' Satisfaction with Product Search and Purchases in a Multi-Channel Environment. Journal of Fashion Marketing and Management, 12(2), 193–216.
  • Levin, A.M., Levin, I.P. ve Health, C.E. (2003). Product Category-Dependent Consumer Preference for Online and Offline Shopping Features and their Influence on Multichannel Retail Appliances. Journal of Electronic Commerce Research, 4(3), 85-93.
  • Marangoz, M. ve Aydın, A. E. (2017). Tüketicilerin Değişen Alışveriş Alışkanlıkları ve Perakendecilikte Bütünleşik Dağıtım Kanalı Yaklaşımı. Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 9 (1), 71-93.
  • Melis, K., Campo, K., Breugelmans, E. ve Lamey, L. (2015). The Impact of the Multi-Channel Retail Mix on Online Store Choice: Does Online Experience Matter? Journal of Retailing, 91(2), 272-288.
  • Newholm, T., McGoldrick, P., Keeling, K., Macaulay, L. ve Doherty, J. (2004). Multi-Story Trust and Online Retailer Strategies. International Review of Retail, Distribution & Consumer Research, 14(4), 437-456.
  • O’cass, A. (2004). Fashion Clothing Consumption: Antecedents and Consequences of Fashion Clothing Involvement. European Journal of Marketing, 38(7), 869-882.
  • Özgüven, N., (2011). Tüketicilerin Online Alışverişe Karşı Tutumları İle Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Analizi. KMÜ Sosyal ve Ekonomı̇k Araştırmalar Dergı̇si, 13 (21), 47-54.
  • Park, C. ve Jun, J.K. (2002). A Cross-Cultural Comparison of Online Buying Intention: Effects of Internet Usage, Perceived Risks, and Innovativeness. Treloar, A. ve Ellis, A. (Eds), 8. Australian World Wide Web Konferansı, Twin Waters Resort, Sunshine Coast.
  • Peck, J. ve Childers, T. L. (2003). Individual Differences in Haptic Information Processing: The “Need for Touch” Scale. Journal of Consumer Research, 30(3), 430-442.
  • Perakende Araştırma Merkezi. (2017). Online Retailing: Britain, Europe, US and Canada 2017. Erişim adresi: http://www.retailresearch.org/onlineretailing.php
  • Rangaswamy, A. ve Van Bruggen, G.H. (2005). Opportunities and Challenges in Multichannel Marketing: An Introduction to the Special Issue. Journal of Interactive Marketing, 19(2), 5-11.
  • Saleh, K. (2017). Global Online Retail Spending – Statistics and Trends. Erişim adresi: https://www.invespcro.com/blog/global-online-retail-spending-statistics-and-trends/
  • Statista. (2018). Apparel, Footwear and Accessories Retail E-Commerce Revenue in the United States from 2016 to 2022 (in Million U.S. Dollars). Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/278890/us-apparel-and-accessories-retail-e-commerce-revenue/
  • Symonds, P. M. (1924). On the Loss of Reliability in Ratings Due to Coarseness of the Scale. Journal of Experimental Psychology, 7(6), 456-461.
  • Textile Consumer. (1999). Assessing the Consumer Gap between Baby Boomers and Generation X. Erişim adresi: www.cottoninc.com/TextileConsumer/homepage
  • Tigert, D. J., Ring, L.J. ve King, C.W. (1976). Fashion Involvement and Buying Behavior: A Methodological Study. Beverlee B. A. (Ed.), Advances in Consumer Research 03 (46-52), Cincinnati, OH: Association for Consumer Research
  • Torlak, Ö. (2000). Yeni Bir Yüzyılın Başında Tüketici Eğilimlerindeki Değişim ve Pazarlama Stratejileri. Ekopol, 6 (Nisan- Haziran), 56-59.
  • Verhagen, T., Meents, S. ve Tan, Y.H. (2006). Perceived Risk and Trust Associated with Purchasing at Electronic Marketplace. European Journal of Information Systems, 15(6), 542-555.
  • Workman, J. E. (2010). Fashion Consumer Groups, Gender, and Need for Touch. Clothing and Textiles Research Journal, 28(2), 126-139.
APA EKER İŞCİOĞLU T, AĞYOL B (2019). GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. , 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
Chicago EKER İŞCİOĞLU TUTKU,AĞYOL Beril GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. (2019): 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
MLA EKER İŞCİOĞLU TUTKU,AĞYOL Beril GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. , 2019, ss.1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
AMA EKER İŞCİOĞLU T,AĞYOL B GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. . 2019; 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
Vancouver EKER İŞCİOĞLU T,AĞYOL B GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. . 2019; 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
IEEE EKER İŞCİOĞLU T,AĞYOL B "GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR." , ss.1042 - 1060, 2019. 10.15295/bmij.v7i2.1125
ISNAD EKER İŞCİOĞLU, TUTKU - AĞYOL, Beril. "GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR". (2019), 1042-1060. https://doi.org/10.15295/bmij.v7i2.1125
APA EKER İŞCİOĞLU T, AĞYOL B (2019). GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. Business and Management Studies: An International Journal, 7(2), 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
Chicago EKER İŞCİOĞLU TUTKU,AĞYOL Beril GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. Business and Management Studies: An International Journal 7, no.2 (2019): 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
MLA EKER İŞCİOĞLU TUTKU,AĞYOL Beril GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. Business and Management Studies: An International Journal, vol.7, no.2, 2019, ss.1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
AMA EKER İŞCİOĞLU T,AĞYOL B GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. Business and Management Studies: An International Journal. 2019; 7(2): 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
Vancouver EKER İŞCİOĞLU T,AĞYOL B GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR. Business and Management Studies: An International Journal. 2019; 7(2): 1042 - 1060. 10.15295/bmij.v7i2.1125
IEEE EKER İŞCİOĞLU T,AĞYOL B "GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR." Business and Management Studies: An International Journal, 7, ss.1042 - 1060, 2019. 10.15295/bmij.v7i2.1125
ISNAD EKER İŞCİOĞLU, TUTKU - AĞYOL, Beril. "GİYİM ALIŞVERİŞİNDE ÇEVRİMİÇİ VE ÇEVRİMDIŞI KANAL TERCİHİNİ BELİRLEYEN UNSURLAR". Business and Management Studies: An International Journal 7/2 (2019), 1042-1060. https://doi.org/10.15295/bmij.v7i2.1125