Yıl: 2019 Cilt: 23 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1427 - 1441 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-01-2020

Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması

Öz:
Son zamanlarda üzerinde en çok durulan şiddet türlerinden birisi de medya şiddetidir. Bu konuda eğitimci (öğretmen ve öğretmen adayları) görüşleri önemli yer tutmaktadır. Bu çalışmanın amacı eğitimci görüşlerine göre, medya şiddetine yönelik görüşleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın modeli taramadır. Araştırmada Gül (2018) tarafından geliştirilen “Medya Şiddet Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Samsun ilinde görev yapan 105 öğretmen ile Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 121 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, ANOVA, t-testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak ,05 düzeyi seçilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, öğretmen ve öğretmen adaylarının şiddete düşkünlük alt boyutuna ilişkin görüşleri düşük seviyede bulunmuştur. Katılımcılar şiddetin olumsuz etkisine katılmaktadırlar. Öğretmen ve öğretmen adayları şiddetin arttığını kabul etmekte ve şiddetin önlenmesi gerektiğini düşünmektedirler. Şiddetle mücadele edilmesini ve şiddetin eğitsel yollarla yok edilmesi görüşlerine katıldıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adak, N. (2004). Bir sosyalizasyon aracı olarak televizyon ve şiddet, Bilig, 30, 27-38.
  • Ayan, S. (2006). Şiddet ve fanatizm. Ç. Ü. İktisadi İdari Bilimler Dergisi. 7/2, 191-209.
  • Aydın, A. O. (21018). Bazı kadınlar şiddete bayılıyor. Erişim: 25.03.2018. https://www.yeniakit.com.tr/yazarlar/ali-osman-aydin/bazi-kadinlar-siddete-bayiliyor-22582.html
  • Bhattacherjee, A. (2012). Social science research: principles, methods, and practices. Textbooks Collection USF Tampa Library Open Access Collections, University of South Florida.
  • Baran, G. K. (2008). Öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak okullarda şiddet ve okul Güvenliğinin incelenmesi: Keçiören örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Bilgin, N. (1989). Sosyal psikolojiye giriş, İzmir: Ege Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları
  • Büyükbakkal, G. (2007). Televizyonun çocuklar üzerindeki etkileri. İÜ. İletişim Fakültesi Dergisi, 28, 31–44.
  • Çabuk, Kaya N. (2006). Şiddetin sosyal dinamikleri. Toplumsal Bir Sorun Olarak Şiddet Sempozyumu. (105-119). 20-21 Mayıs Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Çuhadaroğlu, F. (2000). Ergenlik döneminde psikolojik gelişim. Katkı Pediatri Dergisi, 21(6), 863-868.
  • Ergil, D. (2001). Şiddetin kültürel kökenleri. Bilim ve Teknik Dergisi, 399, 40-41.
  • Fromm, E. (1982). Sevgi ve şiddetin kaynağı.(Çev. Y. Salman, N. İçten), İstanbul: Pamel Yayınevi
  • Gül (2018). Medya şiddetinin eğitimci görüşlerine göre değerlendirilmesi, Sanal alem/medya şiddeti. Ankara: HEGEM Yayınları.
  • Güdüm, S. (2016). Sanal yaşamlar ve bilgisayar oyunlarında pazarlanan şiddet. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42), 1986-1992.
  • Haber7 (2010). Bilgisayar oyunlarındaki büyük tehlike. 24.02.2018 tarihinde erişildi: http://www.haber7.com/medya/haber/565325-bilgisayar-oyunlarindaki-buyuk-tehlike
  • İnam, A. (2018). Şiddeti anlamak, Erişim tarihi: 13.07.2018 http://mimoza.marmara.edu.tr/~avni/dersbelgeligi/kunduz/siddet/ahmetinam.htm
  • Kapaklıkaya, B. (2016). Sanal alem Sosyal medya, asosyalleşen insanlar…24.02.2018 tarihinde erişildi. http://www.gundem.be/tr/birgul-kapaklikaya/sanal-alem
  • Karacan, T. (2016). Sanal alem görgüsüzlüğü normalleştiriyor. 24.02.2018 tarihinde erişildi. http://www.dunyabulteni.net/aile-saglik/383564/sanal-alem-gorgusuzlugu-normallestiriyor
  • Kaskan, Ö. ve Yıldırım, İ. (2012). Şiddet eğilimi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 165-177.
  • Kayhan, N. (2015). Medyadaki şiddet kültürünün çocuklara etkisi ve mağduriyetler, Toplum Bilimleri Dergisi, 9 (18) : 61-91.
