Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları

Yıl: 2018 Cilt: 9 Sayı: 33 Sayfa Aralığı: 159 - 182 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x İndeks Tarihi: 12-11-2019

Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları

Öz:
Bu çalışma Kültürel Çalışmaların teorik öncüllerini kendine temel alan, kodlama ve kodaçımımerkezli bir izleyici araştırmasıdır. İzleyiciyi aktif olarak kabul eden bu kuram esas alınaraksosyal medyadaki web sayfası üzerinden izleyici yorumlarının analizi yapılmıştır. Kamutelevizyon kanalı TRT 1’de 4 yıl yayımlanan Seksenler’in, ‘diziinfo’ web sayfasındaki izlerkitleyorumlarının çözümlemesi alımlama yöntemine sadık kalınarak gerçekleştirilmiştir.Çözümleme dominant, müzakereci ve muhalif okuma biçimine odaklanarak medya tüketicisininçoklu veya tercihli metin okumaları üzerinden egemen ideolojinin medya ürünleri aracılığıylakitlelere taşınması varsayımından hareket etmiştir. Çalışmada medya çıktısının ‘nostalji’kodlamasıyla izlerkitleye gönderdiği mesajların alımlama biçimleri de test edilmiştir. Busınırlamalar çerçevesinde yapılan araştırmada izlerkitle yorumlarından çoğunlukla dizininmedya metin üreticileri tarafından kodlandığı şekliyle alımlandığı ve hedeflenen sonucaulaşıldığı bilgisine varılmıştır. Fakat söz konusu medya metnini sadece nostaljik kod açımıylasınırlanarak alımlanmadığı, bunun dışında güncel anlamlar da üretildiği bulgusunaulaşılmıştır. Ayrıca sitcom dizilerinin kitleleri depolitize etmede önemli bir işlev gördüğü,özellikle komedi türü yapımların bir yandan eğlence diğer yandan basmakalıplaştırmayaratmayı sürdürdüğü belirlenmiştir. Bunun yanı sıra televizyonların gönderdiği tek yönlümesajların sosyal medyadaki web sayfaları üzerinden izlerkitlece tartışılıp yorumlandığı, buyereyde fanların bir araya geldiği ve ortak bir platformda duygu, düşünce ve dilekleriniyapımcıya, senariste ve televizyon kuruluşuna ulaştırdıkları düşüncesinin hâkim olduğugörülmüştür. Böylece sosyal medya, kullanıcılarını daha aktif hale getirerek tek yönlügönderilen televizyon mesajlarının alımlanma biçimlerinin de ortaya çıkmasına olanaksağlayarak çift yönlü bir iletişim ortamını şekillendirmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Bilgisayar Bilimleri, Sibernitik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Bilgisayar Bilimleri, Donanım ve Mimari Bilgisayar Bilimleri, Teori ve Metotlar Davranış Bilimleri Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zeka

Reception Of The Series Seksenler From The Perspective Of Cultural Studies: Comments Of The Audience on Social Media

