İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?
Yıl: 2019 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 440 - 452 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 14-11-2019
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?
Öz: Fen bilimleri eğitiminde, bilgilerin günlük yaşamla ilişkilendirilmesi öğrenci motivasyonu üzerinde etkili olup, derse aitmüfredatın öğrenci tarafından içselleştirmesine yardımcı olmaktadır. İlgili literatür günlük yaşama ait olayları açıklamadabilimsel olguları kullanan öğrencilerin, bilimi sevdiğini ve hipotezler kurmakta başarılı olduğunu göstermektedir. Ülkemizdede öğrencilerin sahip olduğu fen bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilmeleri konusunda birtakım çalışmalar yürütülmüştür.Ancak bu çalışmaların genellikle ortaokul ve lise öğrencileri ya da öğretmen adaylarıyla yürütüldüğü görülmüştür. Buçalışmada ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kapsamında öğrendikleri bilgileri günlük yaşamlailişkilendirebilme durumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada genel tarama modellerinden birisi olan tekiltarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama araçları olarak günlük yaşamla ilişkili ve yazılı cevap gerektiren 20 açık uçlusorudan oluşan bir uygulama sayfası ile öğrencilere ait fen bilimleri ders geçme notları kullanılmıştır. Çalışma bulgularına göretüm sorulara verilen cevaplar ortalamasında hem başarılı olarak nitelendirilen öğrencilerde hem de başarısız olaraknitelendirilen öğrencilerde en fazla yüzdelik oranın yanlış anlama kategorisine ait olduğu görülmüştür. Ayrıca en düşük anlamaoranı ve en yüksek yanlış anlama oranının köyde öğrenim gören öğrencilere ait olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
TO WHAT EXTENT DO PRIMARY SCHOOL STUDENTS RELATE THEIR KNOWLEDGE OF SCIENCE COURSE INTO THEIR DAILY LİFES?
Öz: In science education, associating information with daily life has an impact on student motivation and helps the student to internalize the curriculum of the course. The related literature shows that students who use scientific facts in explaining the events of daily life like science and are able to establish hypotheses. In our country, some studies have been carried out in order to relate the science knowledge of the students to daily life. However, it has been observed that these studies are usually conducted with secondary and high school students or pre-service teachers. In this study, it is aimed to reveal the case of the fourth grade students in relation to the daily life. In this study, one of the general screening models, the singular screening model was used. As a means of data collection, an application page that association with daily life and that consisting of 20 open-ended questions require a written response and science course notes were used. According to research findings, on the average of the answers given to all questions, it is seen that, the misunderstanding category has the highest percentage for both students classified as successful and unsuccessful. In addition, it was found that the lowest understanding percentage and the highest misunderstanding percentage belonged to the students studying in the village.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akgün, A., Tokur, F., & Duruk, Ü. (2016). Fen öğretiminde öğrenilen kavramların günlük yaşamla ilişkilendirilmesi: Su kimyası ve su arıtımı. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 161-178.
- Allen, D. (1991). Hand on science. The Center for Applied -Research in Education. New York.
- Anılan, B., Atalay, N., & Kılıç, Z. (2018).Teacher candidates’ levels of relating the scientific knowledge to their daily lives. International Journal of Instruction, 11(4), 733-748.
- Ayas, A., Karamustafaoğlu, O., Sevim S., & Karamustafaoğlu S. (2001). Fen bilgisi öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme seviyeleri. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu’nda sunulmuş sözlü bildiri. Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
- Ayas, A., & Özmen, H. (1999). Asit-baz kavramlarını güncel olaylarla bütünleştirilme seviyesi: Bir örnek olay çalışması. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Balkan Kıyıcı, F., & Aydoğdu, M. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının günlük yaşamları ile bilimsel bilgileri ilişkilendirebilme düzeylerinin belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi,5(1),43-61.
- Başkan Takaoğlu, Z. (2015). Matematiksel modelleme kullanılan fizik derslerinin öğretmen adaylarının ilgi, günlük hayat ve diğer derslerle ilişkilendirilmelerine etkisi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 223- 263.
- Biggers, M., Forbes, C. T., & Zangori, L. (2013). Elementary teachers’ curriculum design and pedagogical reasoning for supporting students’ comparison and evaluation of evidence-based explanations. The Elementary School Journal, 114(1), 48 – 72.
- Campbell, B., & Lubben, F. (2000). Learning science through contexts: helping pupils make sense of everyday situations. International Journal of Science Education, 22(3), 239-252.
- Çelikler, D., & Kara,F. (2016).Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin “maddenin değişimi” ünitesindeki bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri açısından hazır bulunuşluklarının belirlenmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,17,21-39.
- Dede Er, T.D., Şen, Ö.F., Sarı, U., & Çelik, H. (2013). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 209-216.
- Enginar, Ş., Saka, A., & Sesli, E. (2002). Lise 2 öğrencilerinin biyoloji derslerinde kazandıkları bilgileri güncel olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Forbes, C. T., & Davis, E. A. (2010). Beginning elementary teachers’ beliefs about the use of anchoring questions in science: A longitudinal study. Science Education, 94(2), 365–387.
- İlkörücü Göçmençelebi,Ş., & Özkan, M. (2009). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin fen bilgisi biyoloji konularını günlük yaşamla ilişkilendirme düzeylerinin başarıya etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 525-530.