  • Keçearih, C. (2014). Sanal alem çift ilişkisini olumsuz etkiliyor! 24.02.2018 tarihinde erişildi:https://dagmedya.net/2014/01/05/sanal-ortamda-flort-etmenin-sinirlarini-cizmek-oldukca-zor/
  • Köknel, Ö. (1996). Bireysel ve toplumsal şiddet, (1. Basım), İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi
  • Mavi balina (2018). Tehditler, şiddet dolu görevler ve can kayıpları: sanal ölüm tuzağı mavi balina hakkında bilinmesi gerekenler! https://onedio.com/haber/sanal-olum-tuzagi-blue-whale-namidiger-mavi-balina-hakkinda-bilinmesi-gerekenler-795812 24.02.2018 tarihinde erişildi:
  • MEB (2008). Öğretmenlerin şiddet konusundaki bilgileri, gözlemleri, değerlendirmeleri ve çözüm önerileri. EARGED, Ankara: 2008.
  • Minaz, A. ve Çetinkaya (Bozkurt), Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, .9(21) (Özel Sayı), 268-286. DOI: 10.20875/makusobed.306903
  • Morgan, C. (1980). Psikolojiye giriş (çev. S. Karakaş ve diğ), Ankara: Meteksan
  • Noyan, O. (2017). Sanal zorbalık çocukları tehdit ediyor. 24.02.2018 tarihinde erişildi: http://www.trthaber.com/haber/turkiye/sanal-zorbalik-cocuklari-tehdit-ediyor-327690.html
  • Ökten, Ş. (2018). Kan davasının toplumsal-kültürel bağlamı, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,11(55), 525-532.
  • Polat, O. (2016). Şiddet. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 22 (1), 15-34.
  • Sayın, İ. (2018). Bilgisayar oyunu bağımlılığı caiz değil. 24.02.2018 tarihinde erişildi: https://www.tamindir.com/haber/bilgisayar-oyunu-bagimliligi-caiz-degil_36054/
  • SHÇEK (2018). Şiddet öğrenilen bir davranıştır. T.C. Başbakanlık Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu, Ankara.
  • TDK (2018). Şiddet. Erişim tarihi: 13.04.2018, http://www.tdk.gov.tr/index.php? option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5b47960f3ab393.66730475
  • Tel, H. (2002). Gizli sağlık sorunu ev içi şiddet ve hemşirelik yaklaşımları. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2): 1-8.
  • Telekomcular Derneği (2017). İslam ahlakı ve sanal alem. 24.02.2018 tarihinde erişildi:http://www.telekomculardernegi.org.tr/haber-7632-islam-ahlaki-ve-sanal alem.html
  • Tok, L. (2001). Cinsiyet rolleri ile ilgili farklı kalıp yargılara sahip üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri, yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Toker, A. (2009). Şiddet öğrenilen bir davranıştır. Erişim: 25.03.2018. http://www.aktuelpsikoloji.com/siddet-ogrenilen-bir-davranistir-4969h.htm
  • Tüter, G., Ö. (2016). Medyada yer alan şiddetin insanlar üzerindeki etkileri, Erişim: 24.2.2018,http://www.dokudanismanlik.com/makaleler-medyada-yer-alan-siddetin-insanlar-uzerindeki-etkileri.php
  • Ünsal, A. (1996). Genişletilmiş bir şiddet tipolojisi. Cogito. 6, 29-36.
  • WHO (2018). Violence prevension alliance. Erişim tarihi: 17 Temmuz 2018 http://www.who.int/violenceprevention/approach/definition/en/
  • Yavuz, R., Tarhan, N., Kocabaşoğlu, N. ve Savrun, M. (2000). Biyolojik, sosyolojik, psikolojik açıdan şiddet. (ed. İ. Balcıoğlu), İstanbul: Yüce Yayım.
  • Yurtal, F. ve Cenkseven, F. (2007). İlköğretim okullarında zorbalığın yaygınlığı ve doğası. Türk PDR Dergisi, (28), 1-13.
APA Gül İ (2019). Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. , 1427 - 1441.
Chicago Gül İbrahim Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. (2019): 1427 - 1441.
MLA Gül İbrahim Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. , 2019, ss.1427 - 1441.
AMA Gül İ Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. . 2019; 1427 - 1441.
Vancouver Gül İ Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. . 2019; 1427 - 1441.
IEEE Gül İ "Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması." , ss.1427 - 1441, 2019.
ISNAD Gül, İbrahim. "Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması". (2019), 1427-1441.
APA Gül İ (2019). Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1427 - 1441.
Chicago Gül İbrahim Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23, no.3 (2019): 1427 - 1441.
MLA Gül İbrahim Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.23, no.3, 2019, ss.1427 - 1441.
AMA Gül İ Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 23(3): 1427 - 1441.
Vancouver Gül İ Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 23(3): 1427 - 1441.
IEEE Gül İ "Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması." Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, ss.1427 - 1441, 2019.
ISNAD Gül, İbrahim. "Eğitimcilerin Medya Şiddetine Yönelik Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından Karşılaştırılması". Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 23/3 (2019), 1427-1441.