Öz:
This is a coding-encoding centered audience study which is based on theoretical premises of Cultural Studies. Taking this theory, which defines the audience active, as the basis, the audience comments on the social media web page were analyzed. The analysis of the comments on the "diziinfo" website about the series Seksenler, which had been aired for 4 years on the public television TRT1 was carried out by sticking to the reception method. The analysis was based on the assumption of the transmission of the dominant ideology through mass media by focusing on dominant, negotiating, and dissident reading through the media consumers multiple or preferential text readings. In the study, the ways of the messages sent by the media output to the audience with the "nostalgia" code were also tested. In the study conducted within the scope of these limitations, considering the audience comments, it was determined that the series was often received by the viewers as have been encoded by the media text producers and that the targeted result was achieved. However, it was found that the reception of the mentioned media text was not limited to the nostalgic encoding, and also actual meanings were produced. It was also found that the sitcom series play an important role in depoliticizing the masses and that especially comedy-type productions, continue to entertain on one hand and continue to create stereotypes on the other hand. Besides, it was observed that the idea that one-way messages sent by TVs were watched and interpreted through web pages in social media by the viewers and that the fans come together and share their feelings, thoughts, and wishes with the producers, screenwriters and television companies through this common platform became prominent. Thus, the social media has been shaping a two-way communication platform by allowing the users to be more active and allowing the emergence of the reception types of television messages with the one-way transmission.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Bilgisayar Bilimleri, Sibernitik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Bilgisayar Bilimleri, Donanım ve Mimari Bilgisayar Bilimleri, Teori ve Metotlar Davranış Bilimleri Bilgisayar Bilimleri, Yapay Zeka
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alyanak. Z.B.(2014).Etnografi ve Çevrimiçi Etnografi. Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma ve Yöntem Teknikleri. (der.)Mutlu Binark. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 117-163.
  • Althusser, L.(2000). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları.(Çev. Yusuf Alp-Mahmut Özışık). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Aksoy, A.& K. Robins.(2003). The Enlargement Of Meaning Social Demand in a Transnational Context. The International Journal for Communication Studies. London Oaks & New Delhi, Vol 65(4-5): 365-388, www.sagepublic.com web adresinden 01.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Ang, I.(1985).Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic İmagination.(translated by Della Couling). London and New York: Routledge.
  • Berger, A.A.(2014).Kültür Eleştirisi: Kültürel Kavramalara Giriş. (Çev. Özgür Emir). İstanbul: Pinhan.
  • Binark, M.(2007).Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu. Yeni Medya Çalışmaları.(der.)Mutlu Binark. Ankara: Dipnot, 21-45.
  • Bloom, P.(2012).Hazzın Bilimi: Sevdiğimiz Şeyleri Neden Severiz? (Çev.Ahmet Birsen). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Boym, S.(2007).Nostalgia and Its Discontents. http://www.iascculture.org/eNews/2007_10/9.2CBoym.pdf, web adresinden 01.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Chandler, D.(2000).An Introduction to Genre Theory.http://visualmemory.co.uk/daniel/Documents/intgenre/chandler_genre_theory.pdf, sitesinden, 02.02.2017 tarihine edinilmiştir.
  • Deloitte TMT İletişim (2014, Ağustos). Dünyanın En Renkli Ekranı Türkiye’de Dizi Sektörü: Yaklaşımlar, Tanımlar ve Açıklamalar. Tekin Özertem,https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/...media.../tr-media-tvreport.pdf, web adresinden 12.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Hall, S.(1973). Encoding and Decoding in the Television Discourse, http://epapers.bham.ac.uk/2962/1/Hall%2C_1973%2C_Encoding_and_Decoding_in_the_Televi sion_Discourse.pdf, web adresinden 01.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Herbig, A.ve Andrew F.H.(2016). Polymediated Narrative: The Case of the Supernatural Episode “Fan Fiction”. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/4397, web adresinden 11.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Huyssen, A.(Spring 2006). Nostalgia for Ruins, Grey Room, 23: 6-21 http//www.jstor.org/stable/20442718, web adresinden 14.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Fuchs, C.(2010). Alternative Media as Critical Media. European Journal of Social Theory.13(2): 173-192, fuchs.uti.at/wp-content/uploads/altmedia.pdf, web sayfasından 30.11.2017. tarihinde edinilmiştir.
  • Kellner, D.(2015).Cultural Studies, Multiculturalism, And Media Culture. https://pages.gseis.ucla.edu./faculty/kellner/papers/SAGEcs.htm, web adresinden 10.12.2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Kümbetoğlu, B.(2012). Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Livingstone, S.(2008). Audiences and Interpretations, http://www.compos.org.br/files/01_livingstone.pdf, . LSE Research Online:e-Compos, 10.pp.1-22, web adresinden 02.10.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • McDonnell, J.(1990). Soap Opera Part of National or International Media Culture? Communication Research Trends. Vol (10), No.2-3, cscc.scu.edu/trends/v10/V10_2.pd, web adresinden 11.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • McQuail, D.& Windahl, S.(2010). İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında.(Çev. Konca Yumlu). İstanbul/Ankara: İmge Kitabevi.
