Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 496 - 523 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2018.321 İndeks Tarihi: 05-11-2019

Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama

Öz:
Bu araştırma, destinasyon yönetiminin stratejik olarak ele alınması gerektiği ve ülkesel ölçekte destinasyonların rekabet gücünü belirlemeye yönelik olarak hazırlanmıştır. Araştırmanın amacı Dwyer ve Kim’in modelinde yer alan faktörlerin yerel ölçeğe uyarlanması ve stratejik destinasyon yönetimine göre bir model oluşturulmasıdır. Araştırmanın anakütlesini, Alaçatı destinasyonundaki farklı kurum, işletme ve birimler oluşturmaktadır ve gruplara göre örnekleme / tabakalı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Dwyer ve Kim’in modelindeki faktörlere göre Gomezelc ve Mihalic (2008) tarafından hazırlanan ölçekten yararlanılarak anket tekniği ile 457 kişiden veri elde edilmiştir. Araştırma 2012 yılının Eylül ayında ve 2013 yılının Mayıs ayında gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi için iki farklı istatistik programından yararlanılmıştır. Literatürde yer alan modelde doğal ve kültürel kaynaklar, yapay kaynaklar, destek kaynakları, durumsal koşullar ve talep koşulları ile birlikte altıncı bir faktör olarak ele alınsa da, stratejik destinasyon yönetimini oluşturulan modele göre diğer faktörleri etkileyen bağımsız bir faktör olarak ele alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan ele edilen bulgulara göre Alaçatı destinasyonunun rekabet gücünün yüksek olduğu ancak stratejik olarak destinasyonun yönetilmesi gerektiği ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme İşletme Finans

(Strategic Destination Management for the Improvement of Tourism Destination Competitiveness: An Application on Çeşme Alaçatı Destination)**

