Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 32 Sayfa Aralığı: 87 - 100 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x İndeks Tarihi: 11-11-2019

Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme

Öz:
Bu çalışma kapsamında ele alınmış olan Blue Whale (Mavi Balina) oyunu ile dijital oyunbağımlılığının ve şiddetin yol açtığı sorunlara karşı, medyanın tutumunun analiz edilmesiamaçlanmıştır. Söz konusu oyunun incelenmesinin altında yatan sebep ise, dünya genelinde100’ün üstünde, Türk asıllı 2 kullanıcının Blue Whale (Mavi Balina) oyunundaki talimatlaryüzünden intihar etmiş olma olasılığı üzerinde durulmasıdır.Çalışma kapsamında dijital oyunlarda bağımlılık ve şiddet konuları hakkında dokümanincelemeleri yapılmıştır. Aynı zamanda çalışmada iletişim ortamında gerçekleşen şiddetiletilerine ve incelemeye aldığımız Blue Whale Oyunu’nun şiddet unsurları da incelenmeye tabiitutulmuştur. Blue Whale (Mavi Balina) oyunundaki talimatlar yüzünden intihar etmiş olmaolasılığı üzerinde durulan Furkan Şen ve Evrim Mert hakkında Türk medyasında yer bulanhaber metinleri araştırılmıştır. 11 Eylül 2017 tarihinden 22 Şubat 2018 tarihleri arasında tirajaçısından en çok tıklanma alan Posta Gazetesi ve Hürriyet Gazeteleri incelemeye alınarak, BlueWhale Oyunu hakkında Türk medyasında yer alan haberlerin söylem analizi yapılmıştır.Çalışma kapsamında ise medyanın şiddet unsuru taşıyan söz konusu oyuna karşı ne kadaruyarıcı olduğuna bakılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Bilgisayar Bilimleri, Sibernitik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Bilgisayar Bilimleri, Donanım ve Mimari Bilgisayar Bilimleri, Teori ve Metotlar Davranış Bilimleri Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zeka

Addiction and Violence in Digital Games: A Review on the Blue Whale Game

Öz:
The objective of this study is to analyze the attitude of the media against the problems caused by digital game addiction and violence with the Blue Whale game. The underlying reason for the examination of the game is the fact that over 100% of the world is concerned about the possibility that the Turkish 2 players have committed suicide due to the instructions in the game of Blue Whale (Blue Whale). As part of the study, document reviews were conducted on the issues of addiction and violence in digital games. At the same time, the elements of violence in the Blue Whale Game, which we have taken to study and investigate violence in the communication environment, have also been examined. Blue Whale (Blue Whale) was investigated on the news articles found in the Turkish media about Furkan Şen and Evrim Mert, who emphasized the possibility of committing suicide because of the instructions in the game. Between September 11, 2017 and February 22, 2018, Posta newspaper and Hürriyet Gazeteleri, which received the most clicks in terms of circulation, were taken into consideration and a discourse analysis of the news in the Turkish media about the Blue Whale Game was made. In the scope of the study, it was examined how much the media was stimulating against the game which had the element of violence.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Bilgisayar Bilimleri, Sibernitik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Bilgisayar Bilimleri, Donanım ve Mimari Bilgisayar Bilimleri, Teori ve Metotlar Davranış Bilimleri Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zeka
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atay, H. (2007). Söylem analizi kavramının yapıları ve işlem akışı. A.Yüksel., B. Mil., Y. Bilim. (Ed.), Nitel araştırma: neden, nasıl, niçin içinde (169-180). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Aziz, A. (1994) “Kadın şiddet ve "İletişim”, Dünya’da ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları, s.502
  • Bolışık, B. ve M., Karayağız, G., 2009, Çocuk ve gençlerde internet kullanımı, TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(5), ss.445-450.
  • Çaplı, Bülent (2002), Medya ve Etik, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Gentile, D.A. and Anderson, C. A., 2006, Video games. In N.J. Salkind (Ed.), Encyclopedia of Human Development (Vol 3, pp. 1303–1307). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Gentile D.A. (2003), Media Violence and Children: A Complete Guide for Parents and Professionals, United States of Amerika:Praeger Publishers
  • Horzum, M.B., 2011, İlköğretim Öğrencilerinin Bilgisayar Oyunu Bağımlılık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Eğitim ve Bilim, 36(159), ss.56- 68.
  • Karaca, M., 2007, Sosyolojik Bir Olgu Olarak İnternet Gençliği: Elazığ Örneği,Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ “bakıda)”.
  • Kula, Nesrin (2002), “Gazetelerde Yeralan Polise Yönelik Haberlerdeki Söylemsel Boyutlar: Gaffar Okkan Suikastı Örnek olayı”, Polis Bilimleri Dergisi, Cilt: 4(1-2), s. 188-204.
  • Oskay, Ünsal. XIX.Yüzyıldan Günümüze Kitle "İletişimin Kültürel "İşlevleri: Kuramsal Bir Yaklaşım. İstanbul: Der Yayınları, 2000, s.370! ! 80
  • Yee N (2006) Motivations For Play İn Online Games. Cyberpsychol Behav 9:772-775
  • https://www.kadioglublog.com/2017-yili-en-cok-oynanan-bilgisayar-oyunlari-turkiye-listesi (04.08.2017)
  • Hürriyet Gazetesi, Ölmeden önce mavi balina oynamış, http://www.hurriyet.com.tr/dunya/olmeden-once-mavi-balina-oynamis-40574905 (11.09.2017).
  • Hürriyet Gazetesi, Aile suç duyurusunda bulundu: Mavi balina oğlumuzu aldı, http://www.hurriyet.com.tr/aile-suc-duyurusunda-bulundu-mavi-balina-oglumuzualdi-40578140 (13.09.2017).
  • Posta Gazetesi, Mavi Balina oyunu yüzünden intihar ettiği iddia edilen Furkan’ın babası konuştu, http://www.posta-gazetesi.org/mavi-balina-oyunu-yuzunden-intihar-ettigiiddia-edilen-furkan-in-babasi-konustu-haberi-1332605 (14.09.2017).
APA YÜCEL G, ŞAN Ş (2018). Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. , 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
Chicago YÜCEL Gülşah,ŞAN Şenay Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. (2018): 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
MLA YÜCEL Gülşah,ŞAN Şenay Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. , 2018, ss.87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
AMA YÜCEL G,ŞAN Ş Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. . 2018; 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
Vancouver YÜCEL G,ŞAN Ş Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. . 2018; 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
IEEE YÜCEL G,ŞAN Ş "Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme." , ss.87 - 100, 2018. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
ISNAD YÜCEL, Gülşah - ŞAN, Şenay. "Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme". (2018), 87-100. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
APA YÜCEL G, ŞAN Ş (2018). Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9(32), 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
Chicago YÜCEL Gülşah,ŞAN Şenay Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 9, no.32 (2018): 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
MLA YÜCEL Gülşah,ŞAN Şenay Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, vol.9, no.32, 2018, ss.87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
AMA YÜCEL G,ŞAN Ş Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2018; 9(32): 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
Vancouver YÜCEL G,ŞAN Ş Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2018; 9(32): 87 - 100. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
IEEE YÜCEL G,ŞAN Ş "Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme." AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9, ss.87 - 100, 2018. 10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x
ISNAD YÜCEL, Gülşah - ŞAN, Şenay. "Dijital Oyunlarda Bağımlılık ve Şiddet: Blue Whale Oyunu Üzerinde Bir İnceleme". AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 9/32 (2018), 87-100. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2018.2.006.x