- Kara, F. (2016). Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersinde öğrendikleri bilgileri günlük yaşamlarıyla ilişkilendirebilmelerine yönelik düşünceleri ile fen bilimleri dersindeki başarıları arasındaki ilişki. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1380-1397.
- Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25.basım). Nobel Yayıncılık: Ankara.
- Köse, E.(2010). Bilimsel araştırma modelleri. R.Y.,Kıncal (Edt.), Bilimsel araştırma yöntemleri (s. 97-120). Nobel Yayıncılık: Ankara.
- Levinson, B.A., & Holland, D. (1996). The cultural production of the educated person: An introduction. In B.A. Levinson, D.A. Foley and D.C. Holland (eds.), The cultural production of the educated person: Critical ethnographies of school and local practice, (pp. 1–51). Albany NY: State University of New York Press
- Martin, D. J. (1997). Science education today, elementary science methods: A Constructivist Approach. Delmar Pres: USA.
- Marton, F., & Säljö, R. (2005). Approaches to learning. In. F. Marton, D. Hounsell & N. Entwistle (Eds.) The experience of learning: Implications for teaching and studying in higher education (pp.39-58). University of Edinburgh, Edinburgh.
- Masemann, V.(1974). The ‘hidden curriculum’ of a West African girls’ boarding school. Canadian Journal of African Studies,8(3),479–494.
- Metz, K. E. (2004). The knowledge building enterprises in science and elementary school science classrooms. In L.B., Flick & N.G., Lederman (Eds.), Scientific inquiry and nature of science (pp. 105 – 130). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
- Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2013).İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı(İlkokul ve ortaokul 3.,4.,5.,6., 7. ve 8.sınıflar) Ankara.
- Milli Eğitim Bakanlığı MEB.(2014).Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/01/20180131-3.htm adresinden 19.11.2018 tarihinde erişilmiştir.
- Milli Eğitim Bakanlığı MEB. (2018).İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 3.,4.,5.,6., 7. ve 8.sınıflar) Ankara.
- Özmen, H. (2003). Kimya öğretmen adaylarının asit ve baz kavramlarıyla ilgili bilgilerini günlük olaylarla ilişkilendirebilme düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(2), 317-324.
- Pekdağ, B., Azizoğlu, N., Topal, F.,Ağalar, A., & Oran, E. (2013).Kimya bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyine akademik başarının etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4),1275-1286.
- Pınarbaşı, T., Doymuş, K., Canpolat, N., & Bayrakçeken, S. (1999). Üniversite kimya bölümü öğrencilerinin bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyleri. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu’nda sununla sözlü bildiri. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
- Serpell, R.(1993). The significance of schooling: Life-journeys in an African society. Cambridge: Cambridge University Press.
- Schauble, L. (1996). The development of scientific reasoning in knowledge-rich contexts. Developmental Psychology, 32(1), 102–119.
- Taş, U. E., Arıcı, Ö., Ozarkan, H. B., & Özgürlük, B. (2016). PISA 2015 Ulusal Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı: Ankara.
- Taşdemir, A., & Demirbaş, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde gördükleri konulardaki kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeyleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 124-148.
- Ulutaş, H.(2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji bilgilerini günlük hayatla ilişkilendirme düzeylerinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Ryu, S., & Sandoval,W. A. (2012). Improvements to elementary children’s epistemic understanding from sustained argumentation. Science Education, 96(3), 488 – 526.
- Türkoğuz, S., & Yankayış, K.(2015). Isı ve sıcaklık hakkındaki kavram yanılgılarının günlük yaşama etkileri üzerine öğretmen görüşleri. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 498-515.
- Yiğit, N., Devecioğlu, Y., & Ayvacı, H.Ş.(2002). İlköğretim fen bilgisi öğrencilerinin günlük yaşamdaki olgu ve olaylarla ilişkilendirme düzeyleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
APA | Alkis Kucukaydin M (2019). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. , 440 - 452. |
Chicago | Alkis Kucukaydin Menşure İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. (2019): 440 - 452. |
MLA | Alkis Kucukaydin Menşure İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. , 2019, ss.440 - 452. |
AMA | Alkis Kucukaydin M İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. . 2019; 440 - 452. |
Vancouver | Alkis Kucukaydin M İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. . 2019; 440 - 452. |
IEEE | Alkis Kucukaydin M "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?." , ss.440 - 452, 2019. |
ISNAD | Alkis Kucukaydin, Menşure. "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?". (2019), 440-452. |
APA | Alkis Kucukaydin M (2019). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 440 - 452. |
Chicago | Alkis Kucukaydin Menşure İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no.2 (2019): 440 - 452. |
MLA | Alkis Kucukaydin Menşure İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.19, no.2, 2019, ss.440 - 452. |
AMA | Alkis Kucukaydin M İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(2): 440 - 452. |
Vancouver | Alkis Kucukaydin M İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 19(2): 440 - 452. |
IEEE | Alkis Kucukaydin M "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, ss.440 - 452, 2019. |
ISNAD | Alkis Kucukaydin, Menşure. "İLKOKUL ÖĞRENCİLERİ FEN BİLİMLERİ DERSİNDE ÖĞRENDİKLERİ BİLGİLERİ GÜNLÜK YAŞAMLARIYLA NE KADAR İLİŞKİLENDİREBİLİYOR?". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/2 (2019), 440-452. |