Yıl: 2018 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 135 - 160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.12984/egeefd.343374 İndeks Tarihi: 23-10-2019

İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması

Öz:
Bu çalışmada öğrencilerin teknoloji ve tasarım konusundaki bilgilerini artırmak ve fen ve teknoloji okuryazarı olmalarına katkıda bulunmak amacıyla hazırlanan bir eğitim modülü 4., 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin oluşturduğu 88 kişilik bir gruba uygulanmıştır. Boston Üniversitesi Bilim Müzesi tarafından (Museum of Science) geliştirilen “Çocuklar İçin Mühendislik ve Teknoloji Dersleri” (Engineering and Technology Lessons for Children) isimli eğitim modülü, “kuvvet” konusu ele alınarak uygulanmıştır. Mühendislik Tutum Ölçeği, Teknoloji Nedir? ve Mühendislik Nedir? Ölçekleri veri toplama aracı olarak uygulama öncesi ve sonrasında uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda; eğitim öncesinden sonrasına tutum puanlarının ortalamaları arasında anlamlı farkın olduğu gözlemlenmiştir. Gruplara bakıldığında, 4. sınıf öğrencilerinin bilim ve mühendislikle ilgili tutumlarında artış gözlenmemekle birlikte 5. ve 6. sınıflarda artış olduğu görülmüştür. Teknoloji Nedir? ölçeği analiz edildiğinde 4, 5 ve 6.sınıf öğrencilerinin teknoloji ile ilgili bilgi düzeylerinde anlamlı yönde bir artış olduğu tespit edilmiştir. Mühendislik Nedir? Ölçeği veri analizi sonucunda her sınıf için puan ortalamaları artmış ve 5. ve 6. sınıflarda bu artış anlamlı düzeyde olmuştur. Çalışma sonucunda, ilkokul programlarına mühendislikle ilgili uygulamaların entegre edilmesi konusunda önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

An Application of a Module on the Development of Science-Technology-Design Process Skills for Primary School Students

Öz:
In this study, a training group of 88 students was created with 4th, 5th and 6th grade students to which a module was presented to increase the students' knowledge on technology and design and to contribute to science and technology literacy. The module named "Engineering and Technology Lessons for Children", developed by the Boston University Science Museum (Museum of Science), has been implemented with the theme of "force". Engineering Attitude Instrument, What is Technology?, and What is Engineering? were administered as data collection tools before and after the module. The findings suggested that the module contributed significantly to students’ attitudes towards science and engineering. Although no difference was found in 4th grades students’ attitudes, 5th and 6th grades performed significantly better after the implementation of the module. According to the findings from the data collected by “What is Technology” instrument, all grades showed a significant increase in their technological knowledge. The analysis of the data from “What is Engineering?” instrument showed that the average score for each class increased, and this increase was significant at the 5th and 6th grades. As a conclusion, suggestions were made to integrate engineering related practices into primary school curriculum.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baştürk, R. (2011). Bütün yönleriyle SPSS örnekli nonparametric istatiksel yöntemler (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (12. baskı). Türkiye: Pegem
  • Corlu, M. S. (2013). Insights into STEM education praxis: An assessment scheme for course syllabi. Educational Sciences: Theory and Practice, 13(4), 2477-2485.
  • Cunningham, C. M.ve Lachapelle, C. P. (2010). The impact of Engineering is Elementary (EiE) on students’ attitudes toward engineering and science. Sözel bildiri, ASEE Annual Conference and Exposition, Louisville
  • Cunningham, C. M., Lachapelle, C. P. ve Lindgren-Streicher, A. (2005). Assessing elementary school students' conceptions of engineering and technology. Sözel bildiri, ASEE Annual Conference and Exposition, Portland.
  • Cunningham, C. M., Lachapelle, C. P. ve Lindgren-Streicher, A. (2006). Elementary teachers' understandings of engineering and technology. Sözel bildiri, American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition. Chicago.
  • Dindar, H. ve Taneri, A. (2011).MEB’in 1968, 1992, 2000 ve 2004 yıllarında geliştirdiği fen programlarının amaç, kavram ve etkinlik yönünden karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(2), 363-378.
  • Engineering is Elementary (2005) The engineering attitude instrument: Reliability report. http://www.eie.org/sites/default/files/engineering_attitudes_reliability.pdf)
  • Engineering is Elementary The Engineering Design Process. http://www.eie.org adresinden elde edildi. .
  • Lachapelle, C. P. ve Cunningham, C. M. (2007). Engineering is Elementary: Children's Changing Understandings of Science and Engineering. Sözel bildiri, ASEE Annual Conference and Exposition, Honolulu.
  • Lachapelle, C. P., Cunningham, C. M., Jocz, J., Kay, A.E., Phadnis, P., Wertheimer, J. ve Arteaga, R. (2011). Engineering is elementary: An evaluation of years 4 through 6 field testing. Boston, MA: Museum of Science.
  • Lachapelle, C. P., Cunningham, C. M., Oware, E. A. ve Battu, B. (2008). Engineering is Elementary: An
  • evaluation of student outcomes from the PCET program. Boston, MA: Museum of Science.
  • Lachapelle, C. P., Hertel, J. D., Jocz, J. ve Cunningham, C. M. (2013). Measuring students' naïve conceptions about technology. Sözel bildiri, NARST Annual International Conference, Rio Grande.
  • Lachapelle, C. P., Jocz, J. ve Phadnis, P. (2011). An evaluation of the implementation of Engineering is Elementary in fourteen Minneapolis Public Schools. Boston, MA: Museum of Science.
  • Lachapelle, C. P., Phadnis, P., Hertel, J. ve Cunningham, C. M. (2012). What is engineering? A survey of elementary students. Sözel bildiri, 2nd P-12 Engineering and Design Education Research Summit, Washington, D.C.
  • Lachapelle, C. P., Phadnis, P., Jocz, J. ve Cunningham, C.M. (2012). The impact of engineering curriculum units on students’ interest in engineering and science. Sözel bildiri, NARST Annual International Conference, Indianapolis.
  • McKay, M., Macalalag, A., Shields, C., Brockway, D. ve McGrath, E. (2008). Partnership to improve student achievement through real world learning in engineering, science, mathematics and technology. Sözel bildiri, American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition Proceedings, Pittsburgh.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2000). İlköğretim okulu fen bilgisi dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005).Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2008).Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Fen Bilimleri Dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıf) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • White House (2010). Prepare and inspire: K-12 education in science, technology, engineering and math (STEM) for America’s future. http://www.whitehouse.gov adresinden elde edildi.
APA PEKMEZ E, Yılmaz H, Alaçam Akşit A, GÜLER F (2018). İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. , 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
Chicago PEKMEZ ESIN,Yılmaz Hülya,Alaçam Akşit Aslı Ceren,GÜLER Fulden İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. (2018): 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
MLA PEKMEZ ESIN,Yılmaz Hülya,Alaçam Akşit Aslı Ceren,GÜLER Fulden İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. , 2018, ss.135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
AMA PEKMEZ E,Yılmaz H,Alaçam Akşit A,GÜLER F İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. . 2018; 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
Vancouver PEKMEZ E,Yılmaz H,Alaçam Akşit A,GÜLER F İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. . 2018; 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
IEEE PEKMEZ E,Yılmaz H,Alaçam Akşit A,GÜLER F "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması." , ss.135 - 160, 2018. 10.12984/egeefd.343374
ISNAD PEKMEZ, ESIN vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması". (2018), 135-160. https://doi.org/10.12984/egeefd.343374
APA PEKMEZ E, Yılmaz H, Alaçam Akşit A, GÜLER F (2018). İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. Ege Eğitim Dergisi, 19(1), 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
Chicago PEKMEZ ESIN,Yılmaz Hülya,Alaçam Akşit Aslı Ceren,GÜLER Fulden İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. Ege Eğitim Dergisi 19, no.1 (2018): 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
MLA PEKMEZ ESIN,Yılmaz Hülya,Alaçam Akşit Aslı Ceren,GÜLER Fulden İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. Ege Eğitim Dergisi, vol.19, no.1, 2018, ss.135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
AMA PEKMEZ E,Yılmaz H,Alaçam Akşit A,GÜLER F İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. Ege Eğitim Dergisi. 2018; 19(1): 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
Vancouver PEKMEZ E,Yılmaz H,Alaçam Akşit A,GÜLER F İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması. Ege Eğitim Dergisi. 2018; 19(1): 135 - 160. 10.12984/egeefd.343374
IEEE PEKMEZ E,Yılmaz H,Alaçam Akşit A,GÜLER F "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması." Ege Eğitim Dergisi, 19, ss.135 - 160, 2018. 10.12984/egeefd.343374
ISNAD PEKMEZ, ESIN vd. "İlköğretim Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Tasarım Süreci İle İlgili Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Eğitim Modülü Uygulaması". Ege Eğitim Dergisi 19/1 (2018), 135-160. https://doi.org/10.12984/egeefd.343374