Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 434 - 480 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.2018.20.01.014 İndeks Tarihi: 08-11-2019

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları

Öz:
Metaforlar, eğitim araştırmalarında deneyimlere dayalı algıların belirlenmesinde yoğun bir şekildekullanılmaktadır. Çünkü metaforlar, özellikle tartışmalı konulardaki farklı perspektifleri göstermek için oldukçauygundur. Bu araştırma, gelecekte vatandaşlık, insan hakları ve demokrasi derslerini okutacak sosyal bilgileröğretmen adaylarının ‘iyi vatandaş’ kavramı hakkındaki metaforik algılarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinde hermenötik araştırma yaklaşımına göre tasarlanmıştır. Çalışma grubu,Uşak Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinde okuyan 142 öğretmen adayındanoluşmaktadır. Yapılandırılmış metaforla toplanan veriler, metaforik analiz ve içerik analizi yöntemleriyledeğerlendirilmiştir. Çalışmaya katılan öğretmen adayları, ‘iyi vatandaş’ kavramıyla ilgili 61 farklı metaforüretmişlerdir. Bu metaforlar içerisinde en çok Mustafa Kemal Atatürk, ağaç ve güneş isimleri kullanılmıştır. Bumetaforlardan aydınlatıcı ve bilgilendirici; sadık, vatansever ve koruyucu; yol gösterici ve öncü; faydalı; sorumluve etkin; bilinçli ve tecrübeli; fedakâr; adil; katılımcı ve işbirlikçi; cömert ve yardımsever, çalışkan ve uzmanvatandaş olmak üzere toplamda 12 vatandaşlık kategorisi çıkarılmıştır. Mustafa Kemal Atatürk, çeşitliözellikleriyle yedi farklı kategoride yer almıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Metaphoric Perceptions of Prospective Social Studies Teachers towards the Concept of ‘Good Citizen’

Öz:
Metaphors are often used in educational studies to ascertain perceptions that are based on experiences because metaphors are able to adequately demonstrate the different perspectives regarding controversial subject matters. The study was designed according to the hermeneutical research approach in qualitative research methods. The study group consisted of 142 teacher candidates from the Social Studies Teaching Department of Usak University Faculty of Education. The participant students produced 61 different metaphors about the concept of ‘good citizen’. Among the metaphors, the most used names/words were Mustafa Kemal Ataturk, tree and sun. In addition, 12 citizenship categories such as enlightening and informative citizen; loyal, patriotic, and protective; guiding and leading; useful; responsible and effective; conscious and experienced; devoted; fair; participant and collaborative; generous and helpful; industrious and expert citizen emerged from these metaphors. Mustafa Kemal Ataturk was used with his various qualities in seven different categories.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Dere İ (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. , 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
Chicago Dere İlker Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. (2019): 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
MLA Dere İlker Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. , 2019, ss.434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
AMA Dere İ Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. . 2019; 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
Vancouver Dere İ Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. . 2019; 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
IEEE Dere İ "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları." , ss.434 - 480, 2019. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
ISNAD Dere, İlker. "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları". (2019), 434-480. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.014
APA Dere İ (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
Chicago Dere İlker Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.1 (2019): 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
MLA Dere İlker Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
AMA Dere İ Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
Vancouver Dere İ Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 20(1): 434 - 480. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
IEEE Dere İ "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.434 - 480, 2019. 10.29299/kefad.2018.20.01.014
ISNAD Dere, İlker. "Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının ‘İyi Vatandaş’ Kavramı Hakkındaki Metaforik Algıları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (2019), 434-480. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.014