Öz:
This research has been prepared in order to determine the competitiveness of destinations at the national scale and that the destination management should be dealt with strategically. The study aims to adopt the factors in the model of Dwyer and Kim to the local scale and to form a model according to the strategic destination management. The main population of the research consists of different institutions, enterprises, and units in Alaçatı destination and stratified sampling technique is used according to groups. Data were obtained from 457 people by using the method prepared by Gomezelc and Mihalic (2008) according to the factors in Dwyer and Kim's model. The study was conducted in September 2012 and in May of 2013. Two different statistical programs were used for data analysis. Although it is considered as a sixth factor along with natural and cultural resources, artificial sources, support resources, situational conditions and demand conditions in the model in the literature, it is concluded that strategic destination management should be considered as an independent factor affecting other factors according to the model created. According to the findings obtained from the research, it was revealed that Alaçatı destination has high competitiveness, but it should be managed strategically.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akat, İ., Budak, G. ve Budak, G. (2002). İşletme Yönetimi, (4. Bası), Barış Yayınları Fakülteler Kitabevi, İzmir.
  • Ansoff, H. I. (1979). Strategic Management, John Wiley&Sons, Inc., Newyork.
  • Bahar, O. (2004). Türkiye’de Turizm Sektörünün Rekabet Gücü Analizi Üzerine Bir Alan Araştırması: Muğla Örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Bahar, O. ve Kozak, M. (2012). Turizm Ekonomisi, (4. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Bolat, T., Seymen, O. A., Bolat, O. İ. ve Erdem, B. (2008). Yönetim ve Organizasyon, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Buhalis, D. (2000). “Marketing the Competitive Destination of the Future”, Tourism Management, 21(1): 97-116.
  • Can, H. (2005). Organizasyon ve Yönetim, (7. Baskı), Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Climpson, A. (2008). “Sustainable Destination Management: The VICE Model”, www.insights.org.uk, 06.07.2013.
  • Cooper, C. ve Hall, C. M. (2008). Contemporary Tourism an International Approach, Butterworth- Heinemann, Burlington.
  • Dinçer, Ö. (2004). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, (7. Baskı), Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
  • Dwyer, L. ve Kim, C. (2003). “Destination Competitiveness: Determinants and Indicators”, Current Issues in Tourism, 6(5): 369-414.
  • Dünya Ekonomik Forumu / WEF. (2013). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013, Editörler Jenifer Blanke ve Thea Chiesa. World Economic Forum, Geneva.
  • Eren, S. (2018). “Gastronomic Identity and Gastronomic Image in Tourism Destinations: A Local Food Perspective”. Social Sciences Researches in the Globalizing World, (Editörler: Efe, R., Rusev, M., Straus, E., Avcıkurt, C. Soykan, A. ve Parlak, B.) içinde 488-498, St.Kliment Ohridski Universty Press, Sofia.
  • Friedmann, J. ve Weaver, C. (1980). Territory and Function, the Evolution of Regional Planning, California University Press, California.
  • Gomezelc, D. O. ve Mihalic, T. (2008). “Destination Competitiveness: Applying Different Models, the Case of Slovenia”, Tourism Management, 29(2): 294-307.
  • Gunn, C. A. (1994). Tourism Planning (3. Baskı), Taylor & Francis, Washington.
  • Güçlü, N. (2003). “Stratejik Yönetim”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2): 61-85.
  • Haugstad, B. (1999). Strategy Theory- a short review of the literature. (Kunne Project Report), www.kunne.no/upload/Gamle%20publikasjoner/Nedtegnelser/Strategy%20 Theory_N0299_Haugstad.pdf (12.03.2012).
  • Kendir, H. (2014). “Yeşil Pazarlama”. Pazarlamada Yeni Yaklaşımlar ve Turizmde Uygulamaları (Editör: Artuğer, S.), içinde 165-202, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Kim, C. (2000). A Model Development for Measuring Global Competitiveness of the Tourism Industry in the Asia-Pacific Region, Korea Institute for International Economy Policy. Seoul.
  • Kotler, P., Haider, D. H. ve Rein, I. (1993). Marketing Places. Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations, Free Press, New York.
  • Luecke, R. (2005). Strategy; Create and Implement the Best Strategy for Your Business, Harvard Business School Press, Boston.
  • Magaš, D. (2010, 6-8 Mayıs). Why the Destination Management Organization?. Biennial International Congress. Tourism & Hospitality Industry, Conference Proceedings (ss. 1041-1047). Düzenleyen: Üniversity of Rijeka Faculty of Tourism and Hospitality Management in Opatija Hırvatistan.
  • Miles, R. E. ve Snow, C. C. (1978). Organizational Strategy, Structure, and Process, McGraw-Hill, USA.
  • Mintzberg, H., Ahlstrand, B. ve Lampel, J. (1998). Strategy Safari, Free Press, New York.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory (2. Baskı), McGraw Hill, New York.
  • Olalı, H. (1990). Turizm Politikası ve Planlaması, İşletme İktisadı Enstitüsü Yayın No: 122, İstanbul.
  • Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy, Techniques for Analyzing Industries and Competitors, Free Press, New York.
  • Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage, Creating and Sustaining Superior Performance, Free Press, New York.
  • Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations, Free Press, New York.
  • Ritchie, J. R. B., ve Crouch, G. I. (2003). The Competitive Destination A Sustainable Tourism Perspective, Cabi Publishing, Cambridge.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş- Temel Lisrel Uygulamaları, Ekinoks Yayıncılık, İstanbul.
  • Tayfun, A. ve Arslan, E. (2013). “Festival Turizmi Kapsamında Yerli Turistlerin Ankara Alışveriş Festivali’nden Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2): 192-206.
  • Tosun, C. ve Jenkins, C. L. (1996). “Regional Planning Approaches to Tourism Development: The Case of Turkey”, Tourism Management, 17(7): 519-531.
  • Tosun, K. (1982). İşletme Yönetimi, (2. Baskı), Savaş Yayınları, Ankara.
  • Türkiye Turizm Stratejisi 2023. (2007), Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi (Genişletilmiş 2. Baskı), Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Usta, Ö. (2008). Turizm, Genel ve Yapısal Yaklaşım, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2007). İşletmelerde Stratejik Yönetim, (4. Baskı), Arıkan Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., İstanbul.
  • www.tdk.gov.tr, (15.02.2012).
  • www.ktbyatirimlarisletmeler.gov.tr/TR,9772/ turizm-kentleri.html, (06.07.2013).
  • Yoon, Y. (2002). Development of a Structural Model for Tourism destination Competitiveness from Stakeholders’ Perspectives, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University (Virginia Tech), Virginia.
APA guripek e, USTA Ö (2018). Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. , 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
Chicago guripek ediz,USTA ÖCAL Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. (2018): 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
MLA guripek ediz,USTA ÖCAL Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. , 2018, ss.496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
AMA guripek e,USTA Ö Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. . 2018; 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
Vancouver guripek e,USTA Ö Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. . 2018; 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
IEEE guripek e,USTA Ö "Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama." , ss.496 - 523, 2018. 10.21325/jotags.2018.321
ISNAD guripek, ediz - USTA, ÖCAL. "Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama". (2018), 496-523. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.321
APA guripek e, USTA Ö (2018). Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6(4), 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
Chicago guripek ediz,USTA ÖCAL Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6, no.4 (2018): 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
MLA guripek ediz,USTA ÖCAL Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.6, no.4, 2018, ss.496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
AMA guripek e,USTA Ö Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2018; 6(4): 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
Vancouver guripek e,USTA Ö Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2018; 6(4): 496 - 523. 10.21325/jotags.2018.321
IEEE guripek e,USTA Ö "Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 6, ss.496 - 523, 2018. 10.21325/jotags.2018.321
ISNAD guripek, ediz - USTA, ÖCAL. "Turizm Destinasyonlarının Rekabet Gücünün Artırılmasında Stratejik Destinasyon Yönetimi: Çeşme Alaçatı Destinasyonu Üzerine Bir Uygulama". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6/4 (2018), 496-523. https://doi.org/10.21325/jotags.2018.321