  • Mellencamp, P.(1998). Durum Komedisi, Feminizm ve Freud: Gracie ve Lucy’nin İncelemeleri. Eğlence İncelemeleri: Kitle Kültürüne Eleştirel Yaklaşımlar (Haz.Tania Modleski). Çev.Nurdan Gürbilek. İstanbul: Metis, 113-131.
  • Modleski, T.(1995). “Sunuş”. Eğlence İncelemeleri: Kitle Kültürüne Eleştirel Yaklaşımlar (Hazır. Tania Modleski). Çev.Nurdan Gürbilek. İstanbul: Metis, 7-20,
  • Modleski, T.(1979). The Search for Tomorrow in Today’sSoap Operas Notes on a Feminine Narrative For, https://www.mheducation.co.uk/openup/chapters/9780335225453.pdf, web adresinden 09.12.2017 tarihinde edinilmiştir, pp.31-40.
  • Morley, D.(2006). Unanswered Questions in Audience Researh. www.compos.com.br/e-compos, http://ltcead.nutes.ufrj.br/constructore/objetos/Unanswered%20Questions%20in%20Audience %20Research.pdf, web adresinden 30.11.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • “Öyle Bir Geçer Zaman ki”.(07 Aralık 2010). (http://www.haberturk.com/medya/haber/578723- ulkuculer-dizi-setini-basti, web adresinden 28.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Özyürek, E.(2011).Modernlik Nostaljisi: Kemalizm, Laiklik ve Gündelik Hayatta Siyaset. Çev.Ferit Burak Aydar. İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Postman, N.(2000) Televizyon Öldüren Eğlence: Gösteri Çağında Kamusal Söylem. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • “Seksenler final mi yapıyor? Üzen açıklama”. (06 Nisan 2017). http://www.hurriyet.com.tr/seksenlerdizisi-final-yapiyor-40418672, web adresindin, 12.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • “Seksenler Oyuncuları”. http://www.dizisi.info.tr/seksenler/oyunculari/, web adresinden 18.12.2017.
  • Süar, S.(2016). Alımlama Kuramı Ekseninde Muhteşem Yüzyıl Dizisinin Yunan Halkı Üzerindeki Etkileri, http://www.azizmsanat.org/2016/06/09/alimlama-kurami-ekseninde-muhtesemyuzyil-dizinin-yunan-halki-uzerindeki-etkileri-selin-suar/, web adresinden 29.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Sol Haber Merkezi.(12 Şubat 2012). http://haber.sol.org.tr/medya/ah-su-komunistler-olmasaydi-neguzel-olurdu-80ler-haberi-51507, web adresinden 14.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Storey, J.(2009). Cultural Theory and Popular Culture An İntroduction. London-New York: PearsonLongman
  • Şeker, T., Şimşek, F.(2012). Kodlama-Kodaçımı Bağlamında Muhteşem Yüzyıl Dizisinin Lise Öğrencileri Üzerindeki Etkilerine Yönelik Alımlama Analizi, Selçuk İletişim, 7(2):111-120, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/177785, web adresinden 29.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
  • Turner, G.(2001). Television and Cultural Studies: Unfinished Business. İnternational Journal Cultural Studies. London, Thousand Oaks, CA and New Delhi, Sage Publicitaion, 4(4): 371-384.
  • Yaylagül, L.(2006). Kitle İletişim Kuramları: Egemen ve Eleştirel Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yücel, A.(2014). Muhteşem Yüzyıl Dizisinin Alımlama Analizi: Kadın ve Erkek İmajı Üzerine Farklı Okumalar. http://www.sdergi.hacettepe.edu.tr/makaleler/muhtesemyuzyil.pdf, web adresinden 29.12.2017 tarihinde edinilmiştir.
APA ÇAĞLAR B (2018). Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. , 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
Chicago ÇAĞLAR Bayram Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. (2018): 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
MLA ÇAĞLAR Bayram Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. , 2018, ss.159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
AMA ÇAĞLAR B Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. . 2018; 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
Vancouver ÇAĞLAR B Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. . 2018; 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
IEEE ÇAĞLAR B "Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları." , ss.159 - 182, 2018. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
ISNAD ÇAĞLAR, Bayram. "Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları". (2018), 159-182. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
APA ÇAĞLAR B (2018). Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9(33), 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
Chicago ÇAĞLAR Bayram Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 9, no.33 (2018): 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
MLA ÇAĞLAR Bayram Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, vol.9, no.33, 2018, ss.159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
AMA ÇAĞLAR B Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2018; 9(33): 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
Vancouver ÇAĞLAR B Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları. AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi. 2018; 9(33): 159 - 182. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
IEEE ÇAĞLAR B "Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları." AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 9, ss.159 - 182, 2018. 10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x
ISNAD ÇAĞLAR, Bayram. "Kültürel Çalışmalar Perspektifinden Seksenler Dizisinin Alımlaması: Sosyal Medyadaki İzleyici Yorumları". AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi 9/33 (2018), 159-182. https://doi.org/10.5824/1309‐1581.2018.3